Bytová politika a podpora bydlení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Konference nejen Rezidencích 07. Potřeba vlastnit vs. výhoda nájmu Podpora vlastnického bydlení (americký sen) Rodinné kořeny 45 let, 2x stěhování, 60.
Bytové družstvo U Arény
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Regenerace sídliště Rochlice
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Nástroje na podporu bydlení v ČR Ekonomika bydlení a technické infrastruktury.
1 Možnosti financování projektů v oblasti vodohospodářské infrastruktury v ČR A. Programy spolufinancované z EU: 1. Operační program životního prostředí.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Deregulace nájemného Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Tisková konference
Analýza Centra ProEquality
Bydlení v obecních bytech
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
ZÁKLADY BYDLENÍ.
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
1. Ochrana kulturního dědictví Obnova a rozvoj vesnic Občanské vybavení a služby Investice do lesů 2.
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA STRAKONICE (= IPRM)
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Odborná sekce Rady kvality ČR „Kvalita v průmyslu a stavebnictví“ Poradenské služby v programech Operačního programu Podnikání a inovace 5. ledna 2009.
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
KONCEPCE BYTOVÉ POLITIKY DO ROKU 2020 MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ červen 2011.
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
Zadluženost domácností v ČR Smilovice 5. června 2007 Zdeněk Veselý MF ČR Názory a závěry prezentované dále jsou autorovy a nemusí tak být v souladu s postojem.
Vodohospodářská zařízení Šumperk, a.s.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
ODBOR POLITIKY BYDLENÍ
Občané za spokojené bydlení Srovnání privatizace v Praze Pracovní zasedání ZMČ
Státní fond rozvoje bydlení Konference o sociálním / dostupném / bydlení Jednací sál Senátu Parlamentu ČR JUDr. Ing. Eva Helclová Programy a.
Nájemní bydlení Municipality & Development. Nájemní bydlení Vysokoškolské koleje (PPP a jiné formy) Domovy mládeže – internáty Ubytovny.
Sociální bydlení z pohledu investiční podpory
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Hmotná nouze 29. června 2010 Bc. Ivana Šťastná vedoucí OSV
Povodně a finanční pomoc Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Tisková konference
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
TVORBA NÁJEMNÉHO Ing. David Slavata, Ph.D. Ekonomika bydlení.
Bydlení.
Zkušenosti z činnosti PIS programu PANEL OK ČKAIT Plzeň Ing. Václav Klíma.
MARKETINGOVÝ MIX.
Formování státní politiky bydlení EKBY- 6. přednáška 5. dubna 2005.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Podpora výstavby nájemních bytů formou přímého úvěru z prostředků SFRB JUDr. Jan Wagner Státní fond rozvoje bydlení pro seminář při ForArchu
Přednáška č. 9 Bytová politika.
FONDY EU Programové období
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Nájemní bydlení EKBY- 9. přednáška 26. dubna 2005.
Sociální bydlení Ekonomika bydlení Přednáška č duben 2006.
Bydlení českých seniorů a nedořešené problémy Ing. Milan T a r a b a předseda Sdružení nájemníků ČR.
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
STÁTNÍ FOND ROZVOJE BYDLENÍ. Výhody programu Panel žadatelům stačí pouze 10 % vlastních prostředků (v režimu de minimis), není třeba vyhlašovat.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Aktuální údaje o stavební výrobě a bytové výstavbě Tisková konference Stavebnictví.
Vývoj bytové politiky ve vybraných zemích SVE Ekonomika bydlení Přednáška č března 2007.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Podpora oprav domovních olověných rozvodů.
STÁTNÍ FOND ROZVOJE BYDLENÍ jednání Expertní skupiny manažerů IPRM Děčín Ing. Michal Pluta, ředitel Holdingového fondu SFRB.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
Národní dotační programy
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
odbor politiky bydlení
STÁTNÍ FOND ROZVOJE BYDLENÍ
BYDLENÍ PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PRIORITY ČSSD
TEZE ROZVOJE BYDLENÍ V PRAZE
Bytová politika v ČR, současnost a budoucnost
Transkript prezentace:

Bytová politika a podpora bydlení Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA Ministerstvo pro místní rozvoj Daniela.Grabmullerova@mmr.cz www.mmr.cz „Real Estate Market“, Praha, 14. června 2006

Koncepce bytové politiky Vláda schválila v březnu 2005. www.mmr.cz Střednědobý strategický dokument + krátkodobý program. Zohledňuje členství v EU (veřejná podpora, evropské fondy …).

