Ministerstvo financí Odbor Účetnictví a audit Praha,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ministerstvo financí ČR Odbor 54 – Ekonomické informace
Advertisements

Plánování auditu 3. cvičení.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
Obecná část rozpočtového práva III
DEP 507. Co zvážit před zahájením výuky? Výběr metod výuky bude ovlivněn: věkem studentů vědomostmi z ekonomických předmětů z 1. ročníku (zejména z ekonomiky)
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Page  1 YOUR LOGO STÁTNÍ Využití Centrálního systému účetních informací státu nejen pro kontrolní činnosti JUDr. David Bauer vedoucí oddělení Metodika.
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 „Zájmy České republiky a přijetí společné měny“ Stav příprav v jednotlivých sektorech a úkoly pro další období Vladislav Flek vedoucí Organizačního výboru.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Zdaňování stálé provozovny - aktuální pohled Finanční správy ČR
Příprava novely Sněm Rady vysokých škol.
3. přednáška, Informační systémy veřejné správy (ISVS) Situace v ČR Úvod do eGovernmentu Výběrová přednáška.
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Účetní konsolidace státu Česká republika
Odbor 28 - Účetnictví a audit Rámec základních legislativních změn Ministerstvo financí Odbor Účetnictví a audit Praha,
ÚČETNÍ SYSTÉM PODNIKU.
Zkušenosti s reformou účetnictví státu při kontrolách hospodaření INSTITUT CERTIFIKACE ÚČETNÍCH Ing. Tomáš Bartoš ATLAS AUDIT s.r.o.
 zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů  zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (rozpočtová pravidla),
ÚČETNICTVÍ STÁTU: ÚČETNÍ REFORMA V OBLASTI VEŘEJNÝCH FINANCÍ
Page  1 YOUR LOGO STÁTNÍ Stabilizace a rozvoj účetnictví veřejného sektoru RNDr. Ladislav Minčič, CSc., MBA 1. náměstek ministra financí.
Legislativní záměry v oblasti e-Governmentu Mgr. Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Ing. Jaroslav Krupka předseda podvýboru pro VS a IS.
Audit seminář CGI duben 2014.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
Sekce 05 - Odbor Účetnictví a audit
Ekonomická část. Informace:  účetní závěrky sestavené k – termín odevzdání do (pozdější termín – po domluvě s příslušnou účetní)
Aktuální situace nejen v oblasti legislativy ÚNMZ
Účetní reforma v druhém roce
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Legislativní řešení registru územní identifikace, adres a nemovitostí Vladimír Weis ISSS 2006 Hradec Králové –
Vládní neziskové organizace
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
Schválení OP OPS chvalovací proces Ministerstvo financíEvropská komise Certifikační orgán Auditní orgán Ministerstvo pro místní rozvoj Programování Metodiky.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Sekce 05 - Odbor Účetnictví a audit
Ing Jiří Krump, UOOU, náměstek předsedy pro ekonomiku a provoz
01.14 Inventarizace majetku
Rozpočtový proces a jeho kontrola
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi Kurz právního minima Jihlava 26. – Ing. Libuše Nivnická.
Ekonomické aspekty veřejné správy
PRÁVNÍ ÚPRAVA ÚČETNICTVÍ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Jitka Honková, Ing. Martina Palyzová a Ing. Marek Štencel.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Page  1 YOUR LOGO STÁTNÍ Aktuálně k účetní reformě veřejných financí David Bauer a Michal Svoboda Praha, Ministerstvo vnitra 5. března 2013.
Porada ÚSC a DSO Olomouckého kraje Účetnictví a výkaznictví.
Porada ředitelů a ekonomů příspěvkových organizací v sociální oblasti Téma: Reforma veřejných financí.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Inventarizace majetku a závazků
Vodohospodářské aktuality
Ministerstvo financí ČR
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Alois Rašín první ministr financí ČSR ( )
SCHVALOVÁNÍ ÚČETNÍCH ZÁVĚREK
Legislativní pravidla vlády II - věcný záměr, návrh zákona
Veřejné Finance.
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Finanční účetnictví RADNICE
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obecná část rozpočtového práva III
Porada ÚSC a DSO Olomouckého kraje
Obecná část rozpočtového práva III
V. VÝROČNÍ KONGRES POSKYTOVATELŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
Transkript prezentace:

Ministerstvo financí Odbor Účetnictví a audit Praha, 19. 8. 2008 Pilíře účetní reformy v oblasti veřejných financí, jednotlivé kroky a postup legislativních prací Ministerstvo financí Odbor Účetnictví a audit Praha, 19. 8. 2008

Základní cíl vytvoření účetnictví státu „Vytvoření podmínek pro efektivní zajištění správných, úplných a včasných informací o hospodářské situaci státu a příslušných účetních jednotek.“

Konkrétní (teleologické) cíle Zkvalitnit používání účetních metod ve veřejném sektoru – přiblížit vedení účetnictví podnikatelům Získat pro řízení na státní i nižší úrovni informace o potenciálních pohledávkách a potenciálních závazcích Získat důvěryhodné informace pro účely vykazování, a to jak na úrovni státu tak na úrovni dílčích konsolidačních celků např. i čtvrtletní – mezitimní konsolidované účetní výkazy Získat průběžné informace nezbytné pro operativní řízení – nedostatek kvalitních informací v reálném čase

Obecně k legislativnímu návrhu Zákonem o účetnictví musí být vytvořen prostor pro vytvoření účetnictví státu, tj. legislativní prostředí technické prostředí personální zajištění metodické řízení Právní prostředí zákon o účetnictví prováděcí vyhlášky České účetní standardy

