Budoucnost „data retention“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Studie: Data retention v ČR v praxi Petr Kučera Iuridicum Remedium, o. s.
Advertisements

Právní úprava v oblasti správního vyhoštění a zajištění
Podívejme se nejen na mobilní bezpečnost v širším kontextu Michal Rada Iniciativa Informatiky pro Občany.
Řízení o předběžné otázce © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Správní právo Pojem správního práva.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Alena Paulová Zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu 1.
Vzájemné uznávání výrobků v neharmonizované sféře
Ochrana práv ve veřejné správě
Ochrana práv ve veřejné správě
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Bojím se organizovaného zločinu… Seminář v Evropském domě Doc., PhDr., Judr. Ivo Šlosarčík LL.M., PhD. Policejní a soudní spolupráce v post-lisabonské.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
Identita a anonymita na internetu Jan Vobořil Iuridicum Remedium, o.s. Cross
Právo Mgr. Blanka Chocová 2010/11.
DATA RETENTION Z POHLEDU OPERÁTORA DIGITÁLNÍ VÝZVY 2014 Martin Cach Data Privacy & Security Officer UPC Česká republika, s.r.o.
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Právní úprava data retention a ochrana osobních údajů Jan Vobořil Iuridicum Remedium, o. s.
Vaše jistota na trhu IT Důvěryhodné ukládání elektronických dokumentů (legislativní pohled) David Zimandl, ICZ a.s Brno.
Nařízení Brusel II Nařízení Rady č. 2201/2003 o příslušnosti a uznávání a výkonu rozhodnutí ve věcech manželských a ve věcech rodičovské zodpovědnosti.
Monika Matysová.  Co to je suverenita?  Čl. 10 Ústavy  Čl. 10a Ústavy.
Exekuční řád po novelách
Kontrola veřejné správy I.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ
Správní řízení při ukládání pokut za porušení zákonů Ing. Jan Kovář Státní energetická inspekce.
Novela zákona o elektronickém podpisu Předmět úpravy novely zákona Obsah prezentace  Dosažení kompatibility se Směrnicí 1999/93/ES:  uznávání.
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Metodika praktického využití judikatury ESD a práva EU obecně: Přestaňme se ho bát David Petrlík Referendář (asistent soudce), Soudní dvůr Evropských společenství.
Informační bezpečnost jako rámec ochrany osobních údajů v orgánech veřejné správy Hradec Králové
Sdílení dat ve veřejné správě Hradec Současný stav  V právním řádu neexistuje předpis, kterým by byla upravena jednotná pravidla pro sdílení.
Norma, právo, forma zákonů
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Aneb právo shromažďovací a jiné trable neonacistů 
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Elektronické úřadování v archivní legislativě a spisových normách ústředních úřadů. Národní archiv Archivní Praha 4
Evropský exekuční titul pro nesporné nároky
Správní právo procesní instituty Jana Jurníková. Procesní pojmy a instituty obecný úvod část druhá s.ř. Vztahují se na všechny fáze správního.
KONZULTACE ČÍSLO 2 NĚKOLIK POZNÁMEK KE SPOTŘEBITELSKÉMU ROZHODČÍMU ŘÍZENÍ 1.
DOBRÝ DEN PŘEDNÁŠKA Č. 2 BRUSEL I. OSNOVA ÚVOD – MATERIÁLY KE STUDIU ÚVOD – MATERIÁLY KE STUDIU HISTORIE ÚPRAVY, INTERPRETAČNÍ ZDROJE, POVAHA NAŘÍZENÍ.
Konference Městské kamerové dohlížecí systémy a ochrana osobních údajů, Praha 18. února 2011 PhDr. Miroslava Matoušová Úřad pro ochranu osobních údajů.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Právní rámec pro oceňování a zdanění nemovitostí Jane H. Malme.
JUDr. Václav Urban Odbor živností Tržní řády Zákonné zmocnění k vydání 11 TRŽNÍ ŘÁDY.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Právní aspekty boje s teroristickou a extremistickou propagandou na internetu Renata Novotná CYBER 2008 Praha, 14. listopadu 2008.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
ORGÁNY PRÁVNÍ OCHRANY A SANKCE
Aktuální judikatura k územnímu plánování
European Arrest Warant
Důvodová zpráva a RIA 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Legislativní pravidla vlády II - věcný záměr, návrh zákona
Přeshraniční poskytování zdravotní péče
ČR a EU, judikatura ÚS, Ústava ČR, pojem „ultra vires“
Komise LRV a LRV 14. prosince 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
GDPR a obec Praha Mgr. Jan Vobořil, Ph.D. 1.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
GDPR - náhled po 133 dnech JUDr
GDPR a budoucí redakční praxe
Územní opatření o stavební uzávěře
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

