Seminář o svobodném přístupu k informacím Brno, Nejvyšší správní soud, čtvrtek 7. 12. 2006.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRACOVNÍ PRÁVO ZÁKONÍK PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb., účinný od
Advertisements

Dozor Dozor nad výkonem samostatné působnosti obce krajský úřad MV
Řešení rozporů § 4 odst. 7 stavebního zákona a § 136 odst. 6 ve spojení s § 133 správního řádu Ing. Tomáš Sklenář.
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů Krajský úřad Zlínského kraje odbor.
Vedení správního řízení
DOVOLÁNÍ.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Kárná odpovědnost advokátů a advokátních koncipientů
Nástroje územního plánování
Ochrana práv ve veřejné správě
Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 8. dubna 2009.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Ochrana práv ve veřejné správě
Veřejná správa – úvod.
TEST 1. Může Skrblík Ječmenovi proplatit pokutový blok jako výdaj tábora – střediska? Proč? 2. Byly splněny podmínky pro blokové řízení? 3. Může se Baghíra.
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ, ÚČAST VEŘEJNOSTI PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ.
Právo pro podnikatele II
Kontrola veřejné správy
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řízení o přestupcích.
Právo na informace Tereza Danielisová,
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Kontrola veřejné správy I.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Správa místních poplatků
PRÁVNÍ ÚPRAVA SOUDNÍ KONTROLY ROZHODNUTÍ ORGÁNŮ VEŘEJNÉ SPRÁVY
činnosti správních orgánů a typy žalobních řízení
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
Správní soudnictví Veřejná správa.
Opravné a dozorčí prostředky ve správním řízení
Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 16. dubna 2008.
Správní právo procesní instituty Jana Jurníková. Procesní pojmy a instituty obecný úvod část druhá s.ř. Vztahují se na všechny fáze správního.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Správní řád -vybrané instituty
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
NOVINKY V ZÁKONĚ O PŘESTUPCÍCH Změny k
Nahlížení do správního spisu a právo na informace JUDr. Lenka Cundová vedoucí odboru správního Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
„Právní záruky zákonnosti“ v oblasti přístupu k informacím Mgr. Lukáš Rothanzl ( )
Pracovní právo pro veřejné správu Prameny práva Vznik pracovního poměru.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
ORGÁNY PRÁVNÍ OCHRANY A SANKCE
JEDENÁCT LET APLIKACE NOVÉHO SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEHO PROMĚNY ADMINISTRATIVNÍ A JUSTIČNÍ PRAXÍ K VYBRANÝM INSTITUTŮM SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEJICH.
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Ochrana osoby dotčené požadovanou informací
Právo člena zastupitelstva obce na informace
Porada ODK se zástupci orgánů veřejné správy
Rozhodčí řízení Přednáška 10 VŠFS 2016.
Zákon o svobodném přístupu k informacím I. část
Procesní prostředky regulace správního řízení
Řešení rozporů § 4 odst. 7 stavebního zákona a § 136 odst. 6 ve spojení s § 133 správního řádu Ing. Tomáš Sklenář.
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
Zákon o svobodném přístupu k informacím
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

Seminář o svobodném přístupu k informacím Brno, Nejvyšší správní soud, čtvrtek

Vymahatelnost

Práh rezignace  stav vymahatelnosti je dle všeho špatný  obecně panuje postoj marnosti  motivace k „sebeobraně“ nesrovnatelná s jinými porušeními práva – kde je motivací nakládat s majetkem, vyhnout se sankci, bránit se útoku atd.  u žádosti o informaci je práh rezignace velmi nízký

úmrtnost žádostí odhad statistiky (skutečná čísla nejsou zjišťována):  cca žádostí ročně na úrovni územní samosprávy (odvozeno z výročních zpráv)  cca žádostí ročně ve veřejné správě celkem  podle Výročních zpráv cca v 6% žádostí jsou odepřeny informace, reálně odhad 10 – 20%, tj. cca žádostí ročně odepřeno  u KS ročně asi 100 případů (?)  u NSS ročně případů (?)

