Environmentální vzdělávání na Fakultě informatiky MU v Brně RNDr. Tomáš Pitner, Dr.
Evropská strategie environmentálního vzdělávání zCíl: adekvátní environmentální vzdělávání a výchova na všech typech škol je jednou z klíčových podmínek přechodu k trvale udržitelnému rozvoji. zTato strategie je reflektována v přípravě VŠ studentů všech zaměření. zDále viz závěry Panevropského setkání expertů v nizozemském Soesterbergu (1999) a zEnvironmental Education and Training in Europe, Bruselu, 1999.
Evropská strategie environmentálního vzdělávání zKonference organizace Foundation for Environmental Education, Udine, 2000 zKonference Green Cross Europe, Moskva, 2000 zEmerging Issues in Environmental Education & Employment in Europe, Venice, 2001 zV ČR donedávna na nejvyšší úrovni podceňováno (viz předchozí Hodnotící zprávy EK). zDnes existuje koncepční materiál Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice, schválený vládou ČR 20. října 2000 jako součást implementace směrnice 313/90 EEC.
Akční plán Koncepce zDěti, mládež, pedagogičtí a odborní pracovníci (v gesci MŠMT): z18. Začlenit cíle a úkoly environmentálního vzdělávání a výchovy do rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. z19. Pro zajištění environmentálního vzdělávání a výchovy ve školách a školských zařízeních podporovat celostátní a regionální akce zaměřené na předávání zkušeností a využívání CEV/SEV, osvětových a kulturně vzdělávacích aj. zařízení. z20. Začleňovat aspekty environmentálního vzdělávání a výchovy ve smyslu (trvale) udržitelného rozvoje do všech nově vznikajících rámcových vzdělávacích programů. z21. Připravit návrh pro práci metodiků EVVO z řad stávajících
Akční plán Koncepce zPodle zákona o vysokých školách nemůže MŠMT do samosprávné působnosti v oblasti tvorby studijních programů zasahovat. zJediný vztah MŠMT k vysokým školám v uvedených oblastech je možný formou grantové a osvětové politiky. MŠMT může rovněž při další aktualizaci Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké nebo další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol (Dlouhodobý záměr ministerstva) podpořit priority státního zájmu. zCo tedy MŠMT v oblasti VŠ udělá?
Akční plán Koncepce z22. Doporučit příslušným odborným fakultám, aby v rámci doktorských programů byla zařazena témata vypracování minimálního všeobecného základu znalostí o životním prostředí a (trvale) udržitelném rozvoji pro všechny studenty vysokých škol. z23. Doporučit příslušným odborným fakultám, aby v rámci doktorských programů byla zpracována témata vedoucí k zajištění zvýšené úrovně environmentálního vzdělávání na vysokých školách. z24. V resortním programu MŠMT “Podpora rozvoje učitelských vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit” vyhlásit tématické okruhy s cílem: z-návrh obsahového celku, metod a forem EVVO v pregraduální přípravě učitelů všech aprobací a pregraduální přípravě dalších pedagogických pracovníků, z-návrh obsahového celku, metod a forem EVVO postgraduálního vzdělávání učitelů a dalších pedagogických pracovníků.
Cíle environmentálního vzdělávání na vysokých školách zCituji z J. Dlouhá: Environmentální vzdělávání na VŠ v ČR, CŽP UK Praha: zVe své základní podobě by mělo být rozšířené (všeobecný základ TUR by měl být dostupný pro všechny studenty a doplněný o specifické znalosti k příslušnému oboru). zMělo by být schopno průběžně absorbovat aktuální informace přesahující rámec jednoho oboru (mezinárodní dokumenty a závěry konferencí). zOsvětová činnost by měla být dostupná pro všechny zájemce (což vyžaduje zlepšení informačních toků mezi fakultami a školami). zSystém by měl zahrnovat možnost odborného růstu v komplexním slova smyslu (tedy nejen v rámci oboru, ke kterému jsou environmentální aspekty ”přidruženy”).
