VÝVOJ POLITIKY ZAJIŠŤOVÁNÍ KVALITY VYSOKÉHO ŠKOLSTVÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Advertisements

Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DISTANČNÍ MINIMUM DISTANČNÍ MINIMUM (kurz) Akreditace v DiV Modul č. 5: Akreditace v DiV.
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Věcný záměr zákona v vysokých školách. Základní odlišnosti proti stávající právní úpravě.
Autoevaluace z pohledu České školní inspekce
Zpráva o činnosti SK RVŠ 19. zasedání předsednictva RVŠ, 18. září 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 1 Projekt „Hodnocení kvality vysokých škol“ Sněm RVŠ Praha, květen 2005.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
1.1. Úvaha MŠMT o předpokladech udržitelnosti soukromé vysoké školy
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
RVŠ Výsledky připomínkového řízení - zákon č. 130/2002 Sb. Zpracovala : B. Tremlová.
Informace o implementaci směrnice EP a Rady 2005/36/ES
IP národní: Zajišťování a hodnocení kvality v systému terciárního vzdělávání Hlavní garant: Prof. Ing. Karel Rais, CSc., MBA Zahájení realizace projektu:
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství Právní předpisy upravující činnosti zdravotnických a pedagogických pracovníků.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
Bílá kniha terciárního vzdělávání stav, otázky a postup RVŠ František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
„Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/ Seminář „Výstupy z učení“ Přerov, Vysoká.
Komise pro strategii a rozvoj - Strategický rámec VŠ politiky / shrnutí Inovační strategie (+analýza) / shrnutí doc. Kebo - Pracovní návrh VZ zákona.
Seminář NSKTV Praha , Brno Návrh národních deskriptorů Mgr., Ph.D.
Kvalita ve vzdělávání. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy) se rozumí žádoucí (optimální) úroveň.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
OMC Pracovní skupina pro součinnost ve vzdělávání, zejména uměleckém.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
Kreditový systém Předsednictvo Rady vysokých škol 14. Zasedání – , Praha.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Návrh zajištění metodického a organizačního zázemí Návrh zajištění metodického a organizačního zázemí.
1 Rozhodování o vysokých školách MVD023K Rozhodovací procesy na úrovni vysokých škol.
Studium pro školní metodiky prevence
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého.
Vývoj systému akreditace v evropském kontextu Jiří Smrčka tajemník Akreditační komise Praha.
Rada VŠ - poznámky Josef Stráský
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Legislativa..(zákon o vysokých školách, školský zákon), vnitřní.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Terciárne vzdelávanie 8. listopadu 2004 KVE Prednáška č. 6.
1 Aktualizace Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol pro rok.
AKTUÁLNÍ INFORMACE MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ („MZ“) – „Bílý dům“ Mgr. Aleš Kapucián Oddělení vědy a výzkumu (odbor VLP/1)
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat Tisková konference MŠMT 9. dubna
Personální politika na vysokých školách v České republice Jiří Nantl CEITEC Brno, 26. Bbřezna 2015.
Role MŠMT a Národní rady pro kvalifikace v procesu tvorby, posuzování a schvalování NSK Monika Pokorná.
1 Zajišťování kvality a vnitřní hodnocení kvality Praha, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha 1- Malá.
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství a další aktuální témata Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím novely zákona č.
Hodnocení kvality vysokých škol, Telč Cesta MU k institucionální akreditaci.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
Harmonizace studia na VOŠ aVŠ Výzva na jednotný vzdělávací systém Valérie Tóthová.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Šetření uplatnění absolventů vysokých škol
Systém zajišťování kvality na UK
Zajištění kvality studijních programů
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Informační schůzka pro zájemce o doktorské studium
Hlavní manažér SP Kvalita I
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Institucionální akreditace
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Transkript prezentace:

VÝVOJ POLITIKY ZAJIŠŤOVÁNÍ KVALITY VYSOKÉHO ŠKOLSTVÍ Jiří Nantl 14. seminář Hodnocení kvality vysokých škol „Vnitřní systémy zajišťování kvality“ Telč , 2.-3.5.2013