Segmentace trhu s bydlením

Struktura bytového fondu

Problematický „zamrzlý“ segment

Struktura domovního fondu

Velikostní charakter bytu (= byt pro příslušný počet osob) Pořizovací ceny v Kč/m2 Podlažnost domu Výtah v domě Velikostní charakter bytu (= byt pro příslušný počet osob) I II III IV V VI 5 ano 20 300 19 300 18 500 18 100 18 700 4 ne 19 900 18 800 17 900 17 700 18 400 3 21 900 20 700 19 800 19 500 20 200 2 26 100 24 500 23 600 23 200 24 000 23 800

Dostupnost nového bydlení v ČR Pořizovací ceny nového bytu v bytovém domě -16 - 27 tis. Kč ve standardním kompletním provedení (v závislosti na počtu podlaží a na velikostní skladbě bytů). Ceny nových bytů na trhu – mezisídlení i vnitrosídlení diferenciace. Ceny starších bytů na trhu – dtto.

HDP na 1 obyvatele (EUR)

Populace v roce 2020

Počet bytů na 1000 obyvatel

Podlahová plocha nových bytů

Programy podpory 2006 Podpora výstavby nájemních bytů pro příjmově vymezené skupiny obyvatel. Podpora výstavby podporovaných bytů (důchodci, znevýhodněné osoby …). Podpora výstavby družstevních bytů (do výše „de minimis“). Podpora výstavby technické infrastruktury (do výše „de minimis“). Podpora výstavby a pořízení bydlení a podpora modernizace bydlení mladými rodinami.

Programy podpory 2006 Podpora oprav havarijních vad panelových bytových domů. Podpora komplexní regenerace panelových bytových domů – program PANEL. Podpora regenerace panelových sídlišť. Podpora oprav domovních olověných rozvodů. Podpora oprav bytového domu prostřednictvím fondů obcí. Podpora při řešení následků povodní.

Podpora „dočasného“ nájemního bydlení se sociálním určením Každý investor, který splní stanovené podmínky. Výstavba nového nájemního bytu pro příjmově vymezenou domácnost. 10 let „sociální bydlení“, poté „tržní“ nájemní bydlení podle místního trhu s byty. Žádná selektivita, žádná diskriminace. Průběžný „vznik a zánik“ sociálních bytů = prevence prostorové a sociální segregace.

Nájemné „regulované“ Nájemné dříve regulované formou maximální ceny = „cenového stropu“. Od konce roku 2002 „zamrzlé“; od března 2003 možné zvýšení dohodou obou stran (dříve byla taková dohoda nezákonná). Sektor „regulovaných“ nájemních bytů se zmenšuje – zejména privatizací obecních nájemních bytů a novými smlouvami ve volných bytech; v současné době – cca 750 tis. bytů.

Nájemné „regulované“ – byt 60 m2 Velikost obce – počet obyvatel po 1.7.1998 po 1.7.1999 po 1.7.2000 po 1. 7. 2001 po 1.7.2002 dosud do 10 tis. 735 803 842 876 911 10 až 50 t. 790 863 905 941 979 50 až 100 890 973 1 021 1 062 1 104 nad 100 t. 1 205 1 317 1 382 1 437 1 494 Praha 1 790 1 956 2 052 2 134 2 219

Výdaje na bydlení a nájemné

Nájemné na volném trhu Odhad počtu nájemních bytů na volném trhu - cca 160 tis. v celé ČR, z toho cca 40 tis. v Praze. Odhad počtu nájemních bytů na černém trhu (v „regulovaném“ sektoru) - cca 40 tis. v celé ČR, z toho cca 30 tis. v Praze.

Regulované nájemné závisí na velikosti, nikoli na lokalitě, nekryje náklady Praha 37 Kč/m2/měs.; K. Vary 18 Kč/m2/měs. Centrum města... Sídliště ...