Pravděpodobný poměr odepřených žádostí k podaným žalobám

Příklad průzkumu Velká Británie

Příklad průzkumu Velká Británie – 42 monitorovaných ústředních orgánů

Důvody nízké vymahatelnosti? historické, praktické a psychologické důvody:  historické: setrvačnost veřejné správy – diskrétnost  technické: překážky při poskytování informací  psychologické: subjektivně - Pro každého člena veřejného orgánu je zdánlivě výhodnější a snazší informaci neposkytnout

Důvody nízké vymahatelnosti? dominují psychologické důvody: 1.zatímco ve věcném řízení správním úředník (úřad) rozhoduje o cizích věcech, v informačním řízení rozhoduje o vlastních věcech (informacích o úřadu). 2.poskytnutí informace nelze nijak nahradit (nahradit projev vůle) – svůdnost vzdoru 3.cena informace 4.informační převaha úřadu se zdá být výhodná 5.informace umožňují měřitelnost politické či úřední práce 6.pocit falešného soukromí 7.dojem útoku na profesionalitu 8.posuzování důvodu žádosti – odsudek komerčních důvodů

Poskytování aktivní čl.17 (5) pasivní čl.17 (1,2,4) zákon 106 další zákony sankce neexistují sankce neplatností dozor zákon 106 (123) další zákony žádostodvolánížaloba až 10x !!! dozor příkaz poskytnutí nečinnost exekuce žádost odepření nečinnost žaloba x !!! Složitost vymáhání informace

chybné úpravy a zvyklosti ve správním a právním prostředí, snižující vymahatelnost

Sankce  nejsou přestupkové sankce  nevymáhá se způsobená škoda v pracovním právu (služební zákon, zákoník práce)  příklad: 10x variované odepření téže informace Stavebním odborem Magistrátu hl.m.Prahy

Příklad: formy odepření, které postupně stavební odbor MHMP uplatnil  nereagoval na podané odvolání proti fiktivnímu odepření  uvádí, že vydání fiktivního rozhodnutí není v rozporu se zákonem a nečinnost proto není nezákonná dále uváděl tyto „věcné“ důvody odepření:  informace je předmětem obchodního tajemství  informace byly předány subjektem, kterému zákon neukládá povinnost takové informace sdělovat  zákon stavebnímu úřadu neukládá vést registr informačních zařízení či staveb pro reklamu, není tedy povinným subjektem  § 133 stavebního zákona je zvláštním právním předpisem, který vylučuje poskytnutí informace dle zákona o informacích  žadatel neprokázal odůvodněnost požadavku  je třeba návrh na poskytnutí informací upřesnit, resp. jednotlivá reklamní zařízení, o nichž žadatel potřebuje poskytnout informaci, identifikovat

Příklad: po zrušení všech těchto chybných rozhodnutí stavební odbor MHMP  sice vydá rozhodnutí, kterým (prvostupňové) rozhodnutí povinného subjektu (stavebního úřadu) zruší,  avšak věc již tomuto povinnému subjektu nevrací k novému projednání a novému rozhodnutí,  s odůvodněním, že v případě, že žadatel na své žádosti trvá, musí ji podat znovu (!);  tím je řízení o žádosti de iure zastaveno.  Žadatel se tak ocitá v situaci, kdy (a to navíc v případě, kdy již uspěl u soudu se žalobou proti nezákonnému rozhodnutí Magistrátu hl. m. Prahy – odbor stavební!) nemá ani informace ani řádné pravomocné rozhodnutí povinného subjektu, v němž by mu byly sděleny důvody odepření informací (a proti němuž by mohl brojit dalším odvoláním).

judikatura  ústavní kořen práva na informace chybně odvozován od odst. 5. čl. 17 Listiny  Fr. Korbel: právo na informace podle čl. 17 odst. 1 je přímo vykonatelným ústavním právem (bylo jím i před přijetím informačních zákonů). Argument a contrario z čl. 41 odst. 1 je zde zcela nepochybný. dopady:  nadřazování čl. 10 (ochrana soukromí) nad čl. 17 (přístup k informacím) (čl. 10 i čl. 17 jsou však rovnocenné – oba jsou omezitelné zákonem)  chybný výklad pojmu „veřejná instituce“

Mohou soudy situaci zlepšit?  rychlost vyřízení, zejména v případech opakovaných, podobných, odvozených sporů a sporů typických odpíračů s konstantní vadnou argumentací  častější vyjadřování právně závazného názoru, vyjadřování obiter dictum  nevyhýbavé využití nových ustanovení zákona, zejména možnosti nařídit poskytnutí informace, včetně využití SŘS k podpoře tohoto postupu, jako je vyžádání si sporné informace od povinného subjektu (viz zkušenost NSS v kauze Ruského dluhu)  připravenost řešit právo na informace podle zákona o obcích a krajích, jednacího řádu komor Parlamentu,  vyjádřit se k pojmu nahlížení, jehož součástí je možnost pořídit si záznam technickými prostředky  považovat poskytnutí sice v lhůtě, ale zbytečně zpožděně, pokud již byly informace k disposici, za porušení práva?  odsuzovat konání neveřejného jednání zastupitelstva, neveřejného hlasování