Techniky plánování výzkumu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Konference „Inovace a technologický transfer – výzva a příležitost pro Ústecký kraj“ 20. května května 2014, Ústí nad Labem
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Nové vzdělávací moduly pro řízení inovací a VaV v průmyslových firmách reg. č. projektu CZ.1.07/3.2.11/ Praha Realizátor projektu: AC.
Nové vzdělávací moduly pro řízení inovací a VaV v průmyslových firmách reg. č. projektu CZ.1.07/3.2.11/ Výstupy projektu Ing. Jaroslav Jasanský.
Nové vzdělávací moduly pro řízení inovací a VaV v průmyslových firmách reg. č. projektu CZ.1.07/3.2.11/ Obsah vzdělávacích modulů projektu TS Ing.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Spolupráce veřejného výzkumu s podniky Současná situace a bariéry na straně výzkumné sféry Michal Pazour, Vladislav Čadil 20. dubna 2012.
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
SVTP ČR v Jihomoravském kraji
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Metodika stanovení národních priorit orientovaného výzkumu Karel Klusáček
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Management a rozvoj obcí
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Předmět: Řízení podniku 1
Analýza makro a mikroprostředí
PROJEKT INNONET Seminář Inovační potenciál ČR Praha,
Matematické metody v ekonomii (MME)
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
ZÁKLADY TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Inovační aktivity a transfer technologií Zdroje, prostředky a dovednosti Význam TT Proces řízení TT Mezinárodní kooperace.
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Plánovací proces a druhy plánování
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Struktura podnikatelského plánu
Vybrané manažerské nástroje
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Podklady pro zpracování semestrální práce
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Strategie regionu, obce
Ekonomika malých a středních podniků
Polytechnické vzdělávání v praxi
Inovační potenciál České republiky Ing. Martin Štícha Sekce VaVaI
Ekonomika malých a středních podniků
Presentation Title 1st September 2002
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

Techniky plánování výzkumu Realizátor projektu: AC Innovation s.r.o. Nové vzdělávací moduly pro řízení inovací a VaV v průmyslových firmách reg. č. projektu CZ.1.07/3.2.11/02.0112 Techniky plánování výzkumu Ing. Ildikó Csölle Putzová, Ph.D., MBA Ing. Petr Holec, CSc. Praha 8.04.2014

Techniky plánování výzkumu – osnova 2 Osnova přednášky Úvod do problematiky plánování výzkumu – inovace a plánování budoucnosti (Foresight) Co je Foresight? Metody, principy Scénáře, Roadmapping Příklady využití Foresightu © 2014 AC Innovation s.r.o.

Úvod do problematiky plánování výzkumu - inovace 2 Inovace zasahují do všech klíčových aktivit ve firmě Provádí se jak ve spojení s výrobky a technologickými procesy tak také s řízením podniku a s marketingovými a obchodními aktivitami „Therefore, we will simply define innovation as the setting up of a new production function. This covers the case of a new commodity, as well as those of a new form of organization such as a merger, of the opening up of new markets, and so on.“ Joseph A. Schumpeter, 1939 © 2014 AC Innovation s.r.o.

Úvod do problematiky plánování výzkumu - inovace 2 Josef Alois Schumpeter (1883 Třešť- 1950 Taconic, USA) - akademický ekonom a politolog Inovace a technologické změny národů pochází od podnikatelů, tzv. „divých duchů“ Nalezl pro ně německé slovo Unternehmergeist (podnikatel-duch) Věřil, že tito jedinci jsou těmi, kteří způsobují, že ekonomika země funguje Později, jako profesor Harvardu, poukázal na to, že skutečnými zdroji inovací a hybateli ekonomikou jsou velké společnosti, které mají zdroje a kapitál pro investice na výzkum a vývoj Oba tyto argumenty mohou v současnosti stát vedle sebe, jako vzájemně se doplňující © 2014 AC Innovation s.r.o.

