0 XI. Celostátní finanční konference SMO ČR konaná ve dnech 24. – 25. listopadu 2008 Přechody a převody majetku České republiky a práva hospodařit LČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Možnosti a limity kontroly obcí
Odborný lesní hospodář Modul 8 - HÚL 4 Odborný lesní hospodář Hospodaření v lesích je vlastník lesa povinen zajišťovat v součinnosti s odborným lesním.
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Obecná část rozpočtového práva III
Nástroje územního plánování
Nakládání s nemovitým majetkem v podmínkách veřejných výzkumných institucí Porada předsedů a místopředsedů dozorčích rad Praha 25. dubna 2007.
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Přezkum koordinovaného závazného stanoviska vydaného dle § 4 odst
Novela zákona č. 38/1994 Sb. (zákon č. 220/2009 Sb.)
Povodně 2010 Realizace převodu státních pozemků ze správy PF ČR do vlastnictví obcí nebo fyzických osob postižených povodněmi roku 2010, za účelem výstavby.
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Hospodářská úprava lesa Legislativa Správní právo.
Alena Paulová.  Předpis č. 420/2004 Sb.  Obsah  § 1 – předmět úpravy  § 2 – předmět přezkoumání  § 3 – hlediska přezkoumání  Postup při přezkoumání.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
7 Praha, 29. listopadu 2005 Ministerstvo obrany České republiky TISKOVÁ KONFERENCE ministra obrany České republiky Karla KÜHNLA.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Ing. Martin MALÍŘ ředitel II. odboru ČBÚ Podzimní setkání těžařů ve dnech 5. – v hotelu Myslivna v Brně 1.
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Přenesená působnost Přenesená působnost svěřená právními předpisy a)obci správní území – území obce b)pověřenému obecnímu úřadu správní území –území obcí.
Ochrana zemědělského půdního fondu při stavbě fotovoltaických elektráren Ing. Ivana Skalická.
XI. Celostátní finanční konference „Majetek jako základ fungování měst a obcí“ Oceňování majetku – vybrané aspekty ve vztahu k obcím a městům Ing. Vlasta.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Ochrana zemědělského půdního fondu
Rozpočty územních samosprávných celků
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
? Územní (prostorové) plánování ÚP
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Právní úprava ochrany lesa
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Oceňování lesa jako biologických aktiv (IAS 41) a začlenění jejich hodnoty do finančního účetnictví.
OCEŇOVÁNÍ LESA Vlastnictví a vyvlastnění Jiří Matějíček Listopad 2014.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
STAVEBNÍ POZEMKY Jiří Matějíček. Definování stavebního pozemku Stavebním pozemkem se rozumí: pozemek, jeho část nebo soubor pozemků, vymezený a určený.
Příklady do seminářů Právní vztahy k nemovitostem konaných dne 30/ v době 8.00 – 11.05, uč. č. 214, sem. sk. 2 JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Nabývání majetku obcemi a kraji
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
STÁTNÍ PODNIK.
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
KURZ OCEŇOVÁNÍ LESA Vlastnictví a vyvlastnění Jiří Matějíček duben 2014.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
NOVELA ZÁKONA Č. 334/1992 SB., O OCHRANĚ ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
1 Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
BDS – základy Pozemkového práva I Podzim 2015 Ivana Průchová
Státní pozemkové vlastnictví - prameny právní úpravy -
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
Novela zákona o místních poplatcích
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Pozemkové úpravy v okrese Opava role SPÚ
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
odbor politiky bydlení
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2014
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Výzva č. 3 MAS Nad Prahou – IROP – Místa setkávání a řešení krizí
Transkript prezentace:

0 XI. Celostátní finanční konference SMO ČR konaná ve dnech 24. – 25. listopadu 2008 Přechody a převody majetku České republiky a práva hospodařit LČR do vlastnictví na obcí

1 Právní úprava Základní právní úprava: -Zákon č. 77/1997 Sb., o státním podniku, -Zákon č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, -Zákon č. 95/1995 Sb., o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby …. -Zákon č. 289/1995 Sb., o lesích. Resortní úprava: -Metodický pokyn Ministerstva zemědělství k postupu státních podniků při převodech nemovitých věcí na základě ustanovení § 16 odst. 9 zákona č. 77/1997 Sb. ze dne , č.j Statut státního podniku Lesy České republiky, s.p. ze dne , -Instrukce ministerstva zemědělství k postupu při posuzování žádostí o udělení předběžného souhlasu k nakládání s lesy ve vlastnictví státu (zákon č. 289/1995 Sb.

