KATECHEZE A EVANGELIZACE Současné přístupy katechetiky k roli katecheze v procesu evangelizace Marie Zimmermannová, 2009
Struktura přednášky Úvod Vztah mezi katechezí a evangelizací vývoj pojetí katecheze obsah pojmu evangelizace vzájemný vztah mezi katechezí a evangelizací podle současného chápání Směry obnovy katecheze jako nástroje evangelizace
VÝVOJ POJETÍ KATECHEZE evangelizační působení v rámci velkého misijního poslání církve celistvá formace služba Božímu slovu výchova víry ke zralosti činnost církve VDK, 1997 církevní činnost k výchově dětí ke křesťanské dospělosti, a to učením, bohoslužbou a řízením se církevní kázní 1922
OBSAH POJMU EVANGELIZACE Tři typy: veškeré působení církve, vše, čím je, co hlásá a co koná křesťanské svědectví skutkem a slovem probouzející zájem o víru jednorázová aktivita Začleňování lidí do hlásané skutečnosti, přivtělování k Ježíši Kristu a k jeho spasitelnému dílu tak, aby na něm všichni měli účast a mohli užívat jeho plody
Aktuální otázka evangelizace dnes Tomáš Halík: Máme-li dnes evangelizovat tento svět, tak musíme naplnit to, co řekl Pavel VI. ve své hluboké a prorocké encyklice o evangelizaci: že totiž Tomáš Halík v rozhovoru s Janem Regnerem pro Radio Vatikán, 16. 2. 2002 Evangelizace bez opravdového dialogu s kulturami zůstává pouhou náboženskou agitací. Tam, kde je hlásání evangelia monologické, tam je lidé chápou jako indoktrinaci. Prostředí, které by měly církve vytvořit, je prostředí svobodného a otevřeného dialogu plného úcty. Dialogu, v kterém se nejprve budeme učit naslouchat otázkám lidí, a pak teprve formulovat naši křesťanskou zvěst jako odpověď. Hlásat evangelium jako hotové odpovědi a nevstupovat do dialogu je sice jednodušší, ale zároveň to není účinné. Je samozřejmě mnohem obtížnější podněcovat upřímnou dialogickou atmosféru: K tomu, abychom mohli vést dialog, toho musíme více znát, musíme být duchovně odvážnější, musíme v sobě pěstovat opravdové ctnosti úcty k druhým lidem a tváří v tvář novým otázkám musíme také naši zvěst znovu a hlouběji promýšlet a také nově formulovat. Zároveň se musíme snažit, abychom byli autentičtí a abychom to, co je podstatné, zachovali a autenticky předali. evangelizace znamená inkulturaci, že je to vtělení hodnot evangelia do žité kultury, do stylu myšlení a života lidí. (2002)
Povolání a povinnost hlásat evangelium od samého Ježíše Krista „Duch Páně je nade mnou; proto mě pomazal, abych přinesl chudým evangelium.“ (Lk 4,18; Iz 61,1) Povolání a povinnost hlásat evangelium od samého Ježíše Krista E V A N GE L IzA C E JEŽÍŠ CÍRKEV ... splnění slibu a úmluvy, kterou sám Bůh nabídl svému lidu. (EN, čl. 6) ... zárodek Božího království a „všeobecná svátost spásy“. (LG, čl. 5 a 8) vtělení * zázraky * vyučování * povolání učedníků * rozeslání apoštolů * kříž a zmrtvýchvstání vše, co církev je * koná * vyučuje * jak působí ve společnosti * co dosvědčuje svou Tradicí
Vztah mezi katechezí a evangelizací Evangelii nuntiandi (čl. 21 – 24) Catechesi tradendae (III. část) Všeobecné katechetické direktorium (1. kap) Dnes: misijní dimenze katecheze a hlásání víry v kontextu kultury svědectví první evangelizace křesťanská iniciace katechumenát trvalá výchova víry apoštolát obrácení přilnutí
Katecheze jako služba Božímu slovu v procesu evangelizace Zasévat * nechat růst * vytvářet podmínky k růstu
