Reforma v základním uměleckém vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba ŠVP podle RVP ZUV 2011
Advertisements

Evaluace v mateřské škole
Rámcový vzdělávací program
Práce s textem RVP ZUV Management tvorby ŠVP Malenovice 2009.
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Výukový program SmartMusic Studio, nástroj moderního vyučování hudby na ZUŠ SmartMusic Studio v dokumentech Školního vzdělávacího programu.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Systém kurikulárních dokumentů
Vzdělávání a jeho kategorie
1. TVORBA STUDIJNÍHO ZAMĚŘENÍ Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího zaměření popsaného v RVP ZUV Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek Studijní.
RNDr. Eva Zelendová PaedDr. Karel Tomek VÚP Praha září 2008
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Taneční a pohybová výchova
LUBOŠ LISNER ČELADNÁ LUBOŠ LISNER
Taktická příprava Michal Lehnert.
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání
Výchovné a vzdělávací strategie
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání
Studijní zaměření Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího obsahu popsaného v RVP ZUV. Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek. Studijní zaměření.
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
Časté otázky a chyby související s tvorbou studijního zaměření Mgr. Jiří Taufer, Ph.D.
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Zdravá škola.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
Vzdělávání žáků s mentálním postižením
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Průřezová témata klíčových kompetencí
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Komparace ŠVP gymnázií Zkušenosti z praxe ČŠI Zpracovala PhDr. Renáta Ševčíková Brno, 17. června 2010.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
„Podpora činnosti základního uměleckého školství při realizaci výuky podle Rámcového vzdělávacího programu pro umělecké obory základního uměleckého vzdělávání“
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
MAP – Místní akční plán ORP RK
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
První zkušenosti s evaluací
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Transkript prezentace:

Reforma v základním uměleckém vzdělávání

Jaké jsou přednosti a nedostatky ZUV? (SWOT analýza) komplexnost a systematičnost vzdělávání postavení ZUV v rámci vzdělávací soustavy (systém uměleckého vzdělávání) dostupnost uměleckého vzdělávání odborné zajištění výuky celoživotní vzdělávání týmová spolupráce žáků individuální přístup k žákovi generace přicházejících do ZUŠ kultivace rodičů kulturní život v regionu tradice uměleckého vzdělávání

Nedostatky nereálné a nesplnitelné učební plány (HO,LDO) svázané učební plány, které neumožňují časově rozvrhnout souborovou a komorní hru nevariabilita možnosti výuky hudební nauky příliš teoretické a abstraktní pojetí hudební nauky neuspokojivé procento absolventů, kteří se po ukončení studia věnují umělecké činnosti (v jakékoli formě) neexistence učebních dokumentů pro některé předměty neexistence 7letého učebního plánu pro dechové nástroje zkreslené hodnocení významu a smyslu uměleckých soutěží nevhodné využívání manipulativního přístupu v osobním vztahu učitele a žáka nedostatečná počítačová gramotnost učitelů nedostatečná flexibilita ve vnímání nových uměleckých disciplin nedostačující legislativní a obsahové znalosti o vzdělávání na ZUŠ nedůsledné vedení třídní a školní dokumentace

Co reforma přinese a změní? Přestanou platit dosavadní učební plány a osnovy Bude umožněna maximální liberalizace vzdělávacího procesu (posílení role učitele) Školy se budou nejrůzněji profilovat a specializovat Žákům bude umožněno věnovat se novým uměleckým směrům (multimediální tvorba, atd.) Základem vzdělávání v ZUŠ se stane směřování žáků ke klíčovým kompetencím změna v ZUŠ

Co jsou to Klíčové kompetence ? Klíčové kompetence představují přenosný a multifunkční soubor vědomostí, dovedností a postojů, které potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro zapojení se do společnosti a úspěšnou zaměstnatelnost

Klíčové kompetence v základním vzdělávání (ZŠ) Kompetence k učení (na konci základního vzdělávání žák samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry...) Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence sociální a personální Kompetence občanská Kompetence pracovní

Klíčové kompetence v základním uměleckém vzdělávání (ZUŠ) Představují souhrn vědomostí, dovedností a postojů důležitých pro rozvoj žáka po stránce umělecké a pro jeho budoucí uplatnění v praktickém i profesním životě. Podstatou základního uměleckého vzdělávání je vybavit žáky souborem klíčových kompetencí na takové úrovni, která je pro ně vzhledem k jejich osobnímu maximu v dané etapě dosažitelná. Smyslem není definitivní dosažení klíčových kompetencí, ale neustálé směřování k nim.

