Jak můžeme bránit spotřebitele před nekalými praktikami na základě stávající legislativy Jak vymýtit nekalé praktiky při prodeji energií 11. prosince 2018.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_07.
VY_32_INOVACE_LID_19 Ukončení pracovního poměru. Obsah Způsoby ukončení pracovního poměru Dohoda Výpověď Okamžité zrušení Zrušení ve zkušební lhůtě Uplynutí.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Pracovní právo. Pohovor
1 Umísťování symbolů a jiných uvítacích zařízení územní samosprávy při pozemních komunikacích Porada Ministerstva vnitra Praha.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Jan Jež Problematika veřejné podpory v oblasti podpory 3.2 OP VK ORR, Krajský úřad kraje Vysočina.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví Ústí nad Labem 2/2008 Ing. Jaromír Vachta.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E30.01 Ročník3. ročník.
05/10/2010 Mnichovo Hradiště Mgr. Jaroslav Gramel Veřejné zakázky spolufinancované z ROP Střední Čechy Jak předejít chybám?
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Spotřební a energetické daně
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Stávající systém kontroly při těžbě dřeva
Zákon č. 263/2016 Sb., atomový zákon
AKREDITACE K USKUTEČŇOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU dle novely zákona č
Modelový příklad smlouvy o spolupráci - zajištění ÚSVP ORP pro Obec
Distribuce a prodej elektřiny
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Úřad práce České republiky
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Zákon č. 22/ 1997 sb. o technických požadavcích na výrobky
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Stavební uzávěra základní informace
Občanské soudní řízení I.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Název materiálu
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Odpovědnost za poškození životního prostředí
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Ivana Francová, SOU Liběchov
MVdr.Vratislav Krupka.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Obec Pstruží pro občany
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Zvláštní odborná způsobilost
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Výkon přenesené působnosti úředníky územních samosprávných celků v kontextu jejich financování Mgr. Martin Stark tajemník městského úřadu v Horním Slavkově.
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Seminář AMG, Písek 2018 GDPR.
Praktické přínosy WEP pro české podniky
Transkript prezentace:

Jak můžeme bránit spotřebitele před nekalými praktikami na základě stávající legislativy Jak vymýtit nekalé praktiky při prodeji energií 11. prosince 2018

ENERGETICKÝ REGULAČNÍ ÚŘAD zejména chrání oprávněné zájmy zákazníků a spotřebitelů v energetických odvětvích vykonává dozor nad dodržováním energetického zákona v odvětvích elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství a povinností stanovených zákonem o ochraně spotřebitele v elektroenergetice a plynárenství zákona o cenách v rozsahu podle zákona o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen

ENERGETICKÝ REGULAČNÍ ÚŘAD na základě zjištění porušení právních předpisů nebo porušení povinností z rozhodnutí Energetického regulačního úřadu ukládá pokuty opatření k nápravě, jejichž účelem je odstranění protiprávního stavu zveřejňuje pravomocná rozhodnutí Energetického regulačního úřadu vydaná při výkonu dozoru v energetických odvětvích a dozoru v oblasti ochrany spotřebitele na úseku podnikání v elektroenergetice a plynárenství    

PODNIKÁNÍ V ENERGETICE předmětem podnikání v energetických odvětvích je výroba elektřiny, přenos elektřiny, distribuce elektřiny a obchod s elektřinou, činnosti operátora trhu, výroba plynu, přeprava plynu, distribuce plynu, uskladňování plynu a obchod s plynem a výroba tepelné energie a rozvod tepelné energie podnikat v energetických odvětvích na území České republiky mohou za podmínek stanovených energetickým zákonem osoby pouze na základě licence udělené Energetickým regulačním úřadem

ČESKÁ OBCHODNÍ INSPEKCE kontroluje fyzické a právnické osoby, které nabízejí, prodávají, dodávají nebo uvádějí na trh výrobky, nabízejí nebo poskytují služby nebo vyvíjejí jinou činnost podle zákona o České obchodní inspekci nebo podle zvláštního právního předpisu, pokud to tento zákon nebo zvláštní právní předpis stanoví provádí dozor nad dodržováním povinností stanovených zákonem o ochraně spotřebitele, pokud není k výkonu dozoru oprávněn jiný orgán veřejné moci ukládá pokuty a jiná opatření podle zákona o České obchodní inspekci nebo podle zvláštního právního předpisu

OBCE Obec může vydat tržní řád formou nařízení obce může nařízením obce stanovit, že některé formy prodeje zboží nebo poskytování služeb prováděné mimo provozovnu jsou v obci nebo v její části zakázány nestanoví-li zákon jinak, je správním orgánem příslušným k řízení o přestupku obecní úřad obce s rozšířenou působností přestupkem je společensky škodlivý protiprávní čin, který je v zákoně za přestupek výslovně označen a který vykazuje znaky stanovené zákonem, nejde-li o trestný čin