Poznávat srdce člověka postmoderní doby Kultura rychlosti Interface Pluralitní vidění skutečnosti Člověk krátkodobého prožitku Člověk emancipovaný Člověk osamělý Člověk ohrožený Člověk bez eschatologické perspektivy a vědomí přesahu L. Dřímal
Rozkoly ve společnosti způsobené sekularizací mezi racionalitou a poznatelností víry ... zkušenost lásky mezi schopnostmi člověka a vědomím jeho slabosti a odkázanosti na Boží pomoc ... pomoc Ducha Svatého mezi svobodou a odpovědností ... rozlišování dober a pravdy www.katechet.cirkev.cz José da Cruz POLICARPO Portugalsko kardinál, Lisabon Návrat katecheze k misijnímu poslání, 2008 výzvy pro evangelizaci
Rozkoly ve společnosti způsobené sekularizací mezi vědeckou mentalitou a morálkou ... mravní síla člověka mezi přítomností a konečnou budoucností člověka ... naše přítomnost ústí do budoucnosti www.katechet.cirkev.cz José da Cruz POLICARPO Portugalsko kardinál, Lisabon Návrat katecheze k misijnímu poslání, 2008 výzvy pro evangelizaci
Evangelizovat evangelijním způsobem Vnímat současnou krizi kultury a její zánik jako výzvu pro církev a přispět k budování nové kultury Pastorační přístup ke zrodu nové kultury Preferovat a osvojit si přístupy, které pomáhají k obrodě církve André Fossion, SJ Belgie ředitel Mezinárodního centra Lumen Vitae How to evangelize in a evangelic way, Lumen Vitae, 2008
Přístupy církve ke své obrodě a k přerodu kultury Rozpoznání, že evangelium je adresováno nám Slyšet pozvání následovat Krista kdekoliv On je Riskovat být hostií: být přijat nebo také nepřijat druhými André Fossion, SJ Belgie ředitel Mezinárodního centra Lumen Vitae How to evangelize in a evangelic way, Lumen Vitae, 2008
Přístupy církve ke své obrodě a k přerodu kultury Postoje, které podporují setkání a dialog: Upřednostňovat spolupráci mezi lidmi před sólovým působením Rozlišovat mezi Ježíšovým učením a učením o Ježíši Udržovat a živit naše křesťanské tradice André Fossion, SJ Belgie ředitel Mezinárodního centra Lumen Vitae How to evangelize in a evangelic way, Lumen Vitae, 2008
Přístupy církve ke své obrodě a k přerodu kultury Postoje, které podporují a povzbuzují jiné k převzetí iniciativy: Přijmout odpor vůči evangeliu jako výzvu Uvažovat nad rozdílem věřit „v“ a věřit „jako“ Dovolit si žádat o pomoc a důvěřovat i v to, co nemůžeme řídit André Fossion, SJ Belgie ředitel Mezinárodního centra Lumen Vitae How to evangelize in a evangelic way, Lumen Vitae, 2008
Boží slovo v katechezi Spojení Bible se třemi oblastmi přítomnosti a prožívání slova: Nauka Liturgie Láska k bližnímu Tři kompetence katechety: Exegetická Duchovní Komunikativní Dřímal Ludvík katechetik CMTF UP Olomouc Přístup k Bibli v katechezi, 2009
Boží slovo v katechezi EXEGETICKÁ KOMPETENCE Katecheta si osvojuje nejen všeobecné poznatky o Bibli, ale zejména jádro jejího poselství jako celku, kterým je: Bible zachycuje Boží plán spásy s jeho specifickými etapami Bible je svědectvím o vztahu mezi Bohem a člověkem Dřímal Ludvík katechetik CMTF UP Olomouc Přístup k Bibli v katechezi, 2009
Boží slovo v katechezi K. se učí komunikovat s Bohem skrze Jeho slovo DUCHOVNÍ KOMPETENCE K. se učí komunikovat s Bohem skrze Jeho slovo bere vážně aktivní přítomnost Ducha Svatého v Bibli Bible se mu stává knihou k meditaci Dřímal Ludvík katechetik CMTF UP Olomouc Přístup k Bibli v katechezi, 2009