Úvod do problematiky plánování výzkumu – Výzkum a inovace 2 TRANSFER TECHNOLOGIÍ – přenos nového poznatku do komerčně uplatnitelnou technologii Horizontální transfer Prvotní aplikace Aplikace Aplikace Aplikace Vývoj Dle dostupných údajů ze studií zpracovaných pro EU: Výzkumné instituce představovali jen 5% zdrojů – námětu pro inovující firmy Jejich patenty vyvolali jen 3% inovací ve výrobě a 1% v sektoru služeb Průzkumy uskutečněné v SR poukázali na to, že pouze 1% inovací v podnicích má svoje poznatkové zázemí v akademické sféře. Vertikální transfer Aplikovaný výzkum Strategický výzkum Základní výzkum Zdroj: BIC Group © 2014 AC Innovation s.r.o.

Úvod do problematiky plánování výzkumu – Výzkum a inovace 2 Bariéry pro vytváření inovací podniky – kraje ČR Zdroj: Analýza inovačního potenciálu, TC AV, 2008 © 2014 AC Innovation s.r.o.

Úvod do problematiky plánování výzkumu – Výzkum a inovace 2 Z historického pohledu byl na inovační proces charakteristický radikální způsob (brzdy, bankomaty, uvedení a masové rozšíření mobilních telefonů nebo vývoj internetu včetně služeb) V současnosti se potkáváme spíše s vývojem inkrementálním a inovace pro zlepšení produktů a služeb vznikají postupně Životní cyklus inovací a nových technologií se neustále zkracuje a tím vzniká potřeba předvídat vývoj a ovlivňovat jeho směřování © 2014 AC Innovation s.r.o.

Úvod do problematiky plánování výzkumu – Výzkum a inovace 2 Velké podniky využívají pro tento účel procesy jako jsou: „Technology Assesment“, „Technology Forecasting“ a „Technology Foresight“ Pomocí těchto metod formulují vizi, nečekané a nepředvídatelné události Například, letecká divize společnosti Daimler Chrysler, se již od počátků devadesátých let připravovala v rámci programu Foresight na scénář "co kdyby" leteckou dopravu zasáhly teroristické útoky. (Mendonça et al. [2004]). © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu– vysvětlení pojmů 2 „Forecast“ vs „Technology Foresight“ – proces Forecasting předpokládá existenci pouze jedné alternativy budoucnosti, zatímco technology Foresight předpokládá více budoucností (scénáře, alternativy) Foresight může využít Forecasting a může přispět k plánování „Foresight“ vs „Technology Foresight“ – rozdíl je v tom, že proces Foresight ovlivňuje budoucnost nejen technologií, ale i sociální a ekonomické poměry Plánování vs. Foresight – Plánování využívá obvykle kratší časové horizonty (1-5 let), Foresight využívá delší období (10-20 let) © 2014 AC Innovation s.r.o.

Definice Foresightu: Techniky plánování výzkumu– Foresight 2 Definice Foresightu: Loveridge (2001): „Foresight je participativní metodou systematického procesu shromažďování týkajících se budoucnosti“ Martin (1985): „Foresight v oblasti VaVaI je procesem systematického pokusu o náhled na budoucnost vědy, technologií, ekonomie a společnosti v dlouhodobějším pohledu s cílem identifikovat oblasti strategického výzkumu a nových technologií, které mají největší potenciál přispět k ekonomickému a sociálnímu rozvoji.“ Georghiou (1996): “Technologický foresight je systematický nástroj identifikace a hodnocení těch oblastí výzkumného a technologického vývoje, které mohou mít velký vliv na zvýšení konkurenceschopnosti a kvality života.“ © 2014 AC Innovation s.r.o.

