Obsah a aplikace TSI bezpečnost v železničních tunelech (SRT)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požární bezpečnost staveb
Advertisements

APLIKACE ERTMS/ETCS v ČR
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Dokumentace k zajištění BOZP
Speciální vozidla Dle předpisu SŽDC (ČD) S8
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
ČÁST B – ÚZEMNÍ STUDIE Definice dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb. a jeho prováděcích vyhlášek - § 30 (1) Územní studie navrhuje, prověřuje a posuzuje.
DOKUMENTACE ZDOLÁVÁNÍ POŽÁRU DZP
Předpis SŽDC D3 Účinnost od
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
Eva Měráková, Lenka Jandová
Koncepce environmentální bezpečnosti
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Činnost odboru centrální dokumentace v rámci SŽG Praha
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Organizační členění ÚO
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Proces řízení rizik.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Letecká záchranná služba
1 TP Interoperabilita Železniční Infrastruktury Praha, Expertní skupina Rozhraní v období Ing. Jiří Jelének VÚKV a.s. Bucharova.
Informační podpora při krizovém řízení
Drážní úřad v resortu dopravy Konference technologická platforma Interoperabilita železniční infrastruktury Drážní úřad – Rail Authority.
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Záchranné a likvidační práce a evakuace historicky cenných materiálů
PPK vs. 3Dosa Školení dodavatelů geodetických prací, Brno,
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Dokumentace k zajištění BOZP
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ZÁKLADNÍ NORMOVÁ A PŘEDPISOVÁ USTANOVENÍ V OBORU DOPRAVNÍCH STAVEB (POZEMNÍ KOMUNIKACE) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute.
Návrh vyhlášky o technických podmínkách požární ochrany staveb Rudolf Kaiser konference Červený kohout duben 2006.
VÝZKUMNÝ ÚSTAV ŽELEZNIČNÍ, a.s. Zkušenosti z použití TSI za subsystém Řízení a zabezpečení V ÝZKUMNÝ Ú STAV Ž ELEZNIČNÍ, a.s. Obsah:  Použité.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
ÚNIKOVÉ CESTY. K zabránění ztrát na životech a zdraví osob, popř. zvířat a ztrát na majetku musí stavební objekty mimo jiné umožnit bezpečnou evakuaci.
1 Komunikace VZ s operačním střediskem. 2 Při komunikaci mezi VZ a OPIS je nutné vycházet ze zásad, které jsou uvedeny ve vyhlášce č.247/2001 a č.328/2001.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška AUDIT BEZPEČNOSTI POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství,
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Roční zpráva o stavu požární ochrany Kraje Vysočina za rok 2014.
Evropské a národní normy, terminologie. Úvod Do cca roku 2000 byla většina evropských tunelů vybudována podle specifikací, které neodpovídaly soudobým.
Změny v tabulkách traťových poměrů. Změny v tabulce č. 01 Proti původní směrnici byly z tabulky vyjmuty údaje o zábrzdné vzdálenosti a údaje o délce vlaku.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Letecká technika pro záchranné práce v IZS CZ.1.06/3.4.00/ Projekt je spolufinancován z Evropské unie, Evropského fondu pro regionální rozvoj v.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Zkoušení potrubí pro odvod kouře a tepla z pohledu výrobce Ing. Vilém Stanke.
REKONSTRUKCE A VÝSTAVBA SILNIC V PARDUBICKÉM KRAJI Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR PREZENTACE ŘSD.
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Změny v objednávání mezinárodních tras
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Interní předpisy hotelu
Bezpečnost hostů v hotelu, ochrana jejich zdraví a majetku
Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Smlouvy o provozování drážní dopravy a jejich změny
Řád výkonu služby v jednotkách HZS podniků, SDH obcí a SDH podniků
REVIZE NOREM PRO TRAMVAJOVOU DOPRAVU
Webový portál provozovatele dráhy
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Předpis SŽDC D3 Účinnost od
Šetření mimořádných událostí v drážní dopravě
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Rychlá spojení Příprava pilotních projektů
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
BEZPEČNOST NA KŘÍDLECH TECHNIKY
MONIKA DVOŘÁKOVÁ AŽD Praha s.r.o..
Transkript prezentace:

Obsah a aplikace TSI bezpečnost v železničních tunelech (SRT) Ing. Josef Hloušek Správa železniční dopravní cesty, s. o.

