ČR EU Obecná strategická úroveň

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Evropský sociální fond v kontextu politiky soudržnosti Ing. Světlana Navarová, vedoucí oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
ESF v ČR RNDr. Jana Kouřilová, Ph.D. Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
Program konkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Evropský sociální fond v ČR
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
PRAVIDLA Desatero OP LZZ.
1 Inovace 2007 Týden výzkumu, vývoje a inovací Operační programy na období Doc. Ing. Karel Šperlink, CSc.prosinec 2007.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Úvod do regionální politiky EU v ČR Eurocentrum Praha,
Výhled Nové programovací období SF 2007 – Obsah prezentace  Cíle podpory  Pravidla podpory  Národní rozvojový plán  Národní strategický referenční.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Strukturální politika
R EGIONÁLNÍ POLITIKA EU Základy regionalistiky. V ÝVOJOVÉ ETAPY RP EU 1958, Vývoj po roce více než třetina rozpočtu EU
Regionální operační program NUTS II Severozápad 2007 – 2013 veřejné projednání
Programování snaha o zjednodušení celého systému změna struktury programových dokumentů změna v zaměření priorit => omezený počet priorit,
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Vzdělávání v oblasti horizontálních priorit  Výhled v oblasti HP do budoucího programového období Evasco s.r.o. Rumunská 1 CZ Praha 2.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Členství ČR v EU II. Regionální politika EU března 2010.
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
FONDY EU Programové období
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
Regionální politika RP ČR.
FONDY EU Programové období
Členství ČR v EU I. Regionální politika EU a postavení ČR.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Členství ČR v EU I. Regionální politika EU a postavení ČR.
© Berman Group. Ex-ante hodnocení NRP Presentace na jednání ŘKV 18. října 2005.
Srovnání současného a budoucího programovacího období v ČR Ing. Jarmila Modrá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 8. listopadu 2006.
Operační program Praha - Adaptabilita odbor fondů EU, Magistrát hl. m. Prahy Operační program Praha - Adaptabilita Možnosti čerpání z ESF v.
Konference „Další profesní vzdělávání“ Pardubice 26. září 2006 Mgr. Jaroslava Barbara Sporková Evropské strukturální fondy v České republice v období 2007.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Kulatý stůl pro NNO k problematice přípravy NRP Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Národní rozvojový plán květen 2003 Ing. Drahomíra Vrbská ředitelka odboru integrace a strukturálních fondů, MMR.
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Možnosti podpory celoživotního učení v programech financovaných Evropskou unií Ing. Marek Mora Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 10. května.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Podpora podnikání ze SF
Transkript prezentace:

ČR EU Obecná strategická úroveň Strategie hospodářského růstu ČR + další národní strategie Lisabonský a Göteborský proces, hospodářská politika, atd. Konkrétní strategie – tematické, regionální Strategie regionálního rozvoje Sektorové, tematické strategie Obecné strategické zásady (HSS) Národní rozvojový plán Národní strategický referenční rámec Operační programy regionálního typu Tematické (sektorové) operační programy Aplikace HSS v ČR – národní úroveň Aplikace HSS v ČR – operační úroveň Ostatní strategické dokumenty (venkov, politika zaměstnanosti apod.)

Community Strategic Guidelines – navrhované priority P1 – Zatraktivnění Evropy a jejích regionů pro příliv práce a investic Rozšiřování a zlepšování dopravní infrastruktury Zlepšení příspěvku životního prostředí na růstu a pracovních příležitostech Intenzivní využívání tradičních energetických zdrojů Podpora zdraví pracujících P2 – Zlepšování znalostí a inovací potřebných pro růst Zvýšení a zlepšení investic do RTD Podpora inovací a podněcování podnikatelského prostředí Podpora informační společnosti Zlepšení přístupu k finančním prostředkům

