Klíčová akce 11 Dosažení vyváženého vztahu mezi lesem a zvěří

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

SYSTÉM KONTROLY PŘI TĚŽBĚ DŘEVA Tisková konference
Sächsisches Staatsministerium der Finanzen Referat 17 – Kontrolle EU-Fonds Kontrola operací v rámci finanční kontroly EU Informační akce pro projektové.
Kariérové poradenství
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Nástroje územního plánování
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Rezortní interní protikorupční program Ministerstva obrany.
SVAZU VODNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ ČR A AKTUÁLNÍ PROBLEMATIKA VODNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ RNDr. Pavel Punčochář, CSc. vrchní ředitel úseku vodního hospodářství Ministerstvo.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Přemnožení spárkaté zvěře a zákon o myslivosti. Oplocený objekt Sv. Anna v Brdech Počet stromků ve fázi odrůstání: v oplocence 6088 ks/ha, mimo oplocenku.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Problematika zavedení věcného břemene do KN
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Národní lesnický program II pro období Klíčová akce 8 ROZVÍJET MONITORING LESŮ Tomáš Vrška VÚKOZ, v.v.i. – oddělení ekologie lesa Brno.
Eva Měráková, Lenka Jandová
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Výpočet výše újmy nebo škody způsobené na lesích
Lesy ve vlastnictví státu
1 Zpráva o uplatňování územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Strategie rozvoje městské části Praha - Libuš Posouzení vlivů Strategie na životní prostředí (SEA) Ing. Bohumil Sulek, CSc. Praha-Libuš,
Ing. Václav Jirásek Povodí Labe, státní podnik ELLA - INTERREG III.B - CADSES Královéhradecký kraj Aldis, Hradec Králové,
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Právní úprava ochrany lesa
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Vydávání výstupů z informačních systémů veřejné správy
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Ing. Marcela Strakošová
Seminář k ukončování projektů FS Státní fond životního prostředí ČR Praha,
RNDr. Jiří Kocián, RNDr. Josef Glos AGERIS s. r. o. Jeřábkova 5, Brno
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Ochrana půdy a lesa.
Hodnocení výsledků ukončených programů VaVaI Ing. Blanka Černá, CSc., Národní agentura pro zemědělský výzkum Ing. Jan Budský Oddělení výzkumu Odbor výzkumu,
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
1 Centralizovaný rozvojový program 2017 a Institucionální program Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha.
Gabriel Baláž. Úvod Problematika zvýšených stavů jelení zvěře v Krušných horách Rozsáhlé přeměny (rekonstrukce) porostů náhradních dřevin (PND) Obnova.
Testování životního prostředí podle tabulek pro zvěř spárkatou © 2014 Ing. Tomáš Kušta, Ph.D.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
Kancelář zmocněnec vlády pro Moravskoslezský a Ústecký kraj.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Výpočet náhrad za škody na lesích pomocí SW VySkoL
Vodohospodářské aktuality
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
náměstek Ministerstva životního prostředí
VÝPOČET POPLATKU ZA ODNĚTÍ LESNÍCH POZEMKŮ - chybný princip
VÝPOČET POPLATKU ZA ODNĚTÍ LESNÍCH POZEMKŮ - chybný princip
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Odbor životního prostředí
o ochraně přírody a krajiny
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Odbor životního prostředí MHMP
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
AOPK ČR – Regionální pracoviště Správa CHKO Slavkovský les
Posuzování vlivů na životní prostředí v procesu územního plánování
Plánování v oblasti vod Roční seminář pro vodoprávní úřady Hotel Skalský Dvůr, Lísek, 2. a 3. října 2017.
Zkrácený postup pořizování aktualizace ZÚR
Právní problematika břehových porostů
Šetření mimořádných událostí v drážní dopravě
Institucionální program
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Transkript prezentace:

Klíčová akce 11 Dosažení vyváženého vztahu mezi lesem a zvěří Expertní skupina

Složení expertní skupiny Zpravodaj: Ing. Miroslav Sloup - sloup.miroslav@uhul.cz, Zástupce: MVDr. Jaromír Bláha - jaromir.blaha@hnutiduha.cz, Členové ES z řad KR: Ing. Pavel Češka - pavel.ceska@vls.cz Ing. Ctibor Záruba - zaruba.c@seznam.cz Ing. Jaroslav Kostečka, Ph.D. - jaroslav.kostecka@cmmj.cz Členové ES navržení dalšími organizacemi: za ČAPLH: Ing. Roman Urbanec - agrowald@agrowald.com za Česk. Bioplatformu: Mgr. Marek Tuma - matuma@email.cz za LČR: Ing. Jiří Janota - jiri.janota@vls.cz za Stanovisko vědců: Doc. Petr Koubek - koubek@brno.cas.cz za LF Brno: Ing. Jan Dvořák, PhD - jan.dvorak.uolm@mendelu.cz  

