Možnosti a limity kontroly obcí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zavedení vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích zřizovaných krajem Vysočina Pravidla kraje Vysočina.
Advertisements

Uzavírání veřejnoprávních smluv
Ministerstvo financí ČR Odbor 54 – Ekonomické informace
Kontrola nakládání s dotacemi ze strany FÚ Ing. Jan Minařík prosinec 2010.
Sächsisches Staatsministerium der Finanzen Referat 17 – Kontrolle EU-Fonds Kontrola operací v rámci finanční kontroly EU Informační akce pro projektové.
Novela zákona č. 218/2000 Sb. – povinnost zřídit účty u ČNB
Rozpočty územně samosprávných celků v roce 2011 Leden 2011.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
Alena Paulová Zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu 1.
Obecná část rozpočtového práva III
Nástroje územního plánování
Rozpočtové hospodaření obcí
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Alena Paulová.  Předpis č. 420/2004 Sb.  Obsah  § 1 – předmět úpravy  § 2 – předmět přezkoumání  § 3 – hlediska přezkoumání  Postup při přezkoumání.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Zkušenosti s reformou účetnictví státu při kontrolách hospodaření INSTITUT CERTIFIKACE ÚČETNÍCH Ing. Tomáš Bartoš ATLAS AUDIT s.r.o.
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Podstata účetnictví Autor: Ing. Martin Svoboda, DiS.
Rozpočty územních samosprávných celků
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 19. března 2014.
Kontrola veřejné správy I.
Územní samospráva Kraje
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
Finanční a rozpočtové právo
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Zákon o obcích Zlín 2015 Mgr. Michal Abrahámek Odbor právní a Krajský živnostenský úřad.
Přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí Ing. Pavla Kvapilová
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Ekonomické aspekty veřejné správy
Audit nevýdělečných organizací (Auditovaná) výroční zpráva jako zprostředkovatel informací mezi neziskovou organizací a zainteresovanou veřejností.  nástroj.
Územní samospráva Obce
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Úvod k účetnictví ÚSC.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Archivace dokumentace projektu a součinnost při kontrolách.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Porušení rozpočtové kázně při čerpání dotací z rozpočtů územně samosprávných celku. Ing. Michal Obrusník.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Obsah veřejných rozpočtů III
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Systém kontroly ÚSC Šumperk
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Obecná část rozpočtového práva III
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Odbor ekonomický KÚPK Ing. Karel Hladký.
Obsah veřejných rozpočtů III
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Možnosti a limity kontroly obcí MINISTERSTVO FINANCÍ Možnosti a limity kontroly obcí Způsob přezkoumání uloženého zvláštními právními předpisy stanovuje pak zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 420/2004 Sb.“), který upravuje výkon přezkoumání hospodaření.

Možnosti a limity kontroly obcí Postavení územních samosprávných celků podle čl. 102 Ústavy ČR Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu. Stát může zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem.

Možnosti a limity kontroly obcí Ministerstvo financí je při výkonu kontroly hospodaření územních samosprávných celků limitováno Zákony vymezenou působností Vymezeným předmětem výkonu kontroly Vymezeným kontrolovaným obdobím Zákonným stanovením subjektů, povinných vyvozovat závěry z výsledků kontrol

Možnosti a limity kontroly obcí Kompetence Ministerstva financí v oblasti kontroly hospodaření územních samosprávných celků upraveny Zákonem č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků Zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě

Možnosti a limity kontroly obcí Působnost k přezkoumávání hospodaření ÚSC Podle § 20 zákona o krajích - Hospodaření kraje za uplynulý kalendářní rok přezkoumá Ministerstvo financí. Podle § 16a zákona o podpoře regionálního rozvoje - Hospodaření Regionální rady za uplynulý kalendářní rok přezkoumává Ministerstvo financí. Podle § 38 zákona o hlavním městě Praze - Hlavní město Praha požádá o přezkoumání hospodaření za uplynulý kalendářní rok Ministerstvo financí anebo zadá přezkoumání auditorovi. Podle § 42 zákona o obcích - Obec požádá o přezkoumání hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok příslušný krajský úřad, anebo zadá přezkoumání auditorovi nebo auditorské společnosti.

Možnosti a limity kontroly obcí Limity dané předmětem a hledisky přezkoumání Předmět přezkoumání stanoven § 2 zákona č. 420/2004 Sb. Předmětem přezkoumání jsou údaje o ročním hospodaření ÚSC, tvořící součást závěrečného účtu – taxativně stanoveno 15 oblastí hospodaření, zejména plnění příjmů a výdajů rozpočtu včetně peněžních operací, týkajících se rozpočtových prostředků, finanční operace, týkající se tvorby a použití peněžních fondů, náklady a výnosy podnikatelské činnosti územního celku,

Možnosti a limity kontroly obcí nakládání a hospodaření s majetkem ve vlastnictví územního celku, nakládání a hospodaření s majetkem státu, s nímž hospodaří územní celek, zadávání a uskutečňování veřejných zakázek, stav pohledávek a závazků a nakládání s nimi, vedené účetnictví.