Foresight – základní charakteristiky Techniky plánování výzkumu– Foresight 2 Foresight – základní charakteristiky Je participativní Orientuje se na budoucnost (dlouhodobý horizont) Vychází z konkrétních údajích Počítá s více varianty budoucnosti Vyžaduje účast expertů z různých oblastí (multidisciplinární) Zakládá na konsenzu zúčastněných Kombinuje metody Flexibilita a rozsah použití Není to strategické plánování! © 2014 AC Innovation s.r.o.

Foresight – očekávané výstupy Techniky plánování výzkumu– Foresight 2 Foresight – očekávané výstupy Kromě klasických výstupů jako např. plány kroků jsou to: snadnější zdůvodnění akčních plánů, založených na vzájemném dialogu, větší odbornosti a kombinaci názorů nový strategický nástroj/ inteligence pro firmy, které podporují inovace snadnější koordinace, nové partnerství mezi hráči z ekonomické a VaV sféry © 2014 AC Innovation s.r.o.

Foresight – Proč? Techniky plánování výzkumu– Foresight 2 Foresight – Proč? být co nejvíce připraven na to, co se v budoucnu stane získat lepší odhad toho, kde leží potenciální problémy, výzvy a příležitosti nalézt mezi nimi hlavní hybné síly kromě klasických výstupů jako jsou např. plány kroků získat: snadnější zdůvodnění akčních plánů, založených na vzájemném dialogu, větší odbornosti a kombinaci názorů nový strategický nástroj/ inteligence pro firmy, které podporují inovace snadnější koordinace, nové partnerství mezi hráči z ekonomické a VaV sféry © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu– historie Foresight 2 Státní/vědecko-výzkumné/nadnárodní instituce Vojenský futuro- Technology assessment Ekonomické, politické Foresight logický výzkum Foresight v oblasti VaVaI future studies (UN Millenium (Evropské (např. RAND Corpo- a technologií (studie Delphi, Project, OEDC, think tanky) projekty, ration, MIT) kanceláře Technology Assess- Regionální mentu) Foresight Novověk 1940 – 1960 1970 1980 1990 2000 2000+ Středověk Antika Výhledy do budoucnosti Věštírna v Delfách Náboženský foresight Nostradamus Aktivity novinářů, podnikatelů a expertů Varovné studie Ekonomická poli- Výzkumy trendů Foresightové o budoucnosti tická budoucnost v chování spotřebitelů konzultační „Doom-Saying“ (e.g. Alvin Toffler, a marketingu (Faith agentury (např. Římský klub, John Naisbitt, Popcorn, Trendbüro, (např. Z_Punkt) Robert Jungk) PROGNOS) Matthias Horx) Future Studies pro korporace/v korporacích První think-tanky Analýzy technologií Korporátní v korporacích a inovací zakládání nových (Shell, Toyota, ( Daimler-Benz, think-tanků a Daimler-Benz) Siemens, Philips) rozšíření konceptu výzkumu o budoucnosti Zdroj: TC AV © 2014 AC Innovation s.r.o.

Pony express Techniky plánování výzkumu– Historický příklad 2 Pony express V USA roce 1860 zahájila provoz služba rychlého doručování zásilek: Pony express Cesta byla dlouhá 1,900-mile (3,100 km) a vedla do města Carston City, kde byla umístěna první telegrafická stanice Alexander Majors, jeden ze zakladatelů získal více než 400 koní pro projekt za cca 200 dolarů za jeden 50 jezdců obdrželo 100 dolarů měsíčně jako výplatu (srovnatelné mzdy pro nekvalifikované pracovní síly v době, kdy byl o 0,43 -1$ na den Stal se legendou Divokého západu (pracoval na něj např. Buffalo Bill) © 2014 AC Innovation s.r.o.

Pony express Techniky plánování výzkumu– Historický příklad 2 Pony express Zásadní změnou pro Pony express bylo dokončení transkontinentálního telegrafu na konci roku 1861 Ve stejnou dobu společnost ukončila činnost Pony Express se vydělal 90.000$ a ztratil 200,000 $ © 2014 AC Innovation s.r.o.

