PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

ŠKOLSKÁ ETOPEDICKÁ ZAŘÍZENÍ
Zdroj obrázků: Rodina  je to skupina osob nebo více skupin, spjatých pokrevními svazky, manželstvím, adopcí, kdy dospělí členové.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
IP Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Jihlava 25. listopadu 2014.
Vzdělávací program v oboru dětské lékařství MUDr. Jana Mathonová, prim. dětského oddělení Kroměřížské nemocnice a.s.
Klára Lysová Pravidla Rady Kraje Vysočina pro poskytování stipendia pro studium na zahraničních středních školách v partnerských regionech.
NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE Náhradní rodinná výchova Formy náhradní rodinné péče: - adopce ( osvojení) - pěstounská péče.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kritické poznámky k novele Zákona o sociálně právní ochraně a dopadech v praxi MUDr.F.Schneiberg Společnost sociální pediatrie ČLS JEP Poslanecká sněmovna.
Spolupráce Policie ČR s Orgánem sociálně právní ochrany dítěte při řešení problematiky domácího násilí Krajské ředitelství Policie ČR Jihomoravského.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_Náhradní rodinná péče TÉMA SADY: Občanská výchova.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Důležité informace pro rodiče vycházejících žáků
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Správa sociálního zabezpečení
Institucionální cesta podpory
Vteřina poté Participace z pohledu bývalých klientů ústavních zařízení
NÁHRADNÍ VÝCHOVA DĚTÍ Mgr. Michal Oblouk.
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Mgr. Rostislav Navláčil 13. Rodinné právo Občanská nauka 1. – 4.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
Název vzdělávacího materiálu
Název projektu: Moderní škola
DĚTI VĚZNĚNÝCH RODIČŮ Zkušenosti a plány Věznice Světlá nad Sázavou
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Občanské soudní řízení I.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Pobyt dítěte v zařízení - vybrané možnosti a limity orgánu sociálně-právní ochrany dětí z pohledu veřejného ochránce práv konference „Rodina ohrožená.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název projektu: Moderní škola
Rodinné právo Ing. Mgr. Tomáš Klusák.
Správa sociálního zabezpečení
Právo sociálního zabezpečení
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Právo sociálního zabezpečení
Sociálně právní ochrana dětí
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Občanské soudní řízení I.
Řízení a rozvoj lidských zdrojů na Ministerstvu vnitra
Matriční úřad.
Občanské soudní řízení I.
Náhradní formy rodiny.
Hledání biologických kořenů Mikulov, Mgr
Zprostředkování osvojení z ciziny Mikulov Mgr. Lucia Skorušová
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
Rodičovské kompetence – silní rodiče v našem pohraničí
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Transkript prezentace:

PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D. pazlarova@jabok.cz Náhradní rodinná péče PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D. pazlarova@jabok.cz

Cíle kurzu Kurz se opírá o teorie psychických potřeb, psychické deprivace a teorii vazby. Účastníci kurzu budou seznámeni s možnými formami náhradní výchovné péče (ústavní i rodinné), včetně zhodnocení přínosů a rizik jednotlivých forem. Stěžejní část je zaměřena na formy náhradní rodinné péče, proces přijet dítěte do rodiny a vznik nových vazeb v náhradní rodině. Účastníci se seznámí s novou legislativou v oblasti NRP. Posluchači získají přehled o odborných službách v NRP. Kurz bude průběžně doplňován o zahraniční modely a zkušenosti z vybraných zemí Evropy a USA.

Podmínky udělení atestace Aktivní účast na přednáškách a cvičeních Písemný test složený z teoretické a praktické části Praktická část je složena z návrhu řešení několika vzorových kazuistik.

Obsah dnešního setkání Systém péče o děti žijící mimo vlastní rodinu Ústavní formy péče Děti v ústavní výchově Formy náhradní rodinné péče

Proč některé děti nevyrůstají ve vlastní biologické rodině?

Příčiny Rodiče se nemohou o dítě postarat - zemřeli, ztratili se, jsou dlouhodobě nemocní, postižení apod. Rodiče se nechtějí starat Rodiče se neumějí starat Děti, které nechtějí ve svojí rodině žít - “děti na ulici” - ročně několik tisíc útěků

Co se s tím dá dělat? – možná řešení (skupinová práce)

Formy ústavní výchovy Kojenecké ústavy (Dětská centra) Zdravotnické zařízení pro děti od narození do 3 let. V resortu MZ.

Diagnostický ústav Na základě komplexního vyšetření, zdravotního stavu dětí a volné kapacity jednotlivých zařízení umísťuje děti do dětských domovů, dětských domovů se školou nebo výchovných ústavů. Pobyt v ústavu trvá zpravidla 8 týdnů. Diagnostické ústavy nebo výchovné skupiny diagnostických ústavů jsou členěny podle pohlaví nebo podle věku dítěte. Děti v diagnostickém ústavu žijí ve výchovných skupinách o 4-8 dětech.

