SKLADBA PODMĚT A PŘÍSUDEK 2. část.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SKLADBA PŘEDMĚT.
Advertisements

Druhy přísudku Skladba věty.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
SKLADBA PŘÍVLASTEK 2. část.
Psaní i/y v koncovkách sloves
SKLADBA PŘÍVLASTEK 1. část.
Podmět (Po) - opakování
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
SKLADBA PODMĚT A PŘÍSUDEK 1. část.
32_04_24 Přísudek Anotace Prezentace: Základní větný člen – přísudek, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace,
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.08 Anotace: Prezentace je zaměřena na shodu podmětu s přísudkem. Žáci si procvičí učivo na několika cvičeních. Vzdělávací oblast:
Shoda přísudku s podmětem
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Přísudek (Př) - druhy Přísudek, jehož základem je sloveso s plným významem, je přísudek slovesný – Přs. Přísudek může být vyjádřen také jménem (podstatným.
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Větné členy, základní větné členy
Grafické znázornění věty jednoduché
Přísudek Zpracovala: Mgr
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.6.
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Větné členy PŘÍSUDEK.
Přísudek.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_030_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
holé, rozvité, několikanásobné
Základní větné členy Shoda přísudku s podmětem 6. ročník.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
OP – VVP- HUM – CJL – PAV – L VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Co je to několikanásobný podmět?. Několikanásobný podmět je vyjádřen několika souřadnými výrazy. Jednotlivé členy několikanásobného podmětu oddělujeme.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
Co je to několikanásobný podmět?
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Shoda přísudku s podmětem
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Př PŘÍSUDEK ? ? ? TVARUJE SEDÍ KROUŽÍ USMÍVÁ SE VYTVÁŘÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Žáci si zopakují problematiku shody přísudku s podmětem.
Druhy přísudku Skladba věty.
Základní větné členy – přísudek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

SKLADBA PODMĚT A PŘÍSUDEK 2. část

Základní větné členy - základní skladební dvojice V 1. části jsme si zopakovali, jak se ptáme na podmět a na přísudek, jak mezi nimi funguje významový vztah (shoda), a pak jsme se zaměřili na podmět. Uvědomili jsme si, jaké druhy podmětu rozlišujeme a jakými slovními druhy může být vyjádřen. Nakonec jsme si vyzkoušeli jednoduché větné grafy. V 2. části se zaměříme na druhy přísudku a na to, čím se řídí shoda přísudku s několikanásobným podmětem, který je v množném čísle. Vydejme se po stopách! PO PŘ http://www.templates.com http://www.clipartof.com

Nepleť si slovesný tvar složený u slovesa Přísudek a jeho druhy I. Přísudek slovesný je vyjádřen slovesem ve tvaru určitém dělí se na: http://covedet.blog.cz http://popzara.com tvořený slovesným tvarem jednoduchým Panda cvičí. Soustředí se. A) jednoduchý tvořený slovesným tvarem složeným Mistr bude trénovat své svěřence. Jedl by. tvořený způsobovým slovesem + infinitivem Tygřice chtěla zvítězit. Mistr se musel soustředit. B) složený tvořený fázovým slovesem + infinitivem Jeřáb se přestal divit. Způsobová slovesa: moci, mít (povinnost), muset, smět, chtít Nepleť si slovesný tvar složený u slovesa s přísudkem složeným! Fázová slovesa: začít, přestat, zůstat http://www.jaquettescoverssticks.com http://puzzles-games.eu

Přísudek slovesný - procvičování Prométheův syn a Pyrrha děkovali . bohům PO PŘ PŘ je slovesný jednoduchý. syn a Pyrrha děkovali PO je několikanásobný a současně první z nich – syn - rozvíjí slovo Prométheův. (Čí syn? ) Prométheův bohům Slovo bohům rozvíjí sloveso v přísudku. (Komu děkovali?) V následujících větách vyhledej přísudky a blíže je urči: Kadmos se začal obávat o své druhy. Chceš odvézt na ostrov? Neviditelné ruce zbavily vězně okovů. Rozezlený Pentheus se vyřítil z paláce za nimi. Srdce jí téměř přestalo bít. Sjednám si s bratrem tajnou schůzku. PŘ slovesný složený (fázové sloveso + infinitiv) PŘ slovesný složený (způsobové sloveso + infinitiv) PO – (ty) PŘ slovesný jednoduchý PŘ slovesný jednoduchý PŘ slovesný složený (fázové sloveso + infinitiv) PŘ slovesný jednoduchý, PO - (já)

Přísudek a jeho druhy II. Přísudek jmenný se sponou je vyjádřen sponovým slovesem ( ) + jménem ( - mohou být v 1. nebo 7. pádě) být, bývat, stát se, stávat se podstatným jménem nebo přídavným jménem A) spona být + podstatné jméno PO PŘ Pavel Šporcl je houslistou. Taťána Vilhelmová je herečkou. Dědeček byl kuřák. Bratr není alkoholik. (spona být v záporu) http://www.mksveseli.cz http://celebrity-forum.cz B) spona bývat + podstatné jméno Jiří Holeček býval brankářem. Antonín Panenka býval záložníkem. http://www.elhcards.ic.cz http://bohemians1905-lide.blog.cz

Přísudek a jeho druhy II. Přísudek jmenný se sponou je vyjádřen sponovým slovesem ( ) + jménem ( - mohou být v 1. nebo 7. pádě) být, bývat, stát se, stávat se podstatným jménem nebo přídavným jménem C) spona stát se + podstatné jméno PO PŘ Richard Nedvěd se stal kouzelníkem. Zorro se stal legendou. Sestra se stane lékařkou. Kamila se nestane malířkou. http://www.ahaonline.cz http://www.google.cz D) spona stávat se + podstatné jméno PŘ PO Postupně se stával hrubiánem. (On) http://isport.blesk.cz