Plánování výzkumu – Historický vývoj 2 V letech 1945-60 v USA byl využíván Foresight při stanovování scénářů vývoje ve vojenském, leteckém a kosmickém průmyslu Přelom 60. a 70. let: 1973: ropná krize Japonsko: technologické projekce a Foresight – vize průmyslových odvětví 80. léta – mírný pokles zájmu 90. léta – opětovný rozmach Foresightu 21. století – rozšířené využití Foresightu © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu– Měřítko 2 Globální Kontinentální/ subkontinentální Národní Makro úrovně: Regionální Střední úroveň Mikro úroveň © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu– Měřítko 2   Mikro-úroveň Střední- úroveň Makro- úroveň Aplikace individuál organizace, podnik národ, región, průmyslové odvětví Charakteristika Dovednosti, chování, charakter. Tvorba strategií, dlouhodobé plánování, metody pro eliminaci rizik, participativní proces Participativní, metody orientované na budoucnost, na podporu rozhodování a přípravu rozhodování Označení Manažerská předvidavost (Executive foresight) Podnikatelská předvídavost (Entrepreneurial foresight) Strategická předvídavost (Strategic foresight) Organizační předvídavost (Organisational foresight) Podniková předvídavost (Corporate foresight) Technologická předvídavost (Technology foresight) Společenská předvídavost (Social foresight) Typické metody (např.) ’Wild card’ management Technology roadmapping Technika QUEST Critical technologies Brainstorming Workshopy pro analýzu scénářů Praktické využití (např.) Daimler Chrysler A.G., investiční oddělení ING Siemens A.G.; Nokia Národní programy: ČR, Japonsko, Finsko, Norsko, UK, atd. ČR: Projekt 42 Foresight a technologické oblasti strategického významu © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu– Foresight 2 Základní rozdělení Foresightu Explorativní vs. normativní přístup čas Současnost Co se stane, když...? Jak dosáhnout toho, co chci? © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu– Foresight 2 Základní rozdělení Foresightu Kvantitativní vs. Kvalitativní Založené na číselných údajích Výhody: Srozumitelnost, přehlednost Nevýhody: Nízké využití pro popis kvalitativních faktorů (politické změny, soc. podmínky, atd.) Zdroje: Statistické údaje, odhady expertů Výstupy: Grafy, tabulky, obrázky Využívají se často v případech, když není možné vyjádřit klíčové trendy pomocí čísel Výhody: Podporují kreativní myšlení (Brainstorming, sci-fi) Zdroje: Dotazníkové průzkumy, workshopy, přímá interakce Výstupy: Ilustrace zobrazující komplexní vztahy (např. Mind-maps) © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Metody Foresight 2 Metoda - definuje postup definovaných kroků k dosažení cíle Existuje velké množství metod a v praxi se často využívá jejich kombinace Výběr a použití správné metody je klíčové pro efektivní a úspěšný Foresight Metoda se vybírá dle dostupných zdrojů a metodologických kompetencí Neexistuje všeobecné pravidlo pro výběr nejvhodnější metody pro daný případ © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Metody Foresight 2 Kvantitativní Semi-kvantitativní Kvalitativní Využívají měřitelné ukazatele, statistických analýz, výsledky založené na tvrdých datech Matematické/statistické zpracování názorů nebo odhadů Založené na kreativitě a subjektivitě Benchmarking Cross-impact analýza Brainstorming Bibliometrická, patentová analýza Strukturální analýza Expertní panely Extrapolace trendů Delphi Konference, workshopy Modelování Metoda kritických technologií Vizionářské předpovědi Roadmapping Rozhovory Kvantitativní scénáře Morfologická analýza SWOT analýza Socioekonomické scénáře Zdroj: TC AV © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Metody Foresight 2 Popper (2008) rozlišuje metody, které jsou založeny na různých typech znalosti - ty, které: jsou založené na datech a zpracování dat pomocí statistických metod a modelování (např. extrapolace, počítačová simulace) jsou založené na odbornosti a názorů a argumentaci odborníků (např. odborné studie, dotazníkové šetření) spojují různé hráče aby se vzájemně ovlivnili v tváří v tvář (např. na seminářích a konferencích) zdůrazňují tvořivost ať už klasické individuální tvořivost nebo rozvoj přesvědčivých průběhů a vizí (např. prostřednictvím scénáře workshopů a brainstorming) © 2014 AC Innovation s.r.o.

