KATECHEZE A EVANGELIZACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha, únor 2013 ThLIc. Ing. Marie Zimmermannová
Advertisements

Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Co může být tohle? Dá se to nějak popsat? Co k tomu říct?
Týden modliteb za duchovní povolání, od 8.do 15.května 2011, ukončen 48. světovým dnem modliteb za povolání o 4. neděli velikonoční – neděli Dobrého pastýře.
Podle Motu Prorio Benedikta XVI. PORTA FIDEI
Křesťanská iniciace pokřtěných dětí s odkazem na aktuálnost dekretu Quam singulari.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Jak používat duchovní dary Jirka Pospíšil, EBED, KC Vyškov,
V čase církve Vyrobilo centrum pro katechezi v Olomouci 2013.
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu Nový zákon Fundamentální teologie,
Fundament a jeho strukturace Fundamentální teologie, Denisa Červenková.
Jaký smysl má takové setkání? - upevnit vztah s Bohem - nalézt inspiraci pro další dynamiku tohoto vztahu - týdenní program je zaměřen na rozvoj osobnosti.
Přijď Duchu svatý.
3. neděle adventní/část 2. Advent nás vybízí zastavit se v mlčení, abychom mohli vnímat Boží přítomnost zde na zemi. ADVENT JE DOBA PŘÍTOMNOSTI A OČEKÁVÁNÍ.
Rozjímání Vyrobilo Centrum pro katechezi Olomouc 2014.
21. října A.D. 2006P. Mgr. Martin Šmíd1 Formace trvalých jáhnů Diecéze ostravsko opavská Zpracováno podle dokumentu: ZÁKLADNÍ NORMY PRO FORMACI STÁLÝCH.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
Univerzitní křesťanské hnutí Představení Univerzitní křesťanské hnutí UKH je součástí IFES (International Fellowship of Evangelical Students)– Mezinárodního.
Symboly v obřadech křesťanské iniciace
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Sv. Pavel – misionář a teolog 1. První dojmy 2. „Viděl jsem Pána“ 3. Dva věky světa 4. Starý a nový Adam 5. Bůh na kůlu hanby 6. Úvahy o „zmrtvýchvstání“
Slovo života listopad 2012 „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.“ (Jan.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 V neděli jej kněz může nahradit obřadem svěcení vody a kropením lidu.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Bůh jako dobrý Otec nás sytí svým slovem a eucharistickým tělem,
naslouchání Bohu.  Je naslouchání Bohu. Ježíš často také při své modlitbě mlčí naslouchá Otci. – naslouchá Otci.
Řád mše svaté.
Řád mše svaté P. Mariusz Roszewski
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Místo modlitby Centrum pro katechezi Olomouc 2013.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Centrum pro katechezi, Olomouc 2014 JEŽÍŠOVA VELEKNĚŽSKÁ MODLITBA II.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Malá křesťanská společenství PĚT ETAP RŮSTU CÍRKVE.
Služebníci modlitby Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
Centrum pro katechezi v Olomouci 2014 Liturgie a společenství.
TRADICE MODLITBY Vyrobilo centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
POVOLÁNÍ K MODLITBĚ Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Kniha JOB Podněty k meditaci 2. část. Úvod  Co se vám vybaví při slově „nářek“?  Z jakých důvodů naříkají často lidé, s nimiž se setkáváte nebo pravidelně.
Eucharistie - svátost jednoty
Život podle Božího slova Jak si mladík udrží svou stezku čistou? Musí se vždy držet tvého slova. Žalm
„Ježíšova blahoslavenství dnes?“ O spirituální dimenzi sociálně pastoračního pracovníka.
1 Korintským 12:1-7 Pokud jde o duchovní dary, bratři, nechci, abyste zůstali v nevědomosti. 2 Víte, že jste ještě jako pohané chodili k němým modlám,
Centrum pro katechezi, Olomouc 2013
Letnice Jóel 3:1 I stane se potom: Vyleji svého ducha na každé tělo. Vaši synové i vaše dcery budou prorokovat, vaši starci budou mít sny, vaši jinoši.
© Elena Cristino Hlavní představený P. Pascual Chávez Villanueva.
Je mentorování biblický koncept ?  Výraz není v Písmu  Výraz pochází z řecké mytologie : Odysseus svěřil výchovu a životní přípravu svého syna Telemacha.
Spirituální teologie 8. ODMÍTANÁ HOSTINA. Úvod Ústředním tématem Bible je milost, jinak většinu textů nepochopíme Prvním biblickým obrazem této skutečnosti.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Středem a vrcholem mše svaté je eucharistická modlitba. Eucharistická modlitba Centrum pro katechezi.
Skutky apoštolské. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův osobní lékař - spolupracovník na díle evangelia - očitý svědek některých událostí - 3 x v Písmu.
Centrum pro katechezi v Olomouci 2014 Foto:morguefile.com.
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
Příprava k přijetí svátosti biřmování
5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu
Řád mše svaté.
Máš dost síly plavat proti proudu?
Ježíš.
Slovo života Listopad 2012.
5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu
MŠE SVATÁ. Doxologie, obřady svatého přijímání
Ročník:  3. Vzdělávací obor:  Občanská nauka Tematický okruh:
Fundament a jeho strukturace
Katechetika Petr Smolek.
Karmelitánský Řád.
... hojně se syťte Božím slovem (z poselství Benedikta XVI. k SDM)
TÉMA: ŽIVÝ SBOR ► Klíčový význam sboru jako místního společenství křesťanů v protestantském pojetí ► Základní úkol / poslání / funkce sboru (volně podle.
Jak se dívat na mystiku? KSV/RM Ruští mystikové Pavel Ambros
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
Transkript prezentace:

