R EGISTRAČNÍ ČÍSLO : CZ.1.07/2.4.00/28.0153 N ÁZEV PROJEKTU : V ZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU K ATEDRY PSYCHOLOGIE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Pracovní skupina národnostní menšiny a cizinci
IP Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny systém minitendrů pro školy Praha.
Kariérové poradenství
Diagnostika SPU.
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Pedagogicko-psychologická poradna Olomouckého kraje
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Sociologický výzkum.
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Středisko integrace menšin Opava Husova
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Minimální preventivní program školy
Včasná péče v České republice Zora Syslová. OBSAH 1.Vymezení pojmů 2.Co znamená včasná péče, její význam 3.Charakteristiky dětí ze sociokulturně znevýhodněného.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
XII. ročník konference ČAPV
Reintegrace žáků s chronickým onemocněním zpět do škol projekt TIMSIS Action Comenius 2.1 Action Comenius 2.1 Doba trvání projektu: 3 roky Doba trvání.
Analýzy v projektu „Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji“
Případová studie Seminář 2014.
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Struktura bakalářské práce
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
SPOLEČNOST TADY A TEĎ o.p.s. Michaela Hirtová, Hana Moravcová.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
Aktivním přístupem ke změně v SVL města Litvínova CZ /0.0/0.0/15_042/
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
AKČNÍ POLE SOCIÁLNÍ PRÁCE – VÝCHODISKO I CÍL STUDIA OBORU Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. 3. září 2015, Opava.
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
9. Tvorba individuálního plánu
Prezentace k výzkumu cílové skupiny Další osoby ohrožené sociálním vyloučením pro přípravu 5. komunitního plánu Autorský tým Centrum praktických a evaluačních.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Místní plán inkluze + OP VVV
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Tisková konference
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

R EGISTRAČNÍ ČÍSLO : CZ.1.07/2.4.00/ N ÁZEV PROJEKTU : V ZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU K ATEDRY PSYCHOLOGIE FFUP V O LOMOUCI DESIGN EMPIRICKÉHO VÝZKUMU PRO STUDENTY PSYCHOLOGIE V MODULU PSYCHOLOGIE V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH Mgr. Richard Kořínek doc. PhDr. P. Cakirpaloglu, Dr.Sc.

P SYCHOSOCIÁLNÍ VÝVOJ DĚTÍ V SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝCH ROMSKÝCH LOKALITÁCH “ Proč mnoho romských dětí v ČR neuspívá ve školském vzdělávacím systému  Problém: Proč mnoho romských dětí v ČR neuspívá ve školském vzdělávacím systému? sociálně znevýhodněného prostředí  Velké procento těchto dětí pochází ze sociálně znevýhodněného prostředí lehké mentální retardace  Tyto dětí navštěvují základní školy praktické a mají stanovenu diagnózu lehké mentální retardace problematika diagnostiky  S tím nutně souvisí i problematika diagnostiky těchto dětí v poradenských pracovištích psychologické vyšetření  Nezbytnou podmínkou stanovení diagnózy lehké mentální retardace je psychologické vyšetření  Validitačastozpochybňována  Validita těchto psychologických vyšetření je často zpochybňována s poukazem na to, že není zjevné, jestli inteligenční testy měří inteligenci ve smyslu kapacity CNS, nebo jestli spíše reflektují sociokulturní "vzdálenost" prostředí, ve kterém děti vyrůstají od norem běžné společnosti

T EZE  Předškolní vzdělávání příznivě a dlouhodobě ovlivňuje vývoj kognitivních a sociálních dovednosti děti a jejich adaptibilitu na školní prostředí.  Tato skutečnost je zřetelnější u dětí vyrůstající v nepříznivých sociálně-ekonomických podmínkách.

C ÍLE VÝZKUMU  Analyzovat korelačních souvislosti mezi zkušeností s předškolním vzděláváním a obecným vývojem dítěte se zřetelem na vybrané aspekty kognitivního a sociálního vývoje:  intelekt,  myšlení,  percepce,  exekutivní funkce,  kooperace,  Adaptace  další sociální dovednosti ….  Účast na předškolním vzdělávání je nezávislá proměnná.

V ÝZKUMNÝ DESIGN I  Cca 20 dětí po nástupu do 1. třídy a zároveň mají zkušenost s předškolním vzděláváním (návštěvou školky, min. 1 rok před nástupem do ZŠ).  Získané výsledky budou porovnávány s výsledky níže uvedených testů stejné velké kontrolní skupiny dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí, které nemají zkušenost s předškolním vzděláváním.  Příslušné kognitivní a sociální funkce u obou skupin dětí budou sledovány v průběhu jednoho roku.

C ÍLE VÝZKUMU II  Zjištění možností a limitů podpůrných programů, zaměřených na posílení rozvoje inteligence a kognitivních funkcí dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.

