ARTEFILETIKA v MŠ. „Jedině děti vědí, co hledají. “

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Advertisements

Strukturované učení PROJEKT EU
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
MŠ Sedlčanská. MŠ Sedlčanská MŠ Plamínkové MŠ Kotorská.
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Výtvarné setkání v MŠ I. věková skupina: 4,5 – 6,5 let
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Mateřská škola u Bílého králíka, s. r. o
Integrace na druhou PPP FM - Terapeutické techniky – školní rok 2010/2011 Od začátku září 2010 probíhalo ve Frýdku-Místku vzdělávání a odborná metodická.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Výtvarné setkání v MŠ II.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 2 Cesta mezi ostrovy Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 7) Možnosti využití.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Zdravá škola.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 11 Vesmírné cesty Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö (str.1 – 9) Možnosti využití.
Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 1 Barevná setkání - mandala Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 8) Možnosti.
Průřezová témata klíčových kompetencí
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 2 Cesta mezi ostrovy Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö Možnosti využití artefiletiky.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
PRAVIDLA V MŠ – HRA NA AUTA Ivana Šůsová. Seřaď podle rychlosti Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Peklo x ráj POZNÁVÁNÍ PRAVIDEL SPOLEČENSKÉHO SOUŽITÍ, POROZUMĚNÍ ZÁKLADNÍM PROJEVŮM NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE OBVYKLÝM V TOMTO PROSTŘEDÍ.
Kameny Příroda kolem nás.
Vedení našich speciálních pedagogů pořádá pro naše klienty aktivity prostřednictvím výtvarné a pracovní výchovy Tématika se zaměřením na podzim a zimu.
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Paměť, pozornost, Sociabilita
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
VNÍMÁNÍ, POZNÁVACÍ SCHOPNOSTI
Oheň, jak ho vidí děti. ZDRAVÍ, BEZPEČÍ.
Olympijské DISCIPLÍNY VE VODNÍCH SPORTECH
Masopust Tradice v obci.
Hra na barevná auta I. Jaroslava Růžičková.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Medvídek se ptá: „Kdepak bydlí….. ?“
Rybolov – poznej svou značku
Prostorová orientace,vnímání, počet
Hra na barevná auta III. Jaroslava Růžičková.
Hra na myčku Vnímání, fyzický rozvoj a pohybová koordinace, komunikace s dětmi, spolupráce při činnostech.
Vývoj motýla Vnímání.
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Sociální čtení.
Vůle, vytrvalost, city a jejich projevy
Jazykové hádanky Jazyk a řeč.
Pomáháme si? Bc. Dana Hašková.
HYGIENA sebeobsluha.
Co nepatří do stáje VnímánÍ.
Barevné pastelky Pavlína Berková.
Bc. Miloslava Vavříková
Orientace v řadě.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Tělo - kostra Lidské tělo.
Transkript prezentace:

ARTEFILETIKA v MŠ. „Jedině děti vědí, co hledají. “ ARTEFILETIKA v MŠ „Jedině děti vědí, co hledají.“ Antoine de Saint-Exupéry Výtvarné setkání v MŠ III. věková skupina: 4,5 – 6,5 let integrovaný blok: SVĚT KOLEM NÁS tématický celek: PODZIM ČARUJE námět činnosti: JAKÉ ŠATY MAJÍ STROMY

Obsah Hlavní zacílená činnost 1. Motivace druh výtvarné techniky materiálně didaktické prostředky atmosféra výtvarného setkání 1. Motivace 2. Fáze vyjasňování námětu a úkolu námět specifikace úkolu a jeho vrstev úkol zacílené činnosti a) výtvarně estetické informace b) výtvarně technické pokyny velikost skupiny organizační formy metody výuky 3. Samostatná práce 4. Zevšeobecnění 5. Hodnocení 6. Závěr

Hlavní zacílená činnost druh výtvarné techniky - vymývaná technika materiálně didaktické prostředky zacílené činnosti pro pedagoga: - reprodukce autorů podzimních obrazů (Schölnammer - Podzimní les, Veselov – Na podzim IV.) www.obrazy-prodej.cz - ilustrace českých autorů SVOBODOVÁ J., Jak si hraje příroda. ŠTEFEK P., Sbírka motýlů. ZMATLÍKOVÁ H., Kam se schoval nůž. - motivační prostředí – kout podzimní přírody - CD přehrávač - CD relaxační hudba – Harfa I. pro dítě: - výkresy SD - A3, MD - A4 (dle volby dětí) - akvarelové barvy - ploché štětce č. 12-14 - pracovní hadříky - sklenice s vodou - omyvatelné ubrusy - pracovní zástěry - sprchový kout

Hlavní zacílená činnost atmosféra výtvarného setkání 1. Motivace - úvodní prožitkové činnosti – zážitkové pole dětí (vnímání, pozorování, zkoumání, objevování) pobyty v lese pobyty v městském parku pobyty na školní zahradě - společné vyprávění, rozhovory - návrat k prožitkům = „vzpomínáním“ „sněním“ CD relaxační hudba Harfa I. - společné opakování básně Jak si hrají stromy, s.17 HILAROVÁ, D. Jak si hraje příroda. - další motivace a) výtvarně estetické informace b) výtvarně technické pokyny