Boží slovo v katechezi KOMUNIKATIVNÍ KOMPETENCE Vychází z cíle umožnit biblickému textu, aby se stal slovem, které osloví i druhé Význam pro katechizované: pomoci správně porozumět, o co jde pomoci odhalit důležitost poselství textu pro každého osobně (najít odpověď na své aktuální otázky) nechat vstoupit aktualizované poselství do osobní situace Dřímal Ludvík katechetik CMTF Univerzity Palackého, Olomouc Přístup k Bibli v katechezi, 2009
Katecheze jako výchova víry v procesu evangelizace Pedagogika (vycházející z) iniciace
Národní text pro orientaci katecheze ve Francii Říjen 2006 O směřování katecheze v dnešní době, KNA 2008
Základní teze K. je nedílnou součástí evangelizace K. je vedena příkladem Ježíše Krista – vychovatelem víry K. je záležitostí společenství, jež je svou povahou misijní
Tematické celky Katecheze se uskutečňuje v komunitě, která má misijní ráz Středem iniciace je velikonoční tajemství – pojem iniciace a její pedagogika Stěžejní body pedagogiky iniciace v katechezi Logo pro orgán FBK pro katechezi a katechumenát. Má 12 členů.
Stěžejní body pedagogiky iniciace PI vyžaduje svobodu člověka Bezpodmínečné přijetí Vstupní brány Bratrský přístup
Stěžejní body pedagogiky iniciace Iniciační cesta je pečlivě připravená a chápaná jako následování Krista pod vedením Ducha
Stěžejní body pedagogiky iniciace Pramenem PI je Písmo svaté Nechat působit Boží slovo Umožnit dialog s Bohem Uvádění do křesťanské modlitby
Stěžejní body pedagogiky iniciace PI vyžaduje zprostředkování živou tradicí
Stěžejní body pedagogiky iniciace PI je inspirována katechumenátem
Stěžejní body pedagogiky iniciace PI vychovává ke křesťanskému jednání, jež vyrůstá z Boží milosti jako vděčná odpověď na absolutní Boží dar
Stěžejní body pedagogiky iniciace PI vyžaduje otevřenost vůči různosti kultur
Service National de la Catécheze et du Catéchuménat http://sncc.cef.fr/ Service National de la Catécheze et du Catéchuménat 1. Katecheze pro nedělní shromáždění podle liturgického roku 2. Katecheze katechumenátního typu – svátosti 3. Výzva: první hlásání v místech, kde se žije (hlásání je prvkem evangelizace, různá místa hlásání, přístup k hlásání…) 4. Moduly katecheze podle životních etap (přizpůsobení životní etapě) – přejít z pozice, kde dospělý ví, co je pro druhé dobré, k pozici – pracuji s těmi, koho mám před sebou, co právě potřebuje – moduly pro děti, středoškoláky a dospělé
Katecheze jako činnost církve, která je evangelizována, aby byla schopna evangelizovat Katechetické projekty pro celé farní společenství – mezigenerační sdílení víry
Současné směry výchovy víry společenství Trvalá katecheze: odpovídá trendu nepřetržitého celoživotního vzdělávání a formace Zacílení na růst společenství: vrcholem je vyznání víry o Velikonocích Podpora rozvoje specifických a různorodých typů a obsahů katechezí
Závěr Katecheze je rozhodujícím činitelem evangelizace: uvádí člověka do důvěrného vztahu s Kristem utváří křesťanské společenství a je jím utvářena z láskyplného poznání Krista se rodí touha evangelizovat (KKC, čl. 429).
Závěr Katecheze vyžaduje kněze a katechety otevřené Duchu Svatému, kteří se nechají vést: „Biblický člověk je nesen spíše překvapením z iniciativy Boží, než Jeho požadavky a očekáváními. Je volán a vyzýván opustit své projekty.“ (Salvatore Currò, 2007)