Jenom ČTENÍ NENÍ jenom PRO ŠPRTY NÁVRH PROJEKTU NA PODPORU ČTENÁŘSTVÍ Markéta Hnátová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Činnost AKVŠ v roce 2012 Marta Machytková Bibliotheca academica 2012
Advertisements

Hodnocení ředitelů škol zřizovaných Pardubickým krajem
OP VVV a OP Z Ing, Jan ŠILD, partner HOPE GROUP s.r.o.
Přijímací řízení pro školní rok 2014/15 Čtyřleté studium.
Český jazyk a literatura
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Anglický jazyk Michaela Hrdličková, 251 PT1 – Provozní technika 1. ročník „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU? Porovnání výsledků z hlediska akademických pracovníků a z hlediska studentů.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
1 Opatření 1.1 JPD3 Rozšíření a zvýšení adresnosti aktivní politiky zaměstnanosti Úřad práce hl.m. Prahy 19.října 2004.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
OBCHODNÍ AKADEMIE A OBCHODNÍ AKADEMIE PRO ZRAKOVĚ POSTIŽENOU MLÁDEŽ, OPAVA, HANY KVAPILOVÉ 20 Kontakty: Tel.: Fax:
PTaČ. Spolupracující organizace Zapojené školy Pojem čtenářské gramotnosti ve škole Učitelé chápou čtenářskou gramotnost především jako dovednost dekódovat.
Kam po ZŠ?.  Splnil/a povinnou školní docházku v délce devíti let, nebo úspěšně ukončil/a základní vzdělávání před jejím splněním,  při přijímacím řízení.
Maturita 2015.
Kam po ZŠ?.  Splnil/a povinnou školní docházku v délce devíti let, nebo úspěšně ukončil/a základní vzdělávání před jejím splněním,  při přijímacím řízení.
Obor Podnikání – délka vzdělání tohoto oboru je 2 roky dosažené vzdělání: střední vzdělání ukončené maturitní zkouškou forma tohoto vzdělání je denní studium.
Projekty na podporu cílů vzdělávací politiky ČR v kontextu Lisabonské strategie a dalších iniciativ EU Jana Švecová MŠMT odbor pro záležitosti EU 20.října.
Výuka pro studenty U3V Služby knihovny pátek
Hledá se Kamarádka knihovna (už podruhé). Kdo jde s námi Generální partner: firma 3M Česko O záštitu nad soutěží požádáno: Ministerstvo kultury ČR Odborný.
Vzdělávací program N/01 Sociální práce pro absolventy všech typů středních škol s maturitou 3leté denní a 3a1/2leté dálkové studium ukončené absolutoriem3leté.
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Regionální knihovna Karviná Informační oddělení Kde nás najdete? Centrum 2299 Karviná – Mizerov.
Přijímací řízení pro školní rok 2015/16 Čtyřleté studium.
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Příprava novely autorského zákona Celostátní porada vysokoškolských knihoven Hradec Králové Vít Richter Národní knihovna ČR
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Střední škola obchodu, služeb a řemesel a jazyková škola s právem SJZ Tábor Projekt OP VK Studijní a informační centrum školy PhDr. Daniela Novotná, SŠ.
Příprava na výkon povolání
Jak mohu kontrolovat své aktuální výpůjčky z Knihovny PA ČR a termíny jejich vrácení.
Knihovna společenských věd TGM v Jinonicích Společné zařízení Centra pro otázky životního prostředí UK, Fakulty humanitních studií UK, Fakulty sociálních.
Podpora obnovy venkova podpora regionálního rozvoje v roce 2008.
Výsledky ankety Univerzitní knihovny ZČU Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU?
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.17 Anotace: Prezentace je zaměřena na výtah, jeho hlavní znaky a funkci. Slouží jako zápis pro žáky. Vzdělávací oblast: český.
Aktuální problémy vysokoškolských knihoven 21.předsednictvo RVŠ – Pracovní komise pro VŠ knihovny PhDr.Miloslava Faitová ZČU v Plzni.
Návrh Projektu „Čteme prarodičům“
Vybrané statistické údaje, zájem o studium technických oborů Josef Beneš CSVŠ, v.v.i. SPAV Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky.
Vybrané statistické údaje zájem o studium technických oborů Josef Beneš CSVŠ, v.v.i. SPAV Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky.
Vybrané statistické údaje zájem o studium technických oborů Josef Beneš CSVŠ, v.v.i. SPAV Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky.
5. ročník Mg. studia do podání přihlášky ke SZZ do odevzdání diplomové práce v tištěné a elektronické formě.
K NIHOVNICTVÍ NA FF UK V P RAZE : VYDRŽÍME ? více otázek než odpovědí Barbora Drobíková
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
ZÁPIS STUDENTŮ VŠTE ČERVENEC 2015 TÁBOR.
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Sociálně terapeutická dílna Kladno. Proč jsme potřebovali dílnu V Kladně tato služba chyběla, bylo nutné zajistit pro klienty program a náplň, podle jejich.
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
125 let od první zmínky knihovny 95 let od založení knihovny v Loučce.
PŘEDSTAVUJEME STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ ELEKTROTECHNICKÉ V PLZNI
ZÁPIS do STUDIA NA FF UP – 1. ročník
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Tisková konference zahájení školního roku 2009/2010
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012
Knihovnická procházka Prahou Petra Ambrušová a Ivana Šnoblová K1
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
Tisková konference
Polytechnické vzdělávání v praxi
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Poznámky z pohledu rodiny Ing. arch. Jan Florian
Transkript prezentace:

