PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategie celoživotního učení ČR Konference SVES 13. října 2010, Praha Jitka Krmíčková.
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Lesní škola a školka Bezinka v Palkovicích Ivana Cviková.
Spolupráce Odboru sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné s poskytovateli sociálních služeb.
Problematika veřejného opatrovnictví Barbora Rittichová Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Svoji životní situaci pociťujete jako nepříznivou, kterou nemůžete zvládnout vlastními silami …
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Informace a informační zdroje
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
Název vzdělávacího materiálu
Název projektu: Moderní škola
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Snídaně – oběd - večeře ZdravÍ, bezpečí.
Občanské soudní řízení I.
Děti odsouzených rodičů z hlediska sociálně – právní ochrany dětí
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Vůdcovství - leadership
Školkáčci jedou na výlet
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Informační gramotnost
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Bc. Miloslava Vavříková
Svoji životní situaci pociťujete jako nepříznivou, kterou nemůžete zvládnout vlastními silami …
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
ZDRAVÍ JAKO HODNOTA.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Co kluci potřebují J. Novotný, ZŠ MOZAIKA, Rychnov nad Kněžnou.
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Digitální gramotnost Informatické myšlení
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Hledáme klíč k právům dětí
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Poznatky ze života zvířat
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
RIZIKA PŘI ZIMNÍCH SPORTECH
Vztah k životnímu prostředí
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Rodičovské kompetence – silní rodiče v našem pohraničí
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ Nina Nováková Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Volební výbor Podvýbor pro lidská práva

Mezinárodní ÚMLUVY NOZ LIDSKÁ PRÁVA Práva dítěte § 3 (1) Soukromé právo chrání důstojnost a svobodu člověka i jeho přirozené právo brát se o vlastní štěstí a štěstí jeho rodiny nebo lidí jemu blízkých takovým způsobem, jenž nepůsobí bezdůvodně újmu druhým. (2) Soukromé právo spočívá zejména na zásadách, že a) každý má právo na ochranu svého života a zdraví, jakož i svobody, cti, důstojnosti a soukromí, b) rodina, rodičovství a manželství požívají zvláštní zákonné ochrany, c) nikdo nesmí pro nedostatek věku, rozumu nebo pro závislost svého postavení utrpět nedůvodnou újmu; nikdo však také nesmí bezdůvodně těžit z vlastní neschopnosti k újmě druhých,

ŠKOLA VZTAHŮ – CESTA K LIDSKOSTI Rosteme v manželství trvalost věrnost respekt podpora Naplňujeme se v rodičovství

BEZVÝHRADNOST VZTAHŮ Rodina není firma není spolek není politická strana není sportovní klub

Princip vzájemnosti Dítě není majetek rodičů, má však právo být jimi vychováváno. Dítě má povinnost dbát svých rodičů.

Princip přiměřenosti (stupeň vývoje) OCHRANA INFORMOVÁNÍ PODPORA ROZHODOVÁNÍ USMĚRŇOVÁNÍ

Stát Obec Občanská spol. Rodina Princip subsidiarity Stát Obec Občanská spol. Rodina

EKOSYSTÉM SPOLEČNOSTI: SÍLY VNITŘNÍ Touha poznávat a chápat svět Touha po štěstí – vztahy s druhými Snaha rozvíjet se - poznávat-rozvíjet se – mít vztahy-

EKOSYSTÉM SPOLEČNOSTI: SÍLY VNĚJŠÍ Motivace Podpora Příklad Příležitost Omezování Zmarnění potenciálu Nátlak Hrozba

KVALIFIKACE: RODIČ Znám své dítě, protože s ním trávím čas. Sleduji jeho vývoj ve škole i mimo školu. Znám jeho kamarády i kontakty na s. s. Vedu dítě ke zdravému životnímu stylu. Nevidím dítě růžovými ani černými brýlemi.

KVALIFIKACE: RODIČE Nejsme lhostejní při volbě školky a školy. Nenecháváme výchovu jen na škole. Nevyhýbáme se diskusi o „problémových“ tématech. Sledujeme, co se dítě právě ve škole učí. Víme, co dítě prožívá v okamžicích radosti, smutku a strachu. S dítětem pracujeme, sportujeme a bavíme se. Nevidíme v učitelích ani v lékaři nepřítele, ale partnera.

Nejde o stupeň vzdělání, jde o úkol Přijmout úkol, učit se nové věci Netrpět stihomamem Klást nároky přijatou odpovědnost hájit před institucemi brát učitele, vedoucí a lékaře jako partnery. důvěřovat.

Práva dítěte Dítě má nárok na bezpečné dětství, na vzdělání, na lékařskou péči, má mít možnost rozvíjet svou osobnost, schopnosti a dovednosti, vyrůstat v milujícím prostředí, každé dítě musí být přiměřeným způsobem informováno o věcech, které se jej týkají, má mu být dána možnost vyjádřit se k nim.

Dítě má právo na ochranu před nebezpečím !! KOUŘENÍ, alkohol, drogy OPUŠTĚNOST MRAVNÍ OHROŽENÍ Výchova k sobectví

…za každým problémem dítěte je selhání dospělého. Neradi slyšíme, ale … …za každým problémem dítěte je selhání dospělého.

Péči o zdravý tělesný a mravní vývoj dítěte z rodičů nesejme ani učitel, ani lékař Výchova ke zdraví Sexuální výchova Výchova k manželství Výchova k rodičovství

ODPOVĚDNOST: Péče o zdraví SPOD Lékař SOUHLAS x NESOUHLAS NEZBYTNOST + NEODKLADNOST

ODPOVĚDNOST: Tělesný, citový, rozumový, mravní vývoj Není povinnost, pouze možnost antikoncepce ! potrat ! INFORMACE ?!

NEJLEPŠÍ ZÁJEM DÍTĚTE medicínské názory blízkost a láska sociální a etické zájmy intuice znalost poměrů dítěte

R O D I N A M Á P R Á V O „Rodina přivádí na svět děti a vychovává je, což je spojeno s nesmírným úsilím a zodpovědností, kterým nutně musí vycházet vstříc vhodná pomoc veřejného i privátního sektoru“

Děkuji za pozornost Nina Nováková novakovan@psp.cz