Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovesa - přechodníky 32_04_05: Mluvnice – Anotace Jazyk
Advertisements

Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
Substantiva – skloňování feminin
Slovesa a mluvnické kategorie
Přídavná jména (adjektiva)
Slovní druhy Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0101 Název sady:
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.18 Anotace: Prezentace je zaměřena na druhy přísudku. Obsahuje základní pravidla pro tvoření přísudku slovesného a jmenného se.
Slovesný rod činný a trpný 7. ročník Autorka: Mgr. Renata Fialová
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Několikanásobné větné členy
Významové vztahy ve větě jednoduché
Předmět Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0109 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0103 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Substantiva - rod Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0104 Název sady:
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Slovesa.
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Postup při určování větných členů
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_48.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0112 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Pravopis i/í, y/ý v koncovkách přídavných jmen
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0107 Název sady:
Komplexní jazykový rozbor
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0115 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0114 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0110 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0113 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0118 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
Mohu říct na ZŠ, že „byl pronásledován“ je přísudek jmenný se sponou?
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0105 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Slovesný rod Rod činný a trpný Pasivum Activum
Přísudek. Přísudek = predikát  základem věty  slovo nebo spojení ve funkci přísudku vyjadřuje  děj (Učitel bedlivě zkoumal výrazy studentů.)  stav.
KVINTA. = VĚDA ZABÝVAJÍCÍ SE ZKOUMÁNÍM JAZYKA. Dělení podle: 1) jazyků, jimiž se zabývá (např. bohemistika, anglistika, romanistika, hungaristika, sinologie,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.1 slovesný rod Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
SLOVESA – rod činný a rod trpný Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_A_15_SLOVESA – ROD.
Slovesný rod.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Leona Čápová Název materiálu:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_3B25Čj7_Slovesný rod
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Téma:Slovesný rod Jméno autora:Kateřina Halaštová Vytvořeno dne: Metodický popis – anotace:Opakuje znalosti o slovesném rodu, prezentace obsahuje i cvičení kontrolující rozumění učivu. SLOVESNÝ ROD

Rozlišujeme dvojí slovesný rod: 1)Aktivum = rod činný 2)Pasivum = rod trpný SLOVESNÝ ROD

Podmět je původcem děje Učitel zkouší žáka. Lékárník otevírá v sedm hodin. AKTIVUM

Podmět není původcem děje Žák je zkoušen učitelem. Lékárna se otevírá v sedm hodin. PASIVUM

Vyjadřuje se: a)Opisným tvarem trpným (tj. tvarem složeným z příčestí trpného a slovesa být), např. byl vyzkoušen, je rozhodnuto, bude vyvolána b)Zvratnou podobou slovesa, např. lékárna se otevírá v sedm hodin V běžné řeči je upřednostňována zvratná forma pasiva, opisný tvar pasiva inklinuje ke knižnosti PASIVUM

Vytvořit příčestí trpné od sloves: bít, zpívat, zajmout, přeložit, konat, péct, změnit, zapůjčit, rozhodnout, zdvojnásobit, podávat, zamilovat se, pustit, vyprat CVIČENÍ 1:

U sloves určit slovesný rod: Najedli jsme se v dobrém hotelu. O výsledku bude rozhodnuto v následujících dnech. V naší škole se začíná v osm hodin. Potvrzení se vydávají v sekretariátu školy. Těším se na nové představení divadelního kroužku. V tomto roce byl prezidentem ČR zvolen Miloš Zeman. Na turistickém kurzu se vstávalo časně. Na konci prázdnin se nakupují potřeby do školy. Směje se mi do očí. Staré hrnce se špatně čistí. Téma bylo inspirované samotnými studenty. CVIČENÍ 2:

Zkusit vystihnout rozdíl mezi tvarem zvratného pasiva a tvarem opisného pasiva: Škola je otevřena od sedmi hodin. Škola se otevírá od sedmi hodin. Každodenním otevíráním se madlo poškozuje. Madlo bylo poškozeno každodenním používáním. Na konci čtvrtletí se platí členský příspěvek. Na konci čtvrtletí byl zaplacen členský příspěvek. CVIČENÍ 3:

Vytvořit věty s pasivem zvratným a pasivem opisným: hrát představení doručit dopis stavět hřiště sečíst výsledky číst knihu CVIČENÍ 4:

 MARTINEC, Ivo; TUŠKOVÁ, Jana Marie; ZIMOVÁ, Ludmila. Mluvnice – učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň: Fraus,  KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN,  BEZPALOVÁ, Vladimíra; MÁLKOVÁ, Jitka; MARTINEC, Ivo; JEŽKOVÁ, Jaroslava; PAŠKOVÁ, Martina; VAŇKOVÁ, Jana; ZIMOVÁ, Ludmila: Mluvnice, komunikace a sloh – cvičebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň: Fraus,  HAVRÁNEK, Bohuslav; JEDLIČKA, Alois. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna, POUŽITÁ LITERATURA