LITURGICKÁ ZNAMENÍ postoje a gesta

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uvedení do křesťanského života
Advertisements

Co může být tohle? Dá se to nějak popsat? Co k tomu říct?
TRHLINA Špatná zpráva s dobrým koncem
To je Tvůj dům 1. Přicházíme dnes Ti chválu vzdát.
Podle Motu Prorio Benedikta XVI. PORTA FIDEI
ADVENT 2012 Bůh přichází ke mně – já přicházím k Bohu
1. Pán Bůh je láska, dal svého Syna, Pán Bůh je láska, miluje mne
1. Láska, kterou Ježíš dává do srdcí věrným svým, láska je, jež neustává, láska k dobrým i zlým, láska, kterou žádná bouře nemůže uhasit, láska mocná jako.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
V čase církve Vyrobilo centrum pro katechezi v Olomouci 2013.
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
Otče náš Centrum pro katechezi, 2014.
3. neděle adventní/část 2. Advent nás vybízí zastavit se v mlčení, abychom mohli vnímat Boží přítomnost zde na zemi. ADVENT JE DOBA PŘÍTOMNOSTI A OČEKÁVÁNÍ.
Rozjímání Vyrobilo Centrum pro katechezi Olomouc 2014.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
ÚSTNÍ MODLITBA Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
Čím lze charakterizovat Boha – Hospodina?. Láska, pravda, milost, moudrost, … POKOJ… Láska, pravda, milost, moudrost, … POKOJ…
Svatý syn, přišel na svět, provázel lid, třicet tři let ač ještě mlád, ač plný sil, kříž smrti mé zakusil, zakusil. Ref.: němý jak Beránek šel vstříc smrti.
V ODA A JEJÍ ŽEHNÁNÍ Voda má pro život člověka mnoho významů, především umožňuje život a očišťuje.
Ve společenství s Matkou Boží
2. neděle adventní/část 2: Modlitba proroků a obrácení srdce.
Jak zvěstovat evangelium Obrněné Boží vojsko
Katechetické centrum Olomouc, 2014
Připrava na přijetí svátosti BIŘMOVÁNÍ
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 V neděli jej kněz může nahradit obřadem svěcení vody a kropením lidu.
Slovo života Slovo života leden 2012 leden 2012 Každoročně se od 18. do 25. ledna slaví v mnoha částech světa Týden modliteb za jednotu křesťanů, jehož.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Bůh jako dobrý Otec nás sytí svým slovem a eucharistickým tělem,
1. Jedno jsme, v Duchu svatém, jedno jsme v Ježíši
Vítej na ministrantské schůzce
naslouchání Bohu.  Je naslouchání Bohu. Ježíš často také při své modlitbě mlčí naslouchá Otci. – naslouchá Otci.
Řád mše svaté.
Řád mše svaté P. Mariusz Roszewski
Ježíšova velekněžská modlitba I
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Vypráví se vtip: Katecheta se zeptá dětí v náboženství: „Děti je to chlupaté, má to dlouhý ocas a skáče to po stromě, co je to?“ Malý Jenda se ujme.
Centrum pro katechezi Olomouc, Projev radosti a úcty Postoj člověka před Bohem Symbol pozornosti nebo změny Stání při liturgii je vyjádřením bdělosti,
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
Centrum pro katechezi Olomouc, = vnímání symbolů, atmosféry Božího domu, liturgického dění. Ukotvený zrak pomáhá soustředěnosti.
Slovo života Červenec 2011 „Bděte a modlete se, abyste nepřišli do pokušení. Duch je sice ochotný, ale tělo je slabé.“ (Mt 26,41) „Bděte a modlete se,
Centrum pro katechezi v Olomouci  Jeho modlitba vede k naprostému sebedarování svému Otci.  V něm je modlitba plně zjevena a plně uskutečněna.
1. Bože náš, Otče náš, do ruky tvé s důvěrou klademe teď štěstí své: | Dítě, jež z lásky své i nám jsi přál, | od tebe život má, veď je i dál, | Dítě,
O milosrdném otci a marnotratném synu Bůh Bůh má člověka vždycky rád, chce pro něj to nejlepší Člověk Člověk myslí na sebe a svou neláskou ubližuje.
1. Lásku Syna Božího, | pána Jezu Krista, | krále, kněze věčného, | ctěte srdce lidská! | Velmi nás zamiloval, | beze vší lítosti | za nás se obětoval.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Každý vstup ke mši svaté je obřadním a slavnostním vstupem. Každé.
POVOLÁNÍ K MODLITBĚ Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Eucharistie - svátost jednoty
Papež František: Modlitba musí být smělá a neodbytná Centrum pro katechezi Olomouc, 2014Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
MŠE SVATÁ. Příprava k bohoslužbě oběti
1. My vyznáváme: Hospodin a Ježíš Kristus, Boží Syn jsou jeden Bůh a není nic než jeho panství bez hranic. Amen.
POSVĚŤ SE JMÉNO TVÉ Centrum pro katechezi Olomouc 2014.
Rysy Ježíšovy modlitby Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
1. Slyš, jaká překrásná píseň | rozléhá se po nebi! | Andělů to svaté sbory | Pána Boha velebí. | Je to píseň o radosti | dané všemu stvoření: | Sláva.
1. Radujme se vždy společně, | vzdávajíce chválu vděčně | Bohu Otci nebeskému, | Synu i Duchu svatému.
1. Hned v jitře k tobě duši svou, | ó Bože, nesu modlitbou. | Tys chránil v noci, sen jsi dal, | tys tělo, duši zachoval.
Centrum pro katechezi, Olomouc 2013
1. Já jdu tam do Boží země, kde vládne jas, já jdu tam do Boží země, kde vládne jas, kde je na věky mír.
Letnice Jóel 3:1 I stane se potom: Vyleji svého ducha na každé tělo. Vaši synové i vaše dcery budou prorokovat, vaši starci budou mít sny, vaši jinoši.
Vrchol a střed života církve. Základní pojmy: MŠE je z latinského slova MISA a to zase ze slova MISSIO. Mise neboli poslání. Původně mše končila slovy:
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Středem a vrcholem mše svaté je eucharistická modlitba. Eucharistická modlitba Centrum pro katechezi.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Kněz:nebo: Modlitba na závěr přinášení darů Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Modleme se, aby Bůh přijal.
2. List Korintským. Autor a datum vzniku Pavel - na své 3. misijní cestě - v roce po Kr. - pravděpodobně z Filip.
 Aneb to nejlepší, co nás mohlo potkat….  Na počátku Bůh stvořil nebe a zemi (Gen 1,1)  Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, jako muže a ženu.
Řád mše svaté.
Ježíš.
MŠE SVATÁ. Doxologie, obřady svatého přijímání
LITURGICKÁ ZNAMENÍ postoje a gesta
Smrt ukončuje život člověka. Smrt ukončuje život člověka.
Transkript prezentace:

