Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 8. dubna 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
5. prosince 2013 JUDr. Magdaléna Vopařilová, Ph.D.
Advertisements

Uzavírání veřejnoprávních smluv
Dozor Dozor nad výkonem samostatné působnosti obce krajský úřad MV
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů Krajský úřad Zlínského kraje odbor.
Účast veřejnosti ve veřejné správě Výkon ústavně zaručených práv II. 31. března 2014.
Správní právo Pojem správního práva.
Vedení správního řízení
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING IX. Právo na informace o ŽP.
Nástroje územního plánování
Implementace Aarhuské Úmluvy Alena Dodoková, Zelený kruh.
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Ochrana práv ve veřejné správě
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Ochrana práv ve veřejné správě
Můžou nás vybagrovat? Lukáš Matějka Arnika – Centrum pro podporu občanů StreetRadio, Praha října 2011.
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ, ÚČAST VEŘEJNOSTI PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ.
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Občanská společnost Participační nástroje environmentální politiky prosinec 2005, Jan Činčera.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská nauka Ročník:
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Exekuční řád po novelách
Kontrola veřejné správy I.
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Účast veřejnosti na veřejné správě 17. února 2010.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Životní prostředí jako veřejný statek
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
PŽP- KS-přehled konzultací PŽP-KS-I (30.9.) Právo životního prostředí – historické a společenské souvislosti vývoje právní regulace ve světě.
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 2. dubna 2007 Mgr. Magdaléna Peterková.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Právo na informace o životním prostředí JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 13. dubna 2012.
Právo na informace o životním prostředí
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Evropské právo životního prostředí Osnova Opakování z předchozí přednášky Prosazování evropského práva Soudní dvůr EU a jeho role v ochraně.
1 Právo na informace Jitka Bělohradová. 2 Právo na informace Zakotvení na ústavní úrovni –Čl. 17 LZPS – právo na informace –Čl. 35 odst. 2 LZPS – právo.
Vybrané otázky práva životního prostředí
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 16. dubna 2008.
Právo na informace 3. března Obecné poznámky zajištění práva veřejnosti získat informace, se kterými pracují a které mají k dispozici orgány veřejné.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
1 Účast veřejnosti na rozhodování ve veřejné správě – základní pojmy Jitka Bělohradová.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
1 Aarhuská úmluva Jitka Bělohradová. Aarhuská úmluva Úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech.
Správní řád -vybrané instituty
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Odbor životního prostředí MHMP
Posuzování vlivů na ŽP Jana Dudová.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí
Jak získat informace o životním prostředí?
Zákon o svobodném přístupu k informacím
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Transkript prezentace:

Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 8. dubna 2009

Obecný úvod právo na příznivé životní prostředí právo na včasné a úplné informace úzká provázanost principu účasti veřejnosti a práva na informace Aarhuská úmluva (sdělení MZV č. 124/2004 Sb. m. s.) Směrnice EP a R č. 2003/35/ES o účasti veřejnosti na vypracování některých plánů a programů týkajících se životního prostředí Nařízení EP a R č. 1367/2006 o použití ustanovení Aarhuské úmluvy o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech ŽP na orgány a subjekty Společenství

Účast veřejnosti ve věcech životního prostředí podmínky: –dostatek informací –zájem angažovat se v záležitostech přesahujících osobní prospěch –obecná znalost právních postupů, jimiž lze ochranu ŽP ovlivnit veřejnost: –jednotlivé FO a PO –neformální skupiny fyzických osob bez právní subjektivity –formální skupiny osob podle zvl. pr. předpisů bez právní subjektivity –formalizované skupiny osob s právní subjektivitou

Účast veřejnosti v užším slova smyslu účast ve správních řízeních –zákon o ochraně přírody a krajiny žádost o informace o zahájených řízeních do 8 dnů se přihlásit jako účastník řízení –vodní zákon –zákon o integrované prevenci –horní zákon –zákon o hornické činnosti –atomový zákon jediným účastníkem řízení je žadatel –zákon o GMO

Účast veřejnosti v užším slova smyslu účast v řízeních, která nejsou správním řízením –zákon o posuzování vlivů na životní prostředí písemná vyjádření příp. veřejné projednání –zákon o prevenci závažných havárií návrh bezpečnostního programu a vnějšího havarijního plánu –stavební zákon (ÚPD) –zákon o ochraně přírody a krajiny (VKP, ZCHÚ)

Účast veřejnosti v širším slova smyslu výkon práva shromažďovacího –čl. 19 LZPS, z. č. 84/1990 Sb. výkon práva sdružovacího –čl. 20 LZPS, z. č. 83/1990 Sb. výkon práva petičního, podávání podnětů a stížností –čl. 18 LZPS, z. č. 85/1990 Sb. + podnět k veřejnému ochránci práv

