Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Rozvíjející větné členy
Digitální učební materiál
VEDLEJŠÍ VĚTY PŘÍSLOVEČNÉ
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_3A05Čj9_Věty vedlejší
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
Věty vedlejší.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ (Pu)
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Neohebné slovní druhy.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT Český jazyk - 7. ročník.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Syntax - druhy vedlejších vět
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Věta vedlejší příslovečná podmínková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_302_Věta hlavní a věta vedlejší AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK,
Spojky.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
Druhy vedlejších vět Český jazyk 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
VY_32_INOVACE_03-37 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma:
VEDLEJŠÍ VĚTY PŘÍSLOVEČNÉ
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Rozvíjející větné členy - opakování -
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_364_Věta příslovečná AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
(7. ročník). Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Druhy vedlejších vět Podmětné Přísudkové Předmětné Přívlastkové
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Autor: Martina Pijáková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Opakujeme vedlejší věty 1
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_04
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Spojky.
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Transkript prezentace:

Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou řídící může být věta hlavní i vedlejší VV závisí mluvnicky na jiné větě VV můžeme nahradit větným členem (stejného druhu) Od řídící věty ji oddělujeme čárkou

Vedlejší věty příslovečné Vyjadřují příslovečné určení věty řídící, vyjadřují stejné okolnosti a vztahy jako příslovečné určení. Rozlišujeme VV příslovečné: místní, časové, způsobové, měrové Dále rozlišujeme VV příslovečné: příčinné, účelové podmínkové a přípustkové

Vedlejší věty příslovečné - podmínkové Jestliže bude pěkné počasí, pojedeme na koupaliště. Kdy? Za jaké podmínky pojedeme na koupaliště? Jestliže bude pěkné počasí. - VV příslovečná podmínková Otázka: kdy? Za jaké podmínky? Typické spoj. výrazy (synonymní) : jestliže, -li, kdyby, když

Vedlejší věty příslovečné - podmínkové Jestliže zavoláš, přijedu. Za jaké podmínky přijedu? Jestliže zavoláš. – VV příslovečná podmínková Změň VV na příslovečné určení. Přijedu …………………………. (………………………..přijedu.)

Vedlejší věty příslovečné – podmínkové – řeš. Jestliže zavoláš, přijedu. Za jaké podmínky přijedu? Jestliže zavoláš. – VV příslovečná podmínková Změň VV na příslovečné určení. Přijedu. (Na tvé zavolání přijedu.)

Vedlejší věty příslovečné - podmínkové Při výskytu nakažlivých nemocí musíme dbát hygienických opatření. Vyhledej příslovečné určení, nahraď ho VV příslovečnou příčinnou. ………………………………………………, musíme dbát hygienických opatření.

Vedlejší věty příslovečné – podmínkové – řeš. Při výskytu nakažlivých nemocí musíme dbát hygienických opatření. Vyhledej příslovečné určení, nahraď ho VV příslovečnou příčinnou. Jestliže se vyskytnou nakažlivé nemoci, musíme dbát hygienických opatření.

Vedlejší věty příslovečné -přípustkové Přestože pršelo, jeli jsme na výlet. I přes co jsme jeli na výlet? Přestože pršelo. VV příslovečná přípustková Otázka: I přes co? I kdy? Typické spoj. Výrazy (synonymní) : přestože, třebaže, ačkoli(v), ač, i když, i kdyby, byť

Vedlejší věty příslovečné - přípustkové I když nebylo pěkné počasí, slavnost se konala. I kdy (i přes co) se slavnost konala? I když nebylo pěkné počasí. - VV příslovečná přípustková Změň VV na příslovečné určení. Slavnost se konala ………………………….

Vedlejší věty příslovečné – přípustkové – řeš. I když nebylo pěkné počasí, slavnost se konala. I kdy (i přes co) se slavnost konala? I když nebylo pěkné počasí. - VV příslovečná přípustková Změň VV na příslovečné určení. Slavnost se konala i přes nepřízeň počasí.

Vedlejší věty příslovečné - přípustkové Přes nepříznivé počasí začali zemědělci sklízet včas. Vyhledej příslovečné určení, nahraď ho VV příslovečnou účelovou. Zemědělci začali sklízet včas ,……………………

Vedlejší věty příslovečné – přípustkové – řeš. Přes nepříznivé počasí začali zemědělci sklízet včas. Vyhledej příslovečné určení, nahraď ho VV příslovečnou účelovou. Zemědělci začali sklízet včas ,i když bylo ošklivo.