Aktuální členění výpovědi a slovosled

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aktuální větné členění výpovědi
Advertisements

Číslo a název šablony klíčové aktivity
Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
Úvod do studia jazyka – 5. Syntax Japonština.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_370_Slovosled českých vět AUTOR: Mgr. Markéta lyková ROČNÍK,
Interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Několikanásobné větné členy
Významové vztahy ve větě jednoduché
Předmět Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0109 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk.
POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Nepravidelnosti větné stavby
Digitální učební materiál
Jazykověda a její disciplíny
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Několikanásobné větné členy
Postup při určování větných členů
Digitální učební materiál
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Přívlastek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0111 Název sady:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Zvuková podoba věty Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Podmět Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0107 Název sady:
Věty podle postoje mluvčího
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Zvláštnosti větné stavby
Stylistika Marcela Jurková.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
Pravopis i/í, y/ý v koncovkách přídavných jmen
Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český.
Komplexní jazykový rozbor
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 6 - číslovky Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
VY_32_INOVACE_Jir_ II_11 Věta a souvětí Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
VY_32_INOVACE_Jir_II_20 Slovosled Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_17_SLOH_A_KOMUNIKACE.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Leona Čápová Název materiálu:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Transkript prezentace:

Aktuální členění výpovědi a slovosled Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r01018 Název sady: Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Téma: Aktuální členění výpovědi a slovosled Jméno autora: Kateřina Turzová Vytvořeno dne: 1. 11. 2012 Metodický popis – anotace: Seznámí žáky s aktuálním členěním výpovědi a se správnou výstavbou textu

Aktuální členění věty a slovosled SKLADBA (SYNTAX) Aktuální členění věty a slovosled

Aktuální členění - znamená možnost rozčlenit výpověď (a její formální realizaci, tj. větu) na dvě části: 1. Východisko/téma 2. Jádro/réma

Východisko - téma - představuje část výpovědi, která je známá ze situace nebo z předchozího kontextu

Jádro - réma - je hlavní část výpovědi, která je nová a vyjadřuje stěžejní sdělení

Při objektivním pořádku slov, tedy při výpovědi klidné, bez citového zabarvení, stojí východisko – TÉMA na počátku věty a jádro – RÉMA na jejím konci. V souvislém textu se jádro věty stává východiskem věty následující.

Př. Byl jednou jeden král. téma réma Ten měl tři syny. … Měl tři syny Př. Byl jednou jeden král. téma réma Ten měl tři syny. … Měl tři syny. téma réma Protože východisko/téma vyplývá ze souvislostí, může být ve větě nevyjádřeno. Nejmladší z nich se jmenoval Jan. téma réma

Při subjektivním pořádku slov, tedy při výpovědi s citovým zabarvením, při zvukovém důrazu stojí jádro-réma výpovědi na počátku věty. Východisko-téma stojí na konci.

Př. Pěkný pořádek tu máte Př. Pěkný pořádek tu máte! réma téma Teprve včera jsem ten dopis obdržel. réma téma Už zítra přijede babička. réma téma

Slovosled - řazení slov ve větě není v češtině libovolné, ale je dáno jistými pravidly. - důležité je hledisko významové, mluvnické i stránka zvuková - z hlediska mluvnického je třeba věnovat pozornost postavení přívlastku ve větě

Přívlastek shodný - stojí před řídícím jménem mladí lidé, Staré Brno - za řídícím jménem, pokud je: a) rozvitý Nejsme spokojeni se zprávou vypracovanou vaším oddělením. b) chceme ho postavit do protikladu Chtěl jsem vztah upřímný, ne pokrytecký c) je částí odborného názvu kočka domácí

Přívlastek neshodný - stojí zpravidla za řídícím jménem krajina bez lesů, práh domu - před řídícím jménem vyjádřený 2. p. osobního jména s významem přivlastňovacím Vrchlického sady - jinak pouze v individuálním uměleckém stylu zbortěné harfy tón

Vedlejší věta přívlastková - musí vždy stát za svým řídícím podstatným jménem Byl to chlapec, který všechny zaujal svou moudrostí.

Některá jednoslabičná, zpravidla nepřízvučná slova (tzv Některá jednoslabičná, zpravidla nepřízvučná slova (tzv. příklonky) nemohou stát na začátku věty. Kladou se za přízvučný člen větného celku, ve vedlejších větách případně za přízvučný spojovací výraz. Pavla se ráda směje. Nevěděl, že by si to již někdy prohlédl.