Domácnost v „regulovaném“ bytě - 60 m2 I dobře situované rodiny – soudci, advokáti, manažeři, poslanci … V Praze – 2 200 Kč měsíčně  Domácnost v „neregulovaném bytě - 60 m2 Mladé rodiny – např. učitelé … V Praze – 10 000 Kč měsíčně 

Nájemné - „dvojí ceny“

Nájemné „Základem nájemního vztahu je buď skutečný nebo alespoň hypotetický konsensus obou smluvních stran kromě dalšího v otázce ceny (tj. nájemné stanovené dohodou nebo obvyklé, in eventum tržní).“ „Cenová regulace není neústavní, pokud vychází z tržních cen.“ „Nájemné musí odpovídat obvyklé ceně nájmu v daném místě a čase. „Regulace nájemného je pak výjimkou, která by měla být časově omezena na nutnou dobu.“.

Nájemné „Cenotvorné“ faktory – umělé! - (kategorie). Málo „skutečných“ údajů v potřebné „hustotě“; jedna „dolní“ hladina chápána jako srovnatelná (ale není!) – horní – trh. Zrušení neústavních předpisů, smluvní „posuny“ – tudíž nelze identifikovat „dolní“ hladinu (začala se částečně „roztahovat“ nahoru). Co je „horní“ hladina – když i „dole“ nastává smluvní změna? „Hladina“ už není hladina, ale „množina“ – společné je to, že je obecně nízká a že diferenciační znaky vznikly administrativně a „od stolu“ – nijak nesouvisí se situací na trhu (např. přeceněn vliv „kategorií“ a podceněn vliv lokality …).

Nájemné Předcházející pokusy o řešení – deformovaná (rozptýleně) hladina se „plošně“ zvyšovala – tím by se ale deformace prohloubila! Proto – nejprve je nutné současnou strukturu (obsahující důsledky umělé administrativní diferenciace) „rozbít“ - plus „dotáhnout na startovní čáru“ ………. a pak následně umožnit rozrůzňování vlivem skutečného trhu + přiměřená ochrana před excesy … (přirozený regulátor - obvyklá cena – obvyklé nájemné pro daný byt …) CÍL = směr TRH, nikoli směr KRYTÍ NÁKLADŮ! Plus rozložení do časového období …aktualizace.

Dříve regulované nájemné Současné nájemné C í l o v é n á j e m n é Dříve regulované nájemné Výše nájemného

Dříve regulované nájemné Současné nájemné C í l o v é n á j e m n é Dříve regulované nájemné Výše nájemného

Přechodné období po vstupu do EU - snížená sazba DPH Situace v členských zemích EU - sociální bydlení - jednotná definice není … Do konce roku 2007 - snížené DPH pro všechny stavby pro bydlení; v polovině roku 2007 – jednání o prodloužení „plošné“ výjimky … Do konce roku 2010 – opravy bydlení („práce s vysokým podílem lidské práce“) – příloha K Šesté směrnice ES. Od roku 2008 - pouze pro „sociální bydlení“? – příloha H Šesté směrnice ES.

… vliv předpisů Evropské komise! Po 1. květnu 2004 – poskytování jakékoli veřejné podpory podléhá pravidlům „state aid“. Nejen developeři, ale i bytová družstva a obce = „hráči na trhu“ - vyvíjejí „economic activity“ (nájem bytů). ►Podle ESD – pronajímání bytů = „undertaking“ (bez ohledu na nájemné, právní postavení, financování …). Výstavba i opravy … „Bezpečně“ - pouze v „malém rozsahu“, který nenarušuje hospodářskou soutěž = „de minimis“.

Veřejná podpora v rámci EU Evropská komise musí vždy být – v předstihu – informována o veškerých záměrech a programech veřejné podpory i jednotlivých podporách. Proces upraven Nařízeními Rady. Notifikace = stanovisko ke „slučitelnosti“ podpory. Podpora poskytnutá před tím, než Evropská komise přijme rozhodnutí, je nezákonná. Analogicky to platí i pro veškerý nájem, záruky za úvěry, nákup a prodej zboží … Stát, kraj, obec …i jimi zřízené organizace!

Další vývoj?

Nutné předpoklady Příznivé ekonomické prostředí (reálné příjmy, inflace …. Udržitelná dostupnost – zejména finanční. Odstranění cenových a právních deformací, zejména v nájemním sektoru. Jasná pravidla, včetně evropského rámce – komunitární i české právo, podpůrné nástroje … Zlepšení vymahatelnosti práva. Hospodárná, programově účinná a zacílená podpora ze strany veřejného sektoru.

Děkuji Vám za pozornost. gradan@mmr.cz www.mmr.cz