Diskuse, výměna znalostí Techniky plánování výzkumu – Metody Foresight 2 Kvalitativní Semi- kvalitativní Kvantitativní Úzký okruh expertů představivost Diskuse, výměna znalostí Zpracování dat © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Metody Foresight 2 Creativity Evidence Interaction Expertise Deset nejpoužívanějších metod v evropských Foresight projektech Kvalitativní Semi- kvalitativní Kvantitativní Popper (2008) © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Metody Foresight 2 Zdroj BIC Bratislava © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Metody Foresight 2 Aplikace Foresight metod v praxi – statistika (40 dotázaných subjektů) Zdroj BIC Bratislava © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Metody Foresight 2 Spektrum metod používaných v oddělení výzkumu společnosti Deutsche Bank Systematické sociální analýzy Scénáře HDP risk model Dynamika systému Projekce trendů Nástroje pro dlouhodobou předpověď vývoje HDP Předpovědní regresní modely Nástroje pro krátkodobou předpověď vývoje HDP Prognózy Alternativní budoucnosti Kvalitativní analýzy Kvantitativní analýzy Zdroj TC AV © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Scénáře 3 Scénáře: Systematické, jasné vize možných buducností Prezentují jednotný obraz/náhled, který spojuje mnoho detailů/faktorů (obvykle kvantifikovatelné i kvalitativní) „Není to predpověď ale jedna z možných projekcí budoucnosti!“ prof. Michael Porter, Harvard Business School © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Scénáře 3 Logický rámec vzniku scénáře: © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Scénáře 3 Vznik scénáře: © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Scénáře 3 Od fakta k výhledům: © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Scénáře 3 Používané metody při tvorbě scénářů: Předpovědi vizionářů Expertní skupiny, analýza literatury “Modelování” Statistické, grafické programy a simulace (např. DECIDE 2000) Křížové analýzy, gaming Průzkumy (Delphi), klastrování alternativních názorů, pohledů Workshopy © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Scénáře – příklad z ČR (ČEZ, a.s.) 3 Primárně z externích zdrojů (výhledové studie EU do roku 2050, světové energetické scénáře vypracované světovými analytickými agenturami) Relevantní zejména dlouhodobé výhledy v cenách komodit (např. ropy nebo černého uhlí) Základ pro vypracování vlastních specifičtějších analýz a modelových situací ve střednědobém výhledu (cca 10 let) Vytváření možných „energetických světů“, podle nich pak zjišťuje dopad jak na energetické trhy, tak primárně na současné portfolio ČEZu Na základě hodnocení těchto dopadů je tvořena strategie, která je aktualizována každého půl roku Kritérium: maximální finanční přínos za současné struktury portfolia © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Scénáře – příklad z ČR (ČEZ, a.s.) 3 Vizualizace scénářů a strategií: © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Technology Roadmapping 3 TECHNOLOGY ROADMAPPING – cestovní mapy Roadmapping je jedna ze široko používaných metod v podnicích, průmyslových sektorů, státní a regionální sféře Cílem této metody je zesladit, nastavit investice a jiné aktivity vzhledem k požadovaným cílů a strategiím Nejčastější používané Roadmapy sú technologické a výrobkové Roadmapping poskytne strukturovanou „cestu“ k dosáhnuti požadovaného cíle prostřednictvím návrhu opatření a aktivit ve předem definovaných sektorů resp. oblastí Existuje několik metod na tvorbu cestovní mapy © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Technology Roadmapping 3 TECHNOLOGY ROADMAPPING – spojení dvou pólů Market „pull“ - Jak dosáhnout cíle? Orientace na trh Plánování Hodnocení potenciálu výrobku pro úspěch na trhu Východiskem je spotřebitel Technology „push“ Jaké příležitosti se mohou objevit? Orientace na technologie Hledání příležitostí © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Technology Roadmapping 3 Podoba – víceřádkové časové tabulky Čas Trh, vnější prostředí Produkt/služba/ systém Technologie, Zdroje, Dovednosti Načasování (know-when) Cíl (know-why) Akce (know-what) Zdroje (know-how) PROČ? Pull CO? Push