Městský architekt Litomyšl 29. ledna 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Územní plánování pracovní porada s ORP Vyhodnocování územního plánu a jeho změny - § 55 SZ Zpracoval: Martin Herzog 7. června 2013.
Advertisements

Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Městský architekt z pohledu výkonu architektonické profese Konference O městských architektech, jejich potřebnosti a postavení v místní správě Cheb, 15.
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
SYSTEMIZACE PRACOVNÍCH MÍST
Stavební zákon a územní plánování
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Úvaha nad postavením městského (hlavního) architekta a jeho začlenění do struktury české veřejné správy.
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Působnosti obcí na úseku územního plánování od setkání tajemníků obcí Karlovarského kraje KÚKK, ORR, odd. územního plánování, Jana.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
! Proces pořízení územního plánu
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Územního plánování na obcích v roce 2007 setkání tajemníků obcí Karlovarského kraje KÚKK, ORR, odd. územního plánování, Jana Kaválková.
Stavební uzávěry Krajský úřad Plzeňského kraje
1 Zpráva o uplatňování územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Konference o městských architektech Cheb 15. května 2013.
1 Zadání územního plánu Zadání územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Plzeň, Krajský.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
? Územní (prostorové) plánování ÚP
Novela stavebního zákona
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Seminář Platformy Starostové starostům – Poslanecká sněmovna – Státní akta Jak zvolit architekta města? Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D. Architekt.
Ing.arch. Martin Hilpert Architekt města Semily
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. arch. Lucie Poláková, Odbor územního plánování 16. září 2014 Přístup MMR k problematice postavení a působnosti městského.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM (IROP) - možnost získání FINANČNÍ PODPORY pro pořízení územně plánovacích dokumentů - alokace 46 mil. EUR 1.
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Tomáš Sklenář Územně plánovací dokumentace a její aktualizace.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
Koordinace územních plánů a pozemkových úprav Ing. Jan Kaiser – Státní pozemkový úřad – Pobočka Domažlice.
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
MĚSTSKÝ ÚŘAD VALAŠSKÉ KLOBOUKY STAVEBNÍ ODBOR DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ 13. A 20. BŘEZNA 2013.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Stanoviska DO při projednávání Návrhu ÚPD
Umisťování staveb.
Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje
ZÚR JMK zásady pro aplikaci Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář
ZÚR JMK a ÚP seminář pro projektanty a pořizovatele
Pořizovatelská praxe Poznámky k pořizování územně plánovací dokumentace: Problematika zastavěnosti pozemku, indexu zastavěnosti Územní studie – konzultace,
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
územního plánování na obcích v roce 2007
Územní plán Liberec.
Územní systém ekologické stability (ÚSES) krajina v územním plánování Informace z metodické porady MŽP s krajskými úřady porada KrÚ JMK s ÚÚP JMK
SAR Konference: 10 VIZÍ PRO STAVEBNÍ ROZVOJ PRAHY A ČR
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Nákladové nádraží Žižkov Parková čtvrť Central Group
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Veřejná beseda nad návrhem Územního plánu Mariánské Lázně
Transkript prezentace:

Městský architekt Litomyšl 29. ledna 2014

Ohlédnutí (konstatování z konference v Chebu) minimum regulačních plánů města „tvoří“ stavební úřady územními rozhodnutími soustřeďují se na zákonnost spíš výjimečně mají znalosti z oborů urbanismus a architektura územní rozhodnutí je často jen soupisem podmínek dotčených orgánů

Náměty z konference v Chebu potřeba urbanisty iniciátora a „organizátora“ + architekta „posuzovatele“ posílení postavení → změna předpisů → vyžaduje čas vytvořit reálné teze, dosáhnout převažující shody odborné veřejnosti, MMR §§ VŠ: nesoustřeďovat se jen na obraz města, ale i na jeho funkčnost ve společnosti vytvořit pocit potřeby tvorby měst, potřeby kvality, výchova od škol peníze prosadit se do orgánů ČKA, AUÚP ČR

Co se za rok událo Odbor ÚP MMR prosadil u TA ČR schválení a financování dvouletého výzkumného úkolu zaměřeného na vytvoření programu vzdělávání; reálně prosazuje v programovacím období 2014 až 2020 financování dalších územních plánů, ale zejména regulačních plánů a územních studií; ve spolupráci s AUÚP ČR, ČKA a ČKAIT připravil analýzu a následně pracovní znění Politiky rozvoje stavební kultury/architektury. Projednání, úprava, předložení vládě v 12/2014.

