Mezilidské vztahy na pracovišti Personální management 2013 Lucie Vašková, Management obchodu s oděvy III. ročník
Vztahy mezi nadřízenými a podřízenými
nadřízený vs. podřízený Nadřízený je ve firmě důležitější a společensky významnější než podřízený, vede své podřízené a rozděluje pracovní úkony. Podřízený plní zadané úkony, splňuje smluvené podmínky své pracovní pozice.
Každé pracoviště je rozděleno na dva tábory. Tábor podřízených pracovníků a vedoucích zaměstnanců. Oba jsou striktně oddělené hranicí profesionality. Překročit tuto hranici se mnohdy může stát osudným.
respondentka žena základním vzdělání pozice manažerky v lázeňském komplexu Pracovní pozici získala jelikož firma využívá výběru zaměstnanců z vlastních řad pracovníků. Dalším důvodem však je, že bez vysokoškolského vzdělání si nemůže nárokovat mzdu odpovídající této funkci.
Klíčové schopnosti dobrého manažera schopnost vyjednávat dělat kompromisy komunikativní dovednosti na interním i externím poli schopnost přesvědčit a ovlivnit ostatní v zájmu dosažení společných cílů schopnost pružně reagovat na změny organizační schopnosti týmová práce, schopnost zadávat úkoly dohlížet na jejich plnění péče o soudržnost kolektivu analytické myšlení
Metoda cukr a bič zaměstnanci, kteří plní normy, jsou odměňováni, ostatní sankcionováni či propouštěni.
Motivace zvýšení finančního ohodnocení (pokud pracovník ví, že jeho snaha a píle bude oceněna bude se dle toho snažit) vyhodnocování nejlepších pracovníků (pokud se mezi pracovníky najdou cílevědomí a soutěživí lidé určitě se budou snažit dostat se na horní příčky) pochvaly oficiální , soukromé
Důvěra Důvěra v manažera v jeho manažerské schopnosti. Obhájení svých podřízených vede k dojmu vysokých schopností a budí pocit důvěry.
zdroje: ZAHRÁDKOVÁ, Eva. Teambuilding: cesta k efektivní spolupráci. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 173 s. ISBN 80-736-7042-9