...a se slovem přišel zákon (561/2004)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Advertisements

TVORBA ŠVP Polanka – červen 2008.
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část
Monitor Projekt Gymnázia Nymburk podpořený z prostředků ESF.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Výhody & nevýhody tvorby Projektu podpory zdraví vzhledem k tvorbě Školního vzdělávacího programu Tomáš Blaha SZÚ Praha 2005.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Systém kurikulárních dokumentů
Úvod do předmětu Technologie
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Analýza a popis pracovního místa
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Taneční a pohybová výchova
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Technologie ročník, učební obory:strojní mechanik obráběč kovů
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Průřezová témata klíčových kompetencí
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Výchovně vzdělávací cíle
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Personální plán pro podnikatelský plán
„Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/ EUR. Ing. Petra Bednářová, Ph.D.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání (179/2006 Sb.) Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Školní didaktika.
Vzdělávací cíle Bloomova taxonomie
Kurikulum: obsah školní edukace
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Květen ’19 VYUČOVACÍ PROCES Kurikulum. Výukové cíle, klíčové kompetence. Obsah vzdělávání - učivo. Jitka Jursová.
Transkript prezentace:

...a se slovem přišel zákon (561/2004) Na počátku bylo slovo… ...a se slovem přišel zákon (561/2004)

Co je co aneb poněkud odpudivá slova Kurikulum Rámcový vzdělávací program Autoevaluace Sociální partneři (stakeholders) Školní vzdělávací program

Škola jako transformátor KURIKULUM, VÍTE?

A to ještě nebylo všechno Klíčové kompetence Odborné kompetence Průřezová témata Taxonomie Aktivní slovesa

Kompetence není pravomoc! Abych v něčem byl dobrý, musím mít: - určité vědomosti (kognitivní složka) určité dovednosti (psychomotorická složka) určité postoje (afektivní složka) A to dohromady tvoří moje kompetence = způsobilost zničit krtka řídit auto, upéct cukroví, přeplavat La Manche, vymyslet lék, zabít Sekala

eRVéPácké klíčové kompetence (najdete v každém RVP stejné) kompetence k učení kompetence k řešení problémů, komunikativní kompetence personální a sociální kompetence občanské kompetence a kulturní povědomí kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám matematické kompetence kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi.

eRVéPácké odborné kompetence (v každém RVP jsou pochopitelně jiné) Opravář zemědělských strojů například: Pracovat s technickou dokumentací Volit, vybírat a používat vhodné materiály pro strojírenskou výrobu a opravárenskou činnost Používat vhodné technologické postupy výroby (včetně výroby zemědělských produktů) a oprav a vhodné technologické vybavení Zhotovovat jednoduché strojní součásti, obnovovat a udržovat provozní spolehlivost strojů a zařízení Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje

Průřezová témata se tak jmenují proto, že všechno proříznou (tedy všechny oblasti vzdělávání) Občan v demokratické společnosti Člověk a svět práce Člověk a životní prostředí Informační a komunikační technologie

Učení je skryté bohatství (dokument UNESCO) Co je tedy cílem (najdete v každém RVP) Učit se poznávat Učit se pracovat a jednat Učit se být Učit se žít společně A co je tedy obsahem ŠVP ?

ŠVP obsahuje tyto části: - úvodní identifikační údaje (vlastní název ŠVP !) - profil absolventa - charakteristiku vzdělávacího programu - učební plán - přehled rozpracování obsahu vzdělávání v RVP do ŠVP - učební osnovy nebo vzdělávací moduly, popř. i ukázku žákovského projektu na podporu rozvoje klíčových kompetencí a realizace průřezových témat - popis materiálního a personálního zajištění výuky v daném ŠVP a oboru vzdělání, - charakteristiku spolupráce se sociálními partnery při realizaci daného ŠVP

PROFIL ABSOLVENTA Základní identifikační údaje Popis uplatnění absolventa v praxi: Stručný a věcný popis vypovídající o tom, pro která povolání nebo pracovní činnosti (pozice) je absolvent na výstupu ze školy připraven. Výčet kompetencí absolventa Způsob ukončení vzdělávání a potvrzení dosaženého vzdělání, stupeň dosaženého vzdělání

Výčet kompetencí absolventa (včetně dílčích kompetencí) Výčet kompetencí by měl být logicky uspořádaný. Počet kompetencí není omezen, avšak dbáme na to, aby obsah nebyl zastíněn množstvím textu a detailů. Délka celého textu by měla být asi dvě strany. Nezapomínáme také na kompetence vyjadřující postoje, hodnoty a způsob jednání (afektivní kompetence), ke kterým žáky povedeme. Mezi popisem kompetencí absolventa v RVP a ve ŠVP musí být celkový soulad (to neznamená, že je nutné mechanicky opisovat RVP).

