ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vývoj české ústavnosti
Advertisements

Veřejná moc a veřejná správa
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
ÚZEMNÍ ČLENĚNÍ ČR Více ZDE.
Česká republika-demokratický stát
Česká republika-demokratický stát
Občanská nauka Ústava ČR; VY_32_INOVACE_D2_10 Interaktivní výklad: Ústava ČR Mgr. Ludmila Muchová.
Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
VY_32_INOVACE_02_SVP_068_Zrn Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová.
Ústavní právo Moc zákonodárná Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ OBČAN A OBČANSTVÍ
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.19
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
Česká republika Demokratický stát.
Vývoj české ústavnosti
Ústava ČR a politická soutěž
Ústava ČR Střední odborná škola Otrokovice
Ústava ČR VY_32_INOVACE_ 10 - Ústava Čr.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Období: 1918 – 1993 Dějepis a občanská nauka Zpracoval: Milan Šimek
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
TEST 17. POLITOLOGIE
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ STÁTNÍ SYMBOLY
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Demokracie a její hodnoty
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková Katedra podnikové ekonomiky
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ PREZIDENT ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Kontrola veřejné správy I.
VY_32_INOVACE_02_SVP_076_Zrn
PRÁVNÍ ŘÁD ČR = souhrn všech platných právních předpisů, nejčastěji zákonů PRÁVO = pravidla, kterými se musíme řídit (zákony,vyhlášky, nařízení, školní.
Ústava ČR Pavel Šuranský.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR
ÚSTAVA.
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková Ústava
Dělba státní moci 1. Zákonodárná moc
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Ústava ČR Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství Prezentace č. 10
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
SŮVOVÁ, COUFALOVÁ C3B. DEFINICE právní odvětví veřejného práva, zabývá se ústavou a vykládá ji na ochranu ústavnosti dohlížejí ústavní soudy souhrn právních.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M Ústava a ústavní pořádek Mgr. Marie Mikulcová.
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Právní základy státu.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
ČESKÁ REPUBLIKA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Listina základních práv a svobod Lidská práva
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_12_Ústava ČR
Ústavní systém České republiky
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Mgr. Eva Šreibrová 2009

CO JE TO ÚSTAVA v demokratickém právním státě představuje základní zákon země je právní normou, s níž musí být ostatní zákony v souladu, tj. žádný zákon, žádná vyhláška ministerstva, žádné nařízení vlády, žádná vyhláška obecního zastupitelstva a žádný rozsudek nesmí být v rozporu s ústavou sporné případy řeší Ústavní soud se sídlem v Brně – jeho rozhodnutí může zrušit či pozastavit platnost zákona či vyhlášky +

CO ÚSTAVA URČUJE charakter státu postavení občanů státoprávní uspořádání soustavu nejvyšších státních orgánů a jejich pravomoci státní symboly procedury navrhování a schvalování zákonů kontrolu ústavnosti – zahrnuje zkoumání souladu zákonů a všech podzákonných norem s ústavou prostřednictvím nezávislých soudů i ochranu základních lidských práv a svobod před oklešťováním +

SCHVALOVÁNÍ ÚSTAVY Ústava je schvalována jako každý jiný zákon oběma komorami Parlamentu ČR. Zatímco ke schválení „normálního“ zákona stačí prostá většina, tedy nadpoloviční většina z přítomných poslanců, u ústavy a dalších ústavních zákonů je tomu jinak. Ke schválení ústavy a dalších ústavních zákonů je třeba tzv. kvalifikované většiny, tj. 3/5 všech poslanců a senátorů. +

ÚSTAVY V NAŠÍ NOVODOBÉ HISTORII 1920 - Ústava Československé republiky – byla první novodobou ústavou. ČSR byla podle ní demokratickou parlamentní republikou. Přestala platit se vznikem protektorátu Čechy a Morava. Po osvobození byla její platnost obnovena, ale v podobě pozměněné dekrety prezidenta republiky. 1948 - Ústava 9. května – zaváděla pod fasádou tzv. lidové demokracie diktaturu komunistického typu. +

ÚSTAVY V NAŠÍ NOVODOBÉ HISTORII 1960 - Socialistická ústava – potvrdila charakter Československa jako totalitárního komunistického státu a zavedla několik formálních změn (např. formulaci o vedoucí úloze KSČ ve společnosti a ve státě). 1968 - ústavní zákon o československé federaci – změnil charakter ČSSR jako jednotného státu – stal se z ní stát složený, federativní. +

ÚSTAVY V NAŠÍ NOVODOBÉ HISTORII Po pádu komunistického režimu v r. 1989 byla dosavadní komunistická ústava změněna – Československo se stalo opět demokratickou parlamentní republikou. 1991 - přijata Listina základních práv a svobod 1992 - Ústava České republiky – vstoupila v platnost dnem rozdělení ČSFR, tedy 1.1.1993, a platí dodnes. Spolu s ní platí i Listina základních práv a svobod, která byla převzata z předchozího období a platí od 1.1.1993. +

PODOBA ÚSTAVY Ústava ČR má číslo 1/1993 Sb. Skládá se z preambule a z osmi hlav členěných na 113 článků. Preambule: My, občané České republiky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, v čase obnovy samostatného českého státu, věrni všem dobrým tradicím dávné státnosti zemí Koruny české i státnosti československé, odhodláni budovat, chránit a rozvíjet Českou republiku v duchu nedotknutelných hodnot lidské důstojnosti a svobody jako vlast rovnoprávných, svobodných občanů, kteří jsou si vědomi svých povinností vůči druhým a zodpovědnosti vůči celku, jako svobodný a demokratický stát, založený na úctě k lidským právům a na zásadách občanské společnosti, jako součást rodiny evropských a světových demokracií, odhodláni společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství, odhodláni řídit se všemi osvědčenými principy právního státu, prostřednictvím svých svobodně zvolených zástupců přijímáme tuto Ústavu České republiky. (jsou v ní stanoveny základní principy našeho právního řádu, jako: nedotknutelnost lidské důstojnosti a svoboda všech občanů v právním státě) +

PODOBA ÚSTAVY I. Hlava první - Základní ustanovení Článek 1 charakterizuje ČR jako demokratický právní stát založený na úctě k základním lidským právům. Článek 2 charakterizuje systém státní moci, jejímž zdrojem je lid a která je rozdělena do tří složek: zákonodárné, výkonné a soudní (horizontální dělba moci). Výslovně je zde konstatován základní princip právního státu – „vláda zákona“, tj. že státní moc a občan jsou omezování ve své činnosti jen zákonem. +

PODOBA ÚSTAVY Hlava druhá - Moc zákonodárná Hlava třetí - Moc výkonná Hlava čtvrtá - Moc soudní Hlava pátá - Nejvyšší kontrolní úřad Hlava šestá - Česká národní banka Hlava sedmá - Územní samospráva Hlava osmá - Přechodná a závěrečná ustanovení Celé znění ústavy si můžete prohlédnout na: http://www.hrad.cz/cs/ceska-republika/ustava-cr.shtml

KONTROLNÍ OTÁZKY Vysvětli, co je ústava. Co víš o historii ústav v novodobých dějinách ČR, resp. ČSR? Jaké je postavení ústavy v právním řádu ČR? Jakým způsobem je v ČR schvalována ústava a další ústavní zákony? Charakterizuj podobu Ústavy ČR. +

ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Použity následující materiály a www stránky: www.hrad.cz Občan v demokratické společnosti, V. Jirásková: Slon, Praha 1999 Občanská nauka pro SOŠ, V. Dudák a kol.: SPN, Praha 2003