Význam předběžného opatření v řízení o přezkoumání úkonů zadavatele Konference „Zkušenosti s dohledem nad zadáváním veřejných zakázek“ JUDr. Martin.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v České republice
Dozor Dozor nad výkonem samostatné působnosti obce krajský úřad MV
Zápisy právních vztahů k nemovitostem
Vedení správního řízení
DOVOLÁNÍ.
Žaloby a petity v občanském soudním řízení
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Dohled nad zadáváním veřejných zakázek a koncesí v ČR.
Správa EKO daní celními orgány
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
Občanské soudní řízení II.
Martina Kotrčová, Martina Rychlíková, Marie Tošovská 1. Ročník VSRR
BRUSEL Ia Tomáš Břicháček Seminář ČAK Uznávání a výkon.
Právo pro podnikatele II
1 NOVÝ ZÁKON O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách účinnost: prováděcí vyhlášky: 239/2004 Sb. - zadávací dok. stavby 240/2004.
Správní řád č. 500/2004 Sb. Publikovaný právní úprava pro vedení správního řízení, platná od , jež zrušila stávající zákon č. 71/1967.
Správní právo procesní
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Žádost rozhodnutí odvolání
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řízení o přestupcích.
Sankce a ochranná opatření v přestupkovém právu
UZNÁNÍ A PROHLÁŠENÍ VYKONATELNOSTI ROZHODNUTÍ
Nadežda Oravcová Silvia Kozelková
Veřejnoprávní smlouvy, opatření obecné povahy
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
VZTAH SOUDNICTVÍ OBECNÉHO A ROZHODČÍHO PŘEDNÁŠKA Č. 4.
Řízení o přestupcích M. Horáková.
Správní řízení M. Horáková Přednáška Správní řízení 5.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
Opravné a dozorčí prostředky ve správním řízení
Řízení ve věcech důchodového a nemocenského pojištění
ADR a rozhodčí řízení Přednáška 7-8 VŠFS Určení práva pro rozhodování sporů Vnitrostátní spory Podle příslušné smlouvy Obchodní zvyklosti Mezinárodní.
Exekuce Výkon rozhodnutí.
Správní řád -vybrané instituty
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Veřejnoprávní smlouvy
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Povolení kácení dřevin rostoucích mimo les
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Novela zákona o veřejných zakázkách
Rozhodčí řízení Přednáška 7-8 VŠFS 2015.
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Zákon č. 255/2012 o kontrole (kontrolní řád)
Umisťování staveb.
Rozhodčí řízení Přednáška 10 VŠFS 2016.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Změny v oblasti dohledu nad zadáváním veřejných zakázek a koncesí
Procesní prostředky regulace správního řízení
Novelizace přezkumných směrnic
Novinky v předškolním vzdělávání
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Zahájení a průběh správního řízení Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

Význam předběžného opatření v řízení o přezkoumání úkonů zadavatele Konference „Zkušenosti s dohledem nad zadáváním veřejných zakázek“ JUDr. Martin Nedelka/Mgr. Kateřina Jandová, advokátní kancelář Gleiss Lutz Brno, 27. listopadu 2007 Notizen

Institut předběžného opatření – obecně Prozatímní úprava právních (ne faktických!) poměrů účastníků řízení do doby, než bude věc rozhodnuta ÚOHS § 61 SpŘ § 117 ZVZ (lex specialis) Čl. 2 směrnice Rady 89/665/EHS o koordinaci právních a správních předpisů týkajících se přezkumného řízení při zadávání veřejných zakázek na dodávky a stavební práce Notizen

Institut předběžného opatření – obecně § 61 SpŘ (1) Správní orgán může z moci úřední nebo na požádání účastníka před skončením řízení rozhodnutím nařídit předběžné opatření, je-li třeba, aby byly zatímně upraveny poměry účastníků, nebo je-li obava, že by bylo ohroženo provedení exekuce. Předběžným opatřením lze účastníkovi nebo jiné osobě přikázat, aby něco vykonal, něčeho se zdržel nebo něco strpěl, anebo zajistit věc, která může sloužit jako důkazní prostředek, nebo věc, která může být předmětem exekuce. (2) O požádání účastníka o předběžné opatření musí být rozhodnuto do 10 dnů. Rozhodnutí se oznamuje jen tomu, koho se týká, popřípadě též jinému účastníkovi, který o jeho vydání požádal. Odvolání proti rozhodnutí o nařízení předběžného opatření nemá odkladný účinek; může je podat pouze účastník, kterému se rozhodnutí oznamuje. (3) Správní orgán předběžné opatření zruší rozhodnutím bezodkladně poté, co pomine důvod, pro který bylo nařízeno. Neučiní-li tak, pozbývá před-běžné opatření účinnosti dnem, kdy se rozhodnutí ve věci stalo vykonatelným nebo nabylo jiných právních účinků. (4) Osoba, které bylo oznámeno rozhodnutí o zajištění věci, je povinna tuto věc správnímu orgánu vydat. Není-li věc v určené lhůtě správnímu orgánu vydána, může být tomu, kdo ji má u sebe, odňata. O vydání nebo odnětí zajištěné věci se sepíše protokol, v němž se uvede též popis zajištěné věci. Osobě, která věc vydala nebo jíž byla věc odňata, správní orgán nebo úřední osoba provádějící odnětí věci vystaví potvrzení. Pozbylo-li předběžné opatření účinnosti, vrátí se věc osobě, které byla zajištěna, nemůže-li být předmětem exekuce.