„Matice zdravého rozumu při tvorbě RVP ZUV“ Kompetence k umělecké komunikaci Kompetence osobnostně sociální Kompetence kulturní ŘEMESLO VZTAHY MYŠLENÍ

Kompetence k umělecké komunikaci disponuje vědomostmi a dovednostmi, které mu umožňují samostatně volit a užívat prostředky pro umělecké vyjádření, proniká do struktury a obsahu uměleckého díla a je schopen rozeznat jeho kvalitu.

Kompetence osobnostně sociální prostřednictvím soustavné umělecké činnosti disponuje pracovními návyky, které spoluutvářejí jeho morálně volní vlastnosti a hodnotovou orientaci, se účelně zapojuje do společných uměleckých aktivit a uvědomuje si svoji odpovědnost za společné dílo.

Kompetence kulturní Žák: je vnímavý k uměleckým a kulturním hodnotám a chápe je jako důležitou součást lidské existence, aktivně přispívá k vytváření i uchování uměleckých hodnot a k jejich předávání dalším generacím.

Definice uměleckého oboru ZUŠ Definice umění jako „specifická forma komunikace“ (Komunikace, která není možná jinými, než uměleckými prostředky) Produkce (tvorba) Interpretace (vyjádření) Recepce a reflexe (vnímání a hodnocení) + Jak učit? PEDAGOGIKA Jaký má být žák? Klíčové kompetence

svědomitost,důslednost přijímání kultury Žák disponuje vědomostmi a dovednostmi, které mu umožňují samostatně volit a užívat prostředky pro umělecké vyjádření. Žák proniká do struktury a obsahu uměleckého díla a je schopen rozeznat jeho kvalitu. interpretace recepce a reflexe ŘEMESLO MYŠLENÍ Žák prostřednictvím soustavné umělecké činnosti disponuje pracovními návyky, které spoluutvářejí jeho morálně volní vlastnosti a hodnotovou orientaci. Žák je vnímavý ke kulturním a uměleckým hodnotám a chápe je jako důležitou součást lidské existence. svědomitost,důslednost přijímání kultury rozvíjení a předávání kultury spolupráce Žák aktivně přispívá k uchování uměleckých hodnot a k jejich předávání dalším generacím. Žák se účelně zapojuje do společných uměleckých aktivit a uvědomuje si svoji zodpovědnost za společné dílo. VZTAHY

HUDBA KLÍČOVÉ KOMPETENCE TANEC DIVADLO VO

Tvorba výchovných a vzdělávacích strategií

O čem jsou Klíčové kompetence? představují souhrn vědomostí, dovedností a postojů důležitých pro rozvoj žáka po stránce umělecké a pro jeho budoucí uplatnění v praktickém i profesním životě. Jaký má být žák?

Jak učit? O čem jsou Výchovné a vzdělávací strategie? Společně uplatňované postupy na úrovni školy, uměleckého oboru nebo oddělení pro utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Společně zvolené metody a formy práce, které se rozhodneme společně s ostatními kolegy oddělení nebo oboru při výuce používat. Jak učit?

výchovné a vzdělávací strategie Klíčové kompetence výchovné a vzdělávací strategie

Výchovné a vzdělávací strategie Společně uplatňované postupy (metody a formy práce) na úrovni školy nebo uměleckého oboru pro utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků Kritéria pro tvorbu výchovných a vzdělávacích strategií: musejí být zjistitelné a ověřitelné (konkrétní) musejí být pozorovatelné a hodnotitelné (kontrolovatelné) musejí být reálně aplikovatelné (splnitelné) musejí být společně sdílené (odsouhlasené)

Cesta k výchovným a vzdělávacím strategiím Klíčová kompetence: např. „proniká do struktury a obsahu uměleckého díla a je schopen rozeznat jeho kvalitu“. Co dělá žák, když ……………….? Text: - např. „žák dokáže rozpoznat různé hudební styly a žánry“