Community Strategic Guidelines – navrhované priority P3 – Více a lepší pracovní příležitosti Přilákání a udržení většího počtu lidí v zaměstnání, modernizace systémů sociální ochrany Zvyšování adaptability pracovníků, podniků, zvyšování flexibility na pracovním trhu Zvýšení investic do lidského kapitálu prostřednictvím zvyšování vzdělání a dovedností P4 – Územní soudržnost a spolupráce Příspěvek městům na růst pracovních příležitostí Podpora ekonomické diverzifikace venkovských oblastí Spolupráce (přeshraniční, mezinárodní, meziregionální)

Politika soudržnosti v období 2000-2006 Cíl posílení ekonomické a sociální soudržnosti a snížení rozdílů mezi regiony Nástroje tři Cíle a čtyři Iniciativy Společenství; 49,5 % populace v EU o 25 členech žije v oblastech spadajících do Cíle 1 nebo Cíle 2 Finanční zdroje přibližně 233 miliard euro představujících třetinu celkového rozpočtu EU neboli 0,45 % HDP EU

pro regionální rozvoj) Programy a nástroje Způsobilost Priority Dotace Cíl Konvergence 78,5 % včetně speciálního programu pro nejodlehlejší regiony (264 miliard EUR) Regionální a národní programy Evropský fond pro regionální rozvoj ESF Regiony s HDP na osobu 75 % průměru EU25 Statistický dopad: 75 % v EU15 a >75 % v EU25 Členské státy s hrubým národním důchodem na osobu < 90 % průměru EU25 inovace; životní prostředí/ prevence rizik; dostupnost; infrastruktura; lidské zdroje; administrativní kapacita doprava (TEN); trvalý rozvoj dopravy; životní prostředí; obnovitelné zdroje energie 67,34% = 177,8 miliard EUR 8,38% = 22,14 miliard EUR 23,86% = 62,99 milliard EUR Politika soudržnosti 2007-2003 3 Cíle Rozpočet: 336,1 miliard EUR (0,41 % HDP EU) Fond soudržnosti Cíl Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost 17.2% (57,9 miliard EUR) Regionální programy (Evropský fond pro regionální rozvoj) a národní programy (ESF) Členské státy navrhují seznam regionů (NUTS1 nebo NUTS2) Postupné začlenění regionů, které v období 2000-06 pokrývá Cíl 1, ale nepokrývá je Cíl Konvergence inovace životní prostředí/ prevence rizik dostupnost strategie evropské zaměstnanosti 83,44% = 48,31 miliard EUR 16,56% = 9,58 milliard EUR Cíl Evropská teritoriální spolupráce 3.94% (13,2 milliard EUR) Přeshraniční a nadnárodní programy a sítě (Evropský fond pro regionální rozvoj) Hraniční a větší regiony nadnárodní spolupráce inovace; životní prostředí/ prevence rizik; dostupnost kultura, vzdělávání 35,61 % přeshraniční programy 12,12 % ENPI 47,73 % nadnárodní 4,54 % sítě

Politika soudržnosti (2007-2013) Rozdělení podle cílů v miliardách Euro (celkem návrh EK: 336.1 miliard EURO) Přeshraniční spolupráce: 4,7 Vnější hranice: 1,6 Nadnárodní spolupráce: 6,3 Postupné začleňování regionů spadajících pod Cíl 1 v období 2000-06 Sítě: 0,6 Regiony spadající mimo konvergenci Regiony s HDP pod 75 % Speciální program pro nejodlehlejší regiony: 1,1 Fond soudržnosti Konvergence Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost Evropská územní spolupráce Regiony postižené tzv. statistickým efektem

Návrhy nové právní architektury Obecné nařízení pro Evropský fond pro regionální rozvoj, Evropský sociální fond a Fond soudržnosti Rada: jednomyslně EP:souhlas Rada: QMV (kvalifikovaná většina) EP: spolurozhodování EP: souhlas Nařízení Evropského fondu pro regionální rozvoj Nařízení ESF Nařízení Fondu soudržnosti Nařízení zakládající Evropské seskupení pro přeshraniční spolupráci (EGTC) Jedno nařízení Komise Informování, propagace, finanční kontrola a finanční opravy Nově: Obecné nařízení platí i pro Fond soudržnosti; nový Fond pro rozvoj venkova nyní mimo politiku soudržnosti; jedno nařízení Komise místo pěti pro jednotlivé specifické aspekty, zjednodušená pravidla způsobilosti včleněná přímo do Nařízení. monofondovost, křížové financování