PODKLADY PRO ZPRACOVÁNÍ TSI – Bezpečnost v železničních tunelech (SRT) Doporučení víceprofilové skupiny expertů pro bezpečnost v železničních tunelech (UNECE) Směrnice Mezinárodní železniční unie (UIC): CODE 779-9 Bezpečnost v železničních tunelech (nejucelenější přehled možných opatření) Oba materiály jsou na rozdíl od TSI SRT doporučeními. Vypracování TSI probíhá podle stupně priority ve 3 skupinách po sobě následujících. TSI SRT se nacházejí ve druhé skupině priority.

TSI SRT – Rozsah určení V plném rozsahu platí pro tunely s délkami od 1 do 20 km Pro tunely kratší jak 1 km pouze pokud je přímo stanoveno příslušným předpisem U tunelů s délkou nad 20 km se předpokládá nutnost dodatečného šetření Požadavky TSI SRT by měly být aplikovány u novostaveb i při rekonstrukcích

Bezpečnostní koncepce Filozofie každé bezpečnostní koncepce by měla sestávat z kombinací následujících skupin opatření: Pro zabránění mimořádným událostem Pro zmírnění rozsahu následků mimořádných událostí Pro záchranu vlastními silami Pro umožnění záchrany záchrannými složkami Žádná z těchto skupin v sobě nezahrnuje pouze opatření jednoho subsystému

Předpoklady bezpečnostní koncepce Pohyb po dopravní cestě je organizovaný, profesionálně řízený (podstatný rozdíl oproti silniční dopravě) Veškerá doprava je provozována pouze profesionály, jejichž způsobilost je pravidelně ověřována V případě nastalé krizové situace – stavební, technologické i organizační opatření jsou soustředěny na zajištění možnosti úniku osob z ohroženého prostoru vlastními silami (sebezáchrana) K vlastní evakuaci musí dojít z velké části před příjezdem záchranných jednotek

Bezpečnostní scénáře – TSI SRT Prevence Rizika v tunelech Opatření zmírňující následky Evakuace Záchrana Únikový východ Ostatní riziko

Interdisciplinární charakter TSI SRT TSI rozlišují takzvané subsystémy železničního dopravního systému. TSI bezpečnost v železničních tunelech jsou považovány za průřezové, pokrývající několik subsystémů. Jedná se o subsystémy : Infrastruktura Energie Řízení a zabezpečení Kolejová vozidla

VYBRANÉ POŽADAVKY TSI SRT subsystém Infrastruktura Tunely následující za sebou jsou považovány za jeden, pokud: Vzdálenost mezi za sebou následujícími portály (volný prostor mezi portály) je menší než 500 m Ve volném prostoru mezi tunely není zajištěn volný přístup do bezpečného místa Definice bezpečného místa: Místo uvnitř nebo vně tunelu, kde jsou splněna všechna následující kritéria: - Podmínky jsou vhodné k přežití - Přístup pro lidi je umožněn s pomocí druhých i bez jejich pomocí - Lidé se mohou pokusit o sebezáchranu nebo mohou na tomto místě vyčkat na záchranu speciálním týmem - Musí být zajištěna komunikace s kontrolním centrem pevným spojením nebo mobilním telefonem

Subsystém Infrastruktura Další požadavky Manažer infrastruktury má zajistit, aby instalace vyhybek byla omezena na minimálně nutný počet. Preferuje se absence vyhybek v tunelech. Neporušenost konstrukce tunelu má být zaručena po požadovanou dobu dle teplotní - křivky uvedeno v TSI SRT Technologické prostory tunelu, sloužící k zajištění bezpečnosti, mají být vybaveny čidly k detekci požáru tak, aby manažer infrastruktury byl včas informován a mohl iniciovat potřebný zásah Návrh tunelu musí umožňovat sebezáchranu a evakuaci pro cestující a posádku v případě nehody v tunelu (únikové cesty, bezpečnostní únikové východy, oddělené požární úseky, přístupy pro záchranné týmy atd. TSI dále obsahují požadavky na nouzové osvětlení, únikovou signalizaci, prostředky nouzové komunikace, zdroje vody, požadavky na bezpečnostní plochy vně tunelu apod.

