Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

subjektivně zabarvený
Anotace: Prezentace seznamuje s českými autory prozaiky 19. st. - V
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Příslovce a příslovečné spřežky
Anotace: Prezentace se slovanskými jazyky a jejich rozdělením.
Osvobozené divadlo.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI ČLENY NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VĚTNÉHO ČLENU
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Několikanásobné větné členy
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Česká poezie 20. století VY_32_INOVACE_ČJ-L 8.,9.15.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.
Rozvoj slovní zásoby VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.12
Výklad Výklad VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.15.
Věta jednoduchá- souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s funkčními styly. V pracovním listu pak žák se pokusí rozdělit texty podle jednotlivých stylů. Vzdělávací oblast: Český.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Česká próza 20. století VY_32_INOVACE_ČJ-L 8.,9.18.
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
subjektivně zabarvený
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s úvahou a její kompozicí. Žák se pokusí sám vytvořit jednoduchou úvahu. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.20 Anotace: Prezentace obsahuje tabulku s přehledem druhů vedlejších vět. V závěru je cvičení, na kterém si žáci mohou ověřit.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s proslovem a jeho kompozicí
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
Spojky.
Slovesný vid Slovesný vid VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.03.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s diskusí a jejími zásadami. Žák se pokusí sám vytvořit Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Anotace: Prezentace seznamuje s autory světové literatury V. Hugo. Žáci řeší úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými autory 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
Skladba souvětí.
Rozvrstvení a obohacování
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Obohacování slovní zásoby
Druhy vět vedlejších VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.05. Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí – poznává funkcí vět vedlejších. Žák řeší drobné.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Výklad Výklad VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.05.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Významové poměry mezi hlavními větami
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_57 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Souvětí souřadné.
Spojky.
Transkript prezentace:

Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí. Žáci poznávají poměry mezi větami hlavními. Žák řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána Buchtová Jazyk: český Očekávaný výstup: pojmy, věta hlavní, souřadné spojení, jednotlivé poměry – slučovací… Druh učebního materiálu: Prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: druhý stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: školní rok 2011-2012 Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen : osmý ročník základní školy Poměry mezi větami hlavními VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.06

Poměry Poměry mezi větami hlavními VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.06

větami vedlejšími (stejného druhu) několikanásobnými větnými členy souřadně spojenými: větami hlavními větami vedlejšími (stejného druhu) několikanásobnými větnými členy

slučovací a stupňovací ba i odporovací ale příčinný neboť poměry slučovací a stupňovací ba i odporovací ale příčinný neboť důsledkový a proto vylučovací buď- nebo

Věty jsou mluvnicky rovnocenné. Poměr slučovací Věty jsou mluvnicky rovnocenné. Spojky: a, i, ani, nebo, také čárka se nepíše ani-ani, i- i, hned-hned čárka se píše Chlapec přišel domů a převlékl se. Ani lísteček se nepohnul, ani hlásek se neozval.

Poměr stupňovací Obsah druhé věty je závažnější než obsah první věty. , Spojky: ba, dokonce, ba i, dokonce i dvojice spojek: nejen-ale i, nejen-nýbrž i Chlapci šli pro dřevo, ba i vodu donesli. Chlapci přinesli nejen dřevo, ale i vodu obstarali.

Poměr stupňovací Obsah druhé věty je závažnější než obsah první věty. Spojky: ba, dokonce, dokonce i nejen-ale i, nejen-nýbrž i Věty se oddělují čárkou. Chlapci šli pro vodu, ba i dřevo přinesli. Chlapci přinesli nejen vodu, ale i dřiví.

Poměr odporovací Obsahy obou vět se stavějí proti sobě. Spojky: ale, avšak, však, a sice-ale Nohy ho sice bolely, ale šel dále. Snažil se, ale nevyhrál. Slunce je za horami, a dědina je již vzhůru.

Poměr příčinný Druhá věta vyjadřuje příčinu, důvod, vysvětlení obsahu věty první. Spojky: neboť, vždyť, totiž Přišel domů, neboť měl hlad. Přišel domů, protože měl hlad. VV příčinná

Poměr důsledkový Věta druhá vyjadřuje důsledek věty první, co vyplývá obsahu věty první. Spojky: a tedy, a proto a tak, tudíž, Cesta byla dlouhá, a proto se Kláře nelíbila.

Poměr vylučovací Obsahy obou vět se navzájem vylučují. Buď platí jedna, nebo druhá možnost. Spojky: nebo, anebo, či Buď-(a)nebo, zdali-či(nebo) Musíš už jít, nebo se ještě zdržíš? Buď si tiše hraj, nebo si čti.