2 Právo hospodařit k LČR k pozemkům určeným k plnění funkcí lesa. Lesy České republiky, s.p. vznikly na základě rozhodnutí ministra zemědělství ČR ze dne 11. prosince 1991 s účinností od 1. ledna Na základě tohoto rozhodnutí a tehdejšího zákona o lesích přešly do práva hospodařit podniku lesní pozemky, ke kterým do té doby měly příslušné právo tehdejší krajské státní lesy a další majetek specifikovaný v tzv. delimitačních protokolech. V současné době LČR obhospodařují mimo jiné cca 1, ha lesní půdy. Zbytek majetku tehdejších krajských státních lesů byl prakticky zprivatizován a převeden do vlastnictví jiných subjektů zajišťujících lesnické hospodaření

3 Přechod některých věcí z majetku ČR do vlastnictví obcí. S účinnosti ke dni byl přijat zákon č. 172/1991Sb., podle kterého přešel do vlastnictví obcí tzv. historický majetek v zákoně specifikovaný. Zákonem č. 114/2000 Sb., kterým byl novelizován výše uvedený zákon, přešel dále do vlastnictví obcí tzv. přídělový majetek dnem Další novelou zákonem č. 277/2002 Sb. s účinností od přešel do vlastnictví obcí další majetek, jehož původním vlastníkem byla dřívější Lesní družstva obcí, pokud byla složena výhradně z obcí. Celkem přešlo, resp. bylo vydáno obcím na základě výše uvedených zákonů více jak 400 tisíc hektarů lesní půdy. Je možno konstatovat, že na základě uvedených zákonů byla předána absolutní většina majetků obcí i když i v současnosti jsou evidovány některé další požadavky na vydání majetku, ke kterému jsou nadále dohledávány příslušné doklady požadované zákonem. V ojedinělých případech dochází k soudním sporům v důsledku rozdílného výkladu právních předpisů, zda požadovaný majetek splňuje podmínky stanovené zákonem Sb.

4 Bezúplatné převody na obce, města, kraje podle zákona č. 77/1997 Sb. - Základní právní úprava je uvedena v § 16 odstavec 9 zákona č. 77/1997 Sb. Postup a další podmínky pak závazně upravuje „Metodický pokyn Ministerstva zemědělství k postupu státních podniků při převodech nemovitých věcí na základě ustanovení § 16 odstavec 9, Č.j ze dne Tyto převody podléhají schválení Dozorčí radou státního podniku, Ministerstvem zemědělství a po vyjádření ostatních ministerstev musí být převod schválen vládou ČR. Jedná se tedy o značně náročný administrativní postup. -Podle uvedeného Metodického pokynu ministerstva lze bezúplatný převod územním samosprávným celkům, popřípadě jejich sdružením státním podnikem zohlednit především tehdy, kdy je majetek převáděn ve veřejném zájmu, je-li bezúplatný převod hospodárnější než jiný způsob naložení s věcí, nebo stanoví-li tak zvláštní právní předpis v případě, že nebude majetek sloužit podnikatelským účelům, případně je-li žádán k zajištění výkonu státní správy v přenesené působnosti, pro účely sociální, humanitární, požární ochrany obyvatelstva, integrovaného záchranného systému, vzdělávací, vědecké, kulturní, sportovní a tělovýchovné (cit. z výše uvedené metodického pokynu).

5 Bezúplatné převody na obce, města, kraje podle zákona č. 77/1997 Sb. -U každého jednotlivého případu musí být pochopitelně zjištěn nabývací titul pro stát, vyloučen restituční nárok, původní majetek církve atd. -Každý takový případ převodu musí být ošetřen pro případ, že by nabyvatel převáděný majetek chtěl zcizit, využít k jinému účelu než pro který jej žádal atd., zajišťovacím úkonem, např. smluvní pokutou. -S ohledem na stanovená kriteria a schvalovací proces se jedná o časově náročný postup, kdy předem žadateli nemůžeme sdělit způsob, ani horizont vyřízení jeho žádosti.

6 Bezúplatné převody podle zákona č. 95/1999 Sb. § 18 zákona č. 95/1999 Sb. zní: 1)Na základě písemné žádosti obce převede pověřená právnická osoba bezúplatně do do vlastnictví obce, a)odloučené lesní pozemky určené vydaným územním plánem nebo vydaným regulačním plánem anebo rozhodnutím o umístění stavby k zastavěním stavbou ve veřejném zájmu nebo stavbou pro bydlení, b)spoluvlastnické podíly státu (§17 odst. 2) v případě, je-li obec spoluvlastníkem pozemku, 2) Žádosti podle odstavce 1 pověřená právnická osoba vyhoví, jsou-li splněny podmínky stanovené tímto zákonem a nebrání-li převodu práva třetích osob. Ustanovení zvláštních předpisů zůstávají nedotčena (z.č. 289/1995 Sb. o lesích).

7 Bezúplatné převody podle zákona č. 95/1999 Sb. Podmínky bezúplatného převodu dle zákona č. 95/1999 Sb. jsou dány zákonem a LČR se od nich nemohou odchýlit. Musí jít vždy o pozemky určené k plnění funkcí lesa (lesní pozemky). Obcemi jsou často k bezúplatnému převodu požadovány pozemky, které nesplňují daná kriteria, např. požadují bezúplatný převod jiných než lesních pozemků, nedokládají územní plány, regulační plány, nezdůvodňují stavbu ve veřejném zájmu podle stavebního zákona atd. Takovýmto žádostem státní podnik vyhovět nemůže. Jiné možnosti státní podnik k bezúplatným převodům na obce nemá. V ostatních případech převodu majetku, zejména pozemků určených k plnění funkcí lesa, musí podle statutu LČR i na územně samosprávné celky a obce zcizovat majetek vždy minimálně za ceny v místě a čase obvyklé a v případě, že cena obvyklá nedosahuje ceny úřední, tak za cenu zjištěnou dle platného oceňovacího předpisu.