Kreativní potenciál městských aglomerací a jejich role v nové etapě ekonomického vývoje Jitka Kloudová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Matouš Kostlivý, Sektorový manažer pro ICT
MARKETING A MANAGEMENT
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
CRM a konkurenceschopnost vybraných firem Jan Němeček Univerzita Hradec Králové.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Centrum pro kreativní průmysly Tartu - příklad úspěchu Ave Anniste vedoucí projektu.
CzechInvest Koncepce podpory investic
Aktivity Ústeckého kraje v rámci implementace RIS ÚK.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 1. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.1.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
SWOT Analýza Daniel Vančura.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
Kulturní a kreativní obory a strukturální fondy Nosticz Palais June 26, 2013 Compiled by A. Marks, Ph.D. (Cant.)
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Západočeská univerzita v Plzni Partner pro SOČ v Plzeňském kraji? Irena Vlachynská, Karel Jedlička Seminář pro autory SOČ, , Plzeň.
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
SZP Společná zemědělská politika prof. Ing. Magdaléna Hrabánková, CSc., prof. h.c. Ekonomická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Technology Transfer Offices can help disseminate IP knowledge Jaroslav Burcik Czech Technical University in Prague Centre for Business cooperation, CTU.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
PROINCOR – Inovační audit Liberec – PROINCOR - Inovační audit 2 INOVACE Změna je jedinou jistotou dnešního světa Předpoklad udržení zákazníka.
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Ruská federace x WTO a OECD
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Prostředí pro podnikání a rozhodující faktory růstu MSP Karel Havlíček květen 2008.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
SEMINÁŘ Možnosti podpory podnikatelského sektoru a jeho dalšího rozvoje v Libereckém kraji Příprava projektu vědecko technického parku v Liberci Mgr. Tomáš.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Komunitní role knihoven. Komunití role knihoven je důležitá součást systému knihoven Koncepce rozvoje knihoven Priorita C -9, 10.
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek Listopad 2004.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Tržní prostředí.
1 Podpora inovací v českém a slovenském průmyslu, role AIP ČR K. Šperlink Brno, září 2008.
1 Růst, cykly a konvergence. 2 GDP per capita*, Table 3.01(a) Sources: See p. 47 of text Western Europe7711,2044,57919,256.
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Hospodářství.
REGIONÁLNÍ INOVAČNÍ STRATEGIE (RIS) PETR CHLÁDEK.
Marketingová komunikace prostřednictvím umění Korporátní image.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Praha, 5. prosince 2014 Nestlé podporuje mladé. Nestlé: jednička celosvětově i lokálně Tržby ČR&SR 2013Zaměstnanci ,3 mld CZK ,6 Světové.
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_10 TEMA:
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Ekonomika – základní pojmy.
Hospodářství (ekonomika)
Ing. Veronika Dostálková MBA
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Regulační teorie, od fordistické dělby práce k flexibilní výrobě
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
PLNĚNÍ CÍLŮ SRR A VYHODNOCENÍ DOPADŮ KOHEZNÍ POLITIKY NA REGIONÁLNÍ ROZVOJ Hodnocení příspěvku OP k plnění cílů SRR v kontextu regionálních rozdílů a.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Proč potřebujeme zadání od místních autorit pro lokalizaci investic?
Transkript prezentace:

Kreativní potenciál městských aglomerací a jejich role v nové etapě ekonomického vývoje Jitka Kloudová

OBSAH Jsme na prahu nového vývoje evropské společnosti ? Co si představit pod pojmem kreativní ekonomika, kreativní třída? Jakou roli může sehrát město v kreativní ekonomice? Jaký kreativní potenciál má Plzeňský kraj ve srovnání s ostatními kraji?

Jsme na prahu nového vývoje evropské společnosti? 20.století – přechod od zemědělské výroby k průmyslové, informační a znalostní ekonomice (společnosti) - vytvoření materiální a vědomostní základny 21. století – uvolnění kreativity nápad, idea, významný faktor kreativní ekonomika (společnost)

Homo creativus Lidská kreativita: kreativita s níž je si člověk schopen zvyšovat svoji životní úroveň –navyšování svého užitku - homo economicus. schopnost tvořit pro přežití nepotřebné statky jako je umění, literatura či filozofie, tyto zdánlivě nepotřebné aktivity jsou však významným příspěvkem národníhobohatství. homo creativus. Profesor Joel Mokyr - v bohatých ekonomikách žijeme jiné životy a máme jiné hodnoty, jsme tolerantnější a liberálnější díky naší materiální úrovni, na které se nacházíme.