Téma městský architekt Společnost Petra Parléře na objednávku OÚP MMR zpracovala analýzu postavení a působnosti MA databázi architektů měst vizi pro budoucí architekty měst s přílohami včetně odpovědí na otázky OÚP MMR. Společnost Petra Parléře svolala zasedání Platformy architektů měst. ČKA zorganizovala setkání architektů měst.

Potřeba rozlišovat mezi malými a velkými městy ve vizi zatím jen konstatování potřeby rozlišení. Má-li systém fungovat → pokrytí celé ČR. Do diskuse: města nad cca 100 tis. obyvatel - útvar i s možností zpracovávat ÚP obce s rozšířenou působností - povinnost mít MA, působnost na žádost i pro ostatní obce (další obce se stavebním úřadem) ostatní obce - možnost zajistit si městského architekta smluvně nebo se obrátit se žádostí na obec s rozšířenou působností

Zařazení: Samospráva nebo státní správa? - v územním plánování se nejvíc ukazuje problematičnost tohoto ostrého dělení v zákonech. Samospráva (výhody a nevýhody): podpora odpovědnosti města za své území odvolatelnost politickou reprezentací v řízeních možnost uplatňování námitek, o kterých rozhodne stavební úřad, možnost odvolání Státní správa (po přijetí služebního zákona - 2014) problematičtější vazba na samosprávu odvolatelnost jen při neuspokojivých výsledcích vyjádření nebo závazné stanovisko? Dotčený orgán?

1. Má být MA garantem koncepce vývoje města? - k tomu, aby cokoli garantoval, mu v současné době chybí kompetence Má být MA odborným garantem rozvoje města vůči správnímu rozhodování v území? ANO Do diskuse: a co vztah ke koncepčnímu rozhodování? skutečně garantuje rozvoj města? námět: Má být odborným garantem podkladů pro koncepční rozhodování a vyjádření/závazného stanoviska jako podkladu pro rozhodování ve správním řízení

2. Má být projektantem územního plánu? Ne, ovšem tato možnost by neměla být zcela vyloučena. Podmínkou je, že nemůže být zároveň pořizovatelem. Do diskuse: co když má MA celý útvar, kde jedna část se věnuje tvorbě a druhá jeho aplikaci při rozhodování? co když zpracoval územní plán pro malou obec a ta s ním následně uzavře smlouvu na činnost MA? A co když po něm následně bude chtít zpracovat nový ÚP? Doporučuji nesjednocovat.

3. Má mít ve své působnosti i malé obce ve správním obvodu úřadu územního plánování? Toto je teoreticky možné, ale nemělo by to platit automaticky. Měla by platit zásada, že obec má právo vybrat si svého architekta sama. Při větším rozsahu území by architekt nebyl schopen kvalitně odvádět svou práci. Do diskuse: - odpověď záleží na přijatém modelu: MA jako samospráva = nelze. Jako státní správa lze při vyřešení počtu lidí vzhledem k velikosti správního obvodu úřadu. K druhému modelu lze očekávat odpor MA větších měst na smlouvu.

4. Má mít možnost pořizovat RP a územní studie pro území jeho působnosti? Převažující odpověď ANO. Bylo zároveň poukázáno na to, že pořizování je svěřeno úřadům územního plánování, tj. obcím s rozšířenou působností. Upozornění a do diskuse: upozornění: pořízení je svěřeno i jiným obcím, pokud splní kvalifikační požadavky (úředníkem nebo smluvně) architekt nemusí být pořizovatelem. Stačí, pokud má garanci za odbornou část zadání, je konzultantem a oponentem při projednávání návrhu.

