Metodika řízení projektů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projektový záměr : Zmapování vnitřních procesů na MS ČR
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
„Plánování projektu Plán projektu“
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Jdeme do hloubky: týdenní report
Pracovněprávní vztahy v organizaci
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Projektový management
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Audit administrativních činností
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Matematické metody v ekonomice a řízení II
Facility management ČSN EN
Projektový záměr : Zmapování vnitřních procesů na MS ČR MS_P01.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Projekt – úkoly, zdroje, vazby úkolů, náklady Ing. Jiří Šilhán.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
Management kontinuity činností organizace
Proces řízení projektu
X13PMT 2. seminář Ing. Martin Molhanec, CSc. Garant předmětu ČVUT – FEL, K13113.
3. Životní cyklus a procesy projektu
6. Koncepce řízení projektů
Didaktické prostředky
Semestrální práce z předmětu Projektový management
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
X13PMT 3. seminář Ing. Martin Molhanec, CSc. Garant předmětu ČVUT – FEL, K13113.
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Návrh projektu Ing. Pavel Růžička Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu.
Pojmové vymezení. Proč pojmové vymezení? Spousta firem deklaruje svou projektovou orientaci Ve skutečnosti pouze používají několik metodik pro podporu.
Dokumentace informačního systému
Proces řízení rizik.
Program zahájení - Petr Pavlinec, KÚ role systémového integrátora - Martin Vimr, PH organizace projektu - Vladimír Kvarda, PH obsazení projektového týmu.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Přednáška č. 1 Proces návrhu databáze
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
Období snižování nákladů Důvody proč vzdělávat a jejich zřetelnost Hynek Rais Česká pojišťovna 22. července 2004.
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Projektové plánování.
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Projektový management Plánování
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Projektový cyklus, analýza SWOT
1 Řízení implementace IS a SS* Šablony. 2 Vzorové postupy.
Vratislav Paulík ředitel projektů
Matematické modelování Přednáška I. DS-ZS2007 Ing. Marek Mihola
Bezpečnostní politika
6. Koncepce řízení projektů
2. Životní cyklus a procesy projektu
Projektový management Risk management
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Metodika řízení projektů
Personální plán pro podnikatelský plán
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
Znalostní oblasti – průřezové aktivity.  Zajišťuje návaznost na okolí projektu a integraci dílčích komponent řízení projektu  Procesy:  Vymezení.
Životní cyklus projektu a fáze projektu Martin Cupal Podnikatelský záměr a projektový management.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Ekonomika malých a středních podniků
Didaktické prostředky
PROJEKT: Hodnocení průmyslových rizik
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
PROJEKTOVÝ MANAGEMENT
Plán obchodního projektu
Transkript prezentace:

Metodika řízení projektů podle A Guide to the Project management Body of Knowledge 2000 Edition, Project Management Institute, USA, (norma ANSI/PMI 99-001-2000) Řízení projektů zimní semestr 2008/2009

Co je to projekt Organizace (podnik): běžné trvale se opakující činnosti projekty - dočasné a jedinečné činnosti Definice: Projekt je přechodné úsilí podnikané k vytvoření jedinečného výrobku nebo služby, obecně produktu. rozsah projektu příklady

Fáze projektu Projekt se většinou skládá z několika na sebe navazujících projektových fází fáze často jména podle výsledků: definice požadavků (na produkt) návrh (produktu) vytvoření (produktu) testování (produktu) zahájení činnosti předání do užívání Deliverable – výsledek fáze projektu

Životní cyklus projektu tvořen množinou projektových fází rozlišujeme: životní cyklus projektu a produktu Životní cyklus konstrukčního projektu: Proveditelnost Plánování a návrh Konstrukce Předání a uvedení do normálního provozu Životní cyklus tvorby SW produktu

Vodopádový model

Zainteresované strany Vedoucí projektu Zákazník Uživatel Provádějící organizace - dodavatel Členové projektového týmu Investor často konfliktní cíle