Co si představit pod pojmem kreativní ekonomika Základem kreativní ekonomiky je rozvoj oblastí jako je věda, umění a kultura, přičemž tyto oblasti jsou stále významněji komercializované. Idea, nápad se tak vedle kapitálu a lidské práce stává dalším významným výrobním vstupem. Kreativní ekonomika je založena na kreativním průmyslu jako je mediální průmysl, film, hudební průmysl, počítačové hry, lllllllllvýzkum, ale i kulturní průmysl.

“Kreativita se stává řídící silou ekonomického růstu.” (Richard Florida, Irene Tignali, 2004. Europe in the Creative Age). „Investice a spotřeba rozhodují o výši naší životní úrovně. Nacházíme se v období, kdy i nemateriální spotřeba jako je umění, kultura, budou mít významný vliv na naše ekonomické bohatství. Fascinující na tom je, že vedle vyšší úrovně materiální, získáme i nový, duševní rozměr.“ (Jitka Kloudová, z vystoupení na konferenci Freedom of Creativity, pod záštitou Václava Havla, 19.listopadu 2009 v Bratislavě)

Rozvoj kreativní ekonomiky Dvě strany mince Investice do umění, kultury a kreativního sektoru Podpora spotřeby uměleckých, kulturních produktů a v širším pojetí výstupů kreativního sektoru.

Nová třída pracovníků - kreativní třída Výrazný nárůst podílu pracovníků v kreativních odvětvích a růstu podílu kreativních firem na HDP. Tvoří se nová pracovní třída, pracovníků, kteří mají jiné potřeby a potřebují jiné zázemí, stejně jako firmy v kreativním průmyslu. Pracovníci v reklamě, architektuře, umění, v řemeslné výrobě, designu, módě, filmu, hudbě, divadle, vydavatelství, výzkumu, software, pracovníci vytvářející nové hračky a počítačové hry, pracující v televizi, v rádiu. (Florida, R.,2002)

Kreativní třída Zdroj: (Florida, R. 2002 b, s.74)

Preference hodnot pracovníků informačních technologií Zdroj: Florida R., The Rise of the Creative Class, 2004, strana 88-101

Čím je charakteristické kreativní město? Je místem, kde člověk rád žije, je zde kreativní prostředí, kulturní a sportovní vyžití, k čemuž silnou měrou přispívají místní úřady. Takové místo se vyznačuje otevřeností, tolerantností, kulturním zázemím, nekorupčním prostředím a vyšší koncentrací kreativních jedinců.

4 pilíře kreativního města Lidé Nositeli kreativity - formují kreativní potenciál celého regionu. Místo 64% pracovníků má tendenci si nejdříve vybrat velká kreativní města a teprve poté firmu a zaměstnání, před 15 lety, 80% první vybrali firmu a pak místo Místní vláda, institucionální a kulturní zabezpečení veřejné granty, projekty na podporu vzniku muzeí, knihoven,.. lidové školy umění nebo amatérská sdružení dostatek finančních prostředků a nekorupční prostředí Školství - Univerzity

Kreativní index (NCI) skládá ze tří sub-indexů Toleranční a společensko-kulturní index. Z 11 indexů, týkajících se převážně společensko-kulturního prostředí a migrace, jež zachycuje otevřenost prostředí. Talent index. Zabývá vzdělanostní základnou a kreativním lidským potenciálem. Vybraných 7 indexů se zabývá převážně vysokoškolskými studenty, pracovníky ve vědeckých oborech a finanční podporou VaV. Technologie index. Zahrnuje téma, které největší měrou přispělo ke vzniku kreativní ekonomky,technologie, převážně v oblasti ICT. Indikátory se zabývají poměrem podniků či zaměstnanců působících v technologických oblastech. Pozornost je věnována patentům a využití internetu.

Kreativní potenciál Plzeňského kraje Nejsilnější stránka - kulturně-společenské prostředí a tolerance. Existence potenciálu pro rozvoj kreativního sektoru a přilákání kreativních pracovníků z pohledu prostředí, které je zde vytvořeno Nejslabší stránka - lidé: chybí zde dostatečná vzdělanostní základna není zde dostatek vysokoškolských studentů a pracovníků ve vědeckých oborech s finanční podporou VaV S nedostatkem kreativní pracovní síly pak úzce souvisí i slabě zastoupená oblast technologií, převážně v oblasti ICT.

Kreativní index (NCI) 2009 a 2010

Děkuji za pozornost Děkuji za pozornost