Možnosti a limity kontroly obcí Hlediska přezkoumání taxativně stanovena § 3 zákona dodržování povinností stanovených zejména předpisy o finančním hospodaření územních celků, o hospodaření s jejich majetkem, o účetnictví a o odměňování, soulad hospodaření s finančními prostředky ve srovnání s rozpočtem, dodržení účelu poskytnuté dotace nebo návratné finanční výpomoci a podmínek jejich použití, věcná a formální správnost dokladů o přezkoumávaných operacích.

Možnosti a limity kontroly obcí Časové limity Přezkoumává se hospodaření ÚSC za uplynulý kalendářní rok. Časový průběh a rozložení výkonu přezkoumání je plně podřízeno termínu projednávání závěrečného účtu ÚSC. V uzavřeném přezkoumání, završeném projednáním závěrečného účtu spolu se zprávou o výsledku přezkoumání hospodaření, nelze provádět další šetření.

Možnosti a limity kontroly obcí Limity dané oprávněním vyvozovat závěry z výsledků přezkoumání Přijmout opatření k nápravě chyb a nedostatků na základě výsledku přezkoumání hospodaření je povinen územní samosprávný celek. Přezkoumávajícímu orgánu ÚSC podává nejpozději do 15 dnů po projednání zprávy spolu se závěrečným účtem v orgánech ÚSC písemnou informaci o přijetí opatření k nápravě a lhůtě, ve které podá přezkoumávajícímu orgánu písemnou zprávu o plnění přijatých opatření. Přezkoumávající orgány jsou oprávněny kontrolovat plnění přijatých opatření.

Možnosti a limity kontroly obcí Závěr Působnost přezkoumávajícího orgánu je omezena pouze na kontrolní činnost, bez oprávnění zasahovat do samosprávné působnosti ÚSC v případě zjištění závažných nedostatků ani formou ukládání opatření k nápravě ani formou vyvozování důsledků vůči odpovědným osobám. Podle zákonů o ÚSC přijímá opatření potřebná k nápravě zjištěných chyb a nedostatků a vyvozuje závěry vůči osobám, které svým jednáním způsobily územnímu samosprávnému celku případnou škodu, zastupitelstvo, které tato opatření přijímá v rámci projednávání a schvalování závěrečného účtu ÚSC.

Možnosti a limity kontroly obcí Dozor nad přezkoumáváním Podle § 20 zákona č. 420/2004 Sb. dozor nad přezkoumáním přísluší Ministerstvu financí, které metodicky řídí výkon přezkoumání. Přezkoumání podléhá dozoru státu v případě, že je vykonal krajský úřad nebo Magistrát hlavního města Prahy nebo auditor. Při dozoru nad přezkoumáním vykonaným krajským úřadem nebo Magistrátem hlavního města Prahy se postupuje podle zákonů o krajích a hlavním městě Praze upravujících kontrolu samostatné působnosti Dozor nad přezkoumáním vykonaným auditorem Ministerstvo financí provádí pouze u příslušného územního celku. Písemnou zprávu o výsledku dozoru nad přezkoumáním předává Ministerstvo financí Komoře auditorů České republiky k dalšímu postupu.

Možnosti a limity kontroly obcí Závěr Předmětem dozoru jsou výlučně činnosti přezkoumávajících krajských úřadů a auditorů. U územního samosprávného celku jsou pouze ověřovány na podkladě originálních dokladů ty skutečnosti, které byly předmětem vlastního přezkoumání. Nelze prověřovat hospodaření územních samosprávných celků, které je již v té době uzavřeno projednáním závěrečného účtu územního samosprávného celku. Výstupy z dozoru nemají na hospodaření žádný vliv a slouží Ministerstvu financí k jednáním s Komorou auditorů a s přezkoumávajícími orgány k usměrňování výkonu přezkoumání v celé územní samosprávě.

Možnosti a limity kontroly obcí Podle § 7 zákona o finanční kontrole Ministerstvo financí vykonává veřejnosprávní kontrolu u žadatelů a příjemců veřejné finanční podpory Jsou-li ÚSC žadateli či příjemci prostředků ze státního rozpočtu, z Národního fondu, či prostředků poskytnutých na základě aktů práva členského státu Evropské unie, vykonávají příslušné útvary MF veřejnosprávní kontrolu těchto prostředků u ÚFO Předmětem kontroly jsou pouze skutečnosti rozhodné při hospodaření s touto veřejnou finanční podporu nikoliv celý rozsah hospodaření ÚSC.