Cíle environmentálního vzdělávání na vysokých školách zJe třeba se zaměřit na systém postgraduálního studia, jež umožní vychovat odborníky na nové okruhy problémů mezioborového charakteru. zInformace a jiné zkušenosti by měly být vertikálně distribuovány mezi školami různých stupňů.
Horizontální integrace environmentálního vzdělávání mezi VŠ zPříklady: zPražská univerzita životního prostředí zSpolupráce brněnských VŠ: MU, MZLU, VUT
Cíle environmentálního vzdělávání na školách srovnatelného typu jako FI MU zVýchodiska: FI je fakulta na Masarykově univerzitě, tj.VŠ „univerzitního“ typu zOborově zasahuje od přírodovědného po technické zaměření. zUniverzitní charakter ale přináší i další pohledy: právní, sociální, ekonomický, politický, atd. zRůzné cíle: Připravuje jak odborníky v oblasti IT, tak budoucí učitele. zŘada kurzů je dostupná na ostatních fakultách MU... zJak začlenit environmentální vzdělávání?
Náplň předmětů Environmentalistika Životní prostředí a jeho ochrana (základní pojmy) Složky životního prostředí: voda, ovzduší, půda, příroda a krajina, nerostné suroviny, odpady. Globální environmentální problémy (klimatické změny, populační exploze, ochuzování genofondu), trvale udržitelný rozvoj, Agenda 21. Úlohy veřejných a soukromých subjektů v ochraně ŽP. Ekonomické aspekty ochrany ŽP, globalizace světové ekonomiky a ochrana ŽP Makro- a mikroekonomie životního prostředí, ekonomické stimuly tvorby ŽP, systémy environmentálního managementu podle ISO 14000, environmentální účetnictví a daně. Mikroenvironmentalistika -- ekologie domácností a pracovišť, dohody o dobrém sousedství. Environmentální informace, právo na přístup k environmentálním informacím ve světě a v ČR, právo rozhodovat ve věcech ŽP. Vliv informačních technologií na utváření ŽP
Náplň předmětů Informační systémy v ekologii Environmentální informace a její specifikace. Právo na informace o životním prostředí v ČR a ve světě. Metadata a metainformační systémy. Zásady výstavby environmentálních informačních systémů ve státní správě ČR a územní samosprávě. Struktura a funkce informačních systémů pro vedení evidence a monitoringu v odpadovém a vodním hospodářství a ochraně ovzduší, horizontální a vertikální přenos informací. Metody realizace environmentálních informačních systémů pro státní správu v životním prostředí a příklady této realizace. Informační systémy o životním prostředí a jeho monitoringu řízené MŽP ČR a provozované centrálními institucemi (ČHMÚ, VÚV, ČEÚ, ČIŽP), příklady a rozbor těchto systémů. Informační systém o odpadovém hospodářství ČR a SR (struktura databází, funkce, programová realizace, aktualizace, interpretace a presentace údajů). Závěrečný projekt analýzy a návrhu environmentálního IS na Internetu.
Náplň předmětů Systémy integrovaného managementu Úvod do systému managementu organizace a jejich členění. Integrovaný management. Systémy environmentálního managementu (EMS -- Environmental Management Systems a EMAS -- Environmental Management and Audit Schemes) a jejich terminologie. Environmentální politika, cíle, cílové hodnoty, program, plán a audit a zpřesnění programu. Vyhodnocování environmentálního profilu a metodika stanovení environmentálních ukazatelů. Mezinárodní standardy environmentálního managementu. Souvislost mezi systémy environmentálního managementu a systémy řízení jakosti QMS (Quality Management Systems) podle norem řady ISO Systémy řízení ochrany zdraví OHSM (Occupational Health and Safety Management) a jejich mezinárodní standardy. Systémy integrovaného managementu -- sjednocení EMS, TQM a OHSM. Metodika implementace informačního systému environmentálního managementu podniku.
Dotazy směřujte na... RNDr. Tomáš Pitner, Dr. FI MU, Botanická 68a, Brno