Kontext Pojmosloví Historie Zajišťování kvality v EHEA Vnitřní systém zajišťování kvality (nejen hodnocení, monitoring…) Státní souhlas, akreditace, evaluace, audit Nejednotná a neustálená terminologie v ČR Historie Státní řízení/elitní vysoké školství (u nás do roku 1990) Státní dohled/masifikace a univerzalizace vysokého školství (rozvíjí se samostatně chápaný systém zajišťování kvality) Zajišťování kvality v EHEA Standardy a směrnice pro zajišťování kvality v EHEA (ESG, 2005) Základním principem je rozlišení vnitřního a vnějšího zajišťování kvality směřující k rozhraní mezi státem a vysokoškolskou institucí Souvislost s Evropským rámcem kvalifikací (přijat rovněž r. 2005) Připravované doporučení Výboru Lisabonské úmluvy (navrhuje předpokládat zajištěnou kvalitu u vysokoškolských diplomů vydaných v zemi, která provedla sebecertifikaci národního kvalifikačního rámce)

Trendy Implementace ESG Risk-based quality assurance posun od programové akreditace k akreditací institucí posilování evaluačních prvků Risk-based quality assurance UK, AUS – od „zajišťování kvality“ k řízení rizik Akreditace jako přechodný fenomén období masifikace vysokého školství?

Vývoj v České republice (1/2) Do r. 1950 Detailní státní kontrola kurikula (a prakticky všech ostatních aspektů vysokoškolského života) Studijní plány a zkušební řády schvalovány ministerstvem Např. podle výnosu ministerstva školství č. 57.541 ze dne 13.7.1921 bylo ve II. bloku vodohospodářského směru oboru inženýrského stavitelství předepsáno vyučovat předmět Hrazení bystřin (2 hod./týden) 1950 – 1989 Zavedena jednotná soustava studijních oborů vydávaná vládním nařízením

Vývoj v České republice (2/2) 1990 – 1998 Decentralizace, stanovení zaměření vysoké školy a studijních oborů přechází do samosprávné působnosti vysokých škol Studijní programy schvaloval akademický senát Implicitní hodnoticí funkce vědecké rady Omezená akreditace (postgraduální studium, habilitační a profesorská řízení) 1998 – Zavedena plná akreditace pro všechny typy studia a habilitační a profesorské řízení Schvalování studijních programů převedeno na vědecké rady (poradní/hodnoticí funkce akademického senátu) Dvoustupňová struktura studijní program/studijní obory (předpokládalo se, že o oborech budou vnitřně rozhodovat vysoké školy)

Legislativní návrhy (2009, 2011, 2013) akreditace oblasti vzdělávání povinnost zavedení vnitřního systému zajišťování kvality a jeho vnějšího hodnocení akreditační komisí (s možností převzetí hodnocení provedeného jinou agenturou v rámci EHEA) v návrhu ne zcela jasný vztah mezi akreditací a evaluací 2011 institucionální akreditace založená na ověření vnitřního systému zajišťování kvality doplněná periodickým vnějším hodnocením vzdělávací činnosti podle oblastí vzdělávání 2013 institucionální akreditace spojená s akreditací oblastí vzdělávání (nebo habilitačních a profesorských řízení) jako alternativa k současně zachovanému systému akreditace studijních programů duální systém (obdobně např. NL)

Návrh novely zákona o vysokých školách 2013 Výsledek vyjednávání (expertně-pracovní skupina MŠMT a reprezentace VŠ et al.) Poměrně složitý návrh v oblasti zajišťování kvality, duální/paralelní a víceúrovňový systém Zavádí koncept ESG

Návrh novely zákona o vysokých školách 2013 Složky systému zajišťování kvality Vnitřní systém zajišťování kvality obecná povinnost pro všechny vysoké školy (§ 78 odst. 1) Institucionální akreditace možnost pro vysoké školy s prokázaným vnitřním systémem zajišťování kvality získat odvozené typy akreditace (oblasti vzdělávání, habilitačního řízení nebo řízení ke jmenování profesorem) Akreditace oblasti vzdělávání určení typů studijních programů, které může vysoká škola s institucionální akreditací v dané oblasti uskutečňovat Akreditace studijního programu zůstává alternativou pro vysoké školy bez institucionální akreditace současně představuje referenční bod pro nároky na vnitřní systém zajišťování kvality při vnitřním schvalování a hodnocení studijních programů vysokou školou Akreditace habilitačního řízení/řízení ke jmenování profesorem bude podmíněna získáním institucionální akreditace, stejně jako možnost zřizovat pracovní místa mimořádných profesorů

