Projektové řízení Základní pojmy a principy projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Doporučení pro přípravu žádosti;
Advertisements

 Role poradenských firem v oblasti čerpání SF EU 27. dubna 2006 Jiří Halouzka Ředitel v oddělení poradenských služeb
Evropská obchodní akademie1 Projektové cíle. Evropská obchodní akademie2 Projektové cíle   cílem projektového řízení je zajistit, aby požadované změny.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
„Plánování projektu Plán projektu“
Projektový management
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Evropský sociální fond
MONITOROVACÍ ZPRÁVA Tyto globální granty jsou spolufinancovány ESF a státním rozpočtem ČR.
1 Způsob žádání o dotaci v rámci OP Lidské zdroje a zaměstnanost Prezentující Mgr. Petr Zavadil.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Projekt – úkoly, zdroje, vazby úkolů, náklady Ing. Jiří Šilhán.
Operační program Rozvoj lidských zdrojů 1 OPERAČNÍ PROGRAM ROZVOJ LIDSKÝCH ZDROJŮ MPSV - Odbor řízení pomoci z ESF Konference k ESF – Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
RVŠ Výsledky připomínkového řízení - zákon č. 130/2002 Sb. Zpracovala : B. Tremlová.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Proces řízení projektu
X13PMT 2. seminář Ing. Martin Molhanec, CSc. Garant předmětu ČVUT – FEL, K13113.
3. Životní cyklus a procesy projektu
Semestrální práce z předmětu Projektový management
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Strategické plánování v obcích (Víme, kam jdeme) Zlín
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
1 Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
4. Lekce Dílčí procesy funkčního testování
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Seminář pro příjemce Ing. Jana Šůchová NVF. Phare 2003 RLZ Zprávy projektu: -Měsíční přehledy aktivit -Čtvrtletní technická zpráva -Čtvrtletní finanční.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Proces řízení rizik.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z OP VK 2007 – 2013 FINANČNÍ ČÁST.
Evropská obchodní akademie1 Projektové řízení fundraising Evropská obchodní akademie Děčín projektové řízení klíčová kompetence školského pracovníka.
Závěrečná monitorovací zpráva a její zpracování v Benefitu.
1 OD PROJEKTOVÉHO ZÁMĚRU KE KVALITNĚ PŘIPRAVENÉ AKCI 3 témata a) Přehled požadavků financující instituce b) Fáze přípravy akce c) Kritéria úspěšnosti akce.
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
Příprava projektu Komunitární program PROGRESS. Výzva 0&langId=enhttp://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=63.
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
2. Životní cyklus a procesy projektu
Integrovaná rozvojová strategie cestovního ruchu Rožnovska JVM-RPIC, spol. s r.o. Ing. Jiří Kučera, Ing. Jakub Křižka
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – I.část.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Životní cyklus projektu a fáze projektu Martin Cupal Podnikatelský záměr a projektový management.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Monitorovací zprávy projektů realizovaných v OP LZZ z hlediska obsahu Seminář pro příjemce.
Zpracování žádosti na podporu sociálního podnikání do OPZ - příklad dobré praxe Vznik sociálního podniku Hustířanka služby s.r.o. Hradec Králové, 7.
Ekonomika malých a středních podniků
Žádost o grant.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
PROJEKTOVÝ LIST Pro zjišťování informací o projektových záměrech pro účely zvýšení absorpční kapacity v prioritních osách VaVpI.
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Seminář pro příjemce podpory z OP VK
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Projektové řízení Základní pojmy a principy projektu Životní cyklus a procesy projektu Strukturální fondy Konkrétní postup v OP RLZ

1.Základní pojmy a principy Evropská obchodní akademie děčín 1.Základní pojmy a principy Definice, rysy, cíle a principy projektového řízení Základní pojmy projektového řízení Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

Definice, rysy, cíle a principy projektového řízení Projekt je předmětem projektového řízení Co je projekt ? Projekt lze vymezit jako sled činností, které mají za cíl dosáhnout jasně určeného cíle, ve stanovený čas a s předem definovaným rozpočtem zdrojů. Projekt má jasně definovaný začátek a konec. Projektem není periodicky se opakující práce – např. příjem pošty, pásová výroba aut atd. Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

