Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Advertisements

Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
VÝŽIVA – základní složky potravy
Metabolismus Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o funkci metabolismu člověka.
SACHARIDY Jsou organické sloučeniny, které obsahují atomy uhlíku, kyslíku a vodíku.
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Eva Vojířová Číslo materiálu 4_2_CH_15 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.
SACHARIDY.
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Sacharidy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-9-04.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se vznikem a tříděním sacharidů,
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Sacharidy.
Cukry Sacharidy, glycidy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Sacharidy a jejich význam ve výživě člověka
Rostlinná buňka Mgr. Helena Roubalová
Sloučeniny v organismech
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
SACHARIDY II.
SACHARIDY CUKRY RZ
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
Glukosa a její vznik.
Sacharidy (Cukry) VY_32_INOVACE_G2 - 18
Výživa buňky.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Zdravá výživa I Dagmar Šťastná.
Fotosyntéza a dýchání Fotosyntéza Dýchání
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák Sacharidy (z latiny saccharrum =„cukr“) Škrob Celulosa Glukosa Glykogen.
Sacharidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
CUKRY = SACHARIDY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
 Sacharidy patří mezi nejvýznamnější přírodní sloučeniny  Sacharidy vznikají fotosyntézou – pomocí slunečního záření vznikají z oxidu uhličitého.
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_13_Bílkoviny.
ŠkolaSOU a ZŠ Planá Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá PředmětPotraviny a výživa Tematický okruhÚvod.
Předmět:Suroviny Ročník: 1. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Dana Kopecká Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí s cukry, vznikem cukrů a rozdělení.
Přírodní látky 1. Sacharidy.
VY_32_INOVACE_475 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Rostliny.
Chemie 9. třída Vytvořil : Mgr. Tomáš Kordula
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_112_List
Co všechno už víte o fotosyntéze?
Buňka  organismy Látkové složení.
Získávání energie pro život
Monosacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Sacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
VY_52_INOVACE_21_ Vlastnosti rostlin
ROSTLINY - ŘASY Přírodopis VI..
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
PRÍRODNÉ LÁTKY CUKRY TUKY BIELKOVINY.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Název vzdělávacího materiálu Cukry
KVÍZ - SACHARIDY.
Význam a výskyt sacharidů
Transkript prezentace:

Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová

Seznam kapitol Vlastnosti glukózy Princip dýchání Přeměny glukózy Sacharidy Tuky Bílkoviny Další

Glukóza Vznik: Glukóza vzniká v rostlinách fotosyntézou. Seznam kapitol Glukóza C H O Vznik: Glukóza vzniká v rostlinách fotosyntézou. Vstupními látkami jsou oxid uhličitý a voda. Podmínkou fotosyntézy je chlorofyl. Vznik glukózy je endotermická reakce. Vlastnosti: bílá krystalická látka sladká chuť ve vodě rozpustná Molekula glukózy v chemické vazbě „konzervuje“ velké množství sluneční energie. Glukóza je zdrojem energie pro uskutečnění dalších chemických reakcí v rostlině. Glukóza jako zdroj energie koluje i v krvi živočichů. Další

Živočich vdechne vzduch se 6 molekulami kyslíku Seznam kapitol Dýchání Živočich vdechne vzduch se 6 molekulami kyslíku Reakce C H O O O O Glukóza v krvi O O O O O O O O O Kyslík ze vzduchu Glukóza v potravě C H O O + 6 Další

Živočich vydechne oxid uhličitý Seznam kapitol Dýchání H O H O Energie Živočich vydechne oxid uhličitý a vodní páru C H O C O C O O O O H O O H O O C O O C O H O H O C O C H O O + 6 C O + 6 + 6 energie H O Chemickou reakcí se uvolnila energie uložená v chemické vazbě glukózy. Další

Fotosyntéza a dýchání 6 + 6 + energie + 6 6 + energie +6 + 6 Seznam kapitol C H O Fotosyntéza: 6 C O + 6 H O + energie + 6 O C H O Dýchání: Další 6 + energie +6 H O + 6 C O O

Přeměny glukózy SACHARIDY BÍLKOVINY TUKY Seznam kapitol Přeměny glukózy I rostliny potřebují energii pro další chemické děje ve svých organismech. Část vzniklé glukózy tedy rostlina následně rozkládá, aby získala energii, stejně jako to dýcháním činí živočichové. Většinu glukózy ale i tak rostlina přeměňuje dál na látky, které potřebuje na svůj růst, květ a vytváření semen. Rostlina vytváří: SACHARIDY BÍLKOVINY TUKY Další

Sacharidy cukry škroby celulóza amylóza – bramborový škrob Seznam kapitol Sacharidy cukry škroby celulóza amylóza – bramborový škrob Škroby rostliny ukládají i do semen. Nejvíce škrobů mají v semenech obiloviny. glukóza fruktóza sacharóza – hroznový cukr – třtinový a řepný cukr – ovocný cukr maltóza – sladový cukr Celulóza tvoří buněčnou stěnu rostlin. Celulóza slouží rostlinám také jako výztuha. Zpevňuje jejich tělo, aby mohly lépe přijímat sluneční záření. Tyto látky slouží jako zásoba energie pro růst rostliny bez fotosyntézy Další

Seznam kapitol Tuky Tuky slouží rostlinám k tomu, aby mohly uložit energii pro budoucí generaci. Klíčící rostlina musí žít ze zásobních látek, dokud nevytvoří kořínek a první zelené listy. Proto také nejvíce tuků obsahují právě semena rostlin. Pro obsah tuků v semenech pěstujeme mnoho druhů rostlin. Například: slunečnici, řepku olejku, len a různé dýně. Pro výrobu tuků se používají také vlašské nebo kokosové ořechy. Olej obsahují i „burské oříšky“, což jsou ve skutečnosti hlízy podzemnice olejné. Další

Bílkoviny Seznam kapitol Bílkoviny jsou základní látkou živých organismů, tedy nejen rostlin, ale i živočichů. Všechny životní funkce v rostlinných i živočišných orgánech zajišťují právě bílkoviny. Bílkovinou je i chlorofyl, který umožňuje fotosyntézu. Základem bílkovin jsou aminokyseliny, tedy látky, které obsahují funkční skupinu NH2. K vytváření bílkovin rostlina potřebuje získávat nejen kyslík a vodu pro fotosyntézu samotnou, ale i další látky pro následné přeměny organických sloučenin. Mezi prvky nezbytné ke vzniku bílkovin patří dusík, fosfor a síra. Živočichové jsou schopni přeměnit rostlinné bílkoviny na bílkoviny svého těla, ale nejsou schopni si bílkovinu vytvořit z jiných látek, než právě z bílkovin. Konec