Plány ochrany jako cesta k lepší předvídatelnosti postojů památkové péče ? Vlastislav Ouroda Národní památkový ústav Územní odborné pracoviště v Českých.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Územní plánování pracovní porada s ORP Vyhodnocování územního plánu a jeho změny - § 55 SZ Zpracoval: Martin Herzog 7. června 2013.
Správní právo Pojem správního práva.
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Chráněná památková zóna Barrandov (vyhláška HMP č. 10/1993)
ISAD Cíl: • sjednotit archeologická data vytvořená v projektech výzkumu a vývoje na ústředním pracovišti NPÚ • vytvořit aplikaci na internetu pro komplexní.
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Nástroje územního plánování
Šance pro krajinné plánování a jeho alarmující absence v ÚPD Nadějkov Ing. arch. Martin Jirovský, Ph. D.
Přezkum koordinovaného závazného stanoviska vydaného dle § 4 odst
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
Základy veřejné správy
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Stavební zákon a územní plánování
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
REGIONÁLNÍ POLITIKA V ČR V KONTEXTU KOHEZNÍ POLITIKY EU RNDr.Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Veřejná správa – úvod.
Památková hlediska ochrany urbanistické struktury sídla příklady ze Zlínského kraje dubna 2010.
Zapojení veřejnosti v praxi územního plánování Želeč, Chýnov, Tábor Ing. arch. Martin Jirovský, Ph. D.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Kurs v rámci projektu SFŽP Agentura Koniklec o.s. 2008
1 Zpráva o uplatňování územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
1 Zadání územního plánu Zadání územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Plzeň, Krajský.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
? Územní (prostorové) plánování ÚP
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva Vybrané otázky práva životního prostředí Přednáška č. 2.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
RNDr. Jiří Kocián, RNDr. Josef Glos AGERIS s. r. o. Jeřábkova 5, Brno
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Příklad k metodickému pokynu porada ÚÚP
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
1 Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního.
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
Památkově plošně chráněná území VPR, MPZ, VPZ a KPZ Libereckého kraje.
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Lhůta pro pořízení územní studie
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Pozemkové úpravy v okrese Opava role SPÚ
Umisťování staveb.
AOPK ČR – Regionální pracoviště Správa CHKO Slavkovský les
Pořizovatelská praxe Poznámky k pořizování územně plánovací dokumentace: Problematika zastavěnosti pozemku, indexu zastavěnosti Územní studie – konzultace,
Informace o metodickém výkladu k § 12 (4) ZOPK
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
TÝDEN VĚDY A VÝZKUMU FA ČVUT WORKSHOP I
Stavební právo.
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
SAR Konference: 10 VIZÍ PRO STAVEBNÍ ROZVOJ PRAHY A ČR
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Územně analytické podklady
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Transkript prezentace:

Plány ochrany jako cesta k lepší předvídatelnosti postojů památkové péče ? Vlastislav Ouroda Národní památkový ústav Územní odborné pracoviště v Českých Budějovicích

Územní památková ochrana v ČR 40 MPR 253 MPZ 61 VPR 211 VPZ 19 KPZ OP

Územní památková ochrana v jižních Čechách 7MPR (Č. Budějovice, Č.Krumlov, J.Hradec, Prachatice, Slavonice, Tábor, Třeboň) 25MPZ 16 VPR 55 VPZ 5 KPZ

Jihočeská sídla v programu regenerace MPR a MPZ Třeboň Prachatice Jindřichův Hradec

Možnost volby Pravá pluralita (svoboda volby) Falešná pluralita (nemožnost volby)

Graz (galerie) příklad novostavby ignorující charakter prostředí

Výhody koncepcí Pro památkovou péči menší obava z nevhodných precedentů (koncepce území umožňuje zdůvodnit, proč je stejný zásah v jednom místě možný a jinde ne), snížení subjektivity posuzování na minimum Pro samosprávy jasná vize rozvoje, předvídatelnost postojů SPP, nástroj proti tlaku problematických lobby

Zákon č. 307/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 20/1987 Sb. o státní památkové péči ve znění pozdějších předpisů „Krajský úřad může po projednání s MK…a příslušnou obcí jako dotčenými orgány vydat opatření obecné povahy…(plán ochrany), ve kterém se stanoví způsob zabezpečení kulturních hodnot PR a PZ z hlediska státní památkové péče…“ § 6a…

Plány ochrany představují pouze jednu z oblastí v nichž současná sídla vyžadují regulaci Strategické plánování – komplexní regulace rozvoje, sladění někdy protichůdných společenských zájmů (rozprac. např. Č. Krumlov, Třeboň) Územní plány Regulační plány Nutnost provázání jednotlivých stupňů a forem regulace (včetně plánů ochrany) - potřeba platformy pro stálou komunikaci různých oborů v konkrétním sídle

Management památek světového dědictví -cesta k trvale udržitelnému rozvoji, inspirace pro PR, PZ Management plan Canterbury Ustavení steering group pro každou památku (platforma pro komunikaci) Cílem je zajistit rozvoj historických urbanistických celků jako živých sídel, aniž by byly poškozeny památkové hodnoty

Plány ochrany zpracované v jižních Čechách (jiná metodika -vyžadují přepracování) Zpracované (dokončené) dokumentace: MPR Český Krumlov, MPR Slavonice, MPZ Bechyně, MPZ Kaplice, MPZ Nové Hrady, MPZ Vyšší Brod VPR Holašovice (vzorový plán - podklad pro metodiku MK ČR), VPR Vlastiboř Rozpracované dokumentace: MPR Třeboň VPR Záluží u Vlastiboře