ENERGETICKÝ ZÁKON Držitel licence je povinen při výkonu licencované činnosti uvádět pravdivé a úplné informace o podmínkách dodávek energie vyúčtovávat dodávku elektřiny, plynu, tepelné energie a souvisejících služeb v případě smlouvy o dodávce, kterou uzavřel zákazník v postavení spotřebitele s držitelem licence distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory držitele licence, běží čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení od smlouvy podle občanského zákoníku ode dne jejího uzavření je zákazník oprávněn bez sankce vypovědět smlouvu uzavřenou na dobu neurčitou nebo určitou, ve lhůtě do patnáctého dne po zahájení dodávky elektřiny nebo plynu

ENERGETICKÝ ZÁKON zvýší-li držitel licence cenu za dodávku elektřiny nebo plynu nebo změní-li jiné smluvní podmínky, je zákazník oprávněn bez uvedení důvodu odstoupit od smlouvy do 3 měsíců od data zvýšení ceny nebo změny jiných smluvních podmínek to neplatí, pokud držitel licence oznámí zákazníkovi zvýšení ceny nebo změnu jiných smluvních podmínek nejpozději třicátý den přede dnem jejich účinnosti a současně zákazníka poučí o jeho právu na odstoupení od smlouvy v takovém případě je zákazník oprávněn bez uvedení důvodu odstoupit od smlouvy nejpozději desátý den přede dnem zvýšení ceny nebo změny jiných smluvních podmínek  

ENERGETICKÝ ZÁKON Obchodník (držitel licence na obchod) je povinen dodržovat stanovenou kvalitu dodávek a služeb, vykazovat Energetickému regulačnímu úřadu úroveň kvality dodávek a služeb a zveřejňovat ji způsobem umožňujícím dálkový přístup sdělit neprodleně na žádost zákazníkovi v postavení spotřebitele, který vypověděl závazek ze smlouvy nebo odstoupil od smlouvy, jejímž předmětem je dodávka elektřiny, datum ukončení dodávky elektřiny při provádění úkonů nezbytných k uskutečnění volby nebo změny dodavatele elektřiny uvádět pravdivé a úplné informace a na žádost Energetického regulačního úřadu předložit údaje a podklady sloužící k jejich ověření  

ZÁKON O OCHRANĚ SPOTŘEBITELE obchodní praktika je nekalá, je-li v rozporu s požadavky odborné péče a podstatně narušuje nebo je způsobilá podstatně narušit ekonomické chování spotřebitele, kterému je určena, nebo který je jejímu působení vystaven, ve vztahu k výrobku nebo službě nekalou obchodní praktikou se rozumí zejména klamavé konání nebo klamavé opomenutí a agresivní obchodní praktika obchodní praktiky, které se považují za nekalé za všech okolností, jsou uvedeny v příloze č. 1 a 2 tohoto zákona užívání nekalé obchodní praktiky před rozhodnutím ohledně koupě, v průběhu rozhodování a po učinění rozhodnutí se zakazuje.  

ZÁKON O OCHRANĚ SPOTŘEBITELE obchodní praktika se považuje za klamavou, pokud obsahuje věcně nesprávnou informaci a je tedy nepravdivá, což vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil obchodní praktika se považuje za klamavou, pokud ve svých věcných souvislostech a s přihlédnutím ke všem jejím rysům, okolnostem a omezením sdělovacího prostředku opomene uvést podstatné informace, které v dané souvislosti spotřebitel potřebuje pro rozhodnutí ohledně koupě, čímž způsobí nebo může způsobit, že spotřebitel učiní rozhodnutí ohledně této koupě, které by jinak neučinil  

ZÁKON O OCHRANĚ SPOTŘEBITELE obchodní praktika se považuje za agresivní, pokud ve svých věcných souvislostech a s přihlédnutím ke všem jejím rysům a okolnostem výrazně zhoršuje nebo může výrazně zhoršit svobodu volby nebo chování spotřebitele ve vztahu k výrobku nebo službě, a to obtěžováním, donucováním včetně použití fyzické síly nebo nepatřičným ovlivňováním, čímž způsobí nebo může způsobit, že spotřebitel učiní rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil obchodní praktiky jsou vždy považovány za agresivní, pokud prodávající požaduje na spotřebiteli okamžitou nebo odloženou platbu za výrobky nebo služby, které mu dodal, ačkoli si je spotřebitel neobjednal („setrvačný prodej“)  

