Data retention v ČR JUDr. Kateřina Jamborová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Operační řízení útvarů Policie ČR s celostátní působností CZ.1.06/1.1.00/ Operační řízení útvarů Policie ČR s celostátní působností CZ.1.06/1.1.00/
BEZPEČNOSTNÍ TECHNOLOGIE I Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro bezpečnostní systém státu (reg. č.: CZ.1.01/2.2.00/ )
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
BEZPEČNOST JEŘÁBOVÉ DOPRAVY Při konstrukci a provozu jeřábů musí být přísně dbáno na zásady bezpečnosti, aby nebyl ohrožen život a zdraví osob a zabránilo.
Centrální registr zbraní – změna právní úpravy. Harmonogram novely červenec 2012 rozeslání novely do meziresortního připomínkového řízení předložení.
1 Novela zákona o vysokých školách Zákon č. 137/2016 S., kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a některé další zákony Ministerstvo školství,
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Nebezpečné pronásledování - je strach z pachatele měřítkem nebezpečnosti stalkingu? Jak zlepšit pomoc obětem stalkingu?
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
model fungování a praxe
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Pojem přeměna obchodní společnosti
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Informace a informační zdroje
Integrace VISION a VIS Mail do NS-VIS – VIS Mail fáze II projekt spolufinancovaný z ročního programu Fond pro vnější hranice (FVH)
Zákon č. 22/ 1997 sb. o technických požadavcích na výrobky
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Historické milníky EU Monika Matysová.
eRecept – komunikace se základními registry
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Ing. Sylvie kršková, Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Mezinárodní právo veřejné - vztah mezinárodního a vnitrostátního práva
Důvodová zpráva a RIA 1. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Zpráva o uplatňování územního plánu
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
GDPR aneb to chceme.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Práva a povinnosti odborové organizace v oblasti BOZP
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Rozpočet Evropské unie
RIA a důvodová zpráva 31. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Seminář AMG, Písek 2018 GDPR.
EVROPSKÁ UNIE.
Průběh trestního řízení část první – Přípravné řízení trestní
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
ePrivacy a komunikace M2M
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Transkript prezentace:

Data retention v ČR JUDr. Kateřina Jamborová Odbor bezpečnostní politiky Ministerstvo vnitra katerina.jamborova@mvcr.cz 1

Směrnice 2006/24/ES, s rozsudek Soudního dvora V ČR zůstala platná národní právní úprava i po zrušení směrnice Podporujeme přijetí nové právní úpravy na EU úrovni Nyní zvýšený tlak na EK v souvislosti s bojem proti terorismu Řeší se v rámci samostatné pracovní skupiny 2

Směrnice o e-Privacy Článek 15 Použití některých ustanovení směrnice 95/46/ES Členské státy mohou přijmout legislativní opatření, kterými omezí rozsah práv a povinností uvedených v článku 5, článku 6, čl. 8 odst. 1, 2, 3 a 4 a článku 9 této směrnice, pokud toto omezení představuje v demokratické společnosti nezbytné, přiměřené a úměrné opatření pro zajištění národní bezpečnosti (tj. bezpečnosti státu), obrany, veřejné bezpečnosti a pro prevenci, vyšetřování, odhalování a stíhání trestných činů nebo neoprávněného použití elektronického komunikačního systému, jak je uvedeno v čl. 13 odst. 1 směrnice 95/64/ES. Členské státy mohou mimo jiné přijmout právní opatření umožňující zadržení údajů na omezenou dobu na základě důvodů uvedených v tomto odstavci. Veškerá opatření uvedená v tomto odstavci musí být v souladu s obecnými zásadami práva Společenství, včetně zásad uvedených v čl. 6 odst. 1 a 2 Smlouvy o založení Evropské unie. 3

Nařízení o e-Privacy Čl. 11 je navržen obdobně jako stávající čl. 15 Některé státy navrhovaly vynětí činností poskytovatelů, které jsou spojené s požadavky státu v oblastech vyloučených z působnosti předpisu, z návrhu nařízení o e-privacy. SDEU v rozsudku Tele2 uvedl, že „do uvedené oblasti působnosti rovněž spadá legislativní opatření, které se týká, jak je tomu v původním řízení, přístupu vnitrostátních orgánů k údajům uchovávaným poskytovateli služeb elektronických komunikací“. Z rozsudku Tele2 jasně plyne, že oproti GDPR stanoví dosavadní směrnice e-privacy specifické povinnosti navíc, ze kterých je uchovávání provozních a lokalizačních údajů podle jejího článku 15 jen výjimkou. Právě proto Soudní dvůr dovodil, že omezení podle čl. 15 překračuje meze nezbytnosti a není možno jej považovat za odůvodněné v demokratické společnosti. 4

