LEGISLATIVA KRIZOVÝCH SITUACÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Systém hospodářských opatření pro krizové stavy
Advertisements

Správní právo Pojem správního práva.
Veřejná moc a veřejná správa
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Veřejná správa – úvod.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele II Mgr. František Šejnost
Historické milníky evropského práva
Legislativní proces J.Kožiak.
Soustava veřejných rozpočtů II.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Lekce III – Antidopingová politika Cíle antidopingové politiky
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
PRÁVNÍ VZTAH SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Mezinárodní humanitární právo
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Sankce a omezující opatření Ministerstvo průmyslu a obchodu Licenční správa
Licenční správa říjen 2008 KONTROLA EXPORTU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ- SOUČASNÝ VÝVOJ PRÁVNÍ PŘEDPISY ES V OBLASTI KONTROLY VÝVOZU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ A.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Kontrola veřejné správy I.
Materiál objasňuje žákům, že zákonů je mnoho a musí být rozděleny podle okruhů lidského života.
Struktura a principy Evropského práva
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Evropská Unie.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Státní správa Petr Machala.
Životní prostředí jako veřejný statek
Státní správa.
EU legislativa v oblasti kontroly vývozu zboží dvojího použití Ing. Zora Ondrejčíková Licenční správa Oddělení mezinárodních kontrolních režimů 10. listopadu.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
ZÁKLADY TEORIE PRÁVA III. Normativní právní akty Právní normy I.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
Vybraná odborná terminologie Přehled základní legislativy.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
T 11 Ústavní základy zajišťování bezpečnosti České republiky Mgr. Tomáš Zbořil Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Havarijní plán kraje.
PRÁVNÍ ŘÁD ČESKÉ REPUBLIKY
Obecná část rozpočtového práva II
Správa sociálního zabezpečení
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Obecně o veřejné správě
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Transkript prezentace:

LEGISLATIVA KRIZOVÝCH SITUACÍ

PRÁVNÍ ASPEKTY KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ STÁTU krizová opatření v rámci krizového řízení státu provádějí zpravidla orgány státní správy krizová opatření se zpravidla realizují i prostřednictvím omezování zájmu jednotlivce před veřejnými zájmy stát musí zabezpečit, aby ani v krizových situacích nedošlo k bezpráví a musí garantovat aspoň nejnutnější rozsah práv a svobod proto musí už před vznikem krizové situace na území státu existovat právní úprava přesně vymezující čas, způsob a rozsah zásahu do práv a svobod občanů krizové řízení státu je založeno na zvláštním mechanizmu výkonu veřejné moci: uplatňování specifických prostředků výkonu veřejné moci (určitá mocenská oprávnění státních orgánů a dalších subjektů) specifické institucionální zabezpečení státu (bezpečnostní systém)

PRÁVNÍ ASPEKTY KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ STÁTU Úlohou státu v období krizových stavů tedy je: garantovat nezbytně nutný rozsah práv a svobod občanů chránit občany před bezprávím materiálně a technicky pomáhat občanům překonávat důsledky krizového jevu vytvořit podmínky pro přežití občanů uvolnit dočasné síly, prostředky a zdroje na řešení krizového jevu Legislativa představuje: tvorbu právních norem činnost zákonodárných sborů zákonodárnou moc (zákonodárství) Legislativní proces se uskutečňuje těmito kroky: zákonodárná iniciativa (vláda, výbory parlamentu, poslanci) připomínkování a projednání návrhu hlasování o návrhu a jeho schválení vyhlášení (publikace) právní normy j

LEGISLATIVA KRIZOVÝCH SITUACÍ Představuje: proces tvorby právních norem na úseku krizového řízení (tj. na úseku prevence vzniku krizových situací, přípravy na jejich řešení, vlastní řešení, jakož i odstraňování negativních následků krizových situací) činnost vlády a věcně příslušných ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy při přípravě návrhů právních norem na úseku krizového řízení a jejich předkládání parlamentu na schválení Zabývá se tvorbou právních norem na úseku: obrany státu ochrany občanů, majetku a životního prostředí vnitřní bezpečnosti a zabezpečování pořádku ve státě a v jednotlivých regionech

HIERARCHICKÁ STRUKTURA PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ ČR Ústava České republiky ústavní zákony mezinárodní smlouvy o lidských právech a základních svobodách zákony a ostatní mezinárodní smlouvy nařízení vlády, vyhlášky jednotlivých rezortů, výnosy ústředních orgánů státní správy obecně závazné vyhlášky a nařízení samosprávných územních celků

MEZINÁRODNÍ HUMANITÁRNÍ PRÁVO MEZINÁRODNÍ DOHODY VÁLEČNÉHO PRÁVA neexistovalo mezinárodní humanitární právo války se vedly jen podle zvykového práva postupné vytváření norem mezinárodního humanitárního práva následně i úpravy zásad vedení ozbrojeného boje mezi státy 2. polovina 19. století MEZINÁRODNÍ DOHODY VÁLEČNÉHO PRÁVA obecně platné o pozemních bojích o námořních bojích o leteckých bojích o neutralitě o zbraních mezinárodními smlouvami musí být zabezpečena ochrana lidských práv a základních svobod i ve specifických situacích v průběhu válečných konfliktů nikdy není možné zrušit práva uvedená v čl. 4, ods. 2 Paktu o občanských a politických právech právo na život zákaz mučeni a nelidského zacházení zákaz otroctví a nevolnictví zákaz věznění pro neschopnost plnit smluvní závazky zákaz retroaktivity trestního práva právo na uznání právní subjektivity právo na svobodu myšlení, vyznání a náboženství