Úvod k problematice ÚS Akční plán Vlády ČR pro zvýšení důvěryhodnosti účetnictví a auditu z 2004 Koncepční rámec účetnictví státu 2006-2007 Usnesení Vlády ČR 561/2007 z 23.5.2007 Základní principy vzniku účetnictví státu Harmonogram prací na vytvoření účetnictví státu předložen Vládě ČR 5.9.2007

Návrh zákona Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č.563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a některé zákony Vnější připomínkové řízení od 20. 11. 2007 do 19.12. 2007 Usnesení vlády ČR ze dne 25. 2. 2008 č. 155 Vláda schválila návrh zákona Návrh zákona předložen Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR 27. 3. 2007 Zákon podepsán prezidentem 6. 8. 2008

Několik skutečností k vnějšímu připomínkovému řízení k novele zákona Obesláno 109 připomínkových míst včetně krajů a statutárních měst Vypořádání konferenčně 14. 12. 2008 19. 12. 2008 Základní zjištění – nedostatečná důvodová zpráva Všechny zásadní připomínky vypořádány

Projednávání zákona v Senátu PČR Ministr – Miroslav Kalousek: „Prezident, předseda vlády, hejtman, nikdo nemá reálný přehled o skutečném stavu hospodaření. Organizační složky státu účtují způsobem, který odpovídá platné legislativě, a ta platná legislativa není schopna dát vám věrný a pravdivý obraz hospodaření.“ Tato novela nebude aplikována z úterka na středu, ten proces bude dlouhý, bude se muset inventarizovat, ohodnocovat, bude muset být použita spousta zvláštních instrumentů,…“

Projednávání zákona v Senátu PČR Zpravodaj – Jiří Stříteský: „Chtěl bych poděkovat Ministerstvu financí v čele s panem ministrem Kalouskem, a věřte tomu, že to není pochlebování, za jejich odvahu s něčím takovým vyjít ven. Protože to, že tato novela bude řešit letitý problém našeho účetnictví, myslím tím republikového, je velmi důležité.“ „Nebude to ani novela levná, protože řada organizací se bude muset softwarově připravit. Možná že i někde v některých organizacích dojde k nárůstu pracovních sil, ale ten výsledek, to, že budeme věrně a přesně vědět o tom, jak hospodaříme, si myslím, je to, co nás na konci tohoto běhu čeká.“

Následující legislativní kroky Novela vyhlášky č. 505/2002 Sb., resp. její rozdělení na 4 vyhlášky, tj. pro Organizační složky státu Územní samosprávné celky Příspěvkové organizace Státní fondy Vydání 3 nových vyhlášek

Nové vyhlášky Inventarizační o inventarizaci majetku a závazků Konsolidační o podmínkách způsobu sestavení účetních výkazů za Českou republiku Technická o účetních záznamech v technické formě vybraných účetních jednotek a jejich předávání do centrálního systému účetních informací státu a o požadavcích na technické a smíšené formy účetních záznamů

Část II. – Obecné předpoklady „účetní reformy v oblasti veřejných financí“

Úkoly účetnictví obecně Zachytit informaci správně – pravdivě včas Zobrazit informaci věrně a poctivě v požadované (optimální) formě a struktuře Vždy s ohledem na princip efektivnosti!!!

Použití účetnictví na úrovni státu Měření stavů a výkonnosti celku dílčích celků jednotlivých účetních jednotek nebo jiných sledovaných struktur nebo vztahů (např. kapitoly státního rozpočtu)

Použití účetnictví na úrovni státu Srovnávání v čase mezi účetními jednotkami či jinými celky (např. dílčími konsolidačními celky) v mezinárodním měřítku Plánování národohospodářská politika politika

Použití účetnictví na úrovni státu Kontrola sebekontrolní prvky vládní kontrola parlamentní kontrola NKÚ EU

Meze účetnictví státu v ČR Účetnictví státu – jeho vytvoření a správa je determinováno zejména uživateli historickým a právním prostředím technologickými prostředky personálními prostředky metodickými prostředky kontrolními prvky nákladností celého systému nákladností získání a zobrazení konkrétní informace

Uživatelé účetnictví státu Politici dlouhodobé cíle krátkodobé cíle „hospodářské činnosti“ v oblasti politiky Řídící pracovníci (manažeři) na úrovni vládní i municipální

Uživatelé účetnictví státu Akademická sféra shromáždění dat pro analýzy syntetické činnosti (předpovědi, hypotézy a teorie) Národní a mezinárodní kapitál mezinárodní finanční instituce soukromí investoři Veřejnost omezená možnost zasahovat do procesů (volená demokracie) kultura politické kontroly

Historické a právní prostředí Rozpočtová politika Propojení účetních a jiných procesů Struktura účetních jednotek Statistické potřeby

Technické prostředí Digitalizace Přenosové sítě Hardware a software Zabezpečení Úschova dat Archivace

Personální prostředky Počet pracovníků Zkušenosti a znalosti Schopnost učit se a přizpůsobit myšlení novým procesům

Nákladnost vybudování systému Koncepce velkého celku nebo menších celků (účetních jednotek) Jednotný účetní systém nebo více systémů a soutěž mezi nimi Nákladnost získání a zobrazení konkrétní informace efektivita reálná možnost

Kontrolní prvky Propojení se stávajícími kontrolními mechanizmy a subjekty Parlament Vláda NKÚ Finanční kontrola Správci daně Nové kontrolní prvky Např. Český účetní dvůr „Nezávislost“ účetnictví (zachycování a zobrazování) na ekonomické a právní realitě

Sekce 05 - Odbor 28 účetnictví a audit Děkujeme za pozornost Sekce 05 - Odbor 28 účetnictví a audit Bauer, Piffl, Plesnivý