Řeč přímá, nepřímá, nevlastní přímá, polopřímá Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko www.issou-milevsko.cz Řeč přímá, nepřímá, nevlastní přímá, polopřímá
Název projektu CHCEME BÝT LEPŠÍ Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0557 Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení DUM VY_32_INOVACE_01_A_09_CJL Název školy Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko Autor Mgr. Markéta Hadáčková Předmět Český jazyk a literatura Tematický okruh Grafická stránka jazyka, skladba Téma Řeč přímá, nepřímá, nevlastní přímá a polopřímá Ročník 1. ročník, 3. ročník Datum tvorby 12. 4. 2013 Anotace Cílem prezentace je přiblížit žákům problematiku užívání různých druhů řeči. Důraz je kladen na osvojení grafického záznamu řeči přímé. Metodický pokyn Výklad učitele + samostatná práce, kontrola, popř. upřesnění
Metodické pokyny: 1. část prezentace (5. - 15. snímek) je výkladová 2. část prezentace je zaměřena na opakování probíraných jevů: žáci individuálně plní zadané úkoly každý snímek je uzavřen společnou kontrolou v některých případech (snímek 16, 19 a 21) mohou žáci využívat funkci pera v Office 2010 správné řešení se objeví po použití mezerníku Materiál je interaktivní a inovativní především díky propojenosti výkladu učitele a samostatné práce žáků, a to za využití ICT.
Řeč přímá, nepřímá, nevlastní přímá, polopřímá
Řeč přímá podává výpověď tak, jak byla vyslovena skládá se z promluvy a uvozovací věty netvoří souvětí (poměr přímé řeči k větě uvozovací je volný) Katka řekla: „Mám tě moc ráda.“ uvozovací věta promluva
Postavení věty uvozovací Před přímou řečí – oddělena dvojtečkovou Katka řekla: „Mám tě ráda.“ Karolína se zeptala: „Je to pravda?“ Petr se rozkřikl: „Tak to ne!“
B. Za přímou řečí – odděluje se čárkou, nekončí-li přímá řeč otazníkem nebo vykřičníkem „Mám tě ráda,“ řekla Katka. „Je to pravda?“ zeptala se Karolína. „Tak to ne!“ rozkřikl se Petr.
„Mám tě ráda,“ řekla Katka, „ už dlouhou dobu.“ C. Uprostřed přímé řeči – oddělena čárkami „Mám tě ráda,“ řekla Katka, „ už dlouhou dobu.“
Řeč nepřímá zpráva mluvčího o výroku jiného mluvčího mění se gramatická osoba, čas, někdy i slovesný způsob vyjádřena vedlejší větou
Katka řekla, že mě má ráda. Nakázal jí, aby ten nepořádek rychle uklidila. Otec se zeptal, zda zítra přijde.
V umělecké literatuře… využívání moderních mluvnických prostředků: Pásmo vypravěče – autor nezasahuje do děje, monologická forma, nepřímá řeč (3. osoba), někdy ich-forma Pásmo postav – dialogická i monologická forma, vnitřní monolog, přímá řeč + polopřímá řeč, nevlastní přímá řeč
Nevlastní přímá řeč podává projev tak, jak byl vysloven, ale v písmu není v uvozovkách projev postavy reprodukován vypravěčem beze změny splývá s pásmem vypravěče má znaky hovorového stylu využívá osob a časů jako v přímé řeči
Karel řekl Šimonovi, pojeď do té Itálie s námi, ale nebylo to pozvání upřímné. Chytil ji za ruku, pojď, utečeme až na konec světa.
Polopřímá řeč řeč postav – formálně však překračuje hranici této řeči a včleňuje se do řeči autorské bez uvozovek využití pouze 3. osoby
Uháněla, nebyla schopná ani sledovat čas, přece jí nemohou ujet Uháněla, nebyla schopná ani sledovat čas, přece jí nemohou ujet. Určitě na ni počkají! Jana se dotkla Kryštofovy ruky, ne, takhle to nesmí dopadnout.
Procvičování Označ věty uvozovací: Když babička dokončila své vypravování, položila jí kněžna ruku na rámě a řekla: „Tvé vypravování, stařenko, bylo velmi milé, nevíš ani, jak jsem ti za ně vděčna.“ Za chvíli se přihnaly děti. „Dívejte se, babičko, co nám slečna Hortensie dala!“ volaly všechny najednou a ukazovaly rozličné dárky. B. Němcová
„Dívejte se, babičko, co nám slečna Hortensie Řešení: Když babička dokončila své vypravování, položila jí kněžna ruku na rámě a řekla: „Tvé vypravování, stařenko, bylo velmi milé, nevíš ani, jak jsem ti za ně vděčna.“ Za chvíli se přihnaly děti. „Dívejte se, babičko, co nám slečna Hortensie dala!“ volaly všechny najednou a ukazovaly rozličné dárky.
Změň řeč nepřímou na řeč přímou a nevlastní přímou: Pocestný se u nás zastavil a zeptal se, kde najde cestu do města. Pocestný se u nás zastavil a zeptal se: „Kde najdu cestu do města?“ Pocestný se u nás zastavil a zeptal se, kde najdu cestu do města?
Veverka vykřikl Pavlík. Kde křičely děti. Chtěly ji také vidět. Doplň uvozovky a interpunkční znaménka: Veverka vykřikl Pavlík. Kde křičely děti. Chtěly ji také vidět. Má tady někde hnízdo řekl lesník Vácha. Hnízdo smála se Slávka. Copak je veverka pták. B. Říha
„Veverka,“ vykřikl Pavlík. „Kde?“ křičely děti. Chtěly ji také vidět. Řešení: „Veverka,“ vykřikl Pavlík. „Kde?“ křičely děti. Chtěly ji také vidět. „Má tady někde hnízdo,“ řekl lesník Vácha. „Hnízdo?“ smála se Slávka. „Copak je veverka pták?“
Statkář Pejcha se u plotu zastavil. Nechce Rozliš nevlastní přímou řeč od polopřímé: Statkář Pejcha se u plotu zastavil. Nechce souseda zdržovat, šel kolem jen náhodou. Nezdržuješ, zahučel a pokračoval v práci. Holku mu nedám, i kdyby jeho statek byl ještě větší. Ať se zlobí, nikoho se nebojí. Bádal jsem tedy v noci nevinně (nikdy nepůjdu k psychiatrům) i v tomto oboru: nežere mě snad černá závist? L. Vaculík
Statkář Pejcha se u plotu zastavil. Nechce Řešení nevlastní přímá řeč x polopřímá řeč Statkář Pejcha se u plotu zastavil. Nechce souseda zdržovat, šel kolem jen náhodou. Nezdržuješ, zahučel a pokračoval v práci. Holku mu nedám, i kdyby jeho statek byl ještě větší. Ať se zlobí, nikoho se nebojí. Bádal jsem tedy v noci nevinně (nikdy nepůjdu k psychiatrům) i v tomto oboru: nežere mě snad černá závist?
ZDROJE MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80-7358-082-9. MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN 80-902571-5-1. SOCHROVÁ, Marie. Cvičení z českého jazyka v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2005, ISBN 80-253-0094-3. SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-338-0.