Návrh novely zákona o vysokých školách 2013 Důležité obecně platné změny Povinnost vysoké školy zavést vnitřní systém zajišťování kvality zásady by měl upravit statut, podrobnosti další vnitřní předpisy povinnost vysoké školy mít zřízen orgán pro vnitřní hodnocení kvality a přijmout standardy vnitřního hodnocení kvality činností vysoké školy (§ 16a, resp. § 41 odst. 1 ) Ruší se institut garanta studijního programu předpokládá se však, že řízení a odpovědnost na úrovni studijního programu v rámci vysoké školy upraví vnitřní systém zajišťování kvality Posílení role vnitřního hodnocení nově vždy povinným podkladem pro kterýkoli z typů akreditace pro reakreditace studijního programu zavedeno již novelizací vyhlášky č. 42/1999 Sb. provedenou vyhláškou č. 312/2011 Sb. od 1. listopadu 2011

Návrh novely zákona o vysokých školách 2013 Otevřené otázky Vztah vnitřního a vnějšího hodnocení vnitřní hodnocení a vnější hodnocení Národní akreditační agenturou je povinným podkladem pro institucionální akreditaci NAA může převzít hodnocení externí hodnoticí agenturou provedené na podnět a náklady vysoké školy z textu návrhu nevyplývá, že by vnější hodnocení oblasti vzdělávání bylo povinné z toho lze dovodit prioritu institucionální akreditace Vztah studijní program/studijní obor při předchozích legislativních návrzích se předpokládalo odstranění dvojúrovňovosti program/obor. návrh novely toto nemění, ale není zřejmá role oborů u programů uskutečňovaných v rámci institucionální akreditace Praktický význam profilů studijních programů pro akreditace zejména pro institucionální akreditaci a akreditace oblastí vzdělávání není zcela jasné, jak se budou kombinovat požadavky vyplývající z typu vysoké školy s požadavky na profil studijního programu

Návrh novely zákona o vysokých školách 2013 Otevřené otázky Standardy pro akreditace navrhuje se vydání formou vyhlášky, tedy možná bude pouze konkretizace požadavků vyplývajících již ze zákona v rámci jeho znění standardy pro institucionální akreditaci se mohou opřít o ESG u standardů pro akreditaci oblastí vzdělávání možnost propojení s připravovanou novou metodou hodnocení výsledků vědy (přístup typu Research Assessment Exercise) standardy pro akreditaci studijních programů? Soustava oblastí vzdělávání jak sloučit tento koncept se současným stavem akademických disciplín, které se již nerozvíjí a nečlení jednoznačně lineárně? oblast vzdělávání se nejeví jako jednoznačně ohraničená kategorie (proti tomu požadavky na správní rozhodování o akreditaci)

Vnitřní systém zajišťování kvality Vymezení v návrhu novely 2013 Za kvalitu vysokoškolského vzdělávání poskytovaného v rámci studijních programů odpovídá vysoká škola. K tomu účelu je povinna zavést, udržovat a v pravidelných obdobích hodnotit vnitřní systém zajišťování kvality vysoké školy, který je založen na součinnosti orgánů vysoké školy v postupech upravených jejími vnitřními předpisy při tvorbě, uskutečňování a hodnocení kvality studijních programů a při tvorbě, organizaci a využívání personálního, materiálního a dalšího zabezpečení vysokoškolského vzdělávání poskytovaného vysokou školou v souvislosti s její vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovační, uměleckou nebo další tvůrčí činností. - § 78 odst. 1 dle návrhu novely

Vnitřní systém zajišťování kvality Principy přístupu dle návrhu novely 2013 Odpovědnost vysoké školy „Za kvalitu vysokoškolského vzdělávání poskytovaného v rámci studijních programů odpovídá vysoká škola.“ Komplexní přístup nejde jen o hodnocení! vnitřní systém zajišťování kvality se nachází „v postupech upravených vnitřními předpisy při tvorbě, uskutečňování a hodnocení kvality studijních programů…“ týká se celého „životního cyklu“ studijního programu

Vnitřní systém zajišťování kvality Principy přístupu dle návrhu novely 2013 Integrace do běžné činnosti „…je založen na součinnosti orgánů vysoké školy…“ při budování vnitřního systému zajišťování kvality by se primárně mělo využít existujících kompetencí podle právní úpravy platné již od r. 1998 Synergie předpokladů, činností a výstupů „…a při tvorbě, organizaci a využívání personálního, materiálního a dalšího zabezpečení vysokoškolského vzdělávání poskytovaného vysokou školou v souvislosti s její vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovační, uměleckou nebo další tvůrčí činností.“ předpokládá strategické vedení vysoké školy jako celku a racionální představu o zaměření (profilaci) vysoké školy

DĚKUJI ZA POZORNOST