Právo pro podnikatele II Lidé by neměli být trestáni za své myšlenky.. Voltaire FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele II Mgr. František Šejnost 602 365 668 www.sejnost.cz šejnost©2009
Ústavní právo Upravuje společenské vztahy, které vyjadřují podstatu českého státu a státní moci formy, jejichž prostřednictvím se státní moc vykonává formu realizace práva českého národa na sebeurčení působení státní – veřejné moci dovnitř a jeho formy postavení národnostních menšin na území ČR realizaci státní svrchovanosti působení českého státu navenek
Ústavní právo Soubor právních předpisů nejvyšší právní síly Součást veřejného práva Odvětví v objektivním smyslu Vědní disciplína Charakter státu a práva Postavení člověka a občana Organizace veřejné moci Vertikální struktura státu
Ústavní právo - realizace Vydání právního předpisu – ústavní zákony Rozhodnutí orgánu – akt realizace práva Kontrolní činnost – interpelační činnost Rozhodování sporů – Ústavní soud ČR Činnost fyzických a právnických osob Jednání ústavních orgánů navenek státu
Prameny ústavního práva Normativní právní akty Listina základních práv a svobod Ústavní zákony Zákony Zákonná opatření Ústava ČR Mezinárodní smlouvy Normativní smlouvy Nálezy Ústavního soudu ČR
Ústavně – právní vztahy Subjekty ústavního práva Stát a jeho orgány Územní útvary, za které jednají jejich orgány Fyzické osoby Skupiny fyzických osob
Ústavně – právní vztahy Obsah ústavního práva Vzájemná práva a povinnosti, které ústavní normy subjektům ústavněprávních vztahů přiznávají nebo stanovují
Ústavně – právní vztahy Objekt ústavního práva Příčina, důvod, stimul vstupu subjektu ústavního práva do ústavněprávního vztahu Důvod, k čemu směřují vzájemná práva a povinnosti subjektů ústavněprávních vztahů
Ústava České republiky Moc zákonodárná Moc výkonná Moc soudní Nejvyšší kontrolní úřad Česká národní banka Územní samospráva
Zákonodárný proces Zákonodárná iniciativa Projednávání návrhu a hlasování o něm Opětovné projednávání zákona Podepsání schváleného zákona Vyhlášení schváleného zákona
Moc zákonodárná Parlament České republiky Poslanecká sněmovna Centrum politického rozhodování Senát Kontrolní a stabilizující funkce
Parlament České republiky Funkce Zákonodárná Kreační a organizační Působnost v otázkách zahraniční politiky Působnost v otázkách vnitřní politiky Působnost autonomní Působnost kontrolní Schvalování státního závěrečného účtu
Parlament České republiky Principy Poslanecká sněmovna 200 poslanců Volební období 4 roky Aktivní volební právo od 18 let Pasivní volební právo od 21 let
Parlament České republiky Principy Senát 81 senátorů Volební období 6 let Obměna každé 2 roky Aktivní volební právo od 18 let Pasivní volební právo od 40 let
Kontrolní otázka: Co to je inkompatibilita? Rozdílnost názorů poslanců a senátorů Neslučitelnost funkcí Překážky zvolitelnosti poslanců a senátorů
Moc výkonná Prezident republiky Vláda Ministerstva Ústřední úřady státní správy Státní zastupitelství
Moc soudní Soudnictví Civilní Trestní Správní Ústavní
Moc soudní Principy Výkon rozhodnutí jménem republiky Nezávislost soudů Nezávislost a nestrannost soudců Rozhodování senátem nebo samosoudcem Účast lidu na výkonu moci Vázanost soudce zákonem Rovnost účastníků a ústnost jednání Veřejnost soudního jednání
Nejvyšší kontrolní úřad Nezávislý ústavní orgán Kontrola hospodaření se státním majetkem Kontrola plnění státního rozpočtu
Česká národní banka Nezávislý ústavní orgán Péče o cenovou stabilitu Určování měnové politiky Vydávání bankovek a mincí Řízení peněžního oběhu Řízení platebního styku Výkon bankovního dohledu Vydávání právních předpisů
Moc výkonná Vláda Vrcholným orgánem výkonné moci Kolektivně odpovědna PS P ČR Řídí a spravuje stát Jmenuje ji president Žádá o důvěru PS P ČR do 30 dnů
Územní samospráva Právo určitého společenského útvaru spravovat právem určený okruh svých záležitostí samostatně, nezávisle na širším společenském útvaru, jehož je součástí..
