Zahraniční výbor Zastupitelstva hl. m. Prahy Mgr. Tomáš Chalupa 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

  MOŽNOSTI STUDIA V ZAHRANIČÍ Andrea Klapuchová Dům zahraničních služeb MŠMT Národní agentura pro Evropské vzdělávací programy
Porovnání učebních plánů SŠ % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% GymnáziaTechnické lyceum SPŠSOU Výběrové/Disponibilní.
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Rozvoj jazykové gramotnosti učitelů v procesu celoživotního vzděláváni
Kariérové poradenství
 Poskytujeme všeobecné studium, některé studijní obory jsou zaměřeny na rozšířenou výuku angličtiny.  Patříme mezi gymnázia v Brně s nejdelší historií.
Vlastní hodnocení školy
REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
Počet žáků ve třídě Marcela Matějková Dagmar Šetková Martina Říhová
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ VE STŘEDNÍM OBCHODNÍM ŠKOLSTVÍ ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Stáže ve firmách - vzdělávání praxí Kulatý stůl s odbornou veřejností FOND DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stroupežnického 30, Praha
Stáže pro mladé zájemce o zaměstnání Představení projektu Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha 7
Praha (blízké) budoucnosti: věda, výzkum a inovace Co Praha nabízí a nabídne?
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
Národní agentura pro evropské vzdělávací programy Národní agentura pro evropské vzdělávací programy.
Kam po ZŠ?.  Splnil/a povinnou školní docházku v délce devíti let, nebo úspěšně ukončil/a základní vzdělávání před jejím splněním,  při přijímacím řízení.
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
ODBORNÉ ŠKOLSTVÍ A DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ V KRÁLOVÉHRADECKÉM KRAJI
Projekty na podporu cílů vzdělávací politiky ČR v kontextu Lisabonské strategie a dalších iniciativ EU Jana Švecová MŠMT odbor pro záležitosti EU 20.října.
PRAHA PRO AFRIKU Projekt podpory rozvoje města a venkova v Etiopii.
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Vybrané problémy českého vzdělávání v cestovním ruchu Jiří Šíp Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
Hmotná nouze 29. června 2010 Bc. Ivana Šťastná vedoucí OSV
Základní škola a mateřská škola Třebíč, Na Kopcích 342
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Soukromá střední škola pro marketing a ekonomiku podnikání, s. r. o.
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
VZDĚLÁVÁNÍ PO SPLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY Mgr. Blanka Vohníková.
Základní škola Uničov, Haškova 211 Aktivní motivace žáků ZŠ = jistota pro budoucnost řemesel CZ.1.07/1.1.04/ , realizace – INVESTICE.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
EU peníze školám II.Cizí jazyky Koordinátor: Věra Křížová akreditace - DVPP ze
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
1 Novela zákona o pedagogických pracovnících. 2 Hlavní cíle změn Zvýšit prostupnost kvalifikací pro jednotlivé druhy a stupně škol Zrušení některých zbytečných.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
AKTUÁLNÍ VÝZVY V OPERAČNÍM PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
II. Metodický výklad výzvy. Cíl oblasti podpory 1.1 Podpora výuky cizích jazyků a v cizích jazycích ve školách a školských zařízeních. Výzva č. 55 je.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Rozvoj výuky cizích jazyků
Bc. Magdalena Zábranská
PHmax ve středním vzdělávání
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Statutární město Ostrava
Mabistrát hlavního města Prahy
Krajský akční plán vzdělávání 1 ÚK
XIV. ROČNÍK KRAJSKÉ KONFERENCE
Podpora pedagogické praxe u předmětů odborné praxe studentů FZS TUL
Věková struktura pedagogů středních škol V Jihočeském kraji
Místní akční plán rozvoje vzdělávání pro Prahu 12
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
eTwinning – digitální technologie smysluplně a zábavně
Transkript prezentace:

Zahraniční výbor Zastupitelstva hl. m. Prahy Mgr. Tomáš Chalupa 1

 bezproblémový průběh světové výstavy Expo 2010  lepší spolupráce a koordinace v oblasti cestovního ruchu  maximální využití kapacity Výboru regionů EU  podpora rozvojového projektu Praha pro Afriku  snaha o zisk jedné z evropských agentur (tzv. Galileo)  oslava výročí 20 let spolupráce s partnerskými městy a  podpora jazykové vzdělanosti obyvatel metropole 2

 připravena I. fáze, na kterou naváže v dubnu 2010 II. fáze (zejm. podpora zahraničních studijních pobytů)  zlepšení průměrné kvality cizojazyčné výuky na pražských středních školách je dlouhodobou prioritou vedení města v oblasti školství:  jen s oblastí cestovního ruchu je na území hl. m. Prahy spjato cca 100 tis. pracovních míst  cizinci tvoří přibližně 13 % pražské populace (krátkodobě přítomní 5 %, dlouhodobě bydlící 8 %) 3