JAK? Kde jsme? Čeho se chceme dosáhnout? Jak to dosáhneme? Zdroj: EIRMA © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Technology Roadmapping 3 Tyty cestovních map: Průmyslové technologické cestovní mapy - k posouzení a extrapolaci směru trhem řízených požadavků v oblasti technologií k určení strategie výzkumu a vývoje pro splnění těchto požadavků Vědecké a technologické cestovní mapy - k výběru z řad nových technologií Produktové cestovní mapy - používané společnostmi pro identifikaci technických procesů, příležitostí a rizik, spojených s vývojem konkrétního produktu nebo služby Programové cestovní mapy – jsou využívané státním nebo soukromým sektorem pro hodnocení vlivu nově vznikajících problémů na strategický směr dlouhodobého programu Zdroj: EIRMA © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Technology Roadmapping 3 Základní principy Roadmappingu: Kde se nyní nacházíme? Jaké jsou současné (omezené) zdroje a dostupnost různých technologií, jaká je úroveň lidských zdrojů ve firmě, v jaké situaci se firma nachází Čeho chceme dosáhnout? Jaké jsou cíle firmy (nejčastěji úspěšné uvedení nového produktu na trh) Jak toho dosáhneme? Jaká je posloupnost kroků, opatření a činností v čase, které ke vstupu produktu na trh vedou? Zdroj: EIRMA © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Technology Roadmapping 4 Phaal, Farrukh, Probert (2001) © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Důvody pro Roadmapping 3 Nejčastější indikátory pro využití Roadmapping: Poptávka ze strany trhu se v rámci odvětví dramaticky mění Průmysl nebo odvětví dosáhl strategického „rozcestí“ s ohledem na vstup na nové trhy, hledání nových technologií a získávání nových dovedností Společnost ztrácí podíl na trhu, nedaří se zvýšit podíl na trhu, otevřít nové trhy nebo čelí konkurenční hrozbě Společnosti mají představu o své místo na budoucích trzích, ale nemají strategii pro provedení vizi v zítřejší realitu Společnosti čelí nejistotě o tom, jaké technologie a aplikace budou budoucí trhy budou požadovat a jaké nové technologie budou potřebovat Společnosti chybí prostředky a dovednosti potřebné k podpoře inovací, a bude využívat společné iniciativy v oblasti výzkumu a vývoje, zajišťování zdrojů , nebo dodavatelského řetězce Zdroj: EIRMA © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Technology Roadmapping 3 Roadmapping – standardní proces T-Plan Zdroj: EIRMA © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Technology Roadmapping 3 Základem jsou scénáře Vytvoření cestovních map pro každý scénář 2) Základem je cestovní mapa Využití scénářů jako testovacího prostředí pro případné úpravy cestovní mapy Propojení metod Scénáře a Roadmapping Scénář A & implikace Scénář C Scénář B & implikace Scénář D Trh, vnější prostředí Produkt/služba/ systém Technologie, Zdroje, Dovednosti Zdroj: TC AV © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Technology Roadmapping 3 Zdroj: TC AV © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Technology Roadmapping 3 Zdroj: EIRMA © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Technology Roadmapping 3 © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu –Roadmapping 3 Zdroj: PSCR © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Technology Roadmapping vizualizace 3 Phaal, Farrukh, Probert (2001) Zdroj: TC AV © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Technology Roadmapping 3 © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu - shrnutí 3 Výhody metody Roadmapping: Vytvořit rámec pro koordinaci výzkumu a vývoje a investic Identifikovat oblasti vědy a techniky s nejvyšším potenciálem pro odvětví Identifikovat nejvýznamnější technologií potřebných v budoucnu Podpořit integrované strategické plánovaní Vyhnout se rizikovým a neproduktivních investic do technologií Definovat kroky potřebné k přenosu technologií do komerční podoby © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu - shrnutí 3 Foresight - systematický nástroj pro: Odhad budoucího možného vývoje Podporu tvorby strategií a strategického rozhodování Větší připravenost na různé varianty budoucího vývoje Aktivní spoluvytváření budoucnosti © 2014 AC Innovation s.r.o.