11.1. Zvýšit ekologickou stabilitu lesních ekosystémů snížením skutečných nadměrných stavů spárkaté zvěře, s cílem umožnit využívání přírodě bližších forem hospodaření. Snížit poškozování lesních porostů tak, aby náklady na jejich ochranu proti škodám zvěří byly pro vlastníky lesů ekonomicky přijatelné Koordinační rada doporučuje MZe ve spolupráci s MŽP připravit novelu vyhlášky č. 55/1999 Sb., o způsobu výpočtu výše újmy nebo škody způsobené na lesích tak, aby výsledkem výpočtu byla skutečná výše škod a zároveň byla stanovena hranice, do které se poškození stromů toleruje. Již KR přijato.

Dále KR na svém zasedání 21. 5 Dále KR na svém zasedání 21.5.2009 schválila mandát pro ES vypracovat a navrhnout KR podklady pro úpravu zákona o myslivosti. A)     Nenavrhovat úpravu zákona o myslivosti (Králíček, Janota, Urbanec) se zdůvodněním, že současný zákon má nástroje a dává možnost k řešení dané problematiky. B)     Navrhnout úpravu zákona o myslivosti (Bláha, Záruba, Tůma, Koubek) a to s následujícím postupem: 1) Malou novelu zákona o myslivosti řešící nejdůležitější úpravy, které by přispěly k redukci současných stavů spárkaté zvěře. (Nástroj legislativní) 2) Zpracovat koncepci myslivosti v ČR . (Nástroj ostatní)   3)Na základě této koncepce připravit velkou změnu mysliveckého zákona č.449/2001 Sb.o myslivosti. (Nástroj legislativní)

11.2. Využít všech zákonných možností daných držitelům honiteb, aby při tvorbě plánů mysliveckého hospodaření důsledně uplatňovali své zájmy ve snižování početních stavů zvěře. K tomu m.j. využít informační kampaň, ve které by MZe ve spolupráci s MŽP, s využitím existujících odborných podkladů, vysvětlovalo nutnost upravit početní stavy spárkaté zvěře na únosnou míru. - KR  doporučuje, v souladu s předloženým materiálem, pokračovat v roce 2009 v informační kampani ve které Ministerstvo zemědělství ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí, s využitím existujících odborných podkladů, vysvětluje nutnost upravit početní stavy spárkaté zvěře na únosnou míru. Po ukončení kampaně zpracovat závěrečnou zprávu. Dosud navržené opatření považuje ES za nedostatečné a doporučuje doplnit o:

-          Dosavadní informační kampaň pro odbornou veřejnost rozšířit i na laickou veřejnost a prostřednictvím médií informovat veřejnost o výši přímých i nepřímých škod, které přemnožená spárkatá zvěř způsobuje a o ekonomických i ekologických problémech, které tím vznikají. V rámci informační kampaně vydat brožuru pro držitele honiteb (především vlastníky lesů malých výměr, kteří mají ve společenstevních honitbách minimální hlas), která by byla návodem, jak konkrétně dle zákona postupovat vůči uživateli honitby, aby byl významně snížen vliv zvěře na lesní ekosystém a náklady na ochranu lesa před poškozováním zvěří. (Nástroj osvěta a poradenství, pro vydání brožury i nástroj finanční)  

11.3. Při zpracování ročních plánů mysliveckého hospodaření v honitbě pro zvěř spárkatou důsledně vycházet z ustanovení § 36, odst. 2 zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti (tzn. vycházet z celkového stavu ekosystému, výsledku porovnání kontrolních a srovnávacích ploch a výše škod způsobených v uplynulém období na lesních porostech). Za tím účelem MZe ve spolupráci s MŽP vydá metodický pokyn s cílem stanovit podrobnosti pro zpracování ročních plánů mysliveckého hospodaření v honitbě, důsledně vycházejících z posouzení celkového stavu ekosystému. - KR doporučuje Ministerstvu zemědělství po dokončení platnosti „Metodického pokynu orgánům státní správy pro redukci početních stavů spárkaté zvěře na území České republiky“ (31.3.2011), vyhodnotit účinnost tohoto metodického pokynu. Uvedený metodický pokyn, který MZe vydalo dne 4.7. lze vnímat jako prvek plnění opatření 11.2., ale nikoli 11.3. Takový pokyn zatím vydán nebyl. Přesto ES doporučuje ponechat tento bod, ale doplnit o potřebu urychleně připravit a vydat metodický pokyn odpovídající zadání KA 11.3 a to pro překlenovací dobu než bude hotova novela vyhlášky č. 533/2004 Sb. To je i v souladu se zápisem KR (21.5.200), který vyžaduje do výsledného návrhu doplnit:

