Řízení o veřejné podpoře (notifikace) •Rozhodovací monopol Evropské komise •EK má v oblasti rozhodování o veřejné podpoře pravomoci vůči všem členským.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Řízení a postupy při správě daní
Veřejná podpora – smysl regulace jejího poskytování
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 13. května 2013.
Vedení správního řízení
Nástroje územního plánování
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 12. května 2014.
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Modernizace procesních předpisů EU pro veřejnou podporu Ondřej Dostal Stálé zastoupení ČR při EU.
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Ochrana práv ve veřejné správě
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
Občanské soudní řízení II.
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ, ÚČAST VEŘEJNOSTI PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ.
BRUSEL Ia Tomáš Břicháček Seminář ČAK Uznávání a výkon.
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Komanditní společnost
Správní řád č. 500/2004 Sb. Publikovaný právní úprava pro vedení správního řízení, platná od , jež zrušila stávající zákon č. 71/1967.
Řízení před Soudním dvorem EU
Správní právo procesní
Oznamovací povinnost správních orgánů podle nařízení 764/2008 ProCoP setkání
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řízení o přestupcích.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Správní řízení v oblasti veřejné podpory
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
rávo Evropské unie –P základní prameny Sytém práva Evropské unie je jiný, než systém práva ČR. Tvoří ho: 1.Primární právo 2.Sekundární právo 3.Obecné.
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Systém kontrolní činnosti SEI
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
Systém kontrolní činnosti SEI
BT502Z – TPP – Zvláštní část
Veřejné podpory. Úvodem evropské právo zakazuje veřejné podpory, které upřednostňují některé podniky před jinými, protože narušují hospodářskou soutěž.
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
Předsoudní stadium trestního řízení
Právo hospodářské soutěže
Evropský exekuční titul pro nesporné nároky
Exekuce Výkon rozhodnutí.
Monika Matysová.  řízení o porušení povinnosti  žaloby na orgány EU:  a)řízení na neplatnost  b) řízení na nečinnost  náhrada škody  řízení o předběžné.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Některé právní aspekty čerpání dotací z evropských fondů JUDr. Jan Brodec, LL.M., Ph.D.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
H ARMONIZACE PRÁVEM EU 1. B) PROVÁDĚNÍ ČLENSKÝMI STÁTY Při provádění různých opatření - zejména programů - spolupůsobí členské státy  Oznamují Komisi.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
JUDr. Simeona ZIKMUNDOVÁ
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
Žaloby k Soudnímu dvoru EU
Žaloby k Soudnímu dvoru EU
GBER – interpretace a často kladené otázky
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Obecný daňový proces.
Řízení před soudy EU Prezentace 2015.
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Charakteristika veřejné obchodní společnosti
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Seminář pro příjemce podpory z OP VK
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
GDPR a budoucí redakční praxe
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

Řízení o veřejné podpoře (notifikace) •Rozhodovací monopol Evropské komise •EK má v oblasti rozhodování o veřejné podpoře pravomoci vůči všem členským státům •Zákaz poskytnutí veřejné podpory před rozhodnutím EK

Nutnost notifikace •Jakoukoliv plánovanou veřejnou podporu jsou poskytovatelé povinni notifikovat •Jakoukoliv změnu schválené veřejné podpory je nutno notifikovat Podpora poskytnutá před rozhodnutím Komise je protiprávní (nezákonná). Zákaz poskytnout podporu před schválením komisí je absolutní a přímo účinný!!!!

Řízení •Proces se řídí Nařízením 659/1999 a Nařízení 754/2004 (obsahuje notifikační formuláře) -opatření zakládající VP je třeba oznámit EK v dostatečném předstihu -je nutné uvést všechny nezbytné údaje (jinak dochází k průtahům) -právo použít národní (jednací) jazyk -použití anglického jazyka = urychlení řízení

Fáze řízení 1.Předběžné posouzení -ihned po obdržení notifikace -trvá 2 měsíce (pokud nedochází k doplňování informací) -končí rozhodnutím komise: oznamované opatření nepředstavuje podporu oznamované opatření představuje podporu, která je však podle zjištění EK slučitelná se společným trhem existují pochybnosti o slučitelnosti = rozhodnutí o zahájení formálního šetření

Fáze řízení Fáze předběžného posouzení trvá max. 2 měsíce. Pokud se v té době EK nevyjádří = souhlas Pokud je třeba v této době dodat informace – lhůta se prodlužuje. Pokud poskytovatel na žádost EK o informace nereaguje, má se za to, že notifikaci stáhl.