Řízení projektů řízení projektů chápeme jako skupinu vzájemně provázaných procesů Definice: Projekt je složen z procesů Definice: Proces je posloupnost akcí s určitým výsledkem Dva typy projektových procesů: Procesy řízení projektu (projektově orientované) Produktově orientované procesy (návrhové)

Skupiny procesů řízení projektů Zahájení projektu Plánovací procesy Prováděcí procesy Řídicí procesy Ukončení projektu Skupiny procesů i procesy propojeny svými výsledky

Základní znalosti řízení projektů Podle projektových procesů: Koordinace projektových činností (procesů) Řízení rozsahu projektu Řízení času (trvání) projektu Řízení nákladů na projekt Řízení kvality Řízení rizik projektu Řízení lidí Řízení projektové komunikace Řízení zásobování projektu

2. Řízení rozsahu projektu Zahájení projektu 2. Řízení rozsahu projektu Procesy: Zahájení projektu Plánování rozsahu Definice rozsahu Verifikace rozsahu Rozlišujeme: rozsah produktu – jeho vlastnosti a funkce rozsah projektu - práce, která se musí udělat Splnění rozsahu produktu, projektu

Zahájení projektu Výsledek – Zakládací listina projektu Reakce podniku na vnější podněty Předběžný popis produktu vztah mezi potřebou a produktem charakteristiky a funkce produktu Uplatnění kritérií výběru povolení k zahájení projektu

Zakládací listina projektu Zahájení projektu Zakládací listina projektu Obsah: Uspokojovaná potřeba Předběžný popis produktu Manažer projektu Omezení a předpoklady Formálně autorizuje projekt

Plánování rozsahu Určuje a zapisuje práci na projektu Plánování projektu Plánování rozsahu Určuje a zapisuje práci na projektu Analýza co má být produktem Výstup: Popis produktu – odsouhlasuje zákazník – obsah: odůvodnění projektu – potřeba pro niž projekt podnikán produkt projektu – souhrn popisu produktu výsledky projektu – seznam hlavních výsledků cíle projektu – kritéria kvality splnění omezení a předpoklady

Plánování projektu Definice rozsahu Rozdělení hlavních výsledků projektu (definovány podle fází životního cyklu) do menších zvládnutelných jednotek Dekompozice výsledků na dílčí výsledky (ověřitelné), Výstupem je – podrobný rozpis prací (work breakdown structure WBS) – výsledkově orientovaný soubor prvků projektu

Ověření správnosti rozsahu Plánování projektu Ověření správnosti rozsahu proces získání formálního souhlasu s rozsahem projektu od zúčastněných stran

3. Řízení času projektu Procesy: Plánování projektu 3. Řízení času projektu Procesy: definice aktivit – úloh pro vytváření výsledků uspořádání aktivit – jejich vzájemné závislosti odhad trvání aktivit vytvoření harmonogramu projektu

Plánování projektu Definice aktivit určuje aktivity (úlohy) pro vytvoření výsledků z podrobného rozpisu prací WBS může mít jemnější rozdělení než WBS výstupem je seznam aktivit plánovaných v projektu rozdíl: WBS – seznam výsledků Seznam aktivit – seznam činností

Uspořádání aktivit určení a zápis logických návazností úloh Plánování projektu Uspořádání aktivit určení a zápis logických návazností úloh závislosti: pevné volné vnější typy závislostí: nejčastější Finish-to-Start Mezníky (milníky, milestones) Ganttův diagram – aktivity a jejich závislosti

Harmonogram projektu Vstupy: Metoda kritické cesty Plánování projektu Harmonogram projektu Vstupy: Ganttův diagram odhad trvání aktivit seznam zdrojů a jejich popis kalendáře omezení: vnucené začátky a konce aktivit, milníky Metoda kritické cesty kritická cesta – posloupnost aktivit, na kterých závisí dodržení doby trvání projektu Harmonogram projektu tvoří: Ganttův diagram a seznam mezníků