Subsystém Energie U tunelů delších než 5 km má být trakční energetický systém rozdělen do celků max. 5 km dlouhých Záchranné týmy musí mít přístup ke zdroji el. energie Nechráněné kabely musí mít velmi nízké charakteristiky hořlavosti, nízké produkce kouře a nízké toxicity Všechny prvky pro komunikaci musí být ochráněny před účinky kouře Bezpečností osvětlení a komunikační systém musí mít odolnost 90 min.

Požadavky na subsystém Infrastruktura a Energie vycházejí ze směrnice UIC: CODE 779-9. Tyto požadavky byly již částečně aplikovány v rámci přípravy staveb nových železničních tunelů v České republice.

Subsystém Řízení a zabezpečení Detektory horkoběžnosti mají být umísťovány na strategicky vytipovaných místech v vysokou pravděpodobností možného zjištění horkoběžnosti a s možností zareagovat před vjezdem soupravy do tunelu. Manažer infrastruktury má zanést polohu detektorů horkoběžnosti do registru infrastruktury. Organizování a řízení dopravy by mělo být prováděno tak, aby nedocházelo k zastavování vlaků v tunelu.

Subsystém Kolejová vozidla Vlaková souprava (zdroj ohrožení) Prevence Opatření ke zmírnění následků a ke zlepšení možnosti sebezáchrany TSI SRT se odkazují především na TSI pro vozový park vysokorychlostního železničního systému. Mimo to je požadováno zajištění komunikace mezi vlakovým doprovodem a strojvedoucím a mezi strojvedoucím a dispečerským pracovištěm. Schopnost soupravy přemostit funkci záchranné brzdy ze stanoviště strojvedoucího. Za prioritní postup se považuje pravidlo nezastavení vlaku v tunelu. Doprovod vlaku i strojvedoucí má mít možnost vypnutí klimatizace a ventilace.

Subsystém Kolejová vozidla Vozy osobních vlaků mají být vybaveny instrukcemi pro případ vzniku krizové situace.

TSI SRT - Aplikace České dráhy, a.s. zřídily pracovní skupiny pro implementaci jednotlivých TSI. Jednou z těchto pracovních skupin je i pracovní skupina pro implementaci TSI SRT. Implementace TSI SRT: Bezpečnostní plány ČD, SŽDC Kontrolní činnost ČD Požární prověřovací cvičení HZS Projektování nových tunelů v souladu s TSI SŽDC Odborné proškolování doprovodu vlaků ČD Základní vybavení vozového parku ČD Nový a renovovaný vozový park - aplikace ČD Riziková analýza na vybraných stávajících tunelech ČD ČSN 73 7508 (sladění požadavků) SŽDC

TSI SRT - Aplikace Bezpečnostní plán Povinnost zpracovat Bezpečnostní plán má Manager Infrastruktury Bezpečnostní plán (Havarijní plán) musí obsahovat mimo jiné a především: Jednoznačnou identifikaci tunelu s precizním popisem přístupových a únikových cest pro záchranné služby. Strategii pro evakuaci pasažérů v případě nehody. Bezpečnostní pravidla pro chování zaměstnanců provozovatele dráhy i drážní dopravy v případě vzniku rizikové, krizové situace. Požadavky na provádění kontrolní činnosti z hlediska bezpečnosti v tunelu. Prověřování údajů v Bezpečnostním plánu (Dokumentace zdolávání požáru) formou požárních prověřovacích cvičení.

TSI SRT - Aplikace Osvětlení Osvětlení Přístup k suchovodu

TSI SRT - Aplikace Značení směru úniku

TSI SRT Úniková štola – poškození

TSI SRT Úniková štola – poškození

TSI SRT Úniková štola – poškození

TSI SRT Úniková štola – poškození

TSI SRT Úniková štola – poškození

TSI SRT Úniková štola – poškození

TSI SRT Úniková štola – poškození

TSI SRT Úniková štola – výstupní objekt

TSI bezpečnost v železničních tunelech UVEDENÍ V PLATNOST V současné době probíhá překlad anglické verze do národních jazyků členských států EU. Po dokončení překladu dojde k definitivnímu přijetí a k uvedení v platnost. Zakončení tohoto procesu se dá předpokládat ve druhé polovině roku 2007. S ohledem na závaznost TSI budou TSI SRT určující pro navrhování, stavbu a provozování železničních tunelů v příštích letech.

TSI bezpečnost v železničních tunelech Děkuji za pozornost