Přísudek a jeho druhy II. Přísudek jmenný se sponou je vyjádřen sponovým slovesem ( ) + jménem ( - mohou být v 1. nebo 7. pádě) být, bývat, stát se, stávat se podstatným jménem nebo přídavným jménem E) spona být + přídavné jméno PO PŘ Všechny závodnice byly netrpělivé. Cirkusový žonglér je obratný. Jeho děti nejsou rozmazlené . Milanův nápad bude nejlepší. http://cs.wikipedia.7val.com http://www.jugglerdave.com F) spona bývat + přídavné jméno Aprílové počasí bývá nestálé. http://jizzi.rajce.idnes.cz

Přísudek a jeho druhy II. Přísudek jmenný se sponou je vyjádřen sponovým slovesem ( ) + jménem ( - mohou být v 1. nebo 7. pádě) být, bývat, stát se, stávat se podstatným jménem nebo přídavným jménem G) spona stát se + přídavné jméno PO PŘ Karkulka se stala podezřelou. Jan Žižka se stal neporazitelným. Sestra se stane slavnou. Tyto filmy se nestanou vyhledávanými. http://wampirella.blog.cz H) spona stávat se + přídavné jméno PŘ PO Stával se mrzutým. (On) http://axiomamuse.wordpress.com

Přísudek jmenný - procvičování PO PŘ Jeho rada byla dobrá. rada byla dobrá PŘ jmenný se sponou (spona být je v minulém čase + přídavné jméno dobrá ) PO rozvitý ( slovem jeho – Čí rada? ) jeho Budu horolezcem. http://www.wanderhotels.com PŘ jmenný se sponou (spona být je v budoucím čase + podstatné jméno horolezcem ) PO PŘ (já) budu horolezcem PO nevyjádřený (já) V následujících větách vyhledej přísudky: PO Buď spravedlivý. Žralok není ryba. Stal bych se archeologem. Stala se jeho vyvolenou. PŘ jmenný se sponou (být v rozkaz. způsobu + přídavné jméno) (ty) PŘ jmenný se sponou (být v záporu + podstatné jméno) PO PŘ jmenný se sponou (stát se v podmiň. způsobu + pod. jméno) (já) PŘ jmenný se sponou (stát se v minulém čase + příd. jméno) (ona)

Shoda přísudku s několikanásobným podmětem v množném čísle Několikanásobný podmět v množném čísle koncovka příčestí minulého alespoň jeden člen je rodu muž. živ. - i Chlapci a dívky hráli na hříšti odbíjenou. žádný z členů není rodu - y Velká loď a ostatní plavidla opustily přístav. všechny členy jsou rodu stř. - a Kuřata a housata se pásla v ohrádce. několik členů je rodu stř. a alespoň jeden je v jednotném čísle Koťata a štěně si hrály před chalupou.

i Shoda přísudku s několikanásobným podmětem v množném čísle Ve skutečnosti dává slušně vychovaný muž ženě přednost, ale v jazyce to funguje opačně. Stačí totiž, když je součástí několikanásobného podmětu alespoň jeden člen v rodě mužském životném, pak píšeme v koncovce příčestí minulého přednostně: i ve skutečnosti v českém jazyce

Shoda přísudku s několikanásobným podmětem v množném čísle Koťata a štěňata spal_ . Kuřata a housata pobíhal_ . a a http://www.flickr.com http://crazywithasideofawesomesauce.blogspot.com Pozor na jednotné číslo u jednoho z podmětu! Kachňátka a kotě odpočíval_ na lavičce. y http://pejsanek111.blog.cz

Shoda přísudku s několikanásobným podmětem v množném čísle Vyhledej v následujících větách několikanásobný podmět a doplň chybějící koncovky příčestí minulého v přísudku: žen. muž.neživ. žen. muž. živ. Kdysi se konal_ v Athénách slavné hry a zápasy. Vybrané dívky a hoši odcházel_ do přístavu. Starci a děti vyhlížel_ bílou plachtu lodě. Chodby a schodiště vytvářel_ bludiště. Míjel_ dny a roky. Ovce i berani se pokojně pásl_ na svahu hory. Volné nitě a peří propustil_ vzduch. Kůzlata a jehně byl_ přivázán_ u stromu. Kůzlata a jehňata byl_ obětován_. Otroci a otrokyně hloubil_ sklepení. Háje a svěží louky se ztrácel_. y muž. živ. žen. žen. i i stř. muž.neživ. žen. muž. živ. y y žen. stř. stř.mn.č. stř.j.č. i y stř.mn.č. stř.mn.č. muž. živ. žen. y y a a muž.neživ. žen. i y

Zpracovala Mgr. Jana Říhová Kontakt: rihovajana@centrum.cz Zdroje: Jelínek, J. – Styblík, V.: Čtení o českém jazyku, SPN, Praha 1982 Styblík, V. a kol.: Mluvnice se nebojíme, Fortuna, Praha 1992 Styblík, V. a kol.: Český jazyk pro 8. ročník, SPN, Praha 1998, str. 83 Krausová, Z. – Teršová, R.: Český jazyk 6, Fraus, Plzeň 2003, str. 65 Petiška, E.: Staré řecké báje a pověsti, Albatros, Praha 1971 Konec 2. části Zpracovala Mgr. Jana Říhová ZŠ Brno, Kamínky 5 Kontakt: rihovajana@centrum.cz