5. Má být projektantem RP a územních studií? Většinová odpověď je NE, s výjimkou útvaru. Nebezpečí je v možném konfliktu zájmů. Do diskuse - kde je hranice mezi ano a ne? Může navrhnout parcelaci městských pozemků v rámci konzultační činnosti (zdarma a za 1 den)? jsme schopni najít obecně platné pravidlo? pokud existuje útvar nebo je součástí úřadu ÚP, smí pokud je na smlouvu, jen drobnosti, u ostatních odborná část zadání, konzultace, oponentura návrhu

6. Má stanovovat podmínky do řízení vedených stavebním úřadem z hlediska souladu s ÚPD, popř. vyplývající z územních studií? ANO. Upozornění: - s touto samozřejmostí část stavebního zákona týkající se územního rozhodování a stavebního řádu nepočítá. Dle legislativců je odpovědnost jen jedna a tu má stavební úřad. Změna možná jen v případě, že by byl městský architekt dotčeným orgánem a vydával závazná stanoviska (tzn. byl by orgánem státní správy).

7. Má stanovovat urbanistické, architektonické a estetické požadavky k záměrům v řízeních vedených stavebním úřadem? ANO. Poznámky: pokud bude MA jako součást samosprávy, pak jsou nezávazné a stavební úřad o nich může rozhodnout jinak pokud by byl součástí státní správy, pak v současnosti dává vyjádření – není závazné, v budoucnu po jednoduché legislativní změně možnost dávat podmínky závazným stanoviskem

8.Pokud by měl stanovovat požadavky podle předchozích otázek 6 a 7, má vydávat závazné stanovisko, nebo vyjádření, od kterého se může stavební úřad v odůvodněných případech odchýlit? Měl by vydávat závazné stanovisko. Systémové řešení je možno vidět v udělení podobných kompetencí, jako mají dotčené orgány (např. památkové péče) Poznámky závazné stanovisko může vydávat jen orgán státní správy očekávám odpor zejména architektů - projektantů staveb MA by musel být aspoň na část úvazku zaměstnancem

9. Má být organizátorem územní přípravy předcházející zpracování dokumentace k územnímu řízení pro jednotlivé stavby nebo soubor staveb (např. v lokalitě určené pro výstavbu rodinných domů, kde je nezbytná přeparcelace, nebo v území, do kterého má vstoupit více investorů)? Architekt města by měl být organizátorem, konzultantem a koordinátorem. Poznámky - architekt města, který je na smlouvu, již u středně velkého města stíhá jen vyjádření k záměrům a v malé míře nebo vůbec ostatní činnosti. Očekávám odpor těchto architektů ke komplexnímu pojetí. Minimum: být iniciátorem.

10. Jaký má mít městský architekt vztah k úřadu územního plánování? Existuje celá škála variant a modelů. Za nejvhodnější je považován nezávislý partnerský vztah, kdy městský architekt s úřadem intenzivně spolupracuje a je jakýmsi konzultantem. Je na vedení města, jakými kompetencemi ho v procesu územního plánování pověří. Velký počet odborníků považuje za vhodný též vztah nadřízeného, vedoucího úřadu ÚP. Menšina se pak přiklání k tomu, aby MA byl zaměstnancem ÚÚP. K diskusi: - škála se při plnění aspoň základních funkcí MA výrazně zužuje: MA na smlouvu s možností vyjádření, MA v pracovním poměru začleněný do samosprávy bez závaznosti jeho stanovisek nebo začleněný do státní správy s možností (v budoucnu) uplatňování závazných stanovisek

11. Má mít MA zakázáno zpracovávat projektovou dokumentaci ve své územní působnosti? Ve své územní působnosti ANO, paušálně nikoliv Poznámka - má osobní zkušenost je stejná.

Ještě chvíli diskutujme, ale probírejme reálné varianty. Co dál ? Ještě chvíli diskutujme, ale probírejme reálné varianty.