Charakteristika ŠVP Identifikační údaje Popis celkového pojetí vzdělávání v daném programu Organizace výuky (ukázka) Způsob hodnocení žáků (ukázka) Vzdělávání žáků se SVP a nadaných BOZP a PO Podmínky přijímání ke vzdělávání Způsob ukončení vzdělávání

Učební plán = rozpis po předmětech je úzce provázán s rozpracováním obsahu RVP Volba a struktura předmětů je naprosto volitelná, je jen třeba dodržet stanovené oblasti vzdělávání a jejich náplň Ukázka: Rámcové rozvržení OZS Příklady uč. plánů

Přehled rozpracování obsahu vzdělávání v RVP do ŠVP kompetence absolventa v RVP se rozpracují do kompetencí absolventa v ŠVP a návazné výsledky vzdělávání z RVP učebních osnov příklad

Stanovení předmětů a jejich obsahu Pojetí vyučovacího předmětu neboli preambule (předmluva) Rozpis výsledků vzdělávání a učiva (obvykle ve dvou sloupcích; případně pod sebe – nejdříve výsledky, pak stručně učivo) ukázka

Pojetí vyučovacího předmětu Obecný cíl vyučovacího předmětu Charakteristika učiva Cíle vzdělávání v oblasti citů postojů, hodnot a preferencí Výukové strategie Hodnocení výsledků žáků Přínos předmětu pro rozvoj klíčových kompetencí a aplikaci průřezových témat

Rozpis výsledků vzdělávání a učiva Učivo strukturujeme na základě zvolené koncepce vyučovacího předmětu Významnější než podrobně rozepsané učivo je stanovení adekvátních výsledků vzdělávání Výsledky vzdělávání formulujeme pomocí některé z taxonomií (klasifikací) vzdělávacích cílů.

Stanovení výsledků vzdělávání Naučím, vysvětlím, ukážu, popíšu, předvedu, pustím… (já, já, já, jenom já… a vy si klidně spěte…) Žák chápe, rozumí, je seznámen… (jak to změřím ??) Žák vysvětlí příčiny druhé světové války, zpracuje odpovědný fiktivní rodinný rozpočet, provede výkres sestavy, připraví strojní mlátičku k použití, řeší rovnice, připravuje pokrmy studené kuchyně, pracuje s ikonami a okny na ploše obrazovky, vyhotoví inventarizační zápis fyzické inventury.

Kognitivní (poznávací) taxonomie cílů Bloomova (jednoduchá verze) Výsledek vzdělávání (cíl) vyjadřujeme pomocí slovesa, které odpovídá některé kategorii dimenze kognitivního procesu, a podstatného jména (rozvinutého obvykle dalšími slovy), které označuje, čeho se žákova činnost, vyjádřená slovesem, bude týkat. 1. Zapamatovat 2. Rozumět 3. Aplikovat 4. Analyzovat 5. Hodnotit 6. Tvořit

Příklady aktivních sloves 1. Zapamatovat, uvést, vyjmenovat, popsat, vymezit, reprodukovat, doplnit, definovat, napsat, pojmenovat, vybrat, určit atp. 2. Dokázat, jinak formulovat, vysvětlit, objasnit, charakterizovat, ilustrovat, vyjádřit vlastními slovy, interpretovat, odhadnout, převést, přeložit, vypočítat, zkontrolovat, změřit, vyjádřit jinou formou, použít, ilustrovat, zkontrolovat, opravit atp. 3. Aplikovat, demonstrovat, znázornit, navrhnout, interpretovat údaje, vyčíslit, řešit, vyzkoušet, načrtnout, plánovat, použít, prokázat, uspořádat, orientovat se, diskutovat, dokumentovat, doložit atp. 4. Analyzovat, rozebrat, provést rozbor, rozlišit, roztřídit, specifikovat atp. 5. Hodnotit, argumentovat, obhájit, oponovat, podpořit (názor), posoudit, zhodnotit, zdůvodnit, ocenit, provést kritiku, zaujmout stanovisko, uvést klady a zápory, srovnat s normou atp. 6. Tvořit, vytvořit portfolio, navrhnout řešení problému, napsat (esej), organizovat, reorganizovat, plánovat, navrhnout nový (postup) atp.

Psychomotorické (výcvikové) cíle 1. Imitace (impulzivní nápodoba, vědomé opakování) pozoruje příslušnou činnost a vědomě ji napodobuje 2. Manipulace (praktická cvičení) je schopen vykonat určitou pohybovou činnost podle slovního návodu, je schopen zvolit vhodnou nebo požadovanou činnost. Při zacházení s nástroji se začíná projevovat určitá obratnost 3. Zpřesňování (reprodukce + kontrola) dovede uložený pohybový úkol provést s daleko větší přesností, a tím i s větší účinností 4. Koordinace vykonává koordinovaně několik činností řazených za sebou v požadovaném sledu. Zvládá přenesení jedné činnosti na druhou a na plynulý soulad jednotlivých činností. 5. Automatizace provádí činnosti nebo jejich části automatizovaně, což vede k maximální účinnosti příslušných psychomotorických dovedností při minimálním vynaložení energie

Afektivní (postojové) cíle nelze zaručit splnění, obtížně se měří, takže formulujeme jako snahu o nějaký cíl 1. přijímání (vnímavost) 2. reagování 3. oceňování  hodnoty 4. integrování hodnoty (organizace)  5. integrace hodnot v charakteru

http://dap-services.cz/snimac/ 1245931