Charakteristické rysy projektového řízení trojrozměrný cíl –trojimperativ – splnění požadavků na věcné provedení a jejich měřitelnost, časový plán, rozpočtové náklady jedinečnost – provádí se pouze jednou, tým je dočasný zahrnují zdroje – lidské a materiální mají omezené finanční zdroje dané rozpočtem projektu mají vyšší míru rizika, prvky nejistoty a neurčitosti mají dočasný charakter všechny zdroje jsou organizovány a řízeny výhradně za účelem dosažení projektových cílů při čerpání dotací – kofinancování – nerozhoduje o realizaci pouze realizátor, ale i další subjekt – poskytovatel dotace realizují se v rámci organizace Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

Cíle a aspekty projektového řízení cílem projektového řízení je zajistit, aby požadované změny byly realizovány správně a přinesly předpokládaný efekt. Cílem je, jinak řečeno, úspěšný projekt. úspěšné řízení projektu znamená dosáhnout plánované parametry provedení v daném termínu / lépe dříve/ a v rámci rozpočtových nákladů / resp. s úsporou/ klíčové je, že je potřeba dosáhnout současně tří nezávislých parametrů cíle Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy Projektové cíle Vyhněte se projektům - které neodpovídají vašemu strategickému plánování - dlouhodobé koncepci které nejste schopni krýt zdroji které jsou pro vás bezvýznamné, okrajové kde nemáte šanci zvítězit ve výběrovém řízení když je vaše skupina již nyní pracovně přetížena I když váš návrh nezvítězí, musíte být schopni splnit všechny závazky a podmínky, k nimž jste se v návrhu zavázali – není to hra na náhodu Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

Základní pojmy projektového řízení Předmětem projektového řízení je projekt. Pod pojmem "projekt" obvykle rozumíme neobvyklé záměry pro něž jsou charakteristické následující vlastnosti: 1) Jedinečnost (acykličnost) průběhu. Každý projekt je svým způsobem výjimečný. 2) Vymezenost - v čase (stanovený termín zahájení a ukončení), v objemu financí (přidělený rozpočet) a v disponibilních zdrojích (pracovníci, auta, počítače, apod.). Projekt je proces změn probíhajících na nějakém objektu. Tento proces má svůj začátek a konec, na rozdíl od výrobních procesů, které mají kontinuální charakter a nemají omezen časový horizont. Navíc se musí při realizaci projektu respektovat přidělené disponibilní zdroje finanční, materiálové, personální a další. Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

Základní pojmy projektového řízení 3) Dočasnost projektového týmu sestaveného z pracovníků různých skupin, podniků a institucí, který po skončení projektu ukončí svoji činnost. 4) Vysoká neurčitost spojená s definováním cílů a zejména se způsobem realizace cílů. Přitom tyto cíle jsou stanoveny v prostředí, které samo podléhá změnám a může proto tyto cíle nebo podmínky pro jejich realizaci v průběhu projektu měnit. Riziko na projektu hodnotíme obvykle jako nadprůměrné a musíme učinit řadu opatření, abychom udrželi riziko v přijatelné míře. Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

2.Životní cyklus a procesy projektu Jednoduché členění fází projektu : 1.Předprojektová fáze / předprojektová studie,případová studie,podnikatelský záměr/ 2.Projektová fáze 3.Poprojektové vyhodnocení Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

Předprojektová studie vychází vždy ze strategického plánování organizace slohové cvičení na téma : cíl projektu a jeho naplnění musí obsahovat základní informace k projektu + klíčové aktivity výchozí stav cíl projektu cesta 2 cesta 1 - optimální cesta 3 Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy Případová studie Často používáno jako úvodní informace a definování projektu Obsahuje : představení společnosti motivy a cíle projektu partnery předchozí zkušenosti příprava projektu faktory úspěchu vlastní realizace výstupy Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy Životní fáze projektu a) inicializace b) analýza c) syntéza d) optimalizace e) konkretizace a projednávání úkolů f) implementace a kontrola projektu g) ukončení projektu h) vyhodnocení projektu Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