Dětský domov (dále jen DD) Do DD mohou být umísťovány děti ve věku zpravidla od 3 do nejvýše 18 let, nebo do ukončení přípravy na povolání nejvýše do 26 let. Do dětského domova se rovněž umísťují nezletilé matky spolu s jejich dětmi. Účelem DD je zajišťovat péči o děti s nařízenou ústavní výchovou, které nemají závažné poruchy chování. Tyto děti se vzdělávají ve školách, které nejsou součástí dětského domova. Základní organizační jednotkou jsou rodinné skupiny o 6-8 dětech. Jeden DD je tvořen 2-6 rodinnými skupinami.

Dětský domov se školou (dále jen DDŠ) Do dětského domova se školou mohou být umísťovány děti zpravidla od 6 let do ukončení povinné školní docházky. Účelem DDŠ je zajišťovat péči o děti s nařízenou ústavní výchovou, které mají závažné poruchy chování, pro svou přechodnou nebo trvalou duševní poruchu vyžadují výchovně léčebnou péči, nebo mají nařízenou ochrannou výchovu. Tyto děti se převážně vzdělávají ve škole, která je součástí zařízení. Základní organizační jednotkou jsou rodinné skupiny o 5-8 dětech. Jeden DDŠ je tvořen 2-6 rodinnými skupinami.

Výchovný ústav (dále jen VÚ) VÚ pečuje o děti starší 15 let se závažnými poruchami chování, u nichž byla nařízena ústavní výchova nebo uložena ochranná výchova Do VÚ může být umístěno i dítě starší 12 let, má-li uloženu ochrannou výchovu, a v jeho chování se projevují tak závažné poruchy, že nemůže být umístěno v dětském domově se školou. Výjimečně, v případech zvláště závažných poruch chování, lze do VÚ umístit i dítě s nařízenou ústavní výchovou mladší 15 let. Výchovné ústavy se zřizují odděleně pro děti s nařízenou ústavní výchovou a uloženou ochrannou výchovou. Základní organizační jednotkou jsou výchovné skupiny 5-8 dětech. VÚ je tvořen 2-6 výchovnými skupinami.

Dříve Ústav sociální péče – dnes domovy pro osoby se zdravotním postižením V resortu MPSV Podle zákona 108/2006 o sociálních službách Stacionáře a domovy Zařízení pro osoby se zvláštními zdravotními potřebami.

Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc (ZDVOP) Zřízeny zákonem 359/1999 o sociálně právní ochraně dětí. Umožňují emergentní umístění dětí v krizové situaci. Umístění na max. 3 na žádost rodičů, 6 měsíců na žádost OSPOD nebo dítěte Max.28 dětí Současně práce s rodinou

Jak to bylo,když … jsem měl/-a narozeniny jsem dostal/-a vysvědčení jsme jeli k babičce jsem byl/-a nemocná

Silné stránky systému ústavní výchovy O děti je po materiální stránce dobře postaráno. Zařízení bývají kvalitně materiálně a technicky vybavená. Dochází k modernizaci a přestavbám budov. Díky systému ústavních zařízení nemáme vážnější potíže s „dětmi ulice“ (mimo relativně malého počtu dětí na útěku).

Slabé stránky Většina dětí trpí více či méně vážnými následky psychické deprivace vlivem dlouhodobé ústavní výchovy, které vyplývají ze samotné podstaty kolektivní výchovy. Ústavní výchovy bývá často dlouhodobým řešením a počet dětí v ústavní výchově stoupá. Nedostatečná kvalifikace pracovníků DD a dostupnost odborných služeb Nedostatek mužů mezi výchovnými pracovníky. Geografická poloha + špatná dopravní obslužnost

Formy náhradní rodinné péče

Náhradní rodinná péče Osvojení (adopce) Mezinárodní osvojení Pěstounská péče Svěření do péče třetí osoby Poručenství Opatrovnictví

Osvojení (adopce) Manželé či jednotlivci přijímají za vlastní dítě a mají k němu stejná práva a povinnosti jako biologičtí rodiče. Vzniká mezi nimi příbuzenský vztah se všemi právními i jinými důsledky. Dítě získává příjmení osvojitelů. Osvojit lze nezletilé dítě i zletilou osobu (nově podle NOZ)

Mezinárodní osvojení Řešení pro děti, kterým se nepodaří nalézt náhradní rodinu v zemi původu. Upravena tzv.”Haagskou úmluvou” z roku 1993. V ČR vstoupila v platnost roku 2000. Funkci zprostředkovatele plní Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí v Brně - centrální registr.

??? Mezinárodního osvojení??? Úmluva o právech dítěte – právo na zachování totožnosti vč. státní příslušnosti, právo znát své rodiče, právo na zachování rodinných svazků, právo dítěte odděleného od rodičů na udržování kontaktu… X Obtíže s nalezením rodiny pro řadu dětí a negativní vliv ústavní výchovy

Počty dětí do mezinárodního osvojení V letech 2008 – 2012 – 20-30 dětí osvojených do zahraničí

Pěstounská péče Státem garantovaná forma náhradní rodinné péče, kdy je dítě svěřeno dočasně do péče jednotlivci nebo manželům. PP zaniká zletilostí dítěte (nevzniká příbuzenský vztah) Pěstoun zastupuje dítě pouze v běžných záležitostech, důležité věci rozhoduje zákonný zástupce Rodičovská práva mohou být částečně či plně zachována Stát přispívá na životní náklady dítěte a poskytuje pěstounům určitou odměnu