V ÝZKUMNÝ DESIGN II  Předškolní kluby ČvT a partnerů  Sledování předškolních dětí v průběhu docházky do klubu  Sledování rozvoje kognitivních funkcí, sociálních dovedností  Vývoj těchto dovedností v čase  Terénní výzkum v rodinách – hodnocení prostředí ve kterém děti vyrůstají

P ŘÍNOS VÝZKUMU Identifikace problematických oblastí, díky kterým děti selhávají ve školním vzdělávání, podrobný popis jednotlivých aspektů sociokulturního znevýhodnění těchto dětí Evaluace podpůrných programů pro tyto děti Zmapování (vymezení) účinných postupů zvládání problémových aspektů školního selhávání (a další segregace ve společnosti) na základě analýzy již existujících podpůrných programů a vzdělávacích služeb pro romské děti. Další rozvoj sociálních a vzdělávacích služeb pro děti ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí

V ÝZKUMNÝ SOUBOR  Rodiny žijící v SVL v Olomouci, Prostějově a Přerově, kontaktované sociálními pracovníky společnosti Člověk v tísni, o.p.s. a spolupracujících organizací.

M ETODY  Testy  Edfeldtův reverzní test (funkce vnímání),  Obrázkový inteligenční test A (alternativně Ravenovy progresivní matice – barevné),  Vinelandská škála sociální zralosti,  Test Hanojské věže (exekutivní funkce),

M ETODY  Anamnestický dotazník,  Dotazník sociální dovednosti (sebeobsluha),  Dotazník Předškolní přípravy – dovednosti rodičů  Terénní výzkum – sledování a analýza interakce rodič - dítě v přirozeném prostředí

K VALITATIVNÍ KAZUISTICKÁ ANALÝZA I.dětí ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí, které selhávají v umělém testovém prostředí; II.zhodnocení, jak tyto děti fungují ve svém přirozeném prostředí, zda i tam mají obtíže v sociálním kontaktu a základním fungování či fungují bez obtíží; III.jak zvládají počátky školní docházky, jednotlivé vzdělávací oblastí, oblasti vztahové, sociální, identifikace podpůrných systémů a služeb, jejich zhodnocení + Dynamické testování u dětí ze SVL: doplnění školní zralosti.

E TIKA VÝZKUMU A ZACHÁZENÍ S DATY  S daty bude nakládáno v souladu s etickými standardy běžně uplatňovanými ve výzkumu, v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.  Zpracovaná data budou anonymizována.  Respondenti a jejich děti dostanou písemný informovaný souhlas, který je poučí o charakteru výzkumu, způsobu zacházení s daty, účelem studie.  Podepsaný informovaný souhlas bude archivován v souladu se zákonem o nakládání s osobními údaji.

M OŽNÁ RIZIKA PRO KLIENTY A VYŠETŘUJÍCÍ  Studenti, kteří se budou výzkumu účastnit, budou vystaveni zvýšeným rizikům: ▫příležitostný výskyt hepatitidy A v lokalitách, kde budou pracovat; ▫charakter terénního výzkumu.  Je vhodné, aby před zahájením výzkumu byli klienti očkováni proti hepatitidě A zároveň znali základní pravidla prevence onemocnění těmito chorobami.  Ohledně rizik práce v terénu budou studenti proškoleni pracovníky společnosti Člověk v tísni, se kterými budou také do sociálně vyloučených lokalit vstupovat.

P UBLIKACE VÝZKUMU Jednotlivé komponenty výzkumu budou publikovány v časopisech: Psychologie a její kontexty Sociální práce Československá psychologie E-Psychologie Recenzovaný zahraniční časopis v oboru

P ŘÍNOS VÝZKUMU Katedra psychologie:  Zvýšení zájmu o výzkum problematiky dětí se sociokulturním znevýhodněním  Zvýšení citlivosti vůči problematice menšin, kulturních odlišností i sociálního vyloučení  Rozvoj terénní metodologie výzkum v psychologii Člověk v tísní, o.p.s.  Podpora sociálních služeb poskytovaných této cílové skupině (sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, předškolní kluby apod.)  Přínosy k posouzení jejich efektivity, lepší zaměření na konkrétní problémy a aspekty rozvoje dětí  Rozvoj nových postupů a metod zaměřených na podporu cílové skupiny založených na hlubším pochopení příčin

Ú KOLY V PROJEKTU Doc. PhDr. P. Cakirpaloglu, DrSc Doc. PhDr. P. Cakirpaloglu, DrSc.:  design konkrétních výzkumných kroků  vedení výzkumu  zaškolení studentů  zpracování dat  podíl na tvorbu publikace Mgr. Richard Kořínek Mgr. Richard Kořínek:  koordinace se sociálními pracovníky  proškolení studentů ohledně působení v terénu  podíl na tvorbu publikace Studenti Studenti:  realizace terénních výzkumů  podíl na zpracování dat  podíl na zpracování výzkumných zpráv

DĚKUJEME ZA POZORNOST A TĚŠÍME SE NA SPOLUPRÁCI