SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Advertisements

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Nauka o slovní.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ charakteristika Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_20_SLOH_A_KOMUNIKACE.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Plánování ve školní tělesné výchově
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
VY_32_INOVACE_2C_19_ZIVOTOPIS Životopis dubna 2012
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Sémantické aspekty katalogizace VI
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Funkční styly Funkční styl je způsob cíleného výběru
Stylistika Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU v Brně, 1996, s
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Manažer ve firmě. Manažer ve firmě Osobnost manažera Vrozené vlastnosti Získané dovednosti Temperament Inteligence Potřeba řídit činnost jiných lidí.
1. Obecná problematika tvorby ŠVP
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Funkční styl administrativní
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.08
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
VYPRÁVĚNÍ PODLE OBRÁZKŮ
Úvaha Tento slohový útvar najdeme ve stylu odborném, publicistickém i uměleckém. Je to pojednání nebo výklad na základě logických úsudků. Projevuje se.
Organizace práce na prodejně
Centra kolegiální podpory
FUNKČNÍ STYLY.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
POPIS OSOBY A CHARAKTERISTIKA
Vztahově postojové vlastnosti osobnosti
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce CHARAKTERISTIKA VOŠ a SZeŠ, Tábor PhDr. Iva Petrová

CHARAKTERISTIKA funkční styl: prostě sdělovací, umělecký slohový postup: popisný (prvky vyprávěcího, popř. úvahového postupu) markantní prvek: vytvoření co nejnázornějšího a nejpřesnějšího obrazu charakterizované osoby

CHARAKTERISTIKA zahrnuje: charakteristiku vnější: popis vzhledu charakteristiku vnitřní: popis a hodnocení psychických vlastností temperament zvyky charakter chování a jednání schopnosti a nadání postoje a názory

KOMPOZICE POŽADAVKY: logická systematická tzn. záměrně zvolit určitý způsob, jakým se postupuje např. od vnější charakteristiky k vnitřní nebo naopak

ZPŮSOBY CHARAKTERIZOVÁNÍ přímá charakteristika: pojmenování vlastností nepřímá charakteristika: jednáním osoby, dialogem, poznámkou jiné osoby atd.

JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY spisovný jazyk vyhýbat se opakovanému použití sloves „být“ a „mít“ možno používat přirovnání

PŘÍKLADY SUBJEKTŮ CHARAKTERISTIKY LITERÁRNÍ / FILMOVÁ POSTAVA REÁLNÝ ČLOVĚK TYPICKÝ REPREZENTANT URČITÉ SKUPINY (PROFESE, PŘÍSLUŠNÍK SUBKULTURY, NOSITEL URČITÉ ZKUŠENOSTI) IDEÁLNÍ JEDINEC ZACHYCENÍ FORMOVÁNÍ OSOBNOSTI

POUŽITÁ LITERATURA: Baumgartnerová, Gabriela; Kapustová Andrea. Český jazyk a literatura – písemná práce. Praha: Tauris, 2002. ISBN 978-80-87337-11-0.