1 2 3 4 5 6 Strategické obecné zásady Společenství Nové programové dokumenty a návazné kroky Strategické obecné zásady Společenství navrhuje Komise, přijímá Rada a schvaluje Evropský Parlament 1 Národní rozvojový plán tvoří členský stát při použití principu partnerství 2 Strategie hospodářského růstu Úřad vlády /sekce místopředsedy vlády pro ekonomiku Národní strategický referenční rámec navrhuje členský stát při použití principu partnerství; odráží zaměření Unie, stanovuje národní strategii a její programy; nakonec o něm rozhoduje Komise 3 Operační programy jeden fond na program a členský stát nebo region NUTS II, popis priorit, řízení a finanční zdroje; nakonec o něm rozhoduje Komise 4 5 Řízení programu a výběr projektů provádí členské státy a regiony NUTS II; princip „sdíleného řízení“ = společný postup s Komisí Strategická průběžná kontrola a výroční diskuse na jaře v Evropské radě, základem je výroční zpráva Komise a členských zemí 6

Současný stav přípravy ČR na období 2007 - 2013 schválena Strategie udržitelného rozvoje ČR rozpracována Strategie RR ČR – pracovní verze schválena 31.7.2005 (konečná verze 1.čtvrtletí 2006) schváleny prioritní oblasti politiky HSS pro období 2007-13 Podnikání Lidské zdroje Inovace a znalostní ekonomika Dostupnost a infrastruktura Řešení regionálních disparit zadáno zpracování NRP – usnesení vlády 245/2005

Strategické cíle NRP Globálním cílem Národního rozvojového plánu v období 2007 – 2013 je přeměna socioekonomického prostředí České republiky v souladu s principy udržitelného rozvoje tak, aby byla přitažlivým místem pro realizaci investic, práci a život obyvatel. Prostřednictvím trvalého posilování konkurenceschopnosti bude dosahováno udržitelného růstu, jehož tempo bude vyšší než  průměrný růst EU 25. ČR bude usilovat o růst zaměstnanosti a o vyvážený a harmonický rozvoj regionů, který povede ke zvyšování úrovně kvality života obyvatelstva.

ČR - atraktivní prostředí pro investice, práci a život obyvatel Ochrana a zlepšení kvality životního prostředí: zaměřena na zlepšení kvality životního prostředí jako nutného předpokladu atraktivnosti a konkurenceschopnosti státu a jeho regionů při využití inovačních efektů politiky životního prostředí pro udržitelný rozvoj Dostupnost a infrastruktura: zahrnuje dopravní dostupnost v nejširším slova smyslu, tj. dopravu osob, zboží, informací i služeb Konkurenceschopný podnikatelský sektor: zaměřuje se na vytvoření podmínek pro český podnikatelský sektor tak, aby byl konkurenceschopný jak na vnitřním trhu Evropské unie, tak i ostatních mezinárodních trzích, aby dosahoval vysoké přidané hodnoty a produktivity práce Rozvoj cestovního ruchu: zaměřena na podporu zvýšení konkurenceschopnosti celého odvětví cestovního ruchu a lázeňství na národní i regionální úrovni

Posílení inovačního potenciálu a budování znalostní společnosti Podpora VaV, inovací: podporuje vědu a výzkum a tvorbu inovací jako zásadní aspekt rozvoje znalostní ekonomiky v České republice, jejím cílem je efektivní využití zdrojů EU pro rozvoj výzkumu, vývoje, inovací a znalostní ekonomiky v ČR Vzdělávání a vzdělanost: rozvoj lidských zdrojů, které jsou jedním ze základních faktorů konkurenceschopné ekonomiky. Podpora bude směřovat do modernizace vzdělávacích systémů a vytvoření komplexního systému celoživotního učení Modernizace veřejné správy: efektivní činnost orgánů veřejné správy a jejich pracovníků a zajištění větší dostupnosti a kvality při zajišťování služeb občanům, efektivní a účelné nakládání s veřejnými prostředky je předpokladem konkurenceschopnosti ČR

