Strategie podniku v globálním světě RaVys – Strategie I
Podnik jako živý organismus Podnik je živé těleso, organizace lidí a strojů, spojených proto, aby sloužili existenci jiných lidí, a touto službou si tak zabezpečovali svou vlastní existenci. Jan Baťa
Podnik jako živý organismus Komplexní model pro zajištění Životního cyklu podniku, který je založen na trvalé integritě Strategického, Podnikatelského, Znalostního a Realizačního prostředí podniku. Model podniku vychází ze znalostí a dovedností lidí pracujících ve 4 základních strategických dimenzích Životního cyklu podniku Z-I-P-F.
Přidaná hodnota Náklady Maximální cena Hodnota pro zákazníka Zaplacená Vytvořená hodnota Zisk Hodnota pro podnik Mzdy a platy Náklady Přímé a nepřímé náklady na materiál a služby
„Smějící se křivka“ Stana Shih Přidaná hodnota Dnešek Vysoká 1960 - 1970 servis výroba montáž prodej R & D Supply-chain procesy Nízká
Definice strategie Plán naplnění mise společnosti Množina firemních cílů a představ o jejich naplnění Scénáře budoucího vývoje a reakce ne různé podoby vývoje ….. Koncept – realizovaný systémem řízení v podniku přinášející úspěšnost (ekonomickou, časovou, potenciál)
Bushido – cesta samuraje Gi: správné rozhodnutí, správný postoj. Ju: statečnost, zabarvená hrdinstvím, Džun: všeobjímající láska, dobrosrdečnost k lidem, Rei: správné chování, pravdivost, podstata všeho, Makoto: naprostá upřímnost, Meijo: čest a sláva, Čugi: oddanost, loajalita. – cesta samuraje
Strategie je to, co podnik dělá – a co podnik dělá, je jeho strategie. Podnik jako živý organismus- strategie Strategie je to, co podnik dělá – a co podnik dělá, je jeho strategie.
Posun od strategie „Nebo“ k strategii „A“ Globální výrobce Globální zákazník Náklady Náklady NEBO kvalita A kvalita NEBO rychlost A rychlost NEBO spolehlivost A spolehlivost NEBO … A … Zdarma, perfektně a hned Zákazníci chtějí vše!!! Od vnucované strategie NEBO k požadované strategii A Od koncepce inženýrské ke koncepci zákaznické.
Vytvořte si svoji originální strategii Strategie založená na Hodnotové inovaci – strategie odlišnosti, individuality – neporovnává se s konkurencí ale přináší nový skokový přírůstek přidané hodnoty a tím otvírá nový tržní prostor Stejný důraz je kladen na hodnotu i na inovaci (změna z Nebo na A) Standardní pojetí strategie je založeno na předpokladu nutnosti soutěže v rámci daného prostředí – strukturalistické pojetí Hodnotová inovace boří hranice trhu, struktury a konkurence – ty se rekonstruují - rekonstrukcionistické pojetí
Vytváření strategie – postupy tradiční pohled Analýza okolí podniku – obecné a odborné Analýza očekávání stakeholders Analýza vnitřního prostředí podniku Analýza SWOT Formulace strategie Výběr optimální strategie Realizace strategie
Vytváření strategie – postupy tradiční pohled Analýza okolí podniku Obecné - socioekonomický sektor (ekonomické, ekologické, sociální) - technologický sektor - vládní sektor Oborové - zákazníci (identifikace, demografické a geografické faktory) - dodavatelé (dostupnost, síla, partnerství) - konkurenti (bariéry, substituty, strategie)
Vytváření strategie – postupy tradiční pohled Analýza okolí podniku - metody Porterův model konkurenčního prostředí BCG matice Matice atraktivity oboru a podniku Metoda MAP Metoda scénářů
Vytváření strategie – postupy tradiční pohled Analýza očekávání stakeholders Stakeholders Očekávání Cíle Síla Ohodnocení Vlastník Management Zaměstnanci Odbory Zákazníci Konkurenti Partneři Trhy Vláda …….
Vytváření strategie – postupy tradiční pohled Analýza vnitřního prostředí podniku R&D Marketing a distribuce Výroba a řízení výroby Zdroje a lidské zdroje Finance a rozpočet Hodnototvorné řetězce Metoda 7S Strategie x organizace x firemní kultura
Vytváření strategie – postupy tradiční pohled SWOT analýza Silné stránky (Strenghts) ….. …. Slabé stránky ( Weaknesses) Příležitosti (Opportunities) … Rizika (Threats)
Vytváření strategie – Hodnotová inovace Obraz strategie - analýza a systémový rámec Formulace strategie - rekonstrukce hranic trhu - zaměření na celkový obraz - přesah dosavadní poptávky - správný sled kroků Realizace strategie - realizace je součást strategie
Obraz strategie Zákazník je naším kompasem a určuje další směr podnikatelského úsilí založeného na Inovační strategii podniku. Vizuální podnik – podnik založený nejen na číslech ale na grafických zobrazeních a vizuálních vjemech. Profil produktu (služby) – charakteristické tržně – konkurenční dimenze (cena, spolehlivost, přesnost, kvalita, rychlost) Porovnáním profilů firmy s profily konkurence odvětvovým standardem, tržním průměrem identifikuje slabé a silné stránky a tím vzniká referenční profil.
Obraz strategie
Rámec čtyř aktivních opatření Obraz strategie Rámec čtyř aktivních opatření Omezte Které z faktorů by měly být omezeny na výrazně nižší úroveň, než je standard odvětví? Odvrhněte Které z faktorů, jež jsou v odvětví považovány za samozřejmě dané, by měly být odvrženy? Nová Hodnotová křivka Vytvořte Které z faktorů , jež odvětví jako celek nikdy neposkytovalo, by měly být vytvořeny? Pozvedněte Které z faktorů by měly být pozvednuty na výrazně vyšší úroveň, než je standard odvětví?
Souřadnicová síť aktivních opatření Obraz strategie Souřadnicová síť aktivních opatření Odvrhněte Pozvedněte Omezte Vytvořte
Obraz strategie Tři vlastnosti dobré strategie Jasné zaměření Rozdílnost Působivý slogan
Maják strategie Princip 7S: „Správní lidé na Správném místě ve Správném čase za Správné peníze ve Správně nastaveném pracovním procesu se Správným výstupem se Správnou mírou zisku“