Účast veřejnosti v širším slova smyslu výkon práva podílet se na správě věcí veřejných –čl. 21 LZPS –přímý podíl (referendum) X nepřímý podíl (prostřednictvím volených zástupců) výkon práva na informace účast v rámci soudnictví –účast v občanskoprávních řízeních sousedská práva –účast v trestním řízení veřejnost se neúčastní, viz otázka trestněprávní odpovědnosti –účast ve správním soudnictví žaloba proti správnímu rozhodnutí –Ústavní soud uzavírání dohod (vlastník + stát) účast institucionalizované povahy ostatní formy spolupráce s orgány veřejné správy

Přehled forem účasti veřejnosti při ochraně životního prostředí účast ve správních řízeních účast v řízeních, která nejsou správním řízením výkon práva shromažďovacího výkon práva sdružovacího výkon práva petičního podávání podnětů a stížností (+ VOP) výkon práva podílet se na správě věcí veřejných výkon práva na informace účast v rámci soudnictví –občanskoprávní –(trestní) –správní –Ústavní soud uzavírání dohod účast institucionalizované povahy ostatní formy spolupráce

Právo na informace ve věcech životního prostředí - právní úprava na mezinárodní úrovni Úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí („Aarhuská úmluva“) tři pilíře: –právo na informace –účast veřejnosti –přístup k soudům aktivní a pasivní přístup k informacím definice pojmu environmentální informace - právní úprava na komunitární úrovni Směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2003/4/ES o přístupu veřejnosti k informacím o životním prostředí Nařízení EP a R č. 1367/2006 o použití ustanovení Aarhuské úmluvy o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech ŽP na orgány a subjekty Společenství

Právní úprava na vnitrostátní úrovni Ústavně právní základy –čl. 17, odst. 1 LZPS –čl. 35, odst. 2 LZPS –zaručena každému –omezení jen na základě zákona a v jeho mezích Relevantní právní předpisy z. č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím obecný právní předpis konkretizace čl. 17 LZPS z. č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí zvláštní právní předpis konkretizace čl. 35 LZPS novela – 6/2005 Sb. – soulad s právem EU

Přístup k informacím o ŽP informace o životním prostředí: § 2 písm. a) zákona –informace o stavu a vývoji životního prostředí, o příčinách a důsledcích tohoto stavu, o stavu jednotlivých složek ŽP, o vlivech staveb, činností a technologií na ŽP a o správních řízeních v této oblasti aktivní zpřístupňování informací –poskytování informací o životním prostředí neomezenému počtu osob, které zároveň nemusí prokazovat právní zájem pro získání informace POZN. Zpráva o stavu životního prostředí pasivní zpřístupňování informací = poskytování informací na základě žádosti

Povinné subjekty správní úřady, jiné organizační složky státu a orgány územních samosprávných celků právnické nebo fyzické osoby, které na základě zvláštních právních předpisů vykonávají v oblasti veřejné správy působnost vztahující se přímo nebo nepřímo k životnímu prostředí právnické osoby založené, zřízené, řízené nebo pověřené subjekty výše uvedenými, jakož i fyzické osoby těmito subjekty pověřené, které na základě právních předpisů nebo dohody poskytují služby, které ovlivňují stav životního prostředí

Náležitosti žádosti KDO ji podal ČEHO se má informace týkat jakákoliv technicky proveditelná forma nemusí být odůvodněna

žadatel podá žádost příslušnému orgánu příslušný orgán (povinný subjekt) může zareagovat několika způsoby Bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů, zpřístupní informaci žadateli, příp. prodlouží lhůtu Nemá požadovanou informaci k dispozici – informuje o tom žadatele, a pokud ví, sdělí mu, kdo mu informaci může poskytnout Žádost je nesrozumitelná nebo obecně formulovaná – vyzve do 15 dnů od obdržení žádosti k doplnění Informace již byla zpřístupněna – sdělí, kde může žadatel informaci vyhledat Odepře poskytnutí informace - pouze z důvodů zákonem stanovených; žadatel se může odvolat Povinný subjekt nereaguje - platí tzv. fikce rozhodnutí o odepření poskytnutí informace – žadatel může podat odvolání Jaké situace mohou nastat po podání ž ádosti?

Projevy práva na informace ve složkových zákonech vodní zákon –prolínání práva na informace a účasti veřejnosti –povodně zákon o ochraně ovzduší –Integrovaný registr znečištění zákon o ochraně přírody a krajiny –údaje, které jsou součástí přehledu informací, které mají orgány státní správy na tomto úseku vést další právní předpisy – speciální úprava ne, subsidiarita jiných předpisů

Doporučené webové stránky, literatura a judikatura (asociace ekologických organizací) Stát, obec, kraj a občan při ochraně životního prostředí. 3. vydání. EDICE Planeta 2005, MŽP 2005 Korbel, F. a kol.: Právo na informace.Komentář. Linde Praha.2005 Judikatura k účasti občanských sdružení ve spr. řízeních: –rozsudek Vrchního soudu v Praze (7 A 95/99-37) – ke lhůtě 8 dnů –rozsudek Nejvyššího soudu ČR (2 Cdon 330/97) – obec se může domáhat ochrany před obtěžováním hlukem podle § 127/7 OZ, jestliže jím jsou obtěžování její občané