Zvyšování zaměstnanosti a posilování sociální soudržnosti Zvyšování zaměstnanosti a zaměstnatelnost: podpora opatření směřující k modernizaci politiky zaměstnanosti, motivující k práci a k předcházení zneužívání systému sociální ochrany. Při tvorbě nových pracovních míst je nutné zohlednit možnosti adaptace pracovních sil na požadované znalosti a dovednosti prostřednictvím vhodných, obsahem přizpůsobeného dalšího vzdělávání pro uchazeče o zaměstnání, ale také rozvojem podpůrných systémů veřejných služeb (podporované zaměstnání, asistenční služby, poradenství apod.), což povede ke zvyšování adaptability účastníků trhu práce a jejich lepší uplatnitelnosti Posilování sociální soudržnosti: sociální soudržnost je základním cílem politik jak na evropské, tak na národní úrovni. Tato prioritní osa se váže na předchozí, neboť problém sociální exkluze je ve většině případů spojen s nezaměstnaností a omezenou uplatnitelností znevýhodněných osob na trhu práce

Vyvážený rozvoj regionů, městských a venkovských oblastí: Vyvážený rozvoj území Vyvážený rozvoj regionů, městských a venkovských oblastí: podpora vyváženého rozvoje regionů, snižování disparit v socioekonomické úrovni mezi i uvnitř regionů soudržnosti, podpora řešení problémů urbanizovaných a venkovských oblastí, podpora rozvojových center, která svými aktivitami ovlivňují rozvoj svého zázemí Evropská územní spolupráce: vychází z podpory spolupráce na přeshraniční, meziregionální a mezistátní úrovni, kterou poskytuje Evropská unie. Zařazení těchto intervencí umožní strategické provázání cíle Konvergence a cíle Evropská územní spolupráce

Konkurenceschopnost a kvalitní prostředí v ČR Globální cíl NRP Konkurenceschopnost a kvalitní prostředí v ČR Atraktivní prostředí Inovace a znalost. ek. Zaměstnanost, soudržnost Vyvážený rozvoj území Dostupnost, infrastruktura Konkurenceschopnost ekonomiky Moderní společnost Rozvoj území OP ŽP OP Dop OP PP OP VVI OP Zaměst OP Vzděl IOP ROP OP TA

Původní návrh zpracovatele Návrh alokací finančních prostředků (787,5 mld. Kč – indikativní rámec) Původní návrh zpracovatele OP ŽP OP Dop. PP VVI Zam. Vzdě IOP ROP TA 20% 9% 10% 2% Návrh ex-ante hodnocení 6% 15% Alokace na ROP je velice závislá na hranici s TOP, a může být významně menší i větší (např. realizace infrastruktury……)

Národní rozvojový plán Indikativní návrhy operačních programů Životní prostředí Fond soudržnosti (kohezní fond) Dopravní infrastruktura ERDF (možnost křížového financování v rámci projektu 10% ESF) Podnikání a inovace Regionální operační programy Integrovaný operační program Adaptabilita a zaměstnanost ESF (možnost křížového financování v rámci projektu 10% ERDF) Výzkum, vývoj, inovace Vzdělávání Technická asistence

Možnosti ROP z hlediska NSRR Posílení administrativní a absorpční kapacity krajů v dlouhodobém pohledu Významný podíl vlastního financování intervencí ROP ze strany krajů (spolufinancování ERDF) Větší vlastnictví ROP ze strany krajů (než je tomu u SROP) _________________________________________________________________ Odpovědnost za formálně správné využití finančních prostředků Stále zůstává možnost financovat aktivity krajů i z jiných OP – kraje jako zprostředkující subjekt nebo konečný příjemce Posílení projektové role krajů – financování vlastních projektů, nejen přerozdělování finančních prostředků třetím osobám

Děkujeme za pozornost Martin Černý cerny.m@kr-vysocina.cz a Martina Kršňáková krsnakova.m@kr-vysocina.cz www.partnerstvi-vysocina.cz www.vysocina-finance.cz