SOUVĚTÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Advertisements

VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice Název sady: Český jazyk a literatura.
URČENÍ ROVNICE LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_9_Určení rovnice lineární.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Písemné sčítání a odčítání do milionu
Měření objemu pevného tělesa
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_29.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
TEPLOTA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_12_29.
GONIOMETRICKÁ FUNKCE SINUS
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_FAZE_MESICE Název materiálu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
HMOTNOST Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny
Teplota a měření Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Tvoření sloves a doplňování do vět
OBSAHY ROVINNÝCH ÚTVARŮ
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Autor: Mgr. Hana Novotná
Vyjmenovaná slova po M - homonyma
Skupiny hlásek při odvozování MNĚ / MĚ
Písemné dělení jednociferným dělitelem
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_ČESKÝ JAZYK
Zlomky Část celku VY_42_INOVACE_20_01.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Prvňáci a matematika Poznáváme čísla do
Základní společenstva – skály a hory
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VLASTIVĚDA Místo, kde žijeme Světové strany
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu ženského
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ26 Excel – funkce Současná hodnota.
OBJEM Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Karla Klíče Hostinné AUTOR: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Věcné učení První pomoc
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘÍSLOVEČNÁ
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
Předmět VY_32_INOVACE_03-24 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_Inovace_4.1.3 Věta jednoduchá a souvětí
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

SOUVĚTÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_13_SOUVĚTÍ Téma: ČESKÝ JAZYK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Autor Mgr. Helena Baculáková Vytvořeno dne 23. dubna 2012 Odpilotováno dne 9. května 2012 ve třídě VII.A Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Tematický okruh ČESKÝ JAZYK Téma SOUVĚTÍ Klíčová slova Souvětí podřadné, věta hlavní a vedlejší, věta řídící a závislá, grafické znázornění souvětí podřadného

VĚTA - SOUVĚTÍ Shrnutí: Věta jednoduchá 1 přísudek Souvětí Podtrhni přísudky a do rámečku zapiš jejich počet. Vynálezy odjakživa pomáhaly lidstvu v cestě kupředu. Kolo pomohlo přemísťovat materiál nebo dopravit osoby do vzdáleného cíle, aniž by se unavili chůzí. Koňská spřežení byla nahrazena vlaky, které uvezly mnohem větší náklad. Zámořské lodě umožnily objevit Ameriku. Automobily nám zjednodušily každodenní život, protože nás odvezou kamkoliv a kdykoliv a dovezeme s nimi vše, co potřebujeme. Letadly se dostaneme na druhý konec světa během několika hodin. Umíš vysvětlit, jaký je rozdíl mezi větou jednoduchou a souvětím? Shrnutí: Věta jednoduchá 1 přísudek Souvětí 2 a více přísudků

VĚTA HLAVNÍ – VĚTA VEDLEJŠÍ 1. Podtrhni přísudky a zakroužkuj spojovací výrazy. 2. Zeptej se jednou větou na druhou, nadepiš, která je hlavní a která vedlejší. věta HLAVNÍ (H) věta VEDLEJŠÍ (V) Vynález teploměru oceníme tehdy, když chceme zjistit venkovní teplotu. Abychom si mohli vyprat špinavé prádlo, poslouží nám pračka. Na zahradě nám zjednoduší práci sekačka, která za nás poseká trávu. Kdyby nebyly objevené hodiny, znali bychom přesný čas?

VĚTA HLAVNÍ – VĚTA VEDLEJŠÍ SHRNUTÍ věta HLAVNÍ (H) věta řídící – touto větou se ptáme na větu vedlejší 2 H 1 H věta VEDLEJŠÍ (V) 1 V 2 V věta závislá – ptáme se na ni větou hlavní - nemůže stát samostatně Souvětí s jednou větou hlavní a nejméně jednou větou vedlejší = SOUVĚTÍ PODŘADNÉ

Odliš větu hlavní a větu vedlejší, na lavici vyznač pomocí papírových šipek a čtverečků graficky stavbu souvětí. Mikroskopem si můžeme zvětšit preparát, abychom viděli stavbu listu. Jakmile zmáčkneme vypínač, rozsvítí se žárovka v lampičce na stole. Budeme-li stříhat látku, použijeme ostré nůžky. Umíte si představit, jak by vypadal den bez mobilního telefonu? Abychom měli čisté zuby, měli bychom používat zubní kartáček. 1 H 2 H 2 V 1 V

A PROVEĎ GRAFICKÝ ROZBOR DOPLŇ VĚTU VEDLEJŠÍ, ODLIŠ VĚTU HLAVNÍ A VEDLEJŠÍ A PROVEĎ GRAFICKÝ ROZBOR Nevím, kam ______________________________________________ . Když ______________________________________, vrátili jsme se hned domů. Mraky, které ________________________________________, se ztratily z oblohy. Už jsi umyla nádobí, abychom _________________________________________ ? Jakmile _____________________________________, půjdeme spát. Vytvoř souvětí podle daných grafů 2 H 1 H 1 H 1 H protože 2V o kterém 2V Když 1V abych 2V

Podle toho, který větný člen řídící věty věta vedlejší rozvíjí, ROZLIŠUJEME : DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT PODMĚTNÁ Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá PŘÍSUDKOVÁ Petra byla, jako by se zapomněla učesat. PŘEDMĚTNÁ Nevěděli jsme, co máme dělat. PŘÍSLOVEČNÁ Kniha ležela tam, kde jsem ji položila. PŘÍVLASTKOVÁ Kup kalendář, ve kterém budou fotografie ptáků. DOPLŇKOVÁ Jana se stále tvářila, jako by se ještě bála.

ANOTACE Vyvození rozdílu mezi větou a souvětím + shrnutí Pracovní list a interaktivní tabule: vysvětlení pojmů věta hlavní a vedlejší, souvětí podřadné Procvičování – pracovní list + práce na interaktivní tabuli: a) grafické znázorňování stavby souvětí b) dokončování vět a graf c) tvoření souvětí dle grafů 4) Seznámení s přehledem druhů vedlejších vět Pomůcky: Každý žák má připravenou sadu papírových šipek a obdélníčků s označením věty hlavní a věty vedlejší (pro grafické znázornění stavby věty na lavici) POUŽITÉ ZDROJE Vše z vlastních zdrojů Prezentace obsahuje animace.