-          KR doporučuje Ministerstvu zemědělství co nejrychleji vydat metodický pokyn s cílem stanovit podrobnosti pro zpracování ročních plánů mysliveckého hospodaření v honitbě, důsledně vycházejících ze stavu ekosystémů a to s využitím metodiky ÚHÚL s cílem ověření metodiky pro přípravu vyhlášky. (Nástroj – osvěta a poradenství)

11.4. Využít všech zákonných možností vlastníků honebních pozemků nově uspořádat honitby tam, kde tvar a velikost honiteb nerespektuje přirozené migrační cesty zvěře a brání tak mysliveckému hospodaření se zvěří podle zájmu vlastníků honebních pozemků. ES nevidí významný přínos tohoto opatření pro cíl snížení stavů spárkaté zvěře a proto nenavrhuje žádné opatření.

11.5. S využitím výstupů NIL, odborných podkladů, sledujících vzájemné interakce mezi spárkatou zvěří a lesními ekosystémy a fungující a ověřenou praxí v okolních zemích navrhnout a podrobit odborné diskusi nový systém stanovování výše odlovu, vycházejícího striktně ze zjištěného stavu lesa. . KR doporučuje MZe ve spolupráci s MŽP ověřit reálnost navrhovaného „systému stanovení výše lovu na základě stavu ekosystému“ i v odlišných podmínkách spolu se šetřením možných využitelných závislostí na oplocených a neoplocených plochách a zpracovat návrh regionů pro hodnocení vlivu zvěře v ČR. Tento úkol je naplňován smlouvou mezi MŽP a ÚHÚL v r. 2009, který vychází i z požadavků MZe uplatněných na jednání (MŽP + MZe) 10.12.2008

Po případných dílčích úpravách vyplívajících z ověření navrhovaného systému (přitom se nepředpokládají zásadní změny v navržené metodice), přijmout zpracovanou metodiku pro stanovení výše lovu podle vlivu zvěře na lesní ekosystém jako odborný podklad pro úpravu Vyhlášky č. 553/2004 Sb., o podmínkách vzoru a bližších pokynech vypracování plánu mysliveckého hospodaření v honitbě Obě opatření schválila KR (21.5.2009). V souladu s jejich zněním navrhne ES po ověření reálnosti případné dílčí úpravy

11. 6. V návaznosti na výše uvedené do dvou let změnit vyhlášku č 11.6. V návaznosti na výše uvedené do dvou let změnit vyhlášku č. 553/2004 Sb., o podmínkách vzoru a bližších pokynech vypracování plánu mysliveckého hospodaření v honitbě tak, aby výše odlovu byla stanovována výhradně podle míry negativního ovlivňování lesního ekosystému, a to především zabraňováním přirozené obnovy, škodami na výsadbách a loupání porostů spárkatou zvěří. -    KR doporučuje, aby paralelně s ověřováním metodiky (KA 11.5) ministerstva připravila paragrafové znění novely vyhlášky č. 553/2004 Sb., o plánování mysliveckého hospodaření v honitbě tak, aby obsahovala tuto metodiku odvození plánu lovu od celkového stavu ekosystému a zvěří působených škod (§36 odst. 2 zákona), do pololetí roku 2009. Opatření schválila KR 21.5.2009

KR uložila zástupci ES 11 se sejít se zástupci MZe s cílem projednání stavu příprav legislativní úpravy Tato schůzka byla uskutečněna 25.6.2009, za MZe byl přítomen Ing. Pondělíček, ředitel odboru myslivosti, rybářství a včelařství a ing. Růžička, vedoucí oddělení myslivosti, za ES 11 ing. Sloup.