LITURGICKÁ ZNAMENÍ postoje a gesta

Svět je plný znamení Červená na semaforu - stůj Bílá hůl – nevidomý člověk Srdce - láska

ZNAMENÍ V LITURGII Liturgické barvy Liturgické postoje Liturgická gesta Liturgické oděvy Liturgická paramenta Liturgické knihy

ZNAMENÍ KŘÍŽE LITURGICKÉ POSTOJE Znamením kříže začínáme a končíme každou modlitbu. Znamení kříže děláme také před čtením evangelia na čele, na ústech a na prsou. Tímto gestem ukazujeme, že se chceme zcela vydat Bohu: Bohu Otci, Synu Božímu a Duchu Svatému. Toto gesto je připomínkou kříže, na kterém Pán Ježíš zemřel za naše hříchy.

STÁNÍ LITURGICKÉ POSTOJE Stání při modlitbě je znamením soustředění a připravenosti naslouchat. Křesťan stojí vzhledem k přítomnosti Boha a úctě k Bohu. Stojíme na začátku mše svaté, neboť v osobě vcházejícího kněze vidíme přítomnost Krista. Stojíme také při čtení evangelia – je to slovo Boží. Stání na konci mše svaté je výrazem naší připravenosti jít s „Dobrou novinou“ do našich domovů.

SEZENÍ LITURGICKÉ POSTOJE Je postojem vnitřního usebrání, při kterém člověk naslouchá a přemýšlí, během liturgie sedíme ne proto, abychom hovořili mezi sebou, ale proto, abychom mohli rozmlouvat s Pánem Bohem, abychom se mohli modlit různými způsoby. Sedíme: když nasloucháme čtením když se zpívá žalm když posloucháme kázání při přípravě darů při podávání svatého přijímání

LITURGICKÉ POSTOJE KLEČENÍ Klečení znamená snížit se před Bohem a vzdát mu úctu. Pán Bůh nám skrze Ježíše ukázal, že je naším milujícím Otcem, nemusíme se ho tedy bát, ale… Poklekáme před Bohem, protože je svatý a my jsme hříšníci. Poklekáme také proto, že jsme tak malí oproti jeho velikosti – jak mocný musí být Pán Bůh, když stvořil tak úžasný svět! Pokleknutí znamená, že chceme sloužit Bohu a chceme ho poslouchat na každém kroku.

SLOŽENÉ RUCE LITURGICKÉ POSTOJE Složené ruce jsou jedním z nejčastějších gest, která doprovázejí naši modlitbu. Ruce slouží člověku k uchopení různých věcí (hraček, nástrojů), slouží k jídlu, k práci… Složené ruce ukazují směr našich myšlenek, které při modlitbě vystupují k nebi. Toto gesto také ukazuje na jednotu, která v nás vládne.

ZNAMENÍ POKOJE LITURGICKÉ POSTOJE Odkazujeme si ho při každé mši svaté po výzvě kněze. Znamení odkazované okolostojícím mohou doprovázet slova „Pokoj tobě“, „Pokoj Vám“. Potvrzuje, že si vzájemně odpouštíme viny a chceme žít v pokoji. Je to rovněž přání, aby ten, kterému odkazujeme znamení pokoje, obdržel skutečně tento pokoj od lidí i od Pána Boha. Znamení pokoje si dáváme podáním ruky.

LITURGICKÉ POSTOJE BITÍ V PRSA Je to znamení pokory, zkroušenosti a upřímné lítosti nad hříchy. Při vykonávání tohoto gesta poukazujeme na lidské srdce, které je zdrojem špatných myšlenek, vražd, smilstva, krádeži, křivého svědectví atd.

LITURGICKÉ POSTOJE PROSTRACE Symbolizuje nejhlubší sebe ponížení a úsilnou modlitbu. Vyjadřuje uplné odevzdání se Bohu a pocit vlastní slabosti.

LITURGICKÉ POSTOJE POKLEKNUTÍ Pokleknutím směrem ke svatostánku, který označuje věčné světlo, dává katolický křesťan najevo, že chápe chrám jako dům Boží, resp. jako zvláštní místo skutečné přítomnosti Ježíše Krista v Nejsvětější Svátosti oltářní, a že tuto víru vyznává. Pokleknutí je v mnoha kulturách znamením podřízenosti a uznáním svrchovanosti toho, před kým poklekáme.