jenom ČTENÍ NENÍ jenom PRO ŠPRTY NÁVRH PROJEKTU NA PODPORU ČTENÁŘSTVÍ Markéta Hnátová

Zaměření projektu  Projekt je určen pro věkovou kategorii 15 – 20 let, konkrétně pro studenty středních škol a gymnázií  Zaměření na SVK HK a spolupráci se středními školami v Hradci Králové  Celková délka projektu jsou 4 roky, tzn. po celou dobu čtyřletého studia cílové skupiny

Průběh projektu  Vždy 1x měsíčně na 2 hodiny navštíví vyučující se studenty Studijní a vědeckou knihovnu HK, kde se jim bude věnovat knihovnice – vždy max. 25 studentů (1 třída)  Studenti si vyberou vždy jednu knihu, která je bude zajímat, kterou si půjčí domů. POVINNÁ ČETBA NE!  Škola bude mít zřízeno speciální konto, pro větší počet knih než má běžný uživatel, a na něj se budou všechny knihy hromadně zapisovat se jménem žáka v poznámce (ztráta, zničení, …)  Během návštěvy se studenti dále naučí i praktické úkony v knihovně, např. pracovat s automatizovaným systémem.  Návštěvy budou zaměřené i jako příprava pro studenty hlásící se na VŠ.

Průběh projektu  Během měsíce knihovnice vytvoří metodické listy k jednotlivým knihám s konkrétními otázkami, které studenti během další návštěvy vyplní a půjčí si další knihu domů.  „PÁKA“ NA STUDETNY – správnost metodických listů, pravidelné návštěvy knihovny v rámci projektu a přístup k projektu bude tvořit část známky na vysvědčení.  Vyučující nemusí nijak zasahovat ( žádná práce navíc), správnost metodických listů kontroluje knihovnice, spíše kvůli kázni a jako „spojka“ mezi knihovnicí a studentem.

Cíl projektu  Zvýšit čtenářskou gramotnost u středoškolských studentů  Připravit je na studium na vysoké škole  Ulehčit studentům přípravu k maturitní zkoušce  Orientace v knihovně a práce s AKS

Rozčlenění – 1. ročník 1. pololetí  Beletrie  Jednodušší forma otázek, ale s konkrétních situací, aby bylo zjevné, že student knihu přečetl a nejen opsal obsah na internetu.  Vyhledávání v knihovnickém systému, možnosti systému (nutností 2 knihovnice)  Orientace v 5. patře ( oddělení beletrie) 2. pololetí  Odborná literatura  Jednoduchá forma otázek (výčet), např.: Svět rostlin – čeledi rostlin (vypiš 3 čeledi rostlin, jaké si z knihy pamatuješ)  Orientace ve 3. patře ( odborná literatura)

Rozčlenění – 2.ročník 1. pololetí  Beletrie  Složitější otázky, aby informace k odpovědi zjistil přečtením knihy  Součástí metodického listu i úkoly ve Studovně knihovny – vyhledávání slovníkových hesel 2. pololetí  Odborná literatura  Obsáhlejší otázky – aby si student byl nucen dělat například výpisky z knihy a naučil se dělat vlastní poznámky  Během návštěv se studenti dozví teoretické základy psaní odborného textu a na závěr pololetí vypracují referát na jednu z knih, které za pololetí přečetli- volba opět na nich