Přezkoumání hospodaření za rok 2010 Jak již bylo řečeno, Ministerstvo financí plně odpovídá za celý proces přezkoumání hospodaření všech územních celků. Přezkoumání hospodaření obcí, DSO a městských částí zabezpečují na základě žádosti obcí a DSO příslušné krajské úřady a u městských částí hl. m. Prahy Magistrát hlavního města Prahy nebo na základě písemně uzavřené smlouvy auditoři a auditorské společnosti. Přezkoumání hospodaření obcí, DSO a městských částí zabezpečovaly na základě žádosti obcí a DSO příslušné krajské úřady a u městských částí hl. m. Prahy Magistrát hlavního města Prahy (dále jen Magistrát hl. m. Prahy), nebo na základě písemně uzavřené smlouvy auditoři a auditorské společnosti. Výsledky jejich činnosti, zahrnuté do zpráv o výsledku přezkoumání hospodaření, se následně staly předmětem jednání zastupitelstev obcí a orgánů DSO a měly dokumentovat zákonnost postupu jednotlivých orgánů v roce 2010.

Zabezpečení přezkoumání hospodaření za rok 2010 Za rok 2010 bylo uskutečněno přezkoumání hospodaření u 7 093 územních celků, tj. u 13 krajů (Ministerstvem financí), 6 245 obcí (včetně hl. m. Prahy), 57 městských částí hl. m. Prahy, 771 dobrovolných svazků obcí a 7 Regionálních rad regionů soudržnosti (Ministerstvem financí). Ministerstvo financí plně odpovídá za celý proces přezkoumání hospodaření všech územních celků. Zákonem č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 128/2000 Sb.“) a zákonem č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 131/2000 Sb.“), byla přenesena část příslušných kompetencí k vlastnímu výkonu přezkoumání hospodaření na krajské úřady a na Magistrát hl. m. Prahy. Tyto přezkoumávající orgány vykonávají přezkoumání hospodaření v přenesené působnosti. Mimo to mohou obce, DSO a městské části uplatnit svoji pravomoc stanovenou příslušnými zákony a zadat výkon přezkoumání hospodaření auditorovi nebo auditorské společnosti na základě smlouvy.

Přezkoumání hospodaření - obce Na základě porovnání počtu obcí přezkoumávaných krajskými úřady a auditory lze konstatovat v jednotlivých letech v podstatě neměnný počet těchto subjektů.

Přezkoumání hospodaření - DSO Na základě porovnání počtu DSO přezkoumávaných krajskými úřady a auditory lze též konstatovat v jednotlivých letech v podstatě neměnný počet těchto subjektů.

Chyby a nedostatky zjištěné při dílčích přezkoumáních a chyby obsažené ve zprávách pro zastupitelstva Přezkoumání hospodaření je vykonáváno do konce kalendářního roku jako dílčí přezkoumání za předchozí část kalendářního roku a po skončení kalendářního roku se vykonávají dílčí přezkoumání za zbývající část předchozího kalendářního roku a jednorázová přezkoumání za celý předchozí kalendářní rok. Na základě uskutečněných dílčích přezkoumání hospodaření (a jejich výsledků) je vytvořen časový prostor pro možné odstranění zjištěných chyb a nedostatků. Institut dílčích přezkoumání umožňuje přijmout opatření k nápravě zjištěných chyb a nedostatků. Rozhodující výsledky přezkoumání hospodaření, na jejichž základě jsou projednávány závěrečné účty, jsou obsaženy v  příslušných zprávách o výsledku přezkoumání hospodaření (vyhotovených v dubnu až červnu následujícího roku). V nich je počet zjištěných chyb a nedostatků nižší. Potvrzuje se preventivní působení přezkoumávání hospodaření.

Výsledek z dílčího přezkoumávání hospodaření za rok 2010 - obce Zprávy o výsledku přezkoumávání hospodaření za rok 2010 - obce Stejná problematika jako v předchozím případě Přezkoumání hospodaření je vykonáváno do konce kalendářního roku jako dílčí přezkoumání za předchozí část kalendářního roku a po skončení kalendářního roku se vykonávají dílčí přezkoumání za zbývající část předchozího kalendářního roku a jednorázová přezkoumání za celý předchozí kalendářní rok. Na základě uskutečněných dílčích přezkoumání hospodaření (a jejich výsledků) je vytvořen časový prostor pro možné odstranění zjištěných chyb a nedostatků. Institut dílčích přezkoumání umožňuje přijmout opatření k nápravě zjištěných chyb a nedostatků. Rozhodující výsledky přezkoumání hospodaření, na jejichž základě jsou projednávány závěrečné účty, jsou obsaženy v  příslušných zprávách o výsledku přezkoumání hospodaření (vyhotovených v dubnu až červnu následujícího roku). V nich je počet zjištěných chyb a nedostatků nižší. Potvrzuje se preventivní působení přezkoumávání hospodaření.