Hlavní zacílená činnost atmosféra výtvarného setkání a) výtvarně estetické informace navození atmosféry lesa - děti klečí-sedí na patách, sedí, leží (dle vlastní volby) uprostřed herny - hraje tichá relaxační hudba - Harfa I. - společně vedeme rozhovor o vzájemných prožitcích ze setkávání v lese Jaké barvy byly vidět v podzimním lese? ...můžeme říci, že se stromy oblékají stejně jako lidé… …mají na sobě jakési šaty… …na podzim jsou ty šaty velmi barevné… Pamatuješ si barvy, které „šaty stromů“ na podzim mají? Jaké tvary„šaty stromů“ mají? Je velikost „šatů“ u všech stromů stejná? (…je závislá na výšce stromu) Myslíš, že „šaty stromů“ voní? …zkus vůni popsat. Co se bude dít, s „podzimními šaty“ stromů, na konci podzimu? - děti bezprostředně, ale klidně sdělují své myšlenky - motivace vtahuje děti do činnosti - ve chvilce opakování dochází u dětí k fixaci prožitků, pocitů i zkušeností

Hlavní zacílená činnost atmosféra výtvarného setkání b) výtvarně technické pokyny - dostatečná nabídka výtvarného materiálu a ostatních materiálně didaktických prostředků - samostatnost v uplatňování a rozvoji prožitku dítěte - schopnost kooperace, ale i dostatečné samostatnosti dítěte - fixace hygienických a bezpečnostních pravidel pro výtvarné činnosti - schopnost dítěte aktuálně reagovat na nové podněty v činnosti

Hlavní zacílená činnost atmosféra výtvarného setkání 2. Fáze vyjasňování námětu a úkolu námět činnosti: JAKÉ ŠATY MAJÍ STROMY specifikace úkolu a jeho vrstev: vnímat proměny podzimu, vyjádřit jeho barevnost a jedinečnost na základě vlastních prožitků a získaných poznatků úkol zacílené činnosti: barevně vyjádřit zvolený námět na základě vlastních prožitků a získaných poznatků velikost skupiny: běžná třída organizační forma: jak kombinace hromadné, skupinové a kooperativní kde v herně, ve třídě metody výuky: slovní = vyprávění, vysvětlování, rozhovor názorně-demonstrační = instruktáž dovednostně-praktické = vytváření dovedností, experimentování MAŇÁK, J. ŠVEC, V. Výukové metody.

Hlavní zacílená činnost atmosféra výtvarného setkání 3. Samostatná práce - samostatně uplatňovat a rozvíjet získané představy na základě prožitku a aktuální motivace - výtvarně vyjádřit představu podzimních barev na základě reálných subjektů vycházejících z přírody - prožitek zachytit autenticky (originálně), a to vzhledem ke svým schopnostem a dovednostem - pracovat samostatně - aktuálně kooperovat Pedagog při samostatné práci dětí vytváří aktuální podmínky, které umožňují: - dostatečný prostor pro individuální tempo dětí - dostatečný prostor pro originalitu výtvarného projevu každého z dětí

Hlavní zacílená činnost atmosféra výtvarného setkání 4. Zevšeobecnění Autentický výtvarný projev dítěte nastíní intenzitu jeho dosavadních prožitků, a to vzhledem k námětu i úkolu činnosti. Současně také zobrazí úroveň výtvarných schopností a dovedností v osobitém projevu, které jsou součástí neverbální komunikace. 5. Hodnocení Průběžné i závěrečné hodnocení je vždy vedeno pozitivně, tzn. stimulačně. „V komunitním kruhu, kolem „šatů“ stromu sestavených do koruny (jež jsou výsledkem všech dětí) je vedeno společné, závěrečné hodnocení. Společně vnímáme rozmanitosti barev, tvarů a velikostí, posloucháme relaxační hudbu a vedeme závěrečný rozhovor o celkové atmosféře výtvarného setkání. Na závěr je vysloveno každému dítěti poděkování za osobitou práci a vzájemnou spolupráci. Společně je vybráno místo pro vystavení stromu.“

Hlavní zacílená činnost atmosféra výtvarného setkání 6. Závěr Obsah, výraz a podoba dětské výtvarné práce je prezentací jeho vlastního sebeprožívání a jeho vlastní seberealizace. Dětský výtvarný projev není ničím jiným, než projevem jeho komunikace se světem. „ Není možné chtít jen věci zobrazovat. Je třeba do nich vniknout. Ztělesňovat v nich sám sebe.“ Georges Braque

LITERATURA FREYOVÁ, L. Sbírka motýlů. Český Těšín : Olza, 1998. ISBN 80-86082-06-7. HILAROVÁ, D. Jak si hraje příroda. Pardubice : Kora, 1992. ISBN 80-901092-3-3. JANOVSKÁ, O. JANEČEK, O. Zpěvník pro mateřské školy Malým zpěváčkům. Praha : SPN, 1998. MAŇÁK, J. ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. PETIŠKA, E. Kam se schoval nůž. Praha : Albatros, 1984. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : VÚP, 2006. ISBN 80-87000-00- 5. SLAVÍKOVÁ, V. SLAVÍK, J. ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2. SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky), I díl. Praha : UK - PF, 2001. ISBN 80-7290-066-8. SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky), II díl. Praha : UK - PF, 2004. ISBN 80-7290-130-3. www.artefiletika.cz www.cojeco.cz www.obrazy-prodej.cz