Příklad plánu ochrany VPR

Přínosy doposud zpracovaných plánů, silné stránky Prohloubení poznání historických sídel Využívání v praxi NPÚ a orgánů PP (zvýšení koncepčnosti a předvídatelnosti rozhodování) V jednotlivých případech širší vliv na částečné řešení rozporů PP a samospráv v názorech na regulaci

Nedostatky, slabé stránky Malé využití mimo vlastní instituce památkové péče Velká časová náročnost (podrobné zpracování)

Alternativa méně časově náročného zpracování

Očekávané přínosy-příležitosti Součást koncepčních rozvojových dokumentů (strategický plán, ÚPD) zlepšení předvídatelnosti postojů PP pro vlastníky samosprávy, projektanty snížení administrativy pro vlastníky i PP Ochrana historických sídel, jak se k ní ČR zavázala v řadě mezinárodních úmluv.

Potenciální nebezpečí Vznik nekvalitních plánů (formální naplnění vyhlášky, vstup nedostatečně kvalifikovaných zpracovatelů,…) Účelové změny plánů-narušení koncepce Nerespektování plánů, vymahatelnost,… (potřeba dostatečného personálního obsazení a nezávislosti státní správy v přenesené působnosti)

Zájmy, možnosti a limity jednotlivých subjektů NPÚ Obce Krajský úřad MK Občané, občanská sdružení Vlastníci Investoři

Předpokládaná role NPÚ v plánech ochrany Monitorování potřeby zpracování v PR, PZ ? (ÚOP v ČB zpracovalo přehled stavu ÚPD v jižních Čechách) Iniciování diskuse o roli plánů v novém PZ, o prováděcí vyhlášce, o podobě podkladů, které má NPÚ bezplatně poskytovat, o odborném personálním a technickém zajištění jako předpokladu kvality plánů Tvorba podkladů plánů až do úrovně komplexního analyticko regulativního zpracování území Spolugarantování odborné kvality plánů (s MK a krajskými úřady)

Čím plány ochrany ve smyslu novely nemohou být Nástrojem k dosažení ochrany území, jakou považuje za optimální památková péče (pouze částečný průnik se zájmy samosprávy jako účastníka řízení) Prostředkem k eliminování odborné složky PP z části rozhodování (negativním důsledkem by byly ztráty kulturní i ekonomické…).

Náměty k diskusi Propracovanou metodickou přípravu před vlastní realizací – nestačí pouze ve vyhlášce vyjmenovat povinné součásti (nebezpečí formálního naplnění). Plány musí být výrazně jednodušší, připravit v několika úrovních podrobnosti podle charakteru zpracovávaného území a podle časových možností. (Při aktualizacích možnost prohloubení). Plány řešit s desetiletým horizontem s možností dílčí aktualizace v polovině období. Plány členit na závaznou a doporučující (informativní) část, aby byl lépe nalézán konsensus a zároveň byla zajištěna informovanost o možnostech dobrých řešení i nad rámec povinností. Nedopustit vznik špatných plánů ochrany, tzn.: Najít mechanismy k odborné objektivizaci podkladů (komise specialistů, možnost rozporování případného nekvalitního plánu u MK ze strany NPÚ Nedopustit vstup nekompetentních zpracovatelů

Minimální rozsah a obsah plánů Textová část: Název rezervace (zóny) Datum prohlášení a citace právního aktu, kterým byla prohlášena Památkově urbanistická charakteristika chráněných hodnot (včetně popisu půdorysné osnovy, hmotové skladby, dominant, kompozičních os, návaznosti na plochy veřejné zeleně a kulturní krajinu, regionální a místní specifika architektonického projevu, terénní reliéf a přírodní poměry lokality, historické komunikace atp.) Rozsah památkové ochrany- popis hranice PR (PZ), výčet kulturních památek a jejich charakteristika, výčet objektů, které se nachází na území PR (PZ) a nejsou kulturními památkami (včetně výčtu zásahů na nich, které nepodléhají povinnosti vyžádat si závazné stanovisko - výčet by měl být spojen se stručnou charakteristikou objektu, jeho vývojem a vznikem postavením v urbanistické struktuře sídla a základní regulací stavebních úprav i ve vztahu k okolní zástavbě a prostorovému uspořádání lokality) Stanovení způsobu zabezpečení kulturních hodnot (včetně formulace obecných regulativů pro rozvoj území a stanovení hranic možných zásahů a úprav). Doba platnosti plánu, případně doba potřebné aktualizace (není-li stejná) Odůvodnění plánu ochrany. Kromě formulace společenské potřeby a zákonné povinnosti ochrany hodnot vyjádřených v charakteristice sídla a jednotlivých objektů (výše) uvést také kulturně historické hodnoty. Zdůvodnit vyjmutí vybraných prací na objektech, které nejsou KP z povinnosti vyžádání si závazného stanoviska.

Grafická část : Výkres s vyznačením rozsahu památkové ochrany výkres s označením nemovitostí, u kterých je zčásti vyloučena povinnost vyžádat si předem závazné stanovisko podle § 14, odst.2 zákona s vyznačením rozsahu osvobození od této povinnosti. Výkresy vyjadřující žádoucí míru regulace staveb, veřejných ploch, střešní krajiny a dalších prvků PR (PZ).