KATECHEZE A EVANGELIZACE Současné přístupy katechetiky k roli katecheze v procesu evangelizace Marie Zimmermannová, 2009

Struktura přednášky Úvod Vztah mezi katechezí a evangelizací vývoj pojetí katecheze obsah pojmu evangelizace vzájemný vztah mezi katechezí a evangelizací podle současného chápání Směry obnovy katecheze jako nástroje evangelizace

VÝVOJ POJETÍ KATECHEZE evangelizační působení v rámci velkého misijního poslání církve celistvá formace služba Božímu slovu výchova víry ke zralosti činnost církve VDK, 1997 církevní činnost k výchově dětí ke křesťanské dospělosti, a to učením, bohoslužbou a řízením se církevní kázní 1922

OBSAH POJMU EVANGELIZACE Tři typy: veškeré působení církve, vše, čím je, co hlásá a co koná křesťanské svědectví skutkem a slovem probouzející zájem o víru jednorázová aktivita Začleňování lidí do hlásané skutečnosti, přivtělování k Ježíši Kristu a k jeho spasitelnému dílu tak, aby na něm všichni měli účast a mohli užívat jeho plody

Aktuální otázka evangelizace dnes Tomáš Halík: Máme-li dnes evangelizovat tento svět, tak musíme naplnit to, co řekl Pavel VI. ve své hluboké a prorocké encyklice o evangelizaci: že totiž Tomáš Halík v rozhovoru s Janem Regnerem pro Radio Vatikán, 16. 2. 2002 Evangelizace bez opravdového dialogu s kulturami zůstává pouhou náboženskou agitací. Tam, kde je hlásání evangelia monologické, tam je lidé chápou jako indoktrinaci. Prostředí, které by měly církve vytvořit, je prostředí svobodného a otevřeného dialogu plného úcty. Dialogu, v kterém se nejprve budeme učit naslouchat otázkám lidí, a pak teprve formulovat naši křesťanskou zvěst jako odpověď. Hlásat evangelium jako hotové odpovědi a nevstupovat do dialogu je sice jednodušší, ale zároveň to není účinné. Je samozřejmě mnohem obtížnější podněcovat upřímnou dialogickou atmosféru: K tomu, abychom mohli vést dialog, toho musíme více znát, musíme být duchovně odvážnější, musíme v sobě pěstovat opravdové ctnosti úcty k druhým lidem a tváří v tvář novým otázkám musíme také naši zvěst znovu a hlouběji promýšlet a také nově formulovat. Zároveň se musíme snažit, abychom byli autentičtí a abychom to, co je podstatné, zachovali a autenticky předali. evangelizace znamená inkulturaci, že je to vtělení hodnot evangelia do žité kultury, do stylu myšlení a života lidí. (2002)

Povolání a povinnost hlásat evangelium od samého Ježíše Krista „Duch Páně je nade mnou; proto mě pomazal, abych přinesl chudým evangelium.“ (Lk 4,18; Iz 61,1) Povolání a povinnost hlásat evangelium od samého Ježíše Krista E V A N GE L IzA C E JEŽÍŠ CÍRKEV ... splnění slibu a úmluvy, kterou sám Bůh nabídl svému lidu. (EN, čl. 6) ... zárodek Božího království a „všeobecná svátost spásy“. (LG, čl. 5 a 8) vtělení * zázraky * vyučování * povolání učedníků * rozeslání apoštolů * kříž a zmrtvýchvstání vše, co církev je * koná * vyučuje * jak působí ve společnosti * co dosvědčuje svou Tradicí