Fáze řízení 2. Formální vyšetřovací řízení -účelem je bližší posouzení opatření -Zainteresované strany a poskytovatel mohou do 1 měsíce předložit připomínky (okruh zainteresovaných stran může být velmi široký) -Možnost zpětvzetí notifikace -Lhůta 18 měsíců, která může být prodloužena -Po uplynutí této lhůty rozhodne EK na žádost státu do 2 měsíců

Fáze řízení Závěry formálního vyšetřovacího řízení: •Nejde o veřejnou podporu •Kladné rozhodnutí – po provedení úprav poskytovatelem je podpora slučitelná •Podmíněné rozhodnutí – kladné rozhodnutí doplněné o podmínky, po jejichž splnění lze podporu poskytnout •Záporné rozhodnutí – jde o neslučitelnou veřejnou podporu, nelze realizovat

Nezákonná veřejná podpora Podpora, kterou členský stát (poskytovatel) poskytl před tím, než EK přijala rozhodnutí (nebo která nebyla vůbec oznámena) -je uplatňován stejný dvoufázový přístup – předběžné posouzení a formální šetření -EK je povinna přezkoumat bez ohledu na zdroj informací (v praxi může kdokoliv kohokoliv „udat“) -EK disponuje rozsáhlým aparátem, který zkoumá akty potencionálních poskytovatelů, zda nezakládají veřejnou podporu (a to např. až do úrovně regionálního tisku)

Nezákonná veřejná podpora -členský stát má v průběhu řízení právo předložit připomínky -EK má právo pozastavit veřejnou podporu -EK má právo přikázat prozatímní navrácení veřejné podpory za předpokladu, že: nejsou pochybnosti, že jde o VP je nutno ihned jednat existuje závažné riziko nenapravitelné škody pro soutěžitele Nejde o rozhodnutí o navrácení podpory!!!!

Rozhodnutí o navrácení podpory -pokud nezákonná veřejná podpora není slučitelná se společným trhem -podpora je navracena včetně úroku podle příslušné úrokové sazby stanovené EK (úrok se počítá od data, kdy má příjemce podporu k dispozici) -navracení podpory probíhá podle legislativy členského státu (neexistují specielní procesní pravidla EU) -dojde.-li k prodlení při realizaci takového rozhodnutí – EK může záležitost postoupit ESD -rozhodnutí EK je přezkoumatelné ESD

Kontrola -EK provádí kontrolu pomocí výročních zpráv (scoreboardu) -Kontrolu na místě

Kontrola na místě -zástupci EK jsou oprávněni vstupovat do budov a na pozemky -Požadovat ústní vysvětlení -Prohlížet účetní knihy a jiné obchodní záznamy a pořizovat z nich kopie EK informuje členský stát o kontrole a totožnosti kontrolorů v přiměřené době předem Zástupci členského státu mají právo se kontroly účastnit

Donucovací prostředky v případě odporu kontrolovaného subjketu -Členský stát je povinen poskytnout EK veškerou nezbytnou součinnost -Členský stát je povinen provést další nezbytná opatření

Neplnění rozhodnutí EK -EK je oprávněna předložit záležitost přímo ESD -ESD postupuje podle čl. 228 Smlouvy o ES: ESD může uložit poskytnutí paušální částky nebo penále navržené EK!!!!!

Povinnosti poskytovatelů veřejné podpory •Notifikovat určité opatření, •Vyčkat na souhlasné rozhodnutí Komise •Respektovat rozhodnutí a podmínky v něm obsažené

Oprávnění poskytovatelů veřejné podpory •Právo vyjádřit se k jednotlivým úkonům Komise

Povinnosti Komise •Vydat rozhodnutí v předepsaných lhůtách •Umožnit dotčeným členským státům a třetím stranám podat své připomínky •Zachovávat obchodní tajemství •Publikovat rozhodnutí v Official Journalu

Oprávnění Komise •Vyžadovat doplnění podkladů a informací nezbytných pro vydání rozhodnutí •Rozhodnout o zastavení poskytování veřejné podpory či o jejím prozatímním navrácení •Uložit v rozhodnutí podmínky •Revokovat rozhodnutí, které bylo založeno na nepřesných údajích a informacích •Vyžadovat po členském státě zaslání výroční zprávy o existujících programech veřejné podpory •Provádět místní šetření ve věcech VP •Přijmout prováděcí předpisy týkající se notifikace, zpráv, počítání lhůt, úrokových sazeb.

Oprávnění třetích stran Patří sem členský stát, jakákoliv osoba, podnik, asociace podniků, jejichž zájmy mohou být poskytnutím VP dotčeny, zejména příjemce VP, konkurenti příjemce VP a obchodní svazy. -Mohou ve stanovené lhůtě poslat své připomínky, -Mohou namítat prakticky cokoliv (námitky by měly především směřovat proti narušení soutěže a dotčení obchodu) -Mohou podat podnět na poskytnutí nezákonné veřejné podpory -Mohou zůstat v anonymitě (tím se bránit proti případným odvetným opatřením)

Opravné prostředky proti rozhodnutí Komise 1.Soudní přezkum rozhodnutí Komise - přezkoumává ESD nebo SPS 2.Žaloba na zrušení rozhodnutí Komise -přezkoumává ESD nebo SPS -může podat subjekt, vůči němuž rozhodnutí směřuje 3.Žaloba směřující proti nečinnosti Komise -rozhoduje ESD nebo SPS -Podávají členské státy nebo orgány Společenství -Tam, kde Komise neplní povinnosti uložení Smlouvou o ES

Žaloba na náhradu škody •Škoda, která vznikla porušením povinnosti Komise nebo jejích zaměstnanců •Lze ji podat i proti rozhodnutím Komise týkajícím se veřejné podpory, a to zpravidla tehdy, pokud taková rozhodnutí budou ze strany ESD zrušena •Podat žalobu mohou jak členské státy, tak fyzické a právnické osoby •Rozhoduje o nich ESD