Nařízení o e-Privacy Proto snaha formulovat adekvátní výjimku do textu nařízení v celkovém textu nařízení má vynětí národní bezpečnosti a obrany mířit i na situace, které právu EU podléhat mohou, tedy na aktivity poskytovatelů související s národní bezpečností a obranou. Jde tedy o činnosti, které zatím vždy Soudní dvůr při posuzování data retention viděl v působnosti práva EU a směrnice 2002/58, protože jde o povinnosti poskytovatelů (operátorů) něco uchovávat, tedy o výjimku z povinnosti důvěrnosti a nesledování. Snahou DE a FR je, aby ani činnosti poskytovatelů, pokud se týkají národní bezpečnosti nebo obrany, nepodléhaly nařízení 5

Údaje z telekomunikačního provozu v policejní praxi Důležitý nástroj v policejní praxi, mnohdy jediná stopa k dispozici Stěžejní při vyšetřování sériové a organizované trestné činnosti Využíváno u všech typů trestné činnosti, zejména u majetkové, násilné, drogy V trestním řádu již od roku 2002 Po rozsudcích Ústavního soudu přijata nová právní úprava 6

Současná česká právní úprava Taxativní výčet subjektů, které jsou oprávněny údaje vyžadovat Lze vyžádat jen pro účel stanovený zákonem Dostatečné zabezpečení údajů Doba uchování 6 měsíců Dozor ÚOOÚ Je-li známa totožnost osoby, povinnost zpětného informování o vyžádání údajů 7

úmyslný trestný čin s horní hranicí trestní sazby tři roky § 88a trestního řádu Lze vyžádat pouze úmyslný trestný čin s horní hranicí trestní sazby tři roky úmyslný trestný čin, k jehož stíhání zavazuje mezinárodní smlouva t. č. uvedený v taxativním výčtu - tajemství dopravovaných zpráv (§ 182 t. z.), podvod (§ 209 t. z.), neoprávněný přístup k počítačovému systému a nosiči informací (§ 230 t. z.), opatření a přechovávání přístupového zařízení a hesla k počítačovému systému a jiných takových dat (§ 231 t. z.), nebezpečné vyhrožování (§ 353 t. z.), nebezpečné pronásledování (§ 354 t. z.), šíření poplašné zprávy (§ 357 t. z.), podněcování k trestnému činu (§ 364 t. z.), schvalování trestného činu (§ 365 t. z.). 8

Návrh na soud podává státní zástupce Povinnost zpětného informování Zdůrazněna subsidiarita („nelze-li sledovaného účelu dosáhnout jinak nebo bylo-li by jinak jeho dosažení podstatně ztížené“) Princip přiměřenosti Návrh na soud podává státní zástupce Povinnost zpětného informování 9

Rozsudek Soudního dvora EU C-293/12 a C-594/12 Soud připustil, že údaje pomáhají při objasňování závažné trestné činnosti. Uchovávání údajů je vhodné pro dosažení cíle směrnice. Boj proti závažné trestné činnosti a terorismu má nejvyšší důležitost v souvislosti se zajišťováním veřejné bezpečnosti a jeho efektivita ve značné míře může záviset na používání moderních vyšetřovacích metod. Nicméně samotný cíl obecného zájmu bez ohledu na to, jak je důležitý, nemůže sám o sobě ospravedlnit opatření, jako jsou ta, jež jsou obsažena ve směrnici 2006/24. 10

Výtky soudu vůči směrnici Nezbytnost opatření, uchovávání dat o velkém množství osob Přístup národních orgánů k údajům Podmínky přístupu k údajům Doba uchování údajů Ochrana uchovávání údajů, kritika zohlednění nákladů Uchování na území EU 11

Výtky soudu a česká právní úprava Nezbytnost, plošné uchovávání ano, údaje se sice uchovávají o každém, kdo využívá prostředky elektronické komunikace, ALE striktní omezení přístupu k údajům pouze v individuálních případech nelze určit dopředu, které údaje ohledně kterých osob bude nutno využít povinnost zpětného informování 12

Výtky soudu a česká právní úprava Přístup národních orgánů pouze pro účely konkrétního řízení cestou státního zástupce po schválení příkazu soudcem Policie pouze pro účely pátrání po hledaných a pohřešovaných osobách 13

Výtky soudu a česká právní úprava Podmínky přístupu k údajům Striktní vymezení trestných činů, pro které lze vyžádat Doba uchování - Stanovena jednotně na 6 měsíců 14

Výtky soudu a česká právní úprava Ochrana uchovávaných údajů vnitřní nařízení u subjektů povinných uchovávat údaje zákon na ochranu osobních údajů Uchování na území EU - data uchovávána na území ČR, plně se uplatňují oprávnění ÚOOÚ 15

Děkuji za pozornost. 16