Budoucnost „data retention“ Mg. Jan Vobořil, Ph.D. Iuridicum Remedium 1 1 1

Data retention v ČR Co je data retention? Přezkum Ústavním soudem: Zákon o elektronických komunikacích, Trestní řád, Zákon o Policii ČR, Prováděcí vyhlášky Přezkum Ústavním soudem: Pl. ÚS 24/10 Pl. ÚS 24/11 Pl. ÚS 45/17 ČTÚ: 2017: 253 380, 2016: 214 522

Data retention v EU - Přezkum Směrnice o data retention (2006/24/EC) Rozhodnutí Soudního dvora EU Digital Rights Ireland 4/2014 (ve spojených věcech C-293/12 a C-594/12) 2) Tele 2/Watson 12/2016 (ve spojených věcech C 203/15 a C 698/15) Porušení čl. 7, 8, 11 a 52 odst. 1 Listiny základních práv EU Zrušení směrnice o DR (→ Jaký je právní základ data retention v národních úpravách?)

Závěry SDEU Plošné a nevýběrové uchovávání údajů je nepřijatelné, protože neminimalizuje zásah do základních práv Plošné a nevýběrové shromažďování údajů představuje pravidlo a nikoli výjimku z pravidla důvěrnosti informací Ukládání dat musí být vázáno na určité rizikové faktory a omezeno buď časově, místně nebo co do okruhu sledovaných osob Přístup měl být možný výlučně za účelem boje proti závažné trestné činnosti a přístup by měl být podmíněn přezkumem soudního nebo nezávislého správního orgánu

Reakce Část států od DR ustoupila po zrušení právních úprav ze strany ÚS Slovensko – 2015 – zajišťování údajů tzv. quick freeze systém Rakousko – 2014 Nizozemí – v reakci na DRI zrušeno data retention v roce 2015 Slovinsko – zrušeno 2014 Rumunsko – zrušeno 2011 Většina států EU (včetně ČR) má povinnost data uchovávat stále upravenu v národní legislativě s odvoláním na čl. 15 odst. 1 e-privacy směrnice v kombinaci s „ohýbáním“ či ignorováním rozsudků SDEU Na úrovni EU se začal řešit problém, jak udržet DR a přitom být v souladu s judikaturou SDEU

Problémy k řešení dle SDEU I Uchovávání údajů Zákaz plošného nevýběrového uchovávání údajů o všech uživatelích Přiměřenost délky uchovávání Diferenciace mezi jednotlivými kategoriemi údajů Zajištění likvidace po době uchovávání Požadavky na bezpečnost (šifrování/pseudonymizace, uchovávání v rámci EU Kontrola operátorů nezávislým orgánem

Problémy k řešení dle SDEU II Vyžadování údajů Okruh případů, kdy lze data vyžadovat (serious crime, cybercrime, pátrání po osobách…) Procedura (soudní povolení nebo povolení nezávislé správní autority Výjimky u specifických skupin osob (lékaři, advokáti, kněží) Omezení na osoby podezřelé (až na určité výjimky – terorismus apod.) – Tele2-119 – vedlo by k omezení vyšetřování skrze buňky Oznámení subjektům údajů

Postoje členských států Hledání řešení od maltského předsednictví (1.-6.2017) – pracovní skupina DAPIX FoP Data retention Shrnuto v dokumentu: Data retention – state of play z 11/2018 Projednáno v rámci Rady EU 7.-8.12. 2018

„Nové“ koncepty Restricted data retention – i nadále by se zachovávaly údaje o veškeré komunikaci, ale členské státy by měly uchovávání omezit na to, co je „naprosto nezbytné” Problém: Členské státy tvrdí, že naprosto nezbytné je s ohledem na různorodé postupy při vyšetřování vše, co je dnes uchováváno (v rozporu s SDEU) Renewable retention warrant – obnovitelné příkazy jednotlivým poskytovatelům, aby data uchovávaly po stanovené období Problém: Členské státy (s výjimkou Velké Británie) to odmítají, riziko, že by se systém zautomatizoval a tyto jednotlivé příkazy by bez věcného posouzení směřovaly na všechny jednotlivé poskytovatele,

Budoucnost Evropská komise – pouze monitoruje situaci, není snaha zahájit proti členským státům řízení o nesplnění povinnosti pro porušení Listiny základních práv EU či e-privacy směrnice národní legislativou Většina členských států – nechtějí se vzdát data retention ve stávající plošné podobě - rozšíření zpracování dat dle čl. 6 odst. 2 písm. b) e-privacy nařízení a kooperace s operátory úplné vyjmutí data retention z působnosti e-Privacy nařízení Možná cesta - Změna na úrovni členských států (ústavněprávní přezkum, změna národní legislativy)

voboril@iure.org www.bigbrotherawards.cz www.iure.org www.slidilove.cz 11 11 11