Přezkoumání hospodaření za rok 2010 - obce Odlišné jsou výsledky přezkoumání hospodaření obcí, DSO a městských částí hl. m. Prahy zajišťovaných auditory a auditorskými společnostmi. Auditoři v některých případech zjištěné chyby a nedostatky neuváděli do zpráv o výsledku přezkoumání hospodaření, nýbrž je zahrnovali do jiných písemností předávaných přezkoumávanému subjektu (např. v průvodních dopisech ke zprávě, v souvislosti s poradenskou činností, apod.). Tyto skutečnosti potvrzují i poznatky Ministerstva financí z dozorů nad výkonem přezkoumání hospodaření uskutečněných v hodnoceném období.

Počet porušení podle právních předpisů v roce 2010, kde přezkoumání vykonaly krajské úřady Přezkoumáním hospodaření, které v současné době představuje jedinou možnost prověření „zákonnosti“ hospodaření stát ověřuje, zda územní celky hospodaří s veřejnými finančními prostředky a se s veřejným majetkem v souladu se zákony. Výsledkem přezkoumání hospodaření však není kvantitativní ani kvalitativní hodnocení dosažených výsledků, ani hodnocení efektivnosti a hospodárnosti. Nejčastěji bylo zjištěno nerespektování zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a dále pak porušování zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, prováděcí vyhlášky č. 410/2009 Sb. a Českých účetních standardů.

Počet porušení v roce 2010 podle právních předpisů, kde přezkoumání vykonaly krajské úřady Výsledky přezkoumání hospodaření obcí, městských částí hl. m. Prahy a dobrovolných svazků obcí za rok 2010 vykonaných krajskými úřady a Magistrátem hl. m. Prahy lze shrnout následovně: bylo zjištěno více než 11,2 tis. chyb a nedostatků, největší podíl zjištěných chyb a nedostatků byl méně závažného charakteru, z pohledu předmětu přezkoumání se chyby a nedostatky týkaly předmětu podle ustanovení § 2 odst. 1 písm. a) a § 2 odst. 2 písm. h), které představovaly více než 88 % zjištění (tj. předmět přezkoumání plnění příjmů a výdajů rozpočtu včetně peněžních operací, týkajících se rozpočtových prostředků a předmět přezkoumání účetnictví vedené územním celkem).

Dozor státu nad přezkoumáním hospodaření - oblasti, kde přezkoumávající pochybil při přezkoumání hospodaření v letech 2007, 2008, 2009 Věcnou správnost uskutečněných přezkoumání hospodaření obcí, městských částí hl. m. Prahy a DSO je možné posoudit pouze prostřednictvím dozorové činnost. Povinnost k této činnosti je pro Ministerstvo financí stanovena v § 20 zákona č. 420/2004 Sb., a je zaměřena na prověřování výsledků přezkoumání hospodaření uskutečněných krajskými úřady, Magistrátem hl. m. Prahy a privátním sektorem auditorů. Její uskutečňování vychází ze zásady, že není podstatné, kdo přezkoumání hospodaření vykonal, ale „jak a v jaké kvalitě“ bylo přezkoumání hospodaření zajištěno. Dozory nad přezkoumáním hospodaření jsou zcela specifickou následnou kontrolní činností, kterou lze realizovat až nad ukončeným přezkoumáním hospodaření za celý uplynulý kalendářní rok. Dozory byly zaměřeny především na kontrolu přezkoumání hospodaření vykonaných auditory a auditorskými společnostmi, které tyto kontrolní činnosti provádějí na základě smluvního vztahu s územním celkem, a to z důvodu, že správnost přezkoumání vykonaných auditory nelze jinými mechanismy postihnout. Na základě výsledků dozorové činnosti lze konstatovat: ne vždy bylo přezkoumání hospodaření zabezpečeno ve smyslu zákona č. 420/2004 Sb.; zprávy o výsledků přezkoumání hospodaření často neobsahovaly náležitosti stanovené zákonem č. 420/2004 Sb.; přezkoumání hospodaření nebylo vykonáváno v souladu se zákonem č. 420/2004 Sb. především v předmětech přezkoumání: plnění příjmů a výdajů rozpočtu včetně peněžních operací, týkajících se rozpočtových, nakládání a hospodaření s majetkem ve vlastnictví územního celku.

Děkuji za pozornost. Ing Děkuji za pozornost. Ing. Jan Málek ředitel odboru 17 - Kontrola Ministerstvo financí České republiky