Rozčlenění – 3. ročník 1. pololetí  Beletrie  Typy otázek zůstávají, ale studenti musí vyhledávat i sekundární literaturu v AKS (autor, dílo), kterou pak zapisují do metodických listů 2. pololetí  Odborná literatura  Obsáhlejší otázky – aby si student byl nucen dělat například výpisky z knihy a naučil se dělat vlastní poznámky  Studenti si zkusí práci s odbornými časopisy a vytváření rešerší.  Vytvoření rešerše jako konečná práce – student si vybere knihu, z těch, které četl a k ní vyhledá sekundární literaturu

Rozčlenění – 4.ročník 1. pololetí  Beletrie i odborná literatura – záleží na volbě studenta a dle toho navazuje zvolený způsob otázek.  Citace- norma ISO 690, monografie, periodikum, elektronický zdroj (základní informace o citacích a praktický nácvik)  Pololetní náplň – náznak na seminární práci: teoreticky i prakticky pravidla výstavby a formy ( titulní strana, úvod,anotace, …). 2. pololetí  Vyhodnocení za celé 4 roky (roční vstup zdarma pro 5 účastníků projektu z cílové skupiny)  Půlroční možnost pro studenty si zapůjčovat knihy k maturitě či k přijímací zkouškám na VŠ ( možnost využít rad knihovnice, která se bude studentům věnovat)

Poznámky k průběhu  Každé skupině by měla být na celé období přiřazena jedna knihovnice, aby čtenáře poznala a navázala s nimi určitý vztah.  Knihovnice bude doporučovat knihy studentům, aby rozvíjela jejich čtenářské schopnosti.  Vyučující ani knihovnice nesmí přikazovat studentům, co mají číst, projekt požaduje, aby si studenti půjčovali knihy, které je baví a líbí se jim, aby je bavil i projekt – pouze jsou určena období pro odbornou literaturu a beletrii.  Pokud student zvládne, může si na měsíc půjčit i více knih, max. 3, metodický list bude připraven na jednu knihu. Na to, která kniha to bude, se student domluví s knihovnicí při půjčování titulů.  Projekt lze s úpravami aplikovat i na učiliště.

Teoretické výsledky projektu  Za rok přečte student cca 10 knih.  Bude muset porozumět textu, aby dobře vyplnil metodické listy a aby měl dobrou známku na vysvědčení, čímž se navýší čtenářská gramotnost.  Student bude zvládat základní úkony pro studium na vysoké škole a zároveň získá přehled, které knihy v knihovně jsou i pro středoškolské studium.  Je pravděpodobné, že se souborem těchto činností zvýší možnost přijetí studenta na VŠ, případně se díky knihovně může lépe připravit na přijímací řízení.  Student nebude knihovnu vnímat jen jako zdroj informací ke studiu, ale také k zábavě.

Teoretické výsledky projektu  Knihovna nejen, že získá další „klienty“ ze středních škol, které se do projektu přihlásí, ale bude si budovat další základnu čtenářů, až budou tito studenti na vysoké škole.  V případě, že studenti zvýší úspěšnost přijetí na VŠ, zvýší se i prestiž střední školy a především účast v projektu zvýší atraktivitu pro absolventy základních škol s plánem studovat VŠ.  Tento projekt je možné celostátně aplikovat na vědecké knihovny.

Rozpočet- skupina 25 studentů/4 roky  Materiální potřeby (kancelářské) – 1200 Kč/rok  Organizační náklady – registrace školy -200Kč  Prostory – 0 Kč  Knihovnice (zaměření na projekty) – mzda v rámci měsíčního ohodnocení, 1 x rok prémie ve výši 5000 Kč  Odměna 2.knihovnici za pomoc při první návštěvě – 500Kč  Cena pro nejúspěšnější. 5x 100 Kč (studentský čtenářský průkaz)= 500Kč  Celkem = 4 400Kč x 4 roky Kč = Kč

Dotace  Zájmová práce se žáky mimo vyučování (10 – 50 tis.): Neinvestiční dotace od Královéhradeckého kraje pro školy a instituce, které chtějí zabezpečit kvalitní a smysluplné trávení volného času dětí a mládeže rozšířením zájmové činnosti.  ESF (Evropský sociální fond): Cílem je podpořit vysokou úroveň zaměstnanosti a kvalitních zaměstnání, mobilitu pracovních sil, povzbudit k vyšší úrovni vzdělávání, podporovat rovnost pohlaví, rovné příležitosti a nediskriminaci a podpořit sociální začleňování a boj s chudobou.  Národní podpora VAVAI - MŠMT Veřejné soutěže ve výzkumu, vývoji a inovacích.

Návrh projektu a zpracování : Markéta Hnátová