inicializace projektu Vychází ze strategického plánu organizace Stanovení cílů projektu Jmenování projektového týmu Ohraničení projektu Žádný projekt není izolovaný,proto je nutno ho chápat v souvislostech: Následující projekty Souběžné probíhající projekty Předcházející projekty Identifikační listina projetu Jak projektový tým, tak i příslušný management musí považovat projektový cíl za dosažitelný Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy analýza projektu /1/ analýza rozdělení projektu na dílčí části – klíčové aktivity vytvoření seznamu činností, které je nutno provést, aby se dosáhlo stanoveného cíle určení podmínek k provedení činností určení potřeb času, nákladu a zdrojů na jednotlivé činnosti stanovení jejich nositelů. shrnutí : - posláním analýzy je zjistit souhrn činností, které jsou potřeba k naplnění projektu - pro každou činnost stanovit dílčí čas jejího trvání, dílčí náklady, dílčí zdroje, parametry k jejímu převzetí a zodpovědnost za provedení tzn. Cíl (vrcholový cíl) rozdělit na klíčové aktivity a ty na jednotlivé nutné činnosti pro jejich naplnění s definováním T (termín), RN ( rozpočtové náklady), Z ( zodpovědnost) a DZ ( disponibilní zdroje – lidské a materiální) Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy analýza projektu /2/ shrnutí : - posláním analýzy je zjistit souhrn činností, které jsou potřeba k naplnění projektu - pro každou činnost stanovit dílčí čas jejího trvání, dílčí náklady, dílčí zdroje, parametry k jejímu převzetí a zodpovědnost za provedení tzn. Cíl (vrcholový cíl) rozdělit na klíčové aktivity a ty na jednotlivé nutné činnosti pro jejich naplnění s definováním T (termín), RN ( rozpočtové náklady), Z ( zodpovědnost) a DZ ( disponibilní zdroje – lidské a materiální) Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy syntéza projektu /1/ syntéza Tato fáze má spojit a sladit všechny jednotlivé dílčí činnosti za projekt jako celek. - posloupnosti - návaznosti jednotlivých činností - potřebného času, - průběhu nákladů, - potřeby specifických zdrojů Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy syntéza projektu /2/ shrnutí syntézy : - proces, kterým se zase všechny činnosti složí dohromady – jak co půjde po sobě, co může proběhnout současně, co dříve, co potom - naplánování posloupností prováděných činností, určit vzájemné vztahy mezi jednotlivými činnostmi Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

optimalizace projektu Cílem této fáze je naplánovat časové a rozsahové nasazení zdrojů tak, aby požadavky projektu byly splněny pokud možno při nejnižších nákladech shrnutí : nejprve vypočítáme celkové náklady na projekt a celkovou délku projektu a potřebné zdroje porovnáme vypočtené hodnoty s hodnotami v identifikační listině projektu řešíme případné rozpory – krajní řešení – zastavení projektu Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

konkretizace a projednání úkolů Kalendářní termíny jsou pevně přiřazeny k jednotlivým dílčím úkolům, stejně jako určené náklady. Za splnění každého dílčího úkolu ručí odpovědný pracovník shrnutí : termínově a nákladově svázané dílčí činnosti projektu s konkrétní odpovědností dojednání dodavatelsko-odběratelských vztahů provedení komplexní analýzy rizik zpracování logického rámce projektu konkretizace Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

implementace a kontrola projektu průběh shrnutí : - realizace jednotlivých činností podle plánu - kontrola plnění jednotlivých úkolů - průběžné zjišťování skutečného stavu projektu v reálném čase - identifikovat odchylky s ohledem na stanovený plán projektu - řešit vzniklé problémy - odhadovat další vývoj projektu Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy ukončení projektu ukončení účetně uzavřít a vypořádat financování projektu shrnutí : - reálně zhodnotit výsledky projektu - vypořádat všechny závazky - poděkovat účastníkům - protokolárně ukončit projekt Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy vyhodnocení projektu Je potřeba analyzovat celý průběh projektu, vytipovat dobré i špatné zkušenosti, aby se neopakovaly tytéž chyby v dalších projektech. Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

Stručný návod jak na projekty Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy CO? JAK? PŘÍNOS ? Pro úspěch nutno definovat : CO je zapotřebí - z jakého důvodů – JAK se k tomu dostaneme – CO to přinese (přínos) Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy Konkrétní postup 1. zpracování projektu – předprojektová studie životní fáze projektu – inicializace, analýza, syntéza, optimalizace, popř. konkretizace a projednávání úkolů 2. výzva projekt 3 vyzva.pdf 3. Doporučující informace pro žadatele Doplnkove_info. 3.1.pdf 4. Benefit Benefit_3.1.v2.zip 5.Monitorovací indikátory Indikatory 3.1.pdf Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy Konkrétní postup 6. Schválení projektu – smlouva 7. Změnové řízení 8. Začátek projektu – start 9. Uznatelné náklady Prirucka pro prijemce_09-2006.pdf 10. Realizace projektu 11. Monitorovací zpráva Monitorovacizprava1(1-3_06).doc 12. Žádost o platbu Zadostoplatbu1.pdf 13. Indikátory 14. Pokračování realizace projektu 15.Ukončení projektu Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy

Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy Loučím se s Vámi Kontakt : Ladislav.kucera@seznam.cz Projektové řízení - klíčová kompetence pracovníka školy