Na pořádku slov mají vliv i zřetele rytmické, tedy zvuková stránka věty: - každou větu, pokud není zcela krátká, automaticky rozdělujeme v řeči na kratší úseky, tj. skupiny slov, které k sobě smyslem těsněji patří - v každém úseku se vyslovuje jedno slovo s výraznějším přízvukem (tzv. větným přízvukem) - konec větného úseku/ větného celku naznačuje intonace - větné celky se člení na úseky pomocí pauz, intonace a přízvuku (frázování)

Větosled Pořadí vět v souvětí (větosled) je určováno především potřebami aktuálního členění výpovědi, existují však i omezení rázu mluvnického, např.: a) v souřadném souvětí nelze zaměňovat volné pořadí vět Př. Nešel jsem s nimi, neboť mě to nezajímalo. b) u vedlejších vět přívlastkových, účinkových a přirovnávacích s než nelze obrátit pořadí vět Př. Bylo tak škaredé počasí, že by psa nevyhnal. Ta věc byla daleko složitější, než se zpočátku zdálo.

Urči ve větách východisko – téma a jádro - réma Včera přijeli do Prahy učitelé středních škol na Zlínsku. Včera přijeli do Prahy – téma; učitelé středních škol na Zlínsku - réma Někteří strávili včerejší den v prostorách Pražského hradu. Někteří – téma; strávili včerejší den v prostorách Pražského hradu - réma Tam navštívili katedrálu sv. Víta a baziliku sv. Jiří. Tam - téma; navštívili katedrálu sv. Víta a baziliku sv. Jiří - réma Krásný den to byl. Krásný den - réma; to byl - téma

Vyložte významový rozdíl mezi uvedenými dvojicemi výpovědí, lišícími se slovosledem. 1. Vyjádřil se výjimečně přesně. Výjimečně se vyjádřil přesně. Vyjádřil se velmi přesně. X Tentokrát se vyjádřil přesně, ale byla to čestná výjimka. 2. Anestetika odstraňují bolest zablokováním dráhy signálů bolesti do mozku. Jak to dělají není úplně jasné. Anestetika odstraňují bolest zablokováním dráhy signálů bolesti do mozku. Jak to dělají, není úplně jasné dodnes. Důraz se klade na nejasnosti příčin toho, jak anestetika fungují; méně důležitá je informace o časovém údaji, tj. že to není úplně jasné dodnes. X Důraz se klade na časový údaj, tj na to, že funkce anestetik není úplně jasná dodnes. 3. Zavolám vám později znovu. Zavolám vám znovu později. Důraz se klade na to, že volání bude zopakováno, méně důležitá je informace, že se tak stane později. X Důraz se klade na to, že dotyčný zavolá později, méně je důležitá informace, že se tak stane opakovaně.

Utvoř z izolovaných slov jedinou ucelenou výpověď a) udělá; průměrně; během; 218 milionů; srdce; života, tepů; dlouhého Srdce udělá během průměrně dlouhého života 218 milionů tepů. b) revolucí; revoluce; v; je; Darwinova; dějinách; nejpozoruhodnější Nejpozoruhodnější revolucí v dějinách je revoluce Darwinova. c) tisíci; počitadlo; první; vlastně; bylo; v; před; několika; kalkulačka; vzniklo; lety; které; Číně První kalkulačka bylo vlastně počitadlo, které vzniklo před několika tisíci lety v Číně.

Opravte větosled a) Právě tento problém bychom chtěli ne-li vyřešit, tedy se alespoň nad ním společně zamyslet. Právě tento problém bychom chtěli buď vyřešit, nebo se nad ním aspoň společně zamyslet. b) Místní orgány si se situací zjevně nevěděly rady. A tak v září 1998 vystupuje zmocněnec pro lidská práva s návrhem, že by měla přispět k řešení vláda, když nekoná magistrát. Místní orgány si se situací zjevně nevěděly rady. A tak v září 1998 vystupuje zmocněnec pro lidská práva s návrhem, že když nekoná magistrát, měla by přispěchat k řešení vláda. c) Že by inteligence, bezsrstnatost a chůze po dvou nebyly nositeli pokroku, o to nejde, snažíme-li se odpovědět na otázku jedinečnosti člověka, nýbrž o to, že u většiny druhů by těmito výhodami nebyly převýšeny vzniklé ztráty. Proč tomu ale právě u hominidů bylo jinak? Snažíme-li se odpovědět na otázku jedinečnosti člověka, nejde o to, že by inteligence, bezsrstnatost a chůze po dvou nebyly nositeli pokroku, nýbrž o to, že u většiny druhů by těmito výhodami nebyly převýšeny vzniklé ztráty. Proč tomu ale právě u hominidů bylo jinak?

Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha, SPN 2002 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč, Vyuka.cz 2010 Mgr. Mužíková, Olga; PhDr. Markvartová, Barbora; Mgr. Klusáčková, Lenka; PhDr. Jeřábková, Eleonora: Odmaturuj z českého jazyka. Brno, Didaktis 2010 Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois: Česká mluvnice. Praha, SPN 2008