Institut předběžného opatření – obecně § 117 ZVZ (1) Úřad může před vydáním rozhodnutí podle § 118 v rozsahu nezbytně nutném na návrh účastníka řízení nebo z moci úřední k zajištění účelu řízení nařídit zadavateli toto předběžné opatření: a) zakázat uzavřít smlouvu v zadávacím řízení, nebo b) pozastavit zadávací řízení. (2) Návrh na nařízení předběžného opatření vedle obecných náležitostí podání musí obsahovat přesné označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli bezprostředně hrozí újma na jeho právech, příslušné důkazy, a čeho se navrhovatel předběžným opatřením domáhá. Nemá-li návrh stanovené náležitosti, předběžné opatření Úřad nenařídí. (3) Úřad zruší předběžné opatření, jakmile pomine důvod, pro který bylo nařízeno, jinak pozbývá platnosti dnem, kdy rozhodnutí podle § 118 nabylo právní moci. (4) Odvolání proti rozhodnutí o předběžném opatření nemá odkladný účinek.

Institut předběžného opatření – právní úprava čl. 2 směrnice 89/665/EHS (1) Členské státy zajistí, aby opatření přijímaná v souvislosti s přezkumným řízením uvedeným v článku 1 zahrnovala následující ustanovení týkající se pravomoci: a) přijímat co nejrychleji prostřednictvím předběžných postupů předběžná opatření s cílem napravit domnělé protiprávní jednání nebo zabránit dalšímu poškozování příslušných zájmů, včetně opatření vedoucích k pozastavení nebo zajištění pozastavení postupů vedoucích k zadání dané veřejné zakázky nebo výkonu rozhodnutí učiněného zadavatelem; … (4) Členské státy mohou stanovit, že při šetření, zda přijmout předběžné opatření, vezme orgán příslušný k přezkumu v úvahu pravděpodobné důsledky daných opatření pro všechny zájmy, které jím pravděpodobně budou poškozeny, a veřejný zájem a může rozhodnout, že nepřijme tato opatření, pokud by jejich nevýhody převážily nad výhodami. Rozhodnutím nevydat předběžné opatření nejsou dotčena jiná práva žadatele. (6) Účinky výkonu pravomocí uvedených v odstavci 1 na uzavření smlouvy po udělení zakázky se řídí vnitrostátními právními předpisy.

Institut předběžného opatření – obecně Cílem je: zajištění efektivnosti a ochrana účelu správního řízení zabránění možnému zhoršení postavení účastníka řízení nebo vzniku újmy Předmětem předběžného opatření může být: zákaz uzavřít smlouvu v zadávacím řízení (§ 117 odst. 1 písm. a) ZVZ) pozastavení zadávacího řízení (§ 117 odst. 1 písm. b) ZVZ) ne zákaz plnění uzavřené smlouvy! úprava v ZVZ užší než ve SpŘ

Institut předběžného opatření – podmínky vydání Před vydáním rozhodnutí ve věci dle § 118 ZVZ Z důvodu potřeby prozatímní úpravy právních poměrů účastníků řízení existence důvodné obavy z ohrožení výkonu budoucího rozhodnutí ÚOHS V rozsahu nezbytně nutném Lze vydat na návrh nebo ex offo Nelze nařídit po uzavření smlouvy

Institut předběžného opatření – návrh Návrh na nařízení předběžného opatření: obecné náležitosti specifické náležitosti: zejména popis porušení zákona a hrozby újmy na právech navrhovatele, označení důkazů, návrh na znění předběžného opatření Odvolání proti rozhodnutí o předběžném opatření nemá odkladný účinek

Institut předběžného opatření – lhůty O návrhu musí být rozhodnuto ve lhůtě 10 dnů (§ 61 odst. 2 SpŘ) ÚOHS zruší předběžné opatření, jakmile pomine důvod, pro který bylo nařízeno Předběžné opatření pozbývá platnosti dnem, kdy rozhodnutí ÚOHS ve věci nabylo právní moci

Institut předběžného opatření – právní úprava ES čl. 2 směrnice 89/665/EHS Orgán dohledu musí být vybaven pravomocí vydat předběžné opatření Vydání rozhodnutí v co nejkratší době Náprava údajného porušení zákona ze strany zadavatele a zabránění dalšího poškozování zájmů účastníků zadávacího řízení Nutno vzít v úvahu případné důsledky předběžného opatření (poměřování přínosů a negativních důsledků)

Institut předběžného opatření – praktické problémy Problém č. 1: Charakter 10-ti denní lhůty (§ 61 odst. 2 SpŘ) musí ÚOHS ve lhůtě rozhodnout o návrhu? (lhůta procesní nebo pořádková?) právní úprava směrnice 89/665/EHS: „v době co nejkratší“ obrana proti nečinnosti Problém č. 2: Míra uvážení ÚOHS při nařizování předběžného opatření jaké podmínky má ÚOHS zkoumat? volné uvážení x § 2 SpŘ povinnost vydat vždy, když k vydání existují objektivní odůvodněné podmínky

Institut předběžného opatření – praktické problémy Problém č. 3: Zákonná blokační lhůta v. institut předběžného opatření § 111 odst. 5 ZVZ: zadavatel nesmí ve lhůtě 45 dnů ode dne doručení námitek uzavřít smlouvu či zrušit zadávací řízení vydání rozhodnutí ÚOHS během zákonné blokační lhůty? odmítnutí námitek zadavatelem z formálních důvodů Praxe a možnosti ÚOHS

Děkujeme za pozornost. Gleiss Lutz v. o. s Děkujeme za pozornost. Gleiss Lutz v.o.s. Jugoslávská 29 120 00 Praha 2 Tel: 224 007 500 Fax: 224 007 555 e-mail: martin.nedelka@gleisslutz.com katerina jandova@gleisslutz.com