Systémové pojetí manažerské práce
Charakteristika současného rozvoje podnikání „Trh zákazníka“ Růst intenzity Rozvojová dynamika Globalizace trhu Nové poznatky
Působení konkurenčních sil M. E. Porter Potencionální noví výrobci Konkurence v odvětví Odběratelé Dodavatelé Možnost substituce
Pozitivní a negativní kooperace „Střet“ „Žít v míru“ „Spolupracovat“
Model nároků na manažerskou práci (CSF)
Komplexní charakteristiky úspěšného fungování organizace Prosperita organizace (prosperity) Stabilita organizace (stability) Prestiž (prestige) Zákaznická důvěryhodnost (trustworthiness) Podnikatelské síly (power)
Dekompozice podnikatelské strategie
Přístupy k podnikatelské strategii Nízká komplexnost org. systému Adaptivní přístupy Henderson Klasické přístupy Porter Proaktivní chování Reaktivní chování Sociálně orient. přístupy Hamel, Doz Pragmatické přístupy Mintzberg Vysoká komplexnost org. systému
Sociálně orientované přístupy Adaptivní přístupy Jasný ekonomický cíl Klasické přístupy Racionální analýzy konkurenčních podmínek Pragmatické přístupy Rozdílnost spec. podmínek organizací Sociálně orientované přístupy Sociálně ekonomické cíle organizace
SWOT – strategické možnosti Silné stránky -S Slabé stránky-W Příležitosti - O Přístup „SO“ Ofenzivní přístup Přístup „WO“ Zdrženlivý přístup Hrozby - T Přístup „ST“ Blokovat příležitosti Přístup „WT“ Hledat kompromisy Interní faktory Externí faktory
Tvorba podnikatelské strategie Stanovení soustavy cílů Zpracování dílčích strategií Ofenzivní strategie Strategie druhého nejlepšího Strategie defenzivní Strategie zůstatková Strategie útlumová
TYPY STRATEGIÍ Strategie dle aspektu agresivity Porterovy generické strategie Rozvojové strategie Strategie na úrovni řízení
Strategie dle aspektu agresivity Strategie ofenzivní Strategie "druhého nejlepšího" na trhu Strategie defenzivní Zůstatková strategie
Strategie dle aspektu agresivity Strategie ofenzivní Podnik první ve výrobě nového produktu Podmínka: Silná výzkumná a vývojová základna Úspěšná komercializace podniku Rizika a neúspěchy plynou z: Nedostatečné marketingové zajištění Nesprávné konstrukční a technologické řešení Nezajištění potřebných zdrojů
Strategie dle aspektu agresivity Strategie druhého nejlepšího na trhu Mírně ofenzivní, strategie follow me Firma v těsném závěsu za vedoucím podnikem Flexibilní reakce na tržní změny Náklady na výzkum a marketing
Strategie dle aspektu agresivity Strategie defenzivní Hromadná produkce již zavedených produktů Inovace produktů Strategie zůstatková Realizace ve zbytkových oblastech trhu
TYPY STRATEGIÍ Strategie dle aspektu agresivity Porterovy generické strategie Rozvojové strategie Strategie na úrovni řízení
Porterovy generické strategie Významný přínos M. Portera Porterových 5 konkurenčních sil Hrozba vstupu nových konkurentů Hrozba substituce Vyjednávací schopnost kupujících Vyjednávací schopnost dodavatelů Rivalita mezi současnými konkurenty
Porterovy generické strategie Strategie vůdcovství v nákladech Tlak na účinnost výroby Strategie diferenciace Vyzvednutí jedinečného výrobku/služby Strategie zaměření Zaměření na náklady nebo diferenciaci
Porterovy generické strategie „Zastavení na půli cesty" - Postavení firmy mimo konkurenční výhodu - Neschopnost realizace cenové výhody a diferenciace
TYPY STRATEGIÍ Strategie dle aspektu agresivity Porterovy generické strategie Rozvojové strategie Strategie na úrovni řízení
Rozvojové strategie Neustálé inovace vedou k prosazení podniku na trhu Reaktivní Reagují na potřeby trhu Kreativní Vyvíjení nových výrobků Zvýšení kvality
TYPY STRATEGIÍ Strategie dle aspektu agresivity Porterovy generické strategie Rozvojové strategie Strategie na úrovni řízení
Strategie na úrovni řízení Strategie na úrovni korporace Strategie na úrovni podniku – byznysu Strategie na funkční úrovni
Strategie na úrovni řízení Strategie na úrovni korporace Strategie stability Růstová strategie Přímá expanze Vertikální integrace Horizontální diverzifikace Laterální diverzifikace Strategie zpomalení
Strategie na úrovni řízení Strategie na úrovni podniku Strategické byznys jednotky Konkurenční výhody Strategie na funkční úrovni Pro úspěch – důležité všechny části procesu strategického managementu
Metoda „Balanced Scorecard“
Teorie a koncepty normativního charakteru Procesní řízení TQM a reengineering Teorie omezení Řízení otevřenou knihou a orientace na projekty
Procesní řízení Dílčí operace je třeba sjednotit do ucelených podnikových procesů Vytvoření maximální přidané hodnoty pro zákazníka Menší počet koordinačních a kontrolních míst Rozhodujícím činitelem jsou znalosti(knowledge economy) Hledá příčiny špatně probíhajících procesů Kontinuální zlepšování Radikální zlepšování
TQM a reengineering Orientace na cíl a smysl podnikání Orientace na procesy a zákazníka Široké pojetí kvality Důraz na podnikovou kulturu Důraz na znalosti pracovníků Reengineering je nástrojem, TQM zastřešuje celostní přístup