Viz opatření 11.1. se kterým se prakticky shoduje 1.7. Snížit stavy spárkaté zvěře a tím i náklady na ochranu a obnovu lesa i podstatné škody na kvalitě těžených sortimentů. Viz opatření 11.1. se kterým se prakticky shoduje

17.4. U LČR,s.p., VLS ČR, s.p., a v národních parcích zajistit: a)    Důsledné dodržování interních opatření směřujících ke snižování škod zvěří, b)    Zodpovědné vynakládání finančních prostředků na ochranu lesa proti škodám zvěří v míře odpovídající zákonným povinnostem (§ 32 zákona č. 289/1995 Sb., o lesích ….. a § 5 vyhlášky č. 101/1996 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o opatřeních k ochraně lesa a …….), tím není nijak dotčena povinnost zajistit snížení nadměrných početních stavů spárkaté zvěře. c)    Principy zodpovědného mysliveckého hospodaření směrem k ochraně lesa proti neúměrným škodám zvěří uplatňovat jednak ve vztahu k uživatelům honiteb, a to v podmínkách uzavírání i vymáhání nájemních smluv, jakožto i v provozování vlastních režijních honiteb uvedených státních podniků, a to především důsledným využíváním § 36, odst. 2 zák. č. 449/2001 Sb., o myslivosti a následně metodického pokynu stanovujícího podrobnosti pro zpracování ročních plánů mysliveckého hospodaření, vycházejících výhradně z posuzování celkového stavu ekosystému. Naše ES, po dohodě se zpravodajem ES 17, projedná možná opatření na společné schůzce obou ES

Zatím v obecné rovině zvažujeme například následující zaměření: -          V oblastech s výrazným poškozením lesů po přechodnou dobu preference režijních honiteb, -          Respektovat myslivost jako součást lesnického hospodaření a dát větší prostor (zodpovědnost i pravomoc) výkonným lesníkům, -          Na majetcích státu důsledné uplatnění všech opatření z KA 11., -          Úprava nájemních smluv tak, aby nedostatky v hospodaření (včetně lovu) byly považovány za významné neplnění nájemní smlouvy s odpovídajícími sankcemi (včetně výpovědí), -          Při plánování lovů důsledně vycházet ze zpětných propočtů a vyhodnocení vlivu zvěře porovnáním oplocených a neoplocených ploch, -          Převzít zodpovědnost za myslivecké a lesnické hospodaření v celém rozsahu svého majetku. -          Doporučit MŽP a MO připravit obdobné metodické pokyny pro správy národních parků a VLS s přihlédnutím ke skutečností, že VLS a NP honitby nepronajímají. Půjde u nich tedy o zadání cíle dosáhnout stavů zvěře při kterých dochází k odrůstání všech požadovaných dřevin bez umělé ochrany a motivačních a kontrolních mechanismů.  

Na základě výsledků provedených šetření v Krušných horách (2005 – 2007) a ve Slavkovském lese (2008) se dále doporučuje přijmout následující doporučení (předběžně byla projednána v KR): -          KR doporučuje MZe pro zastavení dalšího rozšiřování jelena siky umožnit prodloužení doby lovu u jelena siky nejméně do poloviny, nejlépe až do konce února. -          KR doporučuje MZe ve spolupráci s MŽP zpracovat pro lokality, kde vzhledem k potřebě urychlené přestavby rozsáhlých smrkových nebo borových monokultur hrozí zvýšené nebezpečí škod zvěří metodický pokyn, doporučující vlastníkům provést opatření k zlepšení pobytových možností a zvýšení úživnosti pro zvěř jako prostředek pro snížení tlaku zvěře na lesní porosty.

Zápisem KR (21.5.2009) bylo ES uloženo zpracovat návrh řešení problematiky jelena siky a dalších invazních a introdukovaných druhů zvěře. ES doporučuje stávající opatření doplnit o -          Pro zastavení dalšího rozšiřování jelena siky zvážit povinnost termínovaných odlovů ke konkrétním datům (zajistit průběžné plnění plánu lovu), doporučit a využívat intenzivní metody lovu – společné čekané, intervalový lov, naháňky se slíděním, metodickou a koordinační pomoc příslušného orgánu státní správy. atd. (Nástroj legislativní + osvěta a poradenství) -          Doporučit Ministerstvu zemědělství ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí zajistit program eradikace jelena siky v oblasti s chovem jelena evropského. (Nástroj legislativní).   -          u jelena siky, daňka, jelence a muflona umožnit chov jen ve vyhlášených oblastech chovu zvěře. Mimo honiteb s NS (oblastí chovu) prodloužit dobu lovu a střílet bez omezení pohlaví a věku zvěře. Při plánování odlovu a jeho realizaci nedopustit navyšování stavů této zvěře. -          Doporučit Ministerstvu zemědělství ověřit možnosti využití profesionálních lovců, případně externího personálu při neplnění plánu lovů u uživatelů honiteb.