ZÁKON O NĚKTERÝCH PŘESTUPCÍCH Fyzická, právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že poruší povinnost stanovenou v nařízení obce nebo kraje uvede na obchodní listině údaje, které jsou způsobilé vyvolat klamavý dojem neoprávněně užívá obchodní firmu nebo jakékoliv označení zaměnitelné s obchodní firmou nebo označením příznačným pro jiného podnikatele  

AKTUÁLNÍ PROBLEMATIKA ERÚ v oblasti spotřebitelské problematiky nejčastěji řeší podomní a distanční prodej elektřiny a plynu složité a obsahově nejasné smlouvy a obchodní podmínky postupy při změně dodavatele, či změně odběratele vznik a zánik smluv, dodávky bez smluvního vztahu uplatňování smluvních sankcí ze strany dodavatelů vyúčtování dodávek elektřiny a plynu aplikace ustanovení energetického zákona na ochranu zákazníka

PODOMNÍ A DISTANČNÍ PRODEJ Často se vyskytující praktiky prodávající nesdělí pravý důvod návštěvy a využívá důvěřivosti a bezbrannosti zejména seniorů prodávající se nepředstaví pravdivě prodávající nesdělí veškeré potřebné informace a nepředá veškeré dokumenty prodávající podmiňuje změnu dodavatele uzavřením smlouvy o zprostředkování/energetické aukci

ZPROSTŘEDKOVATELÉ v posledním roce narůstají aktivity zprostředkovatelů, energetických poradců a organizátorů výběrových řízení/aukcí energií spotřebitel uzavírá smlouvu o zprostředkování, většinou na dobu určitou s omezenou možností ukončení bez sankce zájemce o zprostředkování nebo aukci se většinou dopředu závazně zavazuje uzavřít smlouvu o sdružených službách dodávek energií s vybraným dodavatelem, kterého nemůže dopředu znát, a nemůže být ani seznámen s jeho obchodními a cenovými podmínkami na zprostředkovatele a zprostředkovatelské smlouvy se nevztahuje působnost energetického zákona

EFEKTIVITA STÁVAJÍCÍ LEGISLATIVY obvykle se vyskytující jednání související s dodávkou energie spotřebiteli lze podřadit pod skutkové podstaty obsažené ve stávajících právních předpisech (energetický zákon, zákon o ochraně spotřebitele…) a to ve všech fázích kontraktačního procesu nabídka, uzavření smlouvy, plnění, ukončení smlouvy a vypořádání závazků existují účinné nástroje postihu prokázaného protiprávního jednání vůči spotřebitelům, např. pokuty dle energetického zákona do 15 mil. Kč, resp. 50 mil. Kč dle zákona o ochraně spotřebitele až do 5 mil. Kč dle zákona o některých přestupcích 50 tis. Kč, resp. 100 tis. Kč

PROBLEMATICKÉ OBLASTI komplikovanou oblastí je identifikace a postih protiprávního jednání pokud uzavření smlouvy o dodávce elektřiny nebo plynu předchází uzavření jiné smlouvy mimo režim energetického zákona smlouvy o zprostředkování, o účasti v aukci apod. neexistují jiné důkazní prostředky k prokázání protiprávního jednání, než vyjádření prodávajícího a spotřebitele jedná se většinou o tvrzení proti tvrzení typické při uzavírání smluv při podomním prodeji  

ŘEŠENÍ PROBLEMATICKÝCH OBLASTÍ efektivních výsledků spočívajících v eliminaci negativních důsledků jednání, které lze jen složitě postihovat přímo, je možno často dosáhnout postihováním jednání, které mu předchází v mnoha obcích, kde došlo k uzavření smlouvy se spotřebitelem v jeho obydlí, je zakázán podomní prodej v řadě případů dochází k porušení povinností prodávajícího při uzavírání a naplňování smluv o zprostředkování a podmínek aukcí důslednými kontrolami a postihováním takových jednání lze omezit tyto způsoby prodeje energií a tím redukovat množství případů, kdy se spotřebitelé mohou stát objektem nekalých obchodních praktik při tomto druhu prodeje  

ZÁVĚR Na základě stávající legislativy můžeme spotřebitele účinně bránit před nekalými praktikami Při řešení komplikovaných případů může být efektivní společný postup více orgánů Dnes již běžná praxe mezi ČOI a ERÚ rychlá vzájemná komunikace neprodlené postupování podnětů a zjištění výměna zkušeností pomoc při šetření přinášející dobré výsledky  

Miroslav Rottner miroslav.rottner@eru.cz www.eru.cz Děkuji za pozornost Miroslav Rottner miroslav.rottner@eru.cz www.eru.cz