4. Řízení nákladů na projekt Plánování projektu 4. Řízení nákladů na projekt Procesy: Plánování zdrojů – jaké zdroje (lidé, zařízení, materiál) v jakém množství a kdy budou potřeba na jednotlivé aktivity Odhad nákladů – odhad nákladů na zdroje, rezerva na možná rizika, zahrnutí inflace Vypracování rozpočtu – z nákladů na aktivity rozdělení nákladů na jednotlivá období nutný širší pohled na náklady celého životního cyklu produktu Podklady: WBS, odhad trvání aktivit, fond zdrojů, sazby za zdroje, rizika Výsledkem výchozí závazný rozpočet – cost baseline – rozpočet pro sledování výkonu projektu

Plánování projektu 4. Řízení kvality Procesy: plánování kvality – určuje standardy kvality pro projekt a jak je splnit Definice: kvalita je souhrn charakteristik produktu, určující jeho schopnosti uspokojit stanovené nebo implicitní potřeby Kritické je převedení potřeb do požadavků na produkt během určení rozsahu projektu Rozlišujeme kvalitu produktu a kvalitu projektu Rozlišujeme kvalitu a stupeň Stupeň: určován podle technických možností produktů se stejnou oblastí použití

Plánování kvality Vstupy: Výstupy: Plánování projektu Plánování kvality Vstupy: Politika kvality provádějící organizace Definice předmětu projektu – dokumentuje hlavní výsledky a cíle projektu Standardy a předpisy Výstupy: Pracovní definice – velmi přesný popis jednotlivých charakteristik kvality a jak budou měřeny (metriky) Plán řízení kvality – určuje jak se bude dosahovat určených parametrů kvality

Plánování projektu 4. Řízení rizik Jde o systematickou identifikaci možných rizik, jejich analýzy a reakce na ně Definice: riziko projektu je nejistá událost nebo podmínka, která když se objeví má kladný nebo záporný vliv na projektové cíle. Riziko má příčinu a když se objeví i důsledek. Př.: příčina - možné zpoždění dodávky přístroje událost – opravdu došlo ke zpoždění důsledek – posunutí experimentů v laboratoři Rizika známá a neznámá

Plánování projektu Procesy řízení rizik Identifikace rizik – určení možných rizik a jejich charakteristika Kvalitativní analýza rizik – analýza rizik a podmínek jejich vzniku a určení závažnosti jejich vlivu na cíle projektu Kvantitativní analýza rizik – totéž kvantitativně Plánování odezvy na rizika – určení způsobů snížení hrozeb projektovým cílům

Plánování projektu Identifikace rizik Která rizika by mohla ovlivnit projekt a jejich charakteristiky Vyjádření: projektový tým, zainteresované strany, nezávislí odborníci Vychází z výsledků plánování projektu Zakládací listina projektu WBS popis produktu harmonogram prací a odhad nákladů plány zdrojů a dodávek seznamy omezení a předpokladů

Identifikace rizik (2) Kategorie rizik: Výstupy: Plánování projektu Identifikace rizik (2) Kategorie rizik: technická, kvality nebo výkonu řízení projektu organizační vnější Výstupy: Seznam a popis rizik Symptomy rizik – varovná znamení

Kvalitativní analýza rizik Plánování projektu Kvalitativní analýza rizik Odhaduje pravděpodobnost a účinek nalezených rizik Seřazuje rizika podle jejich potenciálního účinku na cíle projektu Potenciální nebezpečnost rizika = součin pravděpodobnost rizika * důsledek rizika Výstup: Seznam rizik podle potenciální nebezpečnosti

Plánování odezvy na rizika Plánování projektu Plánování odezvy na rizika Posouzení možností a akcí pro snížení hrozeb cílům projektu Vychází ze seznamu rizik podle závažnosti a prahu rizika (přijatelná úroveň rizika) Strategie reakcí na rizika: Vyvarování se riziku – změna plánu projektu Přesun rizika – přesun následků na třetí stranu s povinností reagovat – finanční rizika Snížení rizika – redukce pravděpodobnosti vzniku rizika Přijetí rizika Plán reakcí na rizika, kdo a jak bude reagovat.