Co Foresight nedokáže: Techniky plánování výzkumu - shrnutí 3 Co Foresight nedokáže: Nahradit rozhodovací proces Nemůže vést k absolutnímu konsenzu Nenahrazuje aktivity, umožňuje pouze je orientovat žádoucím směrem © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Technology Roadmapping 3 Hlavní evropské Foresightové komunity European Foresight Platform (www.foresight-platform.eu/) Sdílení výsledků foresightových projektů rámcových programů, nebo na národní/regionální úrovni Interconnecting Knowledge (www.iknowfutures.eu) Dynamicky rozvíjející se komunita, otevřená pro kohokoliv (nutnost vytvořit si vlastní profil) 1852 uživatelů z 85 zemí, 84 z Česka (28. června 2012) Sdílení studií, projektů, článků Rozsáhlá databanka slabých signálů a divokých karet Zdroj: TC AV © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu – Technology Roadmapping 3 Tato cestovní mapa reflektuje kolektivní pohled na průmysl od více než 210 účastníků z více než 110 organizací. Identifikace klíčových technologií pro udržitelný rozvoj evropské silniční dopravy Zdroj: TC AV © 2014 AC Innovation s.r.o.

Techniky plánování výzkumu - shrnutí 3 Zdroje: Phaal, Robert., Technology Roadmapping [online], [cit. 2009-11-20], Dostupný z www: <http://www.unido.org/fileadmin/import/16963_TechnologyRoadmapping.pdf>, [2003] Gaynor G.H.: Handbook of Technology management, McGraw-Hill, new yoork, [1996] European institute of Technology management (EITM), Dostupné z www: <http://www. eitm.eng.cam.ac.uk> Bower J.L., Christensen: Disruptive technologie: catching the wave, harvard Bus. rev. [1995] Gordon, T. J.:The Delphi Metod. Futures Research Methodology, [online], AC/UNU Millennium Project, Dostupný z www <http://www.futurovenezuela.org/_curso/5-delphi.pdf> [2006] Jackson M., Shaping Tomorrow’s Practical Foresight Guide- Preface, [2011] Valenta, O.: Foresight prezentace ppt. BIC Bratislava © 2014 AC Innovation s.r.o.

- DĚKUJI ZA POZORNOST - Ing Ildikó Csölle Putzová, Ph.D., MBA GSM: 603357008 E-mail: putzova@email.cz Ing. Petr Holec, CSc. GSM: 606750660 E-mail: holec.p@email.cz © 2014 AC Innovation s.r.o.

KONTAKT AC Innovation s.r.o Poděbradská 206/57, Praha 9, PSČ 198 00 Email: info@acinnovation.cz Web: http://acinnovation.cz IČ: 6405261 AC Innovation s.r.o. strana 59