Vztah mezi katechezí a evangelizací Evangelii nuntiandi (čl. 21 – 24) Catechesi tradendae (III. část) Všeobecné katechetické direktorium (1. kap) Dnes: misijní dimenze katecheze a hlásání víry v kontextu kultury svědectví první evangelizace křesťanská iniciace katechumenát trvalá výchova víry apoštolát obrácení přilnutí

Katecheze jako služba Božímu slovu v procesu evangelizace Zasévat * nechat růst * vytvářet podmínky k růstu

Poznávat srdce člověka postmoderní doby Kultura rychlosti Interface Pluralitní vidění skutečnosti Člověk krátkodobého prožitku Člověk emancipovaný Člověk osamělý Člověk ohrožený Člověk bez eschatologické perspektivy a vědomí přesahu L. Dřímal

Rozkoly ve společnosti způsobené sekularizací mezi racionalitou a poznatelností víry ... zkušenost lásky mezi schopnostmi člověka a vědomím jeho slabosti a odkázanosti na Boží pomoc ... pomoc Ducha Svatého mezi svobodou a odpovědností ... rozlišování dober a pravdy www.katechet.cirkev.cz José da Cruz POLICARPO Portugalsko kardinál, Lisabon Návrat katecheze k misijnímu poslání, 2008 výzvy pro evangelizaci

Rozkoly ve společnosti způsobené sekularizací mezi vědeckou mentalitou a morálkou ... mravní síla člověka mezi přítomností a konečnou budoucností člověka ... naše přítomnost ústí do budoucnosti www.katechet.cirkev.cz José da Cruz POLICARPO Portugalsko kardinál, Lisabon Návrat katecheze k misijnímu poslání, 2008 výzvy pro evangelizaci

Evangelizovat evangelijním způsobem Vnímat současnou krizi kultury a její zánik jako výzvu pro církev a přispět k budování nové kultury Pastorační přístup ke zrodu nové kultury Preferovat a osvojit si přístupy, které pomáhají k obrodě církve André Fossion, SJ Belgie ředitel Mezinárodního centra Lumen Vitae How to evangelize in a evangelic way, Lumen Vitae, 2008

Přístupy církve ke své obrodě a k přerodu kultury Rozpoznání, že evangelium je adresováno nám Slyšet pozvání následovat Krista kdekoliv On je Riskovat být hostií: být přijat nebo také nepřijat druhými André Fossion, SJ Belgie ředitel Mezinárodního centra Lumen Vitae How to evangelize in a evangelic way, Lumen Vitae, 2008

Přístupy církve ke své obrodě a k přerodu kultury Postoje, které podporují setkání a dialog: Upřednostňovat spolupráci mezi lidmi před sólovým působením Rozlišovat mezi Ježíšovým učením a učením o Ježíši Udržovat a živit naše křesťanské tradice André Fossion, SJ Belgie ředitel Mezinárodního centra Lumen Vitae How to evangelize in a evangelic way, Lumen Vitae, 2008

Přístupy církve ke své obrodě a k přerodu kultury Postoje, které podporují a povzbuzují jiné k převzetí iniciativy: Přijmout odpor vůči evangeliu jako výzvu Uvažovat nad rozdílem věřit „v“ a věřit „jako“ Dovolit si žádat o pomoc a důvěřovat i v to, co nemůžeme řídit André Fossion, SJ Belgie ředitel Mezinárodního centra Lumen Vitae How to evangelize in a evangelic way, Lumen Vitae, 2008

Boží slovo v katechezi Spojení Bible se třemi oblastmi přítomnosti a prožívání slova: Nauka Liturgie Láska k bližnímu Tři kompetence katechety: Exegetická Duchovní Komunikativní Dřímal Ludvík katechetik CMTF UP Olomouc Přístup k Bibli v katechezi, 2009

Boží slovo v katechezi EXEGETICKÁ KOMPETENCE Katecheta si osvojuje nejen všeobecné poznatky o Bibli, ale zejména jádro jejího poselství jako celku, kterým je: Bible zachycuje Boží plán spásy s jeho specifickými etapami Bible je svědectvím o vztahu mezi Bohem a člověkem Dřímal Ludvík katechetik CMTF UP Olomouc Přístup k Bibli v katechezi, 2009