 kvalita a hodinová dotace jazykové výuky na středních školách v Praze nedosahuje evropského nadstandardu (který představují státy Beneluxu a Skandinávie)  aktivní znalost min. 2 světových jazyků je důležitým předpokladem pro úspěšné uplatnění na domácím trhu práce a komparativní výhodou na nadnárodní úrovni  metropole výrazně koncentruje aktivity mezinárodního obchodu, nadnárodních korporací, diplomatických služeb a cestovního ruchu 4

 kvalitní a všeobecná úroveň jazykových znalostí přispívá k přílivu zahraničního kapitálu, který je důležitý zvláště v čase doznívající krize a recese  znalost jazyků je předpokladem nejen odborného, ale i osobního růstu středoškoláků a jejich všeobecných komunikačních dovedností (tzv. lidského kapitálu) 5

 hl. m. Praha zřizuje gymnázia, střední odborné školy, konzervatoře a další střední školy realizující obory středního vzdělávání s maturitní zkouškou  v roce 2009/2010: cca 39 tisíc studentů  dotace vyučovacích hodin jazykové výuky činí: +všeobecná zaměření (gymnázia a lycea) 3-4 hodiny 1. jazyka týdně a 3-4 hodiny 2.jazyka týdně +odborná zaměření 3-4 hodiny 1. jazyka týdně a 0-4 hodiny 2. jazyka týdně 6

 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání stanovuje minimální časovou dotaci následovně: +3 hodiny týdně od 3. do 9. ročníku (tzn. minimálně 840 hodin za celou povinnou školní docházku) +výuka 2. cizího jazyka je pouze povinně volitelná (ZŠ musí jen nabídnout minimálně 240 hodin za celou povinnou školní docházku) +povinně se 2 jazyky učí jen žáci škol s rozšířenou výukou cizích jazyků 7

8

 celkem žáků pražských ZŠ (šk. rok 2009/2010)  alespoň 1 cizí řeč se učí žáků (89 % celku)  více než jednomu cizímu jazyku se učí jen malá část  rozšířenou jazykovou výuku má žáků  další jazyk jako povinně volitelný předmět žáků  více cizím řečem se učí 52 % žáků 8. ročníku, v 6., 7. a 9. ročníku jde o 25 % (vždy cca 21 p.b. tvoří „jazykovky“)  velká část středoškoláků začíná s 2. cizím jazykem od začátku (jeho výuku na ZŠ neabsolvovali nebo jsou nuceni se přizpůsobit znalostem svých spolužáků) 9

10

 případová studie – mezinárodní komparace systému středoškolského jazykového vzdělávání:  hodinová dotace se v případě 2. cizího jazyka významně liší – skandinávské země vykazují nezanedbatelný předstih před pražskými SŠ  ve Švédsku se počet vyučovacích hodin 2. cizí řeči týdně oproti Praze liší přibližně o 1 hod., v Norsku o 1,5 hod. a ve Finsku dokonce o 2 hod. 11

12

 záměr podpory formou navýšení hodinové dotace výuky 2., resp. 1. cizího jazyka v nejvyšších 4 ročnících oborů studia zakončených maturitní zkouškou  tj. vyčlenění prostředků pro zavedení 1 dělené hodiny výuky cizího jazyka kvalifikovaným rodilým mluvčím týdně nad rámec stávajícího počtu vyučovacích hodin  cílová skupina: žáci v denní formě studia na školách zřizovaných hl. m. Prahou  předmět podpory: finanční prostředky „přidělené“ třídě  forma podpory: účelový neinvestiční příspěvek školám 13

 dotace přednostně na posílení výuky 2. jazyka ve třídách, kde je zařazen v učebním plánu mezi povinné předměty (naopak nebude zaváděna seznamovací hod.)  ve školním roce 2009/2010 jde celkem o 1391 tříd:  podpořena bude výuka 2. cizího jazyka na gymnáziích, lyceích a obchodních akademiích  podpořena bude výuka 1. cizího jazyka na pedagogických, zdravotnických a praktických SŠ  průmyslové školy a konzervatoře cizí jazyk zvolí 14

15

 rozpočtové opatření – vytvoření rezervy v kap. školství, zahájení programu od školního roku 2010/2011  kalkulace celkových nákladů vychází z průměrných nákladů 2 hodin práce kvalifikovaného učitele cizího jazyka – rodilého mluvčího  pro rok 2010 představuje objem prostředků na platy a zákonné odvody pedagogů celkem ,7 tis. Kč, které budou uvolněny z neúčelové rezervy primátora  v dalších kalendářních letech ,1 tis. Kč ročně 16