Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

GBER – interpretace a často kladené otázky

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "GBER – interpretace a často kladené otázky"— Transkript prezentace:

1 GBER – interpretace a často kladené otázky
Ing. Václav Hromada Oddělení veřejné podpory, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Konference o veřejné podpoře 17. května 2017

2 Obsah Podnik jako skupina (group level)
Přezkum kritérií podniku v obtížích Zahájení prací na projektu Odečítání provozního zisku Doba trvání programu a informační povinnost

3 GBER GBER = Nařízení Komise (EU) č. 651/2014
Nejpoužívanější právní titul – 90% objemu VP Přímo aplikovatelné členskými státy Účinné od , připravuje se revize

4 Interpretace GBER Web ÚOHS: narizeni-o-blokovych-vyjimkach-gber.html, Návod na administraci GBER – Frequently asked questions (čvn 2015, bře 2016) _gber_en.pdf Konzultace, stanoviska ÚOHS Dotazy na DG COMP (prostřednictvím ÚOHS): Platforma e-State aid Wiki Konzultace / prenotifikace

5 1. Podnik jako skupina (group level)
Dle judikatury Podnik = celá hospodářská entita se společným zdrojem kontroly Přezkum podniku v obtížích, inkasního příkazu, „jediného investičního projektu“ (u regionální podpory) Posouzení všech subjektů ve skupině ≈ „propojené podniky“ podle čl. 3 (3) Přílohy I – Definice MSP ≠ „jeden podnik“ podle Nařízení č. 1407/2013 ! Přičemž „kontrolu“ EK vykládá jako „moc řídit finance a provoz entity za účelem získání prospěchu z jejích aktivit“

6 2. Přezkum kritérií podniku v obtížích
Kritéria v čl. 2 (18) – A) až E) Přezkum jak u žadatele, tak u celé skupiny Pokud skupina v obtížích  nelze poskytnout VP Pokud pouze žadatel v obtížích  lze poskytnout VP za podmínky dodatečného financování skupinou Konsolidované finanční výkazy, případně metoda sčítání údajů jednotlivých subjektů U programů s velkým počtem žadatelů stačí čestná prohlášení, ale je nutné provádět kontroly věrohodnosti

7 3. Zahájení prací na projektu
Motivační účinek = žádost je předložena před zahájením prací na projektu  čl. 6 (2) Zahájení prací = zahájení stavebních prací / první právně vymahatelný závazek objednat zařízení či jiný závazek, v jehož důsledku se investice stává nezvratnou  čl. 2 (23) Zahájení prací ≠ nákup pozemků, přípravné práce

8 3. Zahájení prací na projektu
První právně vymahatelný závazek, v jehož důsledku se investice stává nezvratnou? NENÍ vypsání výběrového řízení, pokud jej zadavatel může jednostranně zrušit, aniž by vybral dodovatele NENÍ podpis smlouvy s dodavatelem prací, pokud smlouva umožňuje před zahájením plnění jednostranné odstoupení bez sankce, případně její účinnost je podmíněna obdržením podpory

9 4. Odečítání provozního zisku
U některých kategorií podpor: Max. intenzita = způsobilé náklady – provozní zisk z investice Provozní zisk se odečte ex ante nebo se uplatní claw back mechanismus distribuční sítě dálkového vytápění (čl. 46) energetická infrastruktura (čl. 48) kultura a zachování kulturního dědictví (čl. 53) sportovní a multifunkční rekreační infrastruktura (čl. 55) místní infrastruktura (čl. 56)

10 4. Odečítání provozního zisku
Provozní zisk = diskontované výnosy – diskontované provozní náklady za dobu životnosti investice  čl. 2 (39) Doba životnosti = doba po kterou investice bude přinášet hospodářský užitek (ekonomická životnost); doba odepisování dle běžných účetních standardů Umožněn přiměřený zisk – použitím vhodné diskontní sazby (EK uvádí 4%, ale lze i vyšší, např. ve výši WACC) REASONABLE PROFIT

11 5. Doba trvání programu a informační povinnost
Doba trvání – musí být vymezena pro účely oznámení programu podle GBER OD data vstupu programu (režimu) v účinnost Datum účinnosti právního předpisu, který vymezuje pravidla Datum zahájení poskytování podpory Datum vyhlášení první výzvy k podávání žádostí v programu DO data možného poskytnutí (nikoli vyplacení) podpory poslednímu příjemci

12 5. Doba trvání programu a informační povinnost
Informační povinnost – každoročně do podat infomace o výši vyplacených částek veřejné podpory  čl. 11(b) a § 5(1)(a) z. 215/2004 Sb. Poskytnutí VP = účinnost právního aktu, kterým příjemce získává na podporu právní nárok Vyplacení VP = faktický převod finančních prostředků

13 5. Doba trvání programu a informační povinnost - příklad
Oznámená doba trvání programu (režimu): Právní akt zakládající právní nárok na podporu poslednímu příjemci nabyde účinnosti nejpozději k  ukončení opatření Poté dochází k faktickému proplácení podpor (do ) Informační povinnost k programu je tedy nutné plnit do

14 Děkuji za pozornost!


Stáhnout ppt "GBER – interpretace a často kladené otázky"

Podobné prezentace


Reklamy Google