1863 ŽENEVA 1864 ŽENEVA 1868 PETROHRAD 1899 HAAG 1907 HAAG 1909 LONDÝN CHRONOLOGIE PŘIJÍMÁNÍ MEZINÁRODNÍCH PRÁVNÍCH NOREM na úseku humanitárního práva 1863 ŽENEVA založen Mezinárodní výbor pro pomoc raněným (později MV ČK) 1864 ŽENEVA Ženevská dohoda o zlepšení podmínek raněných v armádách v poli 1868 PETROHRAD Deklarace o zákazu používáni výbušných nábojů ve válce 1899 HAAG Deklarace o zákazu střel „dum-dum“ 1907 HAAG přijato devět Haagských dohod 1909 LONDÝN Deklarace týkající se práva v námořní válce (nikým neratifikovaná) 1913 OXFORD vydány zákony námořní války (Příručka institutu mezinárodního práva) 1922-3 HAAG Pravidla vzdušného boje (nedohodli se na závazné formě) 1925 ŽENEVA Protokol o zákazu používání dusivých, otravných anebo podobných plynů a bakteriologických prostředků ve válce 1928 HAVANA Dohoda o válečné neutralitě 1930 LONDÝN Dohoda o operacích pod vodou 1935 WASHINGTON Dohoda o ochraně uměleckých a vědeckých institucí a historických památníků 1936 LONDÝN Dohoda o operacích pod vodou 1949 ŽENEVA přijaty čtyři Ženevské dohody /ranění, zajatci, civilní osoby) 1954 HAAG Dohoda o ochraně kulturních památek v době ozbrojeného konfliktu 1977 ŽENEVA dva dodatkové protokoly k Ženevským dohodám z  r. 1949 1980 ŽENEVA Dohoda o zákazu (obmezení) použiti určitých druhů konvenčních zbraní

TVORBA PRÁVNÍHO ŘÁDU NA ÚSEKU BEZPEČNOSTI v Evropské unii EVROPSKÁ UNIE je postavena na třech pilířích Evropská společenství volný pohyb zboží volný pohyb osob svobodné poskytování služeb volný pohyb kapitálu společná zemědělská a dopravní politika politika životního prostředí hospodářská a měnová unie Společná zahraniční a bezpečnostní politika ochrana společných hodnot, základných zájmů a nezávislosti unie posilnění bezpečnosti EÚ a jejich členů obrana míru a upevňování mezinárodní bezpečnosti podpora mezinárodní spolupráce rozvoj a upevňování demokracie, právního státu  respektováni lidských práv a základných svobod Spravedlnost a vnitřní bezpečnost poskytování azylu vydávání zločinců boj s organizovaným zločinem ochrana před obchodem s drogami spolupráce justičních orgánů  ochrana vnějších hranic činnost Interpolu 1. PILÍŘ 2. PILÍŘ 3. PILÍŘ základ položil Jednotný evropský akt ze 17. 2. 1986 a Maastrichtská smlouva nazývaná též Smlouva o EÚ ze 7. 2. 1992

NÁSTROJE KRIZOVÉHO MANAGEMENTU Evropské unie Základní nástroje určené na podporu procesu řešení politických krizí (také i jiných krizových jevů v třetích zemích) politická opatření bilaterální dohody vztahy s regionálními organizacemi sankce a jiná represivní opatření podpora třetích zemí specializované sektorové nástroje mimořádná finanční podpora dlouhodobé geografické nástroje mechanizmus rychlé reakce na krizi zastaveni podpory trvalá připravenost poskytnout podporu a možnost použiti přechodných podporných opatření humanitární pomoc podpora dlouhodobého rozvoje další v souladu s konkrétními podmínkami

krizového managementu krizového managementu OBECNÁ LEGISLATIVA oborová legislativa krizového managementu ostatní legislativa krizového managementu státní a územní správy krizového managementu obrany utajovaných skutečností a ochrany osobních údajů podoblasti oblasti hospodářských opatření obecně životní prostředí životního prostředí ovzduší voda jaderné bezpečnosti a zákazu chemických zbraní nebezpečné chemické látky a přípravky chemických látek a odpadů odpady

prováděcí předpisy č.1/1993 Sb., Ústava České republiky č.2/1993 Sb., Usnesení předsednictva České národní rady o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky  č.110/1998 Sb., Ústavní zákon o bezpečnosti České republiky prováděcí předpisy č.239/2000 Sb., Zákon o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů  č.240/2000 Sb., Zákon o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)  č.241/2000 Sb., Zákon o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů         K zákonu č.239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému č.463/2000 Sb., Nařízení vlády o stanovení pravidel zapojování do mezinárodních záchranných operací, poskytování a přijímání humanitární pomoci a náhrad výdajů vynakládaných právnickými osobami a podnikajícími fyzickými osobami na ochranu obyvatelstva, ve znění novely č.527/2002 Sb. č.328/2001 Sb., Vyhláška Ministerstva vnitra, o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému, ve znění novely č.429/2003 Sb. č.380/2002 Sb., Vyhláška Ministerstva vnitra k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva K zákonu č.240/2000 Sb., o krizovém řízení  č.462/2000 Sb., Nařízení vlády k provedení § 27 odst. 8 a § 28 odst. 5 zákona č.240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění novely č.36/2003 Sb. č.75/2001 Sb., Vyhláška, kterou se stanoví báňsko-technické podmínky pro zřizování, využití a ochranu důlních děl pro využití při krizových situacích pro uplatňování preventivních, technických a bezpečnostních opatření a provádění kontrol č.281/2001 Sb., Vyhláška, kterou se provádí § 9 odst.3 písm. a) zákona č.240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění novely č.237/2003 Sb. K zákonu č.241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy č.498/2000 Sb., Vyhláška Správy státních hmotných rezerv o plánování a provádění hospodářských opatření pro krizové stavy