Boží slovo v katechezi K. se učí komunikovat s Bohem skrze Jeho slovo DUCHOVNÍ KOMPETENCE K. se učí komunikovat s Bohem skrze Jeho slovo bere vážně aktivní přítomnost Ducha Svatého v Bibli Bible se mu stává knihou k meditaci Dřímal Ludvík katechetik CMTF UP Olomouc Přístup k Bibli v katechezi, 2009

Boží slovo v katechezi KOMUNIKATIVNÍ KOMPETENCE Vychází z cíle umožnit biblickému textu, aby se stal slovem, které osloví i druhé Význam pro katechizované: pomoci správně porozumět, o co jde pomoci odhalit důležitost poselství textu pro každého osobně (najít odpověď na své aktuální otázky) nechat vstoupit aktualizované poselství do osobní situace Dřímal Ludvík katechetik CMTF Univerzity Palackého, Olomouc Přístup k Bibli v katechezi, 2009

Katecheze jako výchova víry v procesu evangelizace Pedagogika (vycházející z) iniciace

Národní text pro orientaci katecheze ve Francii Říjen 2006 O směřování katecheze v dnešní době, KNA 2008

Základní teze K. je nedílnou součástí evangelizace K. je vedena příkladem Ježíše Krista – vychovatelem víry K. je záležitostí společenství, jež je svou povahou misijní

Tematické celky Katecheze se uskutečňuje v komunitě, která má misijní ráz Středem iniciace je velikonoční tajemství – pojem iniciace a její pedagogika Stěžejní body pedagogiky iniciace v katechezi Logo pro orgán FBK pro katechezi a katechumenát. Má 12 členů.

Stěžejní body pedagogiky iniciace PI vyžaduje svobodu člověka Bezpodmínečné přijetí Vstupní brány Bratrský přístup

Stěžejní body pedagogiky iniciace Iniciační cesta je pečlivě připravená a chápaná jako následování Krista pod vedením Ducha

Stěžejní body pedagogiky iniciace Pramenem PI je Písmo svaté Nechat působit Boží slovo Umožnit dialog s Bohem Uvádění do křesťanské modlitby

Stěžejní body pedagogiky iniciace PI vyžaduje zprostředkování živou tradicí

Stěžejní body pedagogiky iniciace PI je inspirována katechumenátem

Stěžejní body pedagogiky iniciace PI vychovává ke křesťanskému jednání, jež vyrůstá z Boží milosti jako vděčná odpověď na absolutní Boží dar

Stěžejní body pedagogiky iniciace PI vyžaduje otevřenost vůči různosti kultur

Service National de la Catécheze et du Catéchuménat http://sncc.cef.fr/ Service National de la Catécheze et du Catéchuménat 1. Katecheze pro nedělní shromáždění podle liturgického roku 2. Katecheze katechumenátního typu – svátosti 3. Výzva: první hlásání v místech, kde se žije (hlásání je prvkem evangelizace, různá místa hlásání, přístup k hlásání…) 4. Moduly katecheze podle životních etap (přizpůsobení životní etapě) – přejít z pozice, kde dospělý ví, co je pro druhé dobré, k pozici – pracuji s těmi, koho mám před sebou, co právě potřebuje – moduly pro děti, středoškoláky a dospělé

Katecheze jako činnost církve, která je evangelizována, aby byla schopna evangelizovat Katechetické projekty pro celé farní společenství – mezigenerační sdílení víry

Současné směry výchovy víry společenství Trvalá katecheze: odpovídá trendu nepřetržitého celoživotního vzdělávání a formace Zacílení na růst společenství: vrcholem je vyznání víry o Velikonocích Podpora rozvoje specifických a různorodých typů a obsahů katechezí

Závěr Katecheze je rozhodujícím činitelem evangelizace: uvádí člověka do důvěrného vztahu s Kristem utváří křesťanské společenství a je jím utvářena z láskyplného poznání Krista se rodí touha evangelizovat (KKC, čl. 429).

Závěr Katecheze vyžaduje kněze a katechety otevřené Duchu Svatému, kteří se nechají vést: „Biblický člověk je nesen spíše překvapením z iniciativy Boží, než Jeho požadavky a očekáváními. Je volán a vyzýván opustit své projekty.“ (Salvatore Currò, 2007)