Co já, jako učitel udělám proto, aby..… ? Text: - „žák dokáže rozeznat různé hudební styly a žánry“ Co já, jako učitel udělám proto, aby..… ? „ studijní plán v daném roce nastavím tak, aby při výběru repertoáru byly zařazeny různé styly a žánry “ „ ve škole zřídíme a budeme využívat multimediální knihovnu CD a DVD, seřazenou podle stylových období a žánrů“ „ úpravy učiva (osnov) v předmětu, provádím vždy v souladu s aktuálním obsahem učiva v HN“

= VÝCHOVNÉ A VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE „ „ studijní plán v daném roce nastavím tak, aby při výběru repertoáru byly zařazeny různé styly a žánry “ „ ve škole zřídíme a budeme využívat multimediální knihovnu CD a DVD, seřazenou podle stylových období a žánrů“ „ úpravy učiva (osnov) v předmětu, provádím vždy v souladu s aktuálním obsahem učiva v HN“ = VÝCHOVNÉ A VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE na úrovni oboru na úrovni oddělení na úrovni školy VVS ZUŠ KK ? ?

musejí být zjistitelné a ověřitelné (konkrétní) musejí být pozorovatelné a hodnotitelné (kontrolovatelné) musejí být reálně aplikovatelné (splnitelné) musejí být společně sdílené (odsouhlasené)

„Cesta k výchovným a vzdělávacím strategiím“ Klíčová kompetence: např.„žák se zapojuje do společných uměleckých aktivit a uvědomuje si odpovědnost za společné dílo“ Co dělá žák, když …………………? Texty - např. chodí včas na zkoušky… Co já, jako učitel udělám proto, aby ……………… ? Texty - společně s dětmi vypracuji psaná pravidla chování v orchestru a dbám o jejich dodržování = VÝCHOVNÉ A VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE na úrovni oboru na úrovni oddělení na úrovni školy

„10 receptů jak zkazit tvorbu VVS“ Nedostatečná informovanost, uzavřená a špatná komunikace uvnitř školy Není zveřejněn harmonogram prací Nejsou vytvořeny týmy a odpovědné osoby za termíny Předpokládá se, že učitelé vše pochopí po prvním vysvětlení Učitelé studují materiály dlouho, bez porad a konzultací Na tvorbě se podílí pouze uzavřená „skupinka oblíbenců“ Neví se, kde najít informace, kde a u koho se poradit Panuje organizační neschopnost, osobní antipatie, lokální zájmy Chybí informovanost zřizovatele o tvorbě Nedaří se pochopit rozdíl mezi RVP ZUV a ŠVP!

„10 receptů jak úspěšně napsat VVS“ Důkladně nastudovat RVP ZUV a rozumět celkové koncepci Seznámit učitele s KK formou úvodního výkladu Sestavit raději více menších týmů, než jeden velký Vždy v týmu určit odpovědnou osobu za splnění termínu Zajistit učitelům informační zdroje (int.stránky VŮP, RVP ZUV, Metodický portál RVP atd.) Naplánovat a zajistit proškolování učitelů Spolupracovat a předávat si informace s ostatními „piloty“ Neustále pozitivně motivovat učitele (zařadit práci na ŠVP do kritérií odměňování) Věřit v úspěch, veřejně ho deklarovat, neztrácet s lidmi trpělivost (málo kdo pochopil RVP ZUV po první přednášce) Nebát se změn!

„Jsou-li lidé v situaci změny, stane se sedm věcí“ K. Blanchard Bojí se, že budou muset dělat něco, na co nejsou zvyklí Myslí nejprve na to, čeho se musejí vzdát a nikoliv na to, co získají Cítí se osamělí, i když ostatní procházejí stejnou změnou Mají sílu se vyrovnat jen s určitým množstvím změn Mají různou úroveň připravenosti na změny Obávají se nedostatku zdrojů na změnu Jakmile opadne váš tlak, ihned se vracejí k dřívějšímu jednání a chování!

A to nejtěžší máte hotové !

