Psaní přímé řeči.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řeč přímá, nepřímá, nevlastní přímá, polopřímá
Advertisements

Žáci se naučí druhy vět, procvičí si učivo hravou formou Autor
Základní typografická pravidla
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Základní typografická pravidla
Zásady při pořizování rukopisů. Obecná pravidla  Používat znakové a odstavcové styly.  Zapnout automatickou kontrolu pravopisu.  Vypnout automatické.
Digitální učební materiál
Základy psaní textu Interpunkční znaménka tečka(.), čárka(,)
PRÁCE S TEXTEM Kapitola 3.
Základní typografická pravidla
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
86.1 Přímá řeč Prohlédni si obrázky a popiš, co na nich vidíš.
Mgr. Michal Oblouk PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ. PŘÍMÁ ŘEČ reprodukuje to, co n ě kdo ř ekl nebo si myslel, p ř ímo, doslova obsahuje č asto oslovení osoby, ke.
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
Druhy vět Věty podle funkce
DRUHY VĚT Mgr. Michaela Benešová. DRUHY VĚT Mgr. Michaela Benešová.
WORD – typografické zásady úpravy textu
Vytvořil: Mgr. Renáta Pokorná VY_32_Inovace/6_
Digitální učební materiál
Přímá řeč 12_03_17: Čtenářská gramotnost – Anotace Jazyk
VYPRAVOVÁNÍ.
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
INFORMATIKA 8 Zásady pro úpravy textů III2 – I8- 14.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_368_Přímá řeč AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM: 9.,
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Jazyk český - 1. stupeň Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_05_15.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ROZDĚLOVACÍ ZNAMÉNKA Mgr. Michal oblouk.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_054 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
3. ČÁST EDICE Microsoft Office PowerPoint & OpenOffice.org Impress Načítání… Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Josef Ledvoň.
TYPOGRAFICKÉ PRAVIDLA
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA A VĚTY
ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Text ROWLINGOVÁ, J. K.: Harry Potter a kámen mudrců. Praha: Albatros, 2000, s ISBN Dostupné z Metodického portálu
Základy psaní textu Interpunkční znaménka tečka(.), čárka(,)
PŘÍMÁ ŘEČ Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADY TYPOGRAFIE.
Zvláštní úpravy a obsah obchodního dopisu Odstavce Podle obsahu se text člení do odstavců. Mezi odstavci se vynechává jeden řádek Ivana Francová, SOU Liběchov.
Správné užití přímé řeči Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_7_ŘEČ PŘÍMÁ, NEPŘÍMÁ, POLOPŘÍMÁ Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová ŘEČ PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ.
VY_32_INOVACE_Jir_ II_11 Věta a souvětí Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Základní pravidla typografie
Název prezentace (DUMu) Interpunkce: dvojtečka Tematická oblast:
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Druhy vět Věty podle funkce
Digitální učební materiál
Word – textový editor.
Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_29CJ_5_PŘÍMŘEČ
RISKUJ!.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Copak tady děláte? tázací oznamovací Věta zvolací.
PŘÍMÁ ŘEČ.
SUPRASEGMENTÁLNÍ ANALÝZA TEXTU
Zvláštnosti větné stavby
PŘÍMÁ ŘEČ posouvá děj čtenář nebo posluchač se lépe vcítí do děje
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
Transkript prezentace:

Psaní přímé řeči

Přímá řeč Textový prostředek k zachycení výpovědi či promluvy Bývá uvozena uvozovací větou, která má informativní funkci. Přibližuje situaci, v níž byla promluva pronesena, seznamuje nás s autorem výpovědi, jeho postoji atd.

Přímá řeč vlastní Jejím nejvýznamnějším prvkem jsou uvozovky, jimiž je oddělena od zbytku věty. Je to samostatná věta, musí proto začínat velkým písmenem a být ukončena interpunkčním znaménkem. Bývá zpravidla doplněna uvozovací větou, která může být před přímou řečí, za ní nebo do ní může být i vložena.

Uvozovací věta před přímou řečí Pokud stojí uvozovací věta před přímou řečí, je nutno ji zakončit dvojtečkou. Hanka vykřikla s nadšením: „To je výborné, moc se ti to povedlo.“

Uvozovací věta za přímou řečí Leží-li uvozovací věta za přímou řečí, která má formu oznamovací věty, zakončujeme tuto přímou řeč čárkou a pokračujeme uvozovací větou s počátečním malým písmenem. „To je výborné, moc se ti to povedlo,“ vykřikla Hanka s nadšením.

Přímá řeč jako věta tázací, přací či rozkazovací U uvozovací věty použijeme malé písmeno i v těchto případech. „To je výborné, moc se ti to povedlo!“ vykřikla Hanka s nadšením. „Myslíš, že je to tak správně?“ zeptala se Hanka.

Uvozovací věta vložená do přímé řeči Pokud je uvozovací věta vložena do přímé řeči, oddělujeme ji čárkami z obou stran. Obě části přímé řeči musí být uvozeny uvozovkami. „To je výborné,“ vykřikla s nadšením Hanka, „moc se ti to povedlo.“