Územní samospráva Zájmová samospráva Profesní samospráva Vysokoškolská samospráva
Územní samospráva Dvojstupňový systém Samospráva obce Samospráva vyššího územního samosprávného celku
Územní samospráva Principy Obce jsou základními územními samosprávnými celky Stát může zasahovat do činnosti pouze na ochranu zákona a v jeho mezích Občanem obce se stává fyzická osoba, státní občan ČR a v obci má hlášen trvalý pobyt
Územní samospráva Samostatná působnost Rozvoj sociální péče a bydlení Ochrana zdraví Doprava a spoje Výchova, vzdělávání a kulturní rozvoj Ochrana veřejného pořádku Vydávání obecně závazných vyhlášek obce
Územní samospráva Přenesená působnost Výkon decentralizované státní správy Výkon se realizuje prostřednictvím orgánů obce Rada obce vydává nařízení obce
Kontrolní otázka: Který orgán státní správy kontroluje dodržování zákonnosti nařízení a vyhlášek? Okresní úřady Nejvyšší kontrolní úřad ČR Krajské úřady a Ministerstvo vnitra ČR
Územní samospráva Vyšší územně správní celky Ústava ČR – členění na kraje Územní společenství občanů s právem na samosprávu Občanem kraje je fyzická osoba,státní občan ČR, přihlášen k trvalému pobytu v obci v územním obvodu kraje
Územní samospráva Kraje Veřejnoprávní korporace s právem vlastnit svůj majetek a hospodařit podle vlastního rozpočtu Mají právní subjektivitu ČR je rozdělena na 14 krajů
Územní samospráva Samostatná působnost kraje Omezení jen podle zákona Kompetence v oblasti dopravy, zakládání právnických osob, hospodaření, sankce, kontroly Zastupitelstvo kraje vydává obecně závazné vyhlášky kraje
Územní samospráva Přenesená působnost kraje Stává se správním obvodem Rada kraje vydává nařízení kraje Dozor nad výkonem věcně příslušná ministerstva a ústřední správní úřady
Základní práva a svobody Souhrnné vyjádření vztahů jedince a státu Vznikají přímo podle ústavního pořádku nebo mezinárodní smlouvy Jsou vymahatelné vůči státu prostřednictvím nezávislé soudní moci
Základní práva a svobody Někdo má podle tohoto práva jednat, vybírat si obsah svého jednání nebo nekonat a uplatňovat nároky vůči státní moci Svobody Ustanovení, kterým se jednotlivcům něco zaručuje, garantuje jako nedotknutelné a hodné ochrany Jedná se o autonomní sféru bez zásahu státní moci
Základní práva a svobody a) Základní lidská práva a svobody b) Politická práva c) Právo národnostních a etnických menšin d) Hospodářská,sociální a kulturní práva e) Právo na soudní a právní ochranu
Základní práva a svobody Způsobilost mít práva Právo na život Nedotknutelnost osoby a jejího soukromí Osobní svoboda Lidská důstojnost a ochrana jména Nedotknutelnost obydlí Právo vlastnictví Svoboda pohybu a pobytu Svoboda svědomí, myšlení a náboženského vyznání
Politická práva Svoboda projevu a právo na informace Petiční právo Právo shromažďovací Právo sdružovací Právo na odpor Právo podílet se na správě věcí veřejných
Práva národnostních a etnických menšin Právo na výběr příslušnosti Právo na vzdělání v mateřském jazyce Komunikace a rozvoj vlastní kultury Právo na sdružování Právo na užívání jména a příjmení v jazyce národnostní menšiny Právo na užívání jazyka národnostní menšiny v úředním styku a před soudy Právo na vícejazyčné názvy a označení
Práva hospodářská Právo na svobodnou volbu povolání Právo podnikat Právo na získání prostředků na životní potřeby
Odborová svoboda Právo na sdružování na ochranu hospodářských zájmů Právo na stávku Právo na odměnu Právo na pracovní podmínky
Sociální práva Ochrana práv žen, mladistvích a zdravotně postižených Sociální zabezpečení Důchodové pojištění Státní sociální podpora Ochrana rodiny Ochrana postavení mimomanželských dětí Bezplatná zdravotní péče
Právo na vzdělání Bezplatné školní vzdělání Povinnost školní docházky Veřejný výchovný systém Právo na šíření objektivních, kritických a pluralistických názorů
Právo k výsledkům tvůrčí duševní činnosti a ke kulturnímu bohatství Ochrana práv autora k dílu Ochrana osobnostních a majetkových práv Ochrana vynálezů, průmyslových vzorů, ochranných známek a označení původu výrobků Systém muzeí a galerií Právo na informace o životním prostředí
Právo na soudní ochranu Domáhat se práva stanoveným postupem Náhrada škody způsobená nezákonným rozhodnutím soudu nebo jiného orgánu Právní pomoc v řízení před soudy Procesní zásady v řízení před soudy i jinými orgány veřejné správy
Ústavní soud Soulad obecně závazných právních předpisů s Ústavou Spory mezi nejvyššími ústavními orgány Spory mezi nejvyššími orgány a orgány územní samosprávy Věci volební a mandátové Ústavní odpovědnost ústavních činitelů Zákonnost politických stran Soulad mezinárodních smluv a právního řádu ČR Výklad ústavních norem Ústavní stížnosti jako právní prostředky ochrany
Mezinárodní právo Normy mezinárodního práva Mezinárodní smlouvy Obyčeje Všeobecně uznávané právní zásady Jsou závazné, pokud se stát zavázal k jejich dodržování
Právo Evropské unie Systém hmotných, institucionálních i procesních práv Zavazuje členy EU k dodržování Přímá aplikovatelnost na subjekty uvnitř EU Zvláštní autonomní systém – není mezinárodní ani národní právní systém
DISKUZE Co vás zaujalo.. Co Vás nebavilo.. Co Vás rozčílilo..
LEX CIVIUM DUX Zákon je vůdcem občanů.. - Ústavu ČR mějme v náležité úctě a vážnosti. - Právo na práva má každá lidská bytost. - Svobody přinášejí i povinnosti. - I na tobě záleží, zda se právo nezmění v bezpráví.