Struktura ŠVP a nová terminologie Klíčové kompetence Výchovné a vzdělávací strategie Cíle ZUV Vzdělávací zaměření Očekávané výstupy Studijní zaměření Vyučovací předměty

RVP ZUV:

„Rámec“ pro vytvoření studijních zaměření, předmětů a učiva Vzdělávací zaměření   Vdělávací zaměření představuje určitý celek v daném uměleckém oboru, který zahrnuje (např. v HO) soubor hudebních nástrojů, pro které jsou v RVP ZUV vypracovány společné očekávané výstupy. Na základě vzdělávacího zaměření (zaznamenaného v RVP ZUV) si škola ve svém ŠVP vytváří studijní zaměření a v něm pak stanovuje příslušné vyučovací předměty „Rámec“ pro vytvoření studijních zaměření, předmětů a učiva

Minima pro tvorbu osnov Očekávané výstupy   Obsahová minima pro dané vzdělávací zaměření nebo obor. Na konci 3. ročníku určují výstupy, které jsou pojaty jako orientační a nemají závazný charakter. Na konci 7. ročníku I. stupně a 4. ročníku II. stupně jsou pojímány jako závazné minimum, které musí žák ovládat. Výstupy na konci 7. ročníku I. stupně a 4. ročníku II. stupně v ŠVP mohou, podle profilace školy, závazná kritéria určená v RVPZUV přesahovat, ale nesmí těmto kritériím nedostačovat. Minima pro tvorbu osnov

Celek pro vytvoření předmětů Studijní zaměření   Studijní zaměření představuje soubor příslušných vyučovacích předmětů, pro který si škola vypracovává učební plán i obsah učiva. Učební plán může počty hodin určené v RVP ZUV přesahovat, ale nesmí tyto hodiny podkročit. Obsah učiva musí odpovídat očekávaným výstupům z RVP ZUV. Celek pro vytvoření předmětů

Vyučovací předměty   ??????????????????????

Učební plán HO 1 9 1.roč. 2.roč. 3.roč. 4.roč. 5.roč 6.roč 7.roč Disponibilní hodiny Individuální interpretace a tvorba 1 9 Skupinová interpretace Recepce reflexe

Učební plán pro …………. Hra na nástroj Teorie v hudbě 1.roč. 2.roč. Dechový soubor… Teorie v hudbě Všechny oblasti musí být využity! Musí být vyčerpána disponibilní hodinová dotace(9)! Může být použito i více hodin, podle možností školy! Počet hodin musí umožňovat splnění očekávaných výstupů!

Struktura ŠVP

1. Identifikační údaje název ŠVP (popř. motivační název): předkladatel: název školy adresa školy IČO jméno a příjmení ředitele kontakty zřizovatel: název adresa

2. Popis školy počet oborů, velikost historie, současnost charakteristika pedagogického sboru dlouhodobé projekty, regionální a mezinárodní spolupráce vybavení školy a její podmínky

3. Zaměření školy a její vize

4. Výchovné a vzdělávací strategie (společně uplatňované postupy na úrovni školy nebo uměleckého oboru pro utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků)

5. Vzdělávací obsah uměleckých oborů Název oboru (identický s názvem v RVP ZUV) Studijní zaměření v daném oboru (název studijního zaměření případně charakteristika studijního zaměření – informace o tom, na základě jakých vzdělávacích obsahů toto zaměření vzniklo, z jakých vyučovacích předmětů se skládá apod.) Učební plán Tabulace učebního plánu (příp. poznámky k učebnímu plánu) –  uvedení názvů příslušných vyučovacích předmětů v daném studijním zaměření a hodinových dotací určených těmto předmětům

Učební osnovy vyučovacího/ích předmětu/ů Název vyučovacího předmětu popřípadě jeho charakteristika (na základě jakých vzdělávacích oblastí, respektive vzdělávacích obsahů příp. modulů popsaných v RVP ZUV vyučovací předmět vznikl) Vzdělávací obsah daného vyučovacího předmětu (rozpracované očekávané výstupy do jednotlivých ročníků, popřípadě delších časových celků s případným uvedením učiva, studijní literatury apod.)

6. Zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

7. Vzdělávaní žáků mimořádně talentovaných

8. Hodnocení žáků zásady a způsob hodnocení žáků 

9. Platnost dokumentu datum podpis ředitele razítko školy

Podle RVP ZUV se nejprve píše ŠVP Podle RVP ZUV se neučí! Podle RVP ZUV se nejprve píše ŠVP a teprve podle ŠVP se ve škole vyučuje!

V čem je to dobré pro děti? Proč to děláme? V čem je to dobré pro